En kundeklausul avtales som regel for å hindre
at arbeidstaker skal ta med seg arbeidsgivers kunder over til ny
arbeidsgiver eller til egen virksomhet. Arbeidsgiver kan ha behov
for å verne sine kunderelasjoner når sentrale medarbeidere slutter.
Det er i dag ingen lovregler som særskilt regulerer
kundeklausuler. Utgangspunktet er derfor at det gjelder avtalefrihet
på området. En avtalt kundeklausul kan lempes i medhold av avtaleloven
§ 36, men denne bestemmelsen er preget av skjønnsmessige vurderinger
som gjør det vanskelig for arbeidstakeren å forutse sin rettsstilling.
Det foreslås at det skal være adgang til å inngå
en kundeklausul som setter begrensninger for arbeidstakers adgang
til å kontakte arbeidstakers kunder etter at arbeidsforholdet er
opphørt.
Adgangen til å inngå avtaler om kundeklausuler skal
ikke forutsette at arbeidsgiver har «særlige grunner». Det foreslås
at en kundeklausul bare kan omfatte kunder arbeidstaker har hatt
kontakt med eller ansvar for det siste året før oppsigelses- eller
avskjedstidspunktet.
Kundeklausuler skal bare kunne begrense arbeidstakers
adgang til å ta kontakt med kunden. Arbeidstaker vil derfor ikke
være forpliktet til å avvise kunder som selv tar kontakt med arbeidstaker
eller arbeidstakers nye arbeidsgiver. En kundeklausul kan heller
ikke begrense arbeidstakers adgang til å ta ansettelse hos arbeidsgivers
kunder.
Det foreslås at en kundeklausul bare kan omfatte kunder
som arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste
året før arbeidsgivers redegjørelse om anvendelse av kundeklausulen. Dette
tilknytningsvilkåret må være oppfylt overfor enhver kunde klausulen
skal omfatte.
Forslaget omfatter to ulike former for tilknytning
til kunden; hvor arbeidstakeren har hatt direkte kontakt med kunden
eller hvor arbeidstaker har hatt ansvar for kunden, men uten at arbeidstaker
nødvendigvis har vært i direkte kontakt med kunden det siste året
før redegjørelsen.
Det foreslås at det settes en grense for hvor
langt tilbake i tid kundekontakt eller -ansvar skal kunne gi grunnlag
for slike begrensninger for arbeidstakers handlefrihet som en kundeklausul representerer.
Det foreslås at denne grensen er på ett år, regnet fra det tidspunkt
plikten til å gi redegjørelse inntrer.
Det er i dag ingen lovbestemte grenser for hvor lenge
en kundeklausul kan vare. Det foreslås derfor at det innføres en
begrensning på ett år regnet fra arbeidsforholdets opphør.
Det foreslås at en kundeklausul bare skal gjøres gjeldende
når arbeidsgiver har gitt arbeidstaker en skriftlig redegjørelse
om anvendelse og rekkevidde av kundeklausulen for at denne faktisk skal
kunne gjøres gjeldende.
Når det gjelder redegjørelsesplikten i forbindelse med
konkurranseklausuler, foreslås det blant annet at arbeidstaker på
ethvert tidspunkt skal kunne kreve en slik redegjørelse. Redegjørelsen må
avgis innen fire uker etter den skriftlige forespørselen, og redegjørelsen
vil være bindende for arbeidsgiver i inntil tre måneder.
Kravet om redegjørelse for kundeklausuler bør utformes
etter de samme linjer som gjelder for konkurranseklausuler.
For å sikre at arbeidsgiver foretar en kritisk
vurdering av både behovet for kundeklausulen og om vilkårene er
oppfylt, foreslås det at redegjørelsen skal inneholde en angivelse
av om og for hvor lang tid en klausul vil bli gjort gjeldende.
Det foreslås videre at arbeidsgiver i redegjørelsen
skal måtte angi hvilke kunder som omfattes av klausulen. Dette innebærer
at arbeidsgiver i forbindelse med redegjørelsen må foreta en konkret
vurdering av om tilknytningskravet er oppfylt for den enkelte kunde
som omfattes.
Redegjørelsen vil være bindende for arbeidsgiver
i tre måneder.
Det foreslås at avskjed og arbeidstakers egen oppsigelse
skal likestilles med skriftlig forespørsel om redegjørelse. Ved
oppsigelse fra arbeidsgiver og ved avskjed skal redegjørelsen gis samtidig
med oppsigelsen eller avskjeden.
Det foreslås ikke et generelt krav om kompensasjon
for at en kundeklausul skal kunne gjøres gjeldende. Med de foreslåtte
begrensningene i adgangen til å inngå kundeklausuler, vil klausulene
som hovedregel representere et lite inngrep i arbeidstakers frihet
til å utnytte sin kompetanse. Det bør være opp til arbeidsgiver
og arbeidstaker å eventuelt avtale kompensasjon.
Krav om at en avtale om kundeklausul skal inngås
skriftlig, skal etter forslaget være et absolutt gyldighetsvilkår.
Når det gjelder kravet om redegjørelse, foreslås det at en kundeklausul
skal falle bort om kravet ikke er oppfylt. Videre foreslås det at
en kundeklausul ikke kan gjøres gjeldende ut over tidsbegrensningen
på ett år.
Det foreslås at en kundeklausul ikke kan gjøres gjeldende
ved oppsigelse fra arbeidsgiver når oppsigelsen ikke er saklig begrunnet
i arbeidstakerens forhold. Det foreslås videre at en kundeklausul
ikke kan gjøres gjeldende dersom arbeidstakeren selv sier opp, når
oppsigelsen er forårsaket av arbeidsgiverens mislighold av sine forpliktelser
i arbeidsforholdet, og misligholdet gir arbeidstakeren rimelig grunn
til å avslutte arbeidsforholdet.
Komiteen støttar framlegget
om at reglar om kundeklausular skal følgje same struktur, til dels med
same vilkår, som konkurranseklausular. Komiteen har
elles ingen merknadar til framlegget om regulering av kundeklausular.
Komiteen ser at det for de tilfeller
hvor avskjedigelse blir brukt av arbeidsgiver, kan kravet om samtidig
redegjørelse ved kundeklausul i avskjedigelsen bli for knapp. I
slike situasjoner er det ofte ikke tid eller det som er høyest prioritert. Samtidig
vil det samme behovet for avklaring melde seg. På denne bakgrunn
mener komiteen at det ved avskjedigelse er tilstrekkelig
med redegjørelse innen en uke etter avskjedigelsen og foreslår følgende
endringsforslag. Komiteen viser til forslag foran
om endring av § 14 A-4 Kundeklausuler tredje ledd siste punktum.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag til endringer av proposisjonens lovforslag:
Ǥ 14 A-6 andre ledd andre punktum skal lyde:
En rekrutteringsklausul kan likevel inngås ved forhandlinger
om virksomhetsoverdragelse og gjøres gjeldende under forhandlingene
og i inntil seks måneder etter at forhandlingene er avsluttet, dersom
disse ikke fører frem.»
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet meiner det er grunn til å stille spørsmål
ved om dei føreslegne føresegnene for regulering av kundeklausular gjev
ein for snever definisjon av kundeomgrepet. Føresegnene tek, etter desse
medlemene sitt syn, ikkje høgd for at arbeidstakarar kan
få tilstrekkeleg informasjon om ei verksemd sine kundar utan å ha
fungert som direkte kontakt for kunden. Desse medlemene vil
difor oppmode regjeringa om å evaluere desse føresegnene nøye, og
vurdere å utvide kundeomgrepet til å omfatte fleire typar relasjonar
som kan gje arbeidstakarane informasjon som kan nyttast av konkurrerande
verksemder.