3.1 Innledning

En kundeklausul avtales som regel for å hindre at arbeidstaker skal ta med seg arbeidsgivers kunder over til ny arbeidsgiver eller til egen virksomhet. Arbeidsgiver kan ha behov for å verne sine kunderelasjoner når sentrale medarbeidere slutter.

Det er i dag ingen lovregler som særskilt regulerer kundeklausuler. Utgangspunktet er derfor at det gjelder avtalefrihet på området. En avtalt kundeklausul kan lempes i medhold av avtaleloven § 36, men denne bestemmelsen er preget av skjønnsmessige vurderinger som gjør det vanskelig for arbeidstakeren å forutse sin rettsstilling.

3.2 Anvendelsesområde

Departementets forslag

Det foreslås at det skal være adgang til å inngå en kundeklausul som setter begrensninger for arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidstakers kunder etter at arbeidsforholdet er opphørt.

3.3 Vilkår om særlige grunner

Departementets forslag

Adgangen til å inngå avtaler om kundeklausuler skal ikke forutsette at arbeidsgiver har «særlige grunner». Det foreslås at en kundeklausul bare kan omfatte kunder arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året før oppsigelses- eller avskjedstidspunktet.

Kundeklausuler skal bare kunne begrense arbeidstakers adgang til å ta kontakt med kunden. Arbeidstaker vil derfor ikke være forpliktet til å avvise kunder som selv tar kontakt med arbeidstaker eller arbeidstakers nye arbeidsgiver. En kundeklausul kan heller ikke begrense arbeidstakers adgang til å ta ansettelse hos arbeidsgivers kunder.

3.4 Vilkår om kontakt med eller ansvar for kunden

Departementets forslag

Det foreslås at en kundeklausul bare kan omfatte kunder som arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året før arbeidsgivers redegjørelse om anvendelse av kundeklausulen. Dette tilknytningsvilkåret må være oppfylt overfor enhver kunde klausulen skal omfatte.

Forslaget omfatter to ulike former for tilknytning til kunden; hvor arbeidstakeren har hatt direkte kontakt med kunden eller hvor arbeidstaker har hatt ansvar for kunden, men uten at arbeidstaker nødvendigvis har vært i direkte kontakt med kunden det siste året før redegjørelsen.

Det foreslås at det settes en grense for hvor langt tilbake i tid kundekontakt eller -ansvar skal kunne gi grunnlag for slike begrensninger for arbeidstakers handlefrihet som en kundeklausul representerer. Det foreslås at denne grensen er på ett år, regnet fra det tidspunkt plikten til å gi redegjørelse inntrer.

3.5 Tidsbegrensning

Departementets forslag

Det er i dag ingen lovbestemte grenser for hvor lenge en kundeklausul kan vare. Det foreslås derfor at det innføres en begrensning på ett år regnet fra arbeidsforholdets opphør.

3.6 Redegjørelse

Departementets forslag

Det foreslås at en kundeklausul bare skal gjøres gjeldende når arbeidsgiver har gitt arbeidstaker en skriftlig redegjørelse om anvendelse og rekkevidde av kundeklausulen for at denne faktisk skal kunne gjøres gjeldende.

Når det gjelder redegjørelsesplikten i forbindelse med konkurranseklausuler, foreslås det blant annet at arbeidstaker på ethvert tidspunkt skal kunne kreve en slik redegjørelse. Redegjørelsen må avgis innen fire uker etter den skriftlige forespørselen, og redegjørelsen vil være bindende for arbeidsgiver i inntil tre måneder.

Kravet om redegjørelse for kundeklausuler bør utformes etter de samme linjer som gjelder for konkurranseklausuler.

For å sikre at arbeidsgiver foretar en kritisk vurdering av både behovet for kundeklausulen og om vilkårene er oppfylt, foreslås det at redegjørelsen skal inneholde en angivelse av om og for hvor lang tid en klausul vil bli gjort gjeldende.

Det foreslås videre at arbeidsgiver i redegjørelsen skal måtte angi hvilke kunder som omfattes av klausulen. Dette innebærer at arbeidsgiver i forbindelse med redegjørelsen må foreta en konkret vurdering av om tilknytningskravet er oppfylt for den enkelte kunde som omfattes.

Redegjørelsen vil være bindende for arbeidsgiver i tre måneder.

Det foreslås at avskjed og arbeidstakers egen oppsigelse skal likestilles med skriftlig forespørsel om redegjørelse. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver og ved avskjed skal redegjørelsen gis samtidig med oppsigelsen eller avskjeden.

3.7 Kompensasjon

Departementets forslag

Det foreslås ikke et generelt krav om kompensasjon for at en kundeklausul skal kunne gjøres gjeldende. Med de foreslåtte begrensningene i adgangen til å inngå kundeklausuler, vil klausulene som hovedregel representere et lite inngrep i arbeidstakers frihet til å utnytte sin kompetanse. Det bør være opp til arbeidsgiver og arbeidstaker å eventuelt avtale kompensasjon.

3.8 Virkninger av at vilkårene for kundeklausuler ikke er til stede

Departementets forslag

Krav om at en avtale om kundeklausul skal inngås skriftlig, skal etter forslaget være et absolutt gyldighetsvilkår. Når det gjelder kravet om redegjørelse, foreslås det at en kundeklausul skal falle bort om kravet ikke er oppfylt. Videre foreslås det at en kundeklausul ikke kan gjøres gjeldende ut over tidsbegrensningen på ett år.

3.9 Opphør av arbeidsforhold

Departementets forslag

Det foreslås at en kundeklausul ikke kan gjøres gjeldende ved oppsigelse fra arbeidsgiver når oppsigelsen ikke er saklig begrunnet i arbeidstakerens forhold. Det foreslås videre at en kundeklausul ikke kan gjøres gjeldende dersom arbeidstakeren selv sier opp, når oppsigelsen er forårsaket av arbeidsgiverens mislighold av sine forpliktelser i arbeidsforholdet, og misligholdet gir arbeidstakeren rimelig grunn til å avslutte arbeidsforholdet.

3.10 Merknader frå komiteen

Komiteen støttar framlegget om at reglar om kundeklausular skal følgje same struktur, til dels med same vilkår, som konkurranseklausular. Komiteen har elles ingen merknadar til framlegget om regulering av kundeklausular.

Komiteen ser at det for de tilfeller hvor avskjedigelse blir brukt av arbeidsgiver, kan kravet om samtidig redegjørelse ved kundeklausul i avskjedigelsen bli for knapp. I slike situasjoner er det ofte ikke tid eller det som er høyest prioritert. Samtidig vil det samme behovet for avklaring melde seg. På denne bakgrunn mener komiteen at det ved avskjedigelse er tilstrekkelig med redegjørelse innen en uke etter avskjedigelsen og foreslår følgende endringsforslag. Komiteen viser til forslag foran om endring av § 14 A-4 Kundeklausuler tredje ledd siste punktum.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag til endringer av proposisjonens lovforslag:

Ǥ 14 A-6 andre ledd andre punktum skal lyde:

En rekrutteringsklausul kan likevel inngås ved forhandlinger om virksomhetsoverdragelse og gjøres gjeldende under forhandlingene og i inntil seks måneder etter at forhandlingene er avsluttet, dersom disse ikke fører frem.»

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet meiner det er grunn til å stille spørsmål ved om dei føreslegne føresegnene for regulering av kundeklausular gjev ein for snever definisjon av kundeomgrepet. Føresegnene tek, etter desse medlemene sitt syn, ikkje høgd for at arbeidstakarar kan få tilstrekkeleg informasjon om ei verksemd sine kundar utan å ha fungert som direkte kontakt for kunden. Desse medlemene vil difor oppmode regjeringa om å evaluere desse føresegnene nøye, og vurdere å utvide kundeomgrepet til å omfatte fleire typar relasjonar som kan gje arbeidstakarane informasjon som kan nyttast av konkurrerande verksemder.