Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens
medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre
utgifter knyttet til politisk ledelse i departementene.
Stortinget vedtok 10. juni 2015 regulering av godtgjørelsene
for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer som tilsvarer
en lønnsvekst på om lag 2,7 prosent. I tilknytning til Stortingets
vedtak har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene
for statssekretærer og politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører
en utgiftsøkning på 1,4 mill. kroner.
Videre er det besluttet å ilegge enkelte avgåtte statssekretærer
og politiske rådgivere karantene. Dette medfører engangsutgifter
på 0,7 mill. kroner.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 1 økes med til sammen 2,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forslag til endringer under utgiftskapitlene
41 og 45 og under inntektskapittel 3041 ble vedtatt av Stortingets
presidentskap 1. oktober 2015.
Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn
tidligere antatt og ber om at post 1 reduseres med 7,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn
tidligere antatt og ber om at post 70 reduseres med 1,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget anslår at utgiftene under post 73
blir 0,3 mill. kroner høyere enn tidligere antatt og ber om at posten
økes tilsvarende i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter er
vedtatt etablert fra 1. januar 2015 og er organisatorisk underlagt
Stortinget. Den nye institusjonen er lokalisert og har administrativ tilknytning
til Sivilombudsmannen.
Stortinget anslår at utgiftene vil være 3 mill.
kroner lavere enn tidligere antatt og ber om at posten reduseres
tilsvarende i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil fremheve
temaområdet kvinner, fred og likestilling som et sentralt satsingsområde
i utviklingspolitikken. Dette medlem vil vise til
at organisasjonene Nobel Women’s Initiative og Women’s International
League for Peace and Freedom (WILPF) tidligere i år fikk beskjed
om at de etter en grundig faglig vurdering var tildelt til sammen
21,5 mill. kroner i støtte fra Norad. Dette medlem vil
videre vise til at beskjed fra Norad om at midlene likevel ikke
blir tildelt, kom i november, etter at midlene var tatt i bruk. Dette
medlem mener dette er klart uheldig og mener organisasjonene
bør tildeles midler i tråd med opprinnelig vedtak, og foreslår derfor
å øke bevilgningen til kap. 164 post 70 med 21,5 mill. kroner. Dette
medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016)
fra utenriks- og forsvarskomiteen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan
overføres, forhøyes med | 21 500 000 |
| | fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot
regjeringens foreslåtte kutt på 34,5 mill. kroner under kap. 164
post 72. Gjennom å reversere regjeringens foreslåtte kutt ønsker dette medlem å
sikre støtten til organisasjoner som arbeider med kunnskaps- og
informasjonsarbeid knyttet til nedrustningsspørsmål. Dette
medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016)
fra utenriks- og forsvarskomiteen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår
å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner. Dette
medlem vil vise til at regjeringen 26. november 2015, etter
at blant annet Senterpartiet hadde tatt til orde for styrket grensekontroll,
innførte midlertidig grensekontroll. Denne grensekontrollen er senere
blitt forlenget. Dette medlem mener at det i dagens
situasjon er viktig å opprettholde og forsterke grensekontrollen
og den økte territorialkontrollen ved de viktigste norske grenseovergangene.
Det er, etter dette medlems mening, også viktig at
økt grensekontroll ikke går utover ordinært politiarbeid i politidistriktene.
Derfor mener dette medlem at innføringen av økt grensekontroll
må følges av økte bevilgninger til formålet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
kommunenes kostnader til pålagte tjenester til beboere i asylmottak,
transittmottak og akuttmottak må fullfinansieres. En ekstern rapport
fra 2013 viste at det var et gap på 70 pst. mellom kommunenes reelle
utgifter og vertskommunetilskuddet til helse, skole, barnevernstjenester
m.m. Vertskommunetilskuddet er etter dette økt noe, men gir ikke
på langt nær kostnadsdekning. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap.
490 post 60. Etter gjeldende regelverk gis tilskuddet i form av
en grunnsats per kommune og satser per mottaksplass. Kommuner som
har fått etablert flere mottak, får én grunnsats. Tilleggsbevilgningen
som dette medlem foreslår skal disponeres ved at
det gis et ekstratilskudd på kr 100 000 per mottak utover ett. For
øvrig skal økt tilskuddsramme fordeles gjennom økning i satser per
mottaksplass.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 60 | Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med
| 100 000 000 |
| | fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000» | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2015 varslet at det
skulle arbeides videre med sektornøklene for båt og ferje fram mot
statsbudsjettet 2015. Dette ble ikke fulgt opp. En samlet komité
viser i sin innstilling til Kommuneproposisjonen for 2016 til at
ferjefylkene har utfordringer med kostnadsvekst ved nye anbud. Dette
medlem konstaterer at det er allmenn forståelse i Stortinget
for at de vedtatte kostnadsnøklene i inntektssystemet ikke gir dekning
for fylkenes utgifter til båt og ferjedrift. Det er innført en tapskompensasjonsordning,
men heller ikke denne gir faktisk kompensasjon. Dette medlem foreslår
å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 572
post 64. Det legges til grunn at kystfylkene på Vestlandet og i
Nord-Norge får tilbakeført bevilgninger i henhold til sin relative
andel av båt- og ferjedrift.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000» | |
Posten dekker bl.a. utgifter til kjøp av vedlikehold
av det økonomiske modellapparatet MODAG og MSG fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Indirekte kostnader ved vedlikeholdstjenester har
tidligere vært dekket over SSBs budsjett.
For 2015 foreslås disse utgiftene dekket over
Finansdepartementets budsjett, og post 21 foreslås økt med 1,7 mill.
kroner. Dette er en ompostering av eksisterende utgifter, jf. forslag
under SSBs budsjett nedenfor.
Videre foreslås posten redusert med 0,4 mill. kroner
som følge av lavere aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling.
Posten kan reduseres med ytterligere 2 mill. kroner som følge av
lavere utredningsbehov i Finansdepartementet enn tidligere lagt
til grunn.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 21 reduseres med netto 0,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Avinor AS dekker Toll- og avgiftsetatens merutgifter
ved prøveprosjektet om forenklet transfer ved Oslo lufthavn, Gardermoen.
Som følge av halvårsdrift i 2015, mot forutsatt helårsdrift i budsjettet,
blir utgiftene vesentlig lavere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 19,3 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende lavere
refusjonsinntekter fra Avinor AS. Det vises til omtale under kap. 4610
post 5 nedenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De av Skatteetatens innkrevingsutgifter som dekkes
av andre, ventes å bli 3 mill. kroner høyere enn lagt til grunn
i saldert budsjett. Skatteetatens refusjonsinntekter fra datatjenester
for andre statlige virksomheter ventes å bli 8 mill. kroner lavere
enn lagt til grunn i saldert budsjett. Det vises til omtale under
kap. 4618 postene 2 og 3 nedenfor.
Det er gitt merinntektsfullmakt for kap. 1618 post
1 knyttet til merinntekter på kap. 4618 postene 2 og 3. Det foreslås
derfor at bevilgningen under kap. 1618 post 1 reduseres med 5,0 mill. kroner,
tilsvarende netto endringer på kap. 4618 postene 2 og 3.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at indirekte kostnader ved vedlikehold
av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet,
omposteres i statsbudsjettet for 2015. Det vises til omtale under
kap. 1600 post 1 ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter utgifter som SSB har ved brukerfinansierte
oppdrag. Ompostering av indirekte kostnader som omtalt ovenfor,
innebærer at post 21 økes med 1,7 mill. kroner, tilsvarende reduksjonen
på post 1.
Det foreslås at bevilgningen under post 21 økes med
1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter
på statslån med ulike rentebetingelser samt statlige fond og ordinære
kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av
lavere rentenivå vil renteutgiftene på eksisterende lån bli lavere
enn tidligere anslått.
Bevilgningen under post 89 foreslås som følge av
dette redusert med 1 724,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er bekymret
for at hyppigere forekomster av ekstremvær fører til store skader
som følge av flom og skred, sist etter uværet Synne på Sør-Vestlandet. Dette
medlem mener derfor at midlene til flom- og skredsikring
må økes med 50 mill. kroner til forebyggende tiltak mot flom- og
skredskader.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat | |
| 22 | Flom- og skredforebygging, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000» | |
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen
på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året.
I saldert budsjett 2015 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på
10 458,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 2 999,9 mill.
kroner ved Stortingets behandling av Prop. 119 S (2014–2015), jf.
Innst. 360 S (2014–2015).
Ved behandlingen av Prop. 128 S (2014–2015) vedtok
Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 413,0 mill. kroner
til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk
fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med
lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet
for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn
tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 132 S (2014–2015) ble
det foreslått utgiftsøkninger på i alt 3,2 mrd. kroner som følge
av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens
det i Prop. 113 S (2014–2015) ble foreslått økte utgifter på 1,0 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Ved behandlingen av Prop. 136 S (2014–2015) fikk regjeringen fullmakt
til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2015 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening,
Norsk psykologforening, Norsk fysioterapeutforbund, Norsk manuellterapeutforening
og Privatpraktiserende fysioterapeuters forbund. Det er kommet til enighet
mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2015
med 62,8 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør
mv. utgjør samlet sett 3 701,7 mill. kroner i 2015.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen
av statsregnskapet.
Det legges opp til at det skal stå igjen 50
mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre,
utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn
redusert med 7 408,1 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts-
og trygdeoppgjør mv. utgjør 3 701,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
128 S (2014–2015), jf. Innst. 373 S (2014–2015), ble det bevilget
413 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill.
kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 2315 post 1 økes med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2015 ble det på kap. 2800
post 50 bevilget 303 955 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås redusert med 75 273 mill. kroner i denne proposisjonen,
slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 228 682 mill.
kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli
fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for
2015, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten dekker inntekter som følge av at staten
er tilkjent saksomkostninger i sivile saker der Regjeringsadvokaten
er prosessfullmektig. Det anslås at inntektene vil øke med 4,6 mill.
kroner sammenlignet med det som lå til grunn i saldert budsjett.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
post 1 økes med 4,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget opplyser at leieinntektene under
post 3 blir 0,5 mill. kroner lavere enn forutsatt og ber om at posten
reduseres i nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Aktiviteten i utviklingsprogrammet Olje for
utvikling blir lavere enn forutsatt. Dette motsvares av tilsvarende
reduksjon under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner. Det vises til
omtale under kap. 1600 post 1.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 reduseres
med 0,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter
fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven og gebyrer som
ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene om
melde- og flaggingsplikt.
Basert på regnskap per september 2015 ligger inntektene
an til å bli 1,3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 86 økes med
1,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Utgiftene med tilhørende refusjon fra Avinor
AS blir 19,3 mill. kroner lavere enn anslaget som lå til grunn for
saldert budsjett 2015. Det vises til nærmere omtale under kap. 1610
post 1 ovenfor.
Det foreslås at bevilgningen under post 5 reduseres
med 19,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Mindre bruk av alminnelig namsmann i skatteregionene
har ført til lavere refusjonsinntekter.
Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres
med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter refusjoner for utgifter Skatteetaten
ved Statens innkrevingssentral har til tjenester for oppdragsgivere,
i hovedsak innkreving av kringkastingsavgift for NRK AS. Inntektene
ventes nå å bli 3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med
3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter bl.a. refusjoner for datatjenester som
utføres for andre statlige virksomheter.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene vil
bli 8 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 3 reduseres
med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Økt bruk av særnamsmannskompetanse i skatteregionene
gir økte inntekter under post 5.
Det foreslås at bevilgningen under post 5 økes med
4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post
85 vil øke med 50 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Bevilgningen under post 85 foreslås økt med 50 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post
88 vil øke med 60 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 88 økes med
60 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter inntekter fra gebyr for regelbrudd
som kan ilegges arbeidsgivere som ikke kan framlegge oppdatert personalliste.
På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene
å øke med 11,5 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at bevilgningen under post 89 økes med
11,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder inntekter fra utførte oppdrag.
Som omtalt under kap. 1600 post 1, foreslås ompostering av indirekte
kostnader knyttet til vedlikehold av økonomiske modeller som SSB
utfører for Finansdepartementet. Disse inntektene føres over post
2 Oppdragsinntekter.
Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med
1,7 mill. kroner
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås
inntektene å øke med 2 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at post 85 økes med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett 2015 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29
Ymse bevilget 150 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015.
Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter
på posten per 30. september 2015 anslås inntektene nå til 450 mill.
kroner i 2015. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger
på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene
foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 46,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder avgifter som er avviklet i statsbudsjettet.
Det er ikke budsjettert med betalinger på denne posten i statsbudsjettet
for 2015. Netto refusjoner i 2015 anslås til 6,2 mill. kroner som
i hovedsak gjelder tilbakebetaling av avgift på båtmotorer.
Det foreslås nå bevilget -6,2 mill. kroner på post 70.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av renter av
statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås
bevilgningen på kap. 5603 post 80 økt med 89 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innestående på statskassens foliokonto forrentes på
bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer.
På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det ikke
bli inntektsført renter i 2015.
Det foreslås at bevilgningen på post 80 reduseres med
435 mill. kroner til null.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd
til bruk av utenriksstasjonene.
På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under
post 81 økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder renteinntekter som staten får
på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.
På grunnlag av endrede forutsetninger foreslås post
82 økt med 27 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten gjelder renteinntekter av innskudd fra statens
regnskapsførere i banker utenom konsernkontoordningen, utlån som
blir forvaltet av Finansdepartementet og andre departementer og andre
renteinntekter av alminnelige krav. Renteinntektene anslås å bli
5 mill. kroner høyere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at bevilgningen på post 83 økes
med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 732 postene 83 og 91. Kap. 5605 post
84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres renter
av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på
denne posten.
Det foreslås at bevilgningen på post 84 reduseres med
59,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I 2015 har Den nordiske investeringsbank betalt utbytte
til den norske stat tilsvarende 88,6 mill. kroner. Dette er 5,9 mill.
kroner mer enn gjeldende budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under post 85 økes med
5,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2015
bevilget 174 224,5 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond
utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 185 863,0 mill. kroner.
Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet i nysaldert budsjett 2015. Overføringen fra Statens
pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 11 638,5 mill. kroner
i denne proposisjonen, til 185 863,0 mill. kroner.
Komiteen viser til
Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende endringer
i statsbudsjettet for 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at den humanitære
krisen i Syria og i nabolandene er mer og mer akutt. Fem år inn
i krigen opplever stadig flere barn i Syria akutt underernæring.
At WFP (Verdens matvareprogram) i en slik situasjon må redusere
matrasjonene, er uakseptabelt. Flertallet vil også
peke på at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har store budsjettutfordringer.
Med den store migrasjonen er det et prekært behov for å hjelpe de
mange på flukt og ikke minst de som befinner seg i Syrias nærområder
f.eks. i Libanon og Jordan. Flertallet viser derfor
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. 145 S
(2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen, vedtok å styrke kap.
170 post 73 med 100 mill. kroner til FNs matvareprogram og kap.
170 post 74 med 100 mill. kroner til UNHCR. De økte midlene ble
øremerket innsats i Syria og nærområdene.
På denne bakgrunn foreslår et
annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, å øke bevilgningen under kap. 5800
post 50 med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende 11 838,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett. Dette flertallet viser til at det strukturelle,
oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert
med 400 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett
2015.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til egne merknader og forslag under andre kapitler i denne innstillingen,
samt de flertallsmerknader som dette medlem inngår
i under dette kapittel. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 526 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag, tilsvarende 12 164,4 mill. kroner sammenlignet
med tidligere vedtatt budsjett. Dette medlem viser
til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter
dette vil være redusert med 74 mill. kroner sammenlignet med revidert
nasjonalbudsjett 2015.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 12 164 372 000 |
| | fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000» | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at FNs matvareprogram har et stort ansvar i konfliktområder
som Sahel og i Syria. I Sahel-området er mange fordrevet fra sine
hjem på grunn av tørke og konflikter. FNs matvareprogram leverer
også mat til syriske flyktninger i og utenfor Syria. UNHCR har hovedansvar
for organisering av flyktningleirer og hjelp til flyktninger i svært
mange steder i verden. I lys av den akutte flyktningkrisen er det nødvendig
å styrke organisasjonens arbeid. UNAIDS har, sammen med mange aktører,
klart å redusere antall hiv-smittede, men man ser nå en økning av
utbrudd i Europa og Nord-Afrika. Organisasjonen er rammet av kutt
fra flere donorer på grunn av flyktningkrisen. Dette medlem viser
til merknader og forslag i Innst. 145 S (2015–2016) hvor Sosialistisk
Venstreparti foreslår å styrke FNs matvareprogram med 100 mill.
kroner, UNHCR med 250 mill. kroner og UNAIDS med 50 mill. kroner.
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet
brutto finansieringsbehov på 102 924,2 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.