Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til representantforslaget
om å sikre kvaliteten i fødselsomsorgen og rammefinansiere fødeavdelinger
og kvinneklinikker. Komiteen er glad for at vi har
gode resultater i fødselsomsorgen i Norge. Barne- og mødredødeligheten
er blant de laveste i verden. Komiteen viser likevel
til at det er bred, politisk enighet om at det må jobbes videre
med å sikre at de fødende og deres familier får en god og trygg
fødselsopplevelse.
Komiteen er opptatt av en trygg
og sikker svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg i Norge. De viktigste
politiske føringer på dette området ligger i St.meld. nr. 12 (2008–2009)
En gledelig begivenhet, jf. Innst. S. nr. 240 (2008–2009), som ble
behandlet av Stortinget i 2009. Den gang var hovedkonklusjonen at
tilbudet til gravide, fødende og barselkvinner skulle styrkes betydelig.
Komiteen var den gang opptatt av at fødetilbudet ved norske sykehus
ikke skulle svekkes av økonomiske årsaker, og ba helse- og omsorgsministeren
stille krav til de regionale helseforetakene om at det ikke skal
foretas økonomisk motiverte omstillinger som fører til et dårligere
fødetilbud. Videre ba Stortinget regjeringen om å utarbeide nasjonale
retningslinjer som sikrer at kvinner i aktiv fødsel har en kvalifisert
fødselshjelper til stede dersom hun ønsker det, for å ivareta kvinnens
trygghet og redusere farene for komplikasjoner.
Komiteen viser i den forbindelse
til at Helsedirektoratet utarbeidet veilederen «Et trygt fødetilbud
– forslag til kvalitetskrav for fødeinstitusjoner» i 2010. Det var
et samlet storting som var opptatt av å få på plass kvalitetskrav i
fødselsomsorgene, og kravene i veilederen erstattet i 2010 bemanningsnormer
som daterte seg helt tilbake fra 1997.
Komiteen mener det er viktig
at norske fødeavdelinger følger opp de skjerpede kravene, og at
dette også omfatter kravet om å følge opp kvinnen i aktiv fase av
fødselen. Komiteen viser til brev fra helse- og omsorgsministeren
datert 11. november 2015, hvor han opplyser at han i august 2015
innhentet opplysninger fra de regionale helseforetakene om hvorvidt
kravene blir etterfulgt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at helse-
og omsorgsministeren følger opp helseforetakene på dette, og at
helseforetakene opplyser at anbefalingen er godt kjent og at det
arbeides aktivt for å nå målet. Flertallet er fornøyd
med at mange sykehus sier at de har styrket jordmorbemanningen de
siste årene for å sikre dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg flere saker den siste tiden,
senest i NRK 16. februar 2016, der jordmødre er bekymret for tilstanden
ved landets fødeklinikker. Bekymringene knytter seg til pasientbehandling,
pasientsikkerhet og arbeidsmiljø ved de store fødeavdelingene på
grunn av for lav grunnbemanning. Flere kvinner har opplevd å bli
sendt hjem, selv etter at fødselen er i gang. Dette strider mot
Helsedirektoratets kvalitetskrav til fødselsomsorgen, og prinsippene
for kvalitet som ble nedfelt i St.meld. nr. 12 (2008–2009). Det kan
fremstå som om økonomiske hensyn veier tyngre enn den medisinske
indikasjonen. Sykehusene har de siste årene fått flere skjulte effektiviseringskrav,
og sammen med svak sykehusøkonomi fra regjeringen kan dette vise seg
å være kritisk for både mor og barn. Disse medlemmer er
opptatt av at kvinner i fødsel skal oppleve trygghet på sykehusene.
Helseministeren uttaler at helseregionene rapporterer om at situasjonen
er kvalitetsmessig god. Dette avviker fra rapporter fra både Jordmorforbundet
og Jordmorforeningen.
På denne bakgrunn har disse medlemmer bedt
helseministeren redegjøre for den økonomiske, bemanningsmessige
og kvalitetsmessige situasjonen ved fødeavdelinger ved sykehusene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil understreke
at kvinner i fødsel skal oppleve trygghet og kvalitet ved norske
sykehus. Flertallet viser til at alle de regionale
helseforetakene har vedtatt planer for fødselsomsorgen med bakgrunn
i Helsedirektoratets krav, og at dette har ført til at mange av
helseforetakene har økt bemanningen på kvinneklinikkene og fødeavdelingene. Flertallet er
opptatt av at helseforetakene løpende utvikler sine systemer for
bemanningsplanlegging og følger Helsedirektoratets tydelige veiledning
om at kvinner skal ha en jordmor hos seg i aktiv fase av fødsel og
til fødselen er over. Flertallet minner om at vi
har gode resultater i fødselsomsorgen i Norge, og vil trekke frem
fødeavdelinger og kvinneklinikker som Namsos, Oslo universitetssykehus
Ullevål, Stord og Ringerike som har et lavt antall alvorlige fødselsrifter
i henhold til Nasjonal kvalitetsindikatorsystem. Videre utmerker Stord
og Haugesund i Helse Fonna seg med en lav andel keisersnitt, og
det er også lavt antall keisersnitt på Haukeland, Stavanger, Volda
og Sandnessjøen. Hva angår gode resultater på nasjonale pasienterfaringsundersøkelser,
utmerker fødestua i Alta seg på topp, mens fødeavdelingene på Gjøvik
og i Sandnessjøen også har svært gode resultater.
Hva angår sykehusøkonomi, vil flertallet understreke
at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen, sammen med Kristelig
Folkeparti og Venstre, har lagt til rette for en høyere vekst i pasientbehandlingen
i våre tre budsjetter, sammenliknet med hva den rød-grønne regjeringen fikk
vedtatt gjennom sine åtte.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
kvalitetskravene fra 2010 forlengst burde vært implementert ved
fødetilbudene, og at det derfor ikke er tilfredsstillende at statsråden
innhenter opplysninger om hvorvidt kravene blir etterfulgt og for
foretakene «å arbeide aktivt for å nå målet». Dette medlem mener
denne oppfatningen styrkes når viljeserklæringene fra statsråd og
foretak sjekkes ut mot praksisen i foretakene. Dette medlem viser
til Haukeland universitetssykehus der fødestuer har måttet stenge
i helgene og jordmødre har advart om et ikke tilfredsstillende jordmorfaglig
tilbud til de fødende. Fagmiljøet på Haukeland har også bidratt
til å sette søkelys på hvordan den innsatsstyrte finansieringen
ikke stimulerer til å sikre god bemanning, men gir merinntekt ved komplikasjoner
under fødsel. Kartlegging som Det norske jordmorforbundet har gjort
i 2015, viser også betydelige utfordringer i oppfølging av kvalitetskravene. Dette
medlem mener slike undersøkelser og varsler må tas alvorlig
og som en indikasjon på at det for mange steder er for langt igjen
til implementering av kvalitetskravene og for lav bemanning.
Dette medlem viser også til at
mye tyder på at det er uakseptable sesongvariasjoner i fødetilbudene,
særlig ved de store kvinneklinikkene, og at sommeren har vist seg
å være en sårbar periode, med mange fødende og ferieavvikling som ikke
dekkes opp. Ifølge tall fra Den norske jordmorforening ble 53 fødende
kvinner avvist fra Ullevål i 2013. I 2014 var antall fødende som
ble avvist 141. De 4 første månedene i 2015 ble 43 fødende kvinner
avvist fra Ullevål.
Komiteen viser til
den usikkerheten som alltid er til stede knyttet til antall fødsler,
og at flere sykehus peker på at det ikke kan planlegges hvor mange
fødsler de har hvert døgn. Dette gjenspeiler seg i erfaringer fra
store fødeavdelinger med 5 000 fødsler der det i snitt er 13–15
fødsler i døgnet, men med en variasjon mellom 5 og 28 fødsler. Komiteen viser
til at helse- og omsorgsministeren har uttalt at det er en viktig
oppgave for helseforetakene å utvikle systemer for bemanningsplanlegging
som gjør det mulig å håndtere slike variasjoner i aktivitet og pasientbelegg.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at å sikre at fødeavdelingene og kvinneklinikkene er i stand
til å møte variasjonene i bemanningsbehovet på en god måte, er et
hovedmål med dette representantforslaget. Det er nettopp denne variasjonen
i behovene som gjør at fødeavdelingene bør oppgraderes til finansiering som
akuttposter. Det vil sikre en grunnbemanning som står i forhold
til avdelingenes oppgaver, forutsigbarhet og stabilitet i bemanningen.
I dag finansieres fødeavdelingene som sengeposter, og dette gjør
dem sårbare for variasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
ikke er etablert nasjonale normer for bemanning av kvinneklinikker
eller fødeavdelinger. Disse enhetene er forskjellige både når det
gjelder antall fødsler og andelen risikofødsler. Bemanningen må
tilpasses slik at hver enkelt avdeling kan gi et fødetilbud med god
kvalitet og pasientsikkerhet.
Hva angår transportfødsler, viser flertallet til at
det ifølge informasjon fra de regionale helseforetakene ikke er
noen økning i ikke-planlagte fødsler utenfor sykehus, og at disse
har ligget ganske stabilt på ca. 400 fødsler per år fra og med 2010
til og med 2014. Antallet transportfødsler har vært synkende de
siste årene. Flertallet mener dette er et uttrykk
for en bedre utbygget følgetjeneste. Flertallet viser
til at sykehusene og kommunene må ha et tett samarbeid for at tilbudet
skal oppleves som helhetlig og sammenhengende. Flertallet viser
til at omfanget av ikke-planlagte fødsler i Norge tilsvarer 0,7
prosent av alle fødsler per år.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at selv om antallet transportfødsler
er relativt lavt totalt sett, må det alltid være et mål å redusere
denne type fødsler. Ser man utviklingen i transportfødsler over
et lengre tidsperspektiv, har dette økt betraktelig i Norge, med
en fordobling over om lag 30 år (studie 1999–2013, Gunnarsson, m.fl. 2013).
Antall fødesteder har i samme periode blitt betydelig redusert,
mens overnatting på hotell eller andre typer tilbud i nærhet til
fødestedet har blitt vanligere. Transportfødslene skjer også som
følge av store avstander, men de senere årene har man også sett
at de store byene har fått en større andel av transportfødslene,
noe som blant annet forklares med at de fødende venter for lenge
hjemme når klinikkene er fulle. Disse medlemmer mener
disse transportfødslene burde vært unngått. Dødeligheten for barn
født utenfor sykehus er over dobbelt så høy som for dem som fødes
på sykehus. I sykehusene er tallene for dødelighet under fødsel
forbedret over år, mens tallene for dødelighet under fødsler utenfor sykehus
ikke har hatt en slik forbedring (Gunnarsson, m.fl. 2013).
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
en slik forbedring må omhandle rammene rundt fødetilbudene som legges
gjennom sykehusstruktur, organisering og finansieringsløsninger.
Den må også omhandle bemanningssituasjonen ved de store fødeklinikkene
. Dette medlem viser i den forbindelse til Den norske
jordmorforenings høringssvar, der foreningen etterlyser en grundigere
omtale av fødetilbudene i Nasjonal helse- og sykehusplan (Meld.
St. 11 (2015–2016)).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil understreke at
fødetilbudene er en like viktig del av sykehusenes virksomhet som andre
funksjoner, og at konsekvenser for fødetilbudene ved omlegginger
i sykehustilbudet må utredes, og at det er beklagelig at fødetilbudene ikke
er viet større plass i Nasjonal helse- og sykehusplan. Disse
medlemmer vil påpeke at det er sterkt uheldig dersom det
foretas endringer som vil gjøre det vanskeligere å oppfylle kvalitetskravene
til fødselsomsorgen, fastlagt av Helsedirektoratet i veilederen
«Et trygt fødetilbud» i 2010. Disse medlemmer viser
også til at Stortinget i forbindelse med behandling av St.meld.
nr. 12 (2008–2009) påla de regionale helseforetakene å utarbeide
en flerårig, helhetlig og lokalt tilpasset plan for fødetilbudet
i regionen. Planen skulle også omfatte svangerskaps- og barselomsorgen.
De regionale helseforetakene fikk samtidig ansvaret for følgetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
er ettertrykkelig slått fast i Nasjonal helse- og sykehusplan at
kravene til trygge fødetilbud, som både er nedfelt i de nasjonale kvalitetskravene
i stortingsmeldingen «En gledelig begivenhet» (2008–2009) og i Helsedirektoratets
veileder «Et trygt fødetilbud» fra 2011, ligger fast. Dette innebærer
at helseforetakene må sikre at fødeavdelingenes behov for støttefunksjoner
er dekket. Det må være anestesilege og anestesiteam tilgjengelig
på døgnbasis, samt operasjonspersonell for akutte hendelser og keisersnitt.
Komiteen viser til
at svangerskaps- og fødselsomsorgen i Norge er i kontinuerlig utvikling,
og har endret seg mye de siste tiårene. St.meld. nr. 12 (2008–2009)
En gledelig begivenhet, og arbeidet med meldingen i Stortinget,
la grunnlaget for viktige politiske føringer for svangerskaps- og
barselomsorgen i Norge. Komiteen viser til at i oppfølgingen
av St.meld. nr. 12 (2008–2009) har det vært gjennomført et viktig
arbeid for å utvikle tjenestene. I 2010 kom Helsedirektoratet med
veilederen «Et trygt fødetilbud – forslag til kvalitetskrav for
fødeinstitusjoner». Veilederen fulgte opp intensjonene i St.meld.
nr. 12 (2008–2009) om en sammenhengende svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorg med hensyn til en ønsket utvikling av sammenhengende
tjenester. De beskrevne kvalitetskrav til fødeinstitusjoner skulle
heretter erstatte de tidligere tallgrenser. Gjennomgående i veilederen
var en forståelse av kvalitet som omfatter både krav til organisering, oppgave-
og funksjonsfordeling, krav til kompetanse, system for oppfølging
av kravene og krav til informasjon og kommunikasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at det i
kvalitetskravene er slått fast at bemanningen må være tilstrekkelig
til å ivareta forsvarlig overvåking og behandling. Kvinneklinikkene
skal også etterkomme den faglige anbefalingen om at alle fødende
kvinner skal ha jordmor hos seg under aktiv fase av fødselen. Disse
medlemmer viser til at i en kartlegging Jordmorforbundet
har gjort blant medlemmene sine, omtalt i Aftenposten 17. juli 2015,
oppgir halvparten av jordmødrene at de ikke får overvåket den fødende
kvinnen tilstrekkelig under fødsel. Én av fire sier at de må avvise kvinner
som er i aktiv fødsel fra fødeavdelingen og at det sjelden er nok
jordmødre til å følge opp barselkvinnene individuelt. Planlagte
hjemmefødsler og transportfødsler har økt. Den norske jordmorforening
har ved flere anledninger uttrykt bekymring for at mange fødeinstitusjoner ser
ut til å ha problemer med å oppfylle kvalitetskravene, og at det
særlig er kvinneklinikkene med mange fødsler som har vanskeligheter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at dette må endres, fordi det foreligger
god faglig dokumentasjon, jf. Helsedirektoratets anbefalinger, på
at fødende bør følges opp av en person som er til stede under den
aktive delen av fødselen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pålegge helseforetakene
å etterkomme den faglige anbefalingen om at alle fødende skal sikres
jordmor til stede i aktiv fase av fødselen.»
Disse medlemmer mener press på fødeklinikkene
og store fødeavdelinger også utfordrer kvaliteten i barselomsorgen.
En landsomfattende undersøkelse av spedbarns kosthold som Statistisk
sentralbyrå (SSB) utførte for Helsedirektoratet høsten 2013, viser
at det har vært en nedgang i tallet på barn som blir ammet i andre
levehalvår. Kortere liggetid etter fødsel og mangelfull oppfølging
kan være årsaker til dette. Disse medlemmer viser
også til representantforslag fra Kjersti Toppe og Jenny Klinge (Dokument
8:112 S (2014–2015)) om å styrke jordmortjenesten i norske kommuner.
Barselomsorgen starter på fødestedet og fortsetter etter hjemkomst
i kommunen.
Disse medlemmer viser til at
majoriteten av fødekvinner føder på de største kvinneklinikkene
eller fødeavdelingene omkring de største byene eller tettbebygde
strøk. Tall fra Helsedirektoratet viser at under 10 prosent av fødslene i
Norge skjer på de små fødeinstitusjonene med mindre enn 500 fødsler.
Nye seleksjonskrav kan føre til ytterligere press på de store kvinneklinikkene,
og disse medlemmer mener at dette både må resultere
i en styrking av fødeavdelingene som kan avlaste kvinneklinikkene
og at kvalitetskravene til kvinneklinikkene blir implementert, og
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pålegge helseforetakene
i løpet av 2016 å sikre at kvalitetskravene til fødeinstitusjoner
fra 2010 blir implementert, både når det gjelder organisering og
resultat.»
Komiteen viser til
at St.meld. nr. 47 (2008–2009) Samhandlingsreformen slo fast at
lokal jordmortjeneste fortsatt skulle være et kommunalt ansvar i
kombinasjon med at kommuner og helseforetak inngår avtaler om jordmortjenesten som
sikrer felles utnyttelse av ressursene. Komiteen merker
seg at den rød-grønne regjeringen den gang understreket at fortsatt
kommunal forankring vil underbygge det kommunale ansvar for en helhetlig
oppfølging av mor og barn, hvor også jordmortjenesten inngår. Kommunene bør
legge til rette for at lokal jordmor kan ha en sentral rolle i svangerskaps-
og barselomsorgen i samarbeid med helseforetak, helsestasjon og fastlege. Komiteen viser
videre til at i 2014 kom den første nasjonale faglige retningslinjen for
barselomsorgen – «Nytt liv og trygg barseltid for familien». Frem
til dette hadde det kun eksistert faglige nasjonale retningslinjer
for svangerskapsomsorgen. Komiteen har merket seg
at tidlig hjemreise og behov for oppfølging i kommunene er en ønsket
videreutvikling av barselomsorgen, og er derfor glad for at det
nå finnes gode retningslinjer også for barselomsorgen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser også til at Høyre- ogFremskrittsparti-regjeringen fulgte opp
føringene for den kommunale, helhetlige oppfølgingen av gravide
og barselkvinner gjennom Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste.
Blant annet viser flertallet til at det nå er vedtatt
i Stortinget å be regjeringen lovfeste kompetansekrav i helse- og omsorgstjenesteloven,
slik at både jordmor- og helsesøsterkompetanse skal være av de helsepersonellgrupper
kommunene må ha på plass.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Venstre, viser til at det i St.meld. nr. 12 (2008–2009)
En gledelig begivenhet, ble drøftet hvor den lokale jordmortjenesten
skulle forankres. Dette flertallet viser til Innst.
S. nr. 240 (2008–2009) hvor den rød-grønne regjeringens syn på dette
fremkommer:
«Det framholdes at kommunal forankring vil underbygge
det kommunale ansvar for en helhetlig oppfølging av mor og barn
hvor også jordmortjenesten inngår.»
Og videre:
«Et kommunalt ansvar for den lokale jordmortjenesten
og svangerskapsomsorgen vil legge bedre til rette for kontinuitet
i oppfølgingen gjennom tiden før og under svangerskap, barseltid,
spedbarnstid og barnets oppvekst. Og videre at en videreføring av
det kommunale ansvaret for jordmortjenesten legger også til rette for
et tverrfaglig samarbeid mellom jordmortjenesten og andre kommunale
tjenester gjennom svangerskapet.»
Og videre:
«En kommunal forankring underbygger det kommunale
ansvar for en helhetlig oppfølging av mor og barn hvor også jordmortjenesten inngår,
og oppfordrer kommunene til å legge til rette for at lokal jordmor
kan ha en sentral rolle i svangerskaps- og barselomsorg i samarbeid
med helsestasjon og fastlege.»
Dette flertallet viser også til
at dette veivalget ble støttet av et flertall i den forrige helsekomiteen,
og også stadfestet av den rød-grønne regjeringen i St.meld. nr.
47 (2008–2009) Samhandlingsreformen.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringspartiene, i samarbeid med Kristelig Folkeparti og
Venstre, gjennom statsbudsjettene for årene 2014–2016 har styrket
de forebyggende tjenestene i kommunene med til sammen 767,7 mill. kroner,
begrunnet med behovet for et styrket tilbud til barn, unge og deres
foreldre, inkludert både svangerskaps- og barseloppfølging. Dette flertallet viser
til at å styrke jordmorkompetansen er et av regjeringens mange tiltak
for å forbedre den kommunale helse- og omsorgstjenesten. I Meld.
St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste, foreslo regjeringen
å lovfeste kompetansekrav i helse- og omsorgstjenesteloven. Det
fikk tilslutning fra et flertall på Stortinget, fordi regjeringspartiene,
Kristelig Folkeparti og Venstre anser en del kompetanse som så grunnleggende
viktig for den kommunale helse- og omsorgstjenesten at de bør fremgå
av lov. I lovfestingen inngår for eksempel både jordmor- og helsesøsterkompetanse.
Gjennom de samlede midler som regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre har stilt til rådighet i budsjettene, gis godt grunnlag
for blant annet å styrke jordmor- og helsesøsterkompetansen, og derigjennom
svangerskaps- og barselomsorgen i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det å styrke det forebyggende arbeidet blant barn og unge
er en av de viktigste helseinvesteringer vi som samfunn kan gjøre. Tidligere
erfaringer har vist at det ikke er nok å øke midlene til kommunene
om vi skal lykkes med en helt nødvendig opprustning av de forebyggende
tjenestene. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet
derfor går inn for å øremerke midler til opptrapping av helsestasjonstilbudet
og skolehelsetjenesten. Midlene regjeringspartiene viser til, skal
brukes til en styrking av hele tilbudet. Disse medlemmer merker
seg at dette skal skje innenfor rammen av en allerede anstrengt
kommuneøkonomi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at i behandling
av Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen, jf. Innst. 40
S (2014–2015), kom det også frem at jordmordekningen i kommunene
er for lav til å følge opp Stortingets forventninger til den kommunale jordmortjenesten,
som de senere år har blitt tilført en rekke nye oppgaver. Disse
medlemmer mener det må sikres tilstrekkelige ressurser gjennom
prioritering i de årlige budsjettene, finansieringsordningen må
endres slik at det blir mer attraktivt for kommuner å ansette jordmødre,
det må føres en bevisst politikk for heltidsstillinger og samhandling
mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten, og utdanningskapasiteten
må sikres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til behandling av Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen,
jf. Innst. 40 S (2014–2015), og at disse medlemmer der
uttrykte skepsis mot å lovfeste bestemte profesjoner, fordi det
vil medføre at annen kompetanse som ikke er lovfestet vil kunne
bli nedprioritert, og at lovfesting dermed vil være et hinder for
at pasientene får tilbud om den mest relevante behandlingen. Disse
medlemmer mener at profesjonsnøytralitet regulerer kommunens
plikter på en mer dynamisk og bedre egnet måte for å oppnå god helsefaglig
utvikling. En profesjonsnøytral lov vil etter disse medlemmers mening
gi bedre mulighet for lokale tilpasninger, større handlefrihet og
en organisering av tjenestene som tar utgangspunkt i lokale ønsker
og behov. Dette vil igjen gi kommunene større frihet til å sette
sammen nødvendig fagkompetanse for å oppfylle kommunens forpliktelser
overfor befolkningen. Disse medlemmer vil peke på
at mange pasienter og brukere vil ha behov for helse- og omsorgstjenester
som krever ulike bidrag fra flere fagprofesjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
Arbeiderpartiet og Senterpartiet fortsatt argumenterer imot å lovfeste
krav til at kommunene skal ha jordmødre som en del av sin kjernekompetanse. Flertallet mener
dette, sammen med en historisk styrking av kommunenes rammer til
forebyggende helsetjenester for barn og unge, er et svært viktig
bidrag til å styrke jordmortjenestene i kommunene i årene fremover.
De fleste jordmødre i kommunene er ansatt ved helsestasjonene. De
siste kjente tall for årsverksvekst er fra 2014, hvor antall ansatte
i helsestasjonene økte med 112 fra 2013 til 2014. Flertallet er
fornøyd med at det nå er en positiv utvikling i antall årsverk i
helsestasjonstjenesten sett under ett, men viser til at antall jordmorårsverk
i samme periode kun økte med 9. Flertallet vil følge
nøye med på om kommunene nå bruker de økte rammene og møter lovkravet
om jordmor i kommunene, slik at vi ser en reell styrking av svangerskaps-
og barselomsorgen med økt antall jordmorårsverk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Kommunal
Rapport (2015) har kartlagt at nærmere 200 kommuner står helt uten
et tilbud om kommunejordmor. Det er rundt 60 000 gravide årlig i
Norge, og det er færre enn 300 jordmorårsverk i kommunene.
Statistisk sentralbyrå (SSB) la 15. juni 2015 frem
årsverkstall for 2014 gjennom KOSTRA. Det er registrert kun 9 flere
jordmorårsverk i 2014 sammenlignet med 2013. Gjennomsnittlig stillingsbrøk
for jordmoryrket i kommunene ligger på 60 prosent ifølge KS. Disse
medlemmer viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe og Jenny Klinge om å styrke jordmortjenesten i norske kommuner,
Dokument 8:112 S (2014–2015), jf. Innst. 39 S (2015–2016), der disse
tallene ble påpekt. Det fremgikk også at jordmortjenesten har fått
økte oppgaver som følge av de nasjonale faglige retningslinjene
for barselomsorgen (Helsedirektoratet 2014) og de reviderte retningslinjer for
svangerskapsomsorgen når det gjelder å avdekke vold og overgrep
mot gravide for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner.
Dagens retningslinjer tilsier blant annet at alle gravide skal kunne
velge mellom oppfølging hos jordmor og hos lege gjennom svangerskapet.
I tillegg er det stor enighet om at tidlig livsstilssamtale – der
det å kartlegge hjemmesituasjon, avdekke vold, bruk av alkohol,
røyk/snus og andre rusmidler, medisinbruk, kosthold, helse og fysisk
aktivitet er aktuelle temaer – er et godt forebyggende og helsefremmende
tiltak for mor og barn både på kort og lang sikt. Det er også innført
utvidet rekvisisjonsrett for jordmødre. Disse medlemmer viser
til merknad fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti i Innst. 39 S (2015–2016) der det heter
at:
«Disse medlemmer mener summen av de nye oppgavene
og utviklingen som i flere år har gått i retning av kortere sykehusopphold
for fødende, må tilsi en langt større satsing på den kommunale jordmortjenesten.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at de samme partiene, unntatt Kristelig Folkeparti, i en annen
merknad sier følgende:
«Disse medlemmer mener derfor det er viktig å få
fortgang i arbeidet med å endre finansieringsordningen for jordmortjenesten.»
Dette medlem viser også til følgende merknad:
«Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener finansieringsordningen for jordmortjenesten
på bakgrunn av en evaluering av takstordningen for jordmødre må
endres slik at det blir mer attraktivt for kommuner å ansette jordmødre.»
Dette medlem viser til at et
bredt flertall av Stortingets partier over tid, inklusive dagens regjeringspartier
i den forrige regjeringsperioden, har sett behovet for å endre finansieringsordningen
for den kommunale jordmortjenesten, men at dette likevel ikke gjøres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til Meld.
St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste, der regjeringen
viser til at det kan være en løsning å finansiere forebyggende tjenester
på samme måte som konsultasjoner og behandlinger, for å oppnå en
økt innsats på forebyggende arbeid i helse- og omsorgstjenesten. Flertallet deler
forslagsstillernes ønske om at det ses på behovet for å endre finansieringsordningene
for de kommunale tjenestene, inkludert jordmortjenesten, og viser
til at regjeringen allerede har varslet at den tar sikte på å endre
folketrygdloven for å legge til rette for primærhelseteam, forebygging
og ny arbeidsdeling. Endringer må imidlertid utredes før det tas endelig
stilling til en eventuell omlegging og omfanget av denne.
Komiteen viser til
at fødselsomsorgen, på lik linje med annen somatisk behandling,
finansieres gjennom basisbevilgningen og innsatsstyrt finansiering,
og at dette har vært et prinsipp uavhengig av regjeringer. Komiteen viser
til at DRG-systemet på mange områder skiller mellom behandling av
kompliserte og mindre kompliserte tilfeller, og har merket seg at dette
gjøres for å ta høyde for forskjellene i kostnadsnivå mellom ulike
undergrupper av pasienter. Slik er det også innen fødselsområdet. Hvilke
egenskaper ved pasientene som skal til for å avgjøre hva som skal
regnes som kompliserende eller ikke, er gjenstand for vurdering og
endring over tid.
Komiteen viser til svar fra statsråden
datert 11. november 2015, hvor han påpeker at finansieringsordningene
er ett av flere virkemidler i helsepolitikken. Videre at det er
de medisinskfaglige vurderingene som skal være førende for den helsehjelpen
den enkelte pasient tilbys, og for hvordan helsehjelpen blir dokumentert. Komiteen viser
videre til at helseministeren i sitt brev understreker at helseforetakene
og tjenesten kan melde inn forslag til endring i eller justering av
den innsatsstyrte finansieringen gjennom de etablerte samarbeidskanaler
som eksisterer mellom de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at fødselsomsorgen finansieres
som annen somatisk spesialisthelsetjeneste gjennom basisbevilgningen
og innsatsstyrt finansiering (ISF). Disse medlemmer viser
til statsrådens svar til komiteen i brev av 11. november 2015, hvor
han stadfester at dette er et prinsipp regjeringen ikke ønsker å endre.
I brevet kommer det også frem at statsråden ber helseforetakene
og tjenestene melde inn forslag til endring i eller justering av den
innsatsstyrte finansieringen gjennom de etablerte samarbeidskanaler
mellom de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet på finansieringsområdet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at den høye graden av innsatsstyrt finansiering (ISF) i sykehusene
(50 prosent) fører til en konkurransesituasjon mellom sykehus og
også mellom avdelinger om pasienter og behandlinger som kan gi økonomisk
mergevinst. Det er grunn til å frykte at DRG-systemet kan påvirke
prioriteringsbeslutninger i sykehusene. I fødselsomsorgen får også
ISF andre uheldige utslag, som forsterkes ved at foretakene lar
systemet virke helt ned på avdelingsnivå. Det er for eksempel slik
at blødning ved fødsel gir utbetaling, mens ekstra jordmorressurser
som kan forhindre komplikasjoner som blødning, ikke gir utbetaling.
Stabil og god bemanning er nødvendig for å oppfylle kvalitetskravene,
blant annet å ha en jordmor til stede under aktiv fødsel, men dette
gir altså sykehuset utgifter som ikke kompenseres via den innsatsstyrte
finansieringen. Komplikasjoner derimot, kompenseres. Dette
medlem synes det er beklagelig at statsråden og regjeringspartiene
ikke ser at dette utgjør en stor og uakseptabel systemfeil. Dette medlem mener
at systemfeilen viser at fødetilbudene er særlig uegnede for innsatsstyrt
finansiering og at fødeavdelinger og kvinneklinikker derfor må rammefinansieres.
Dette medlem viser til Den norske
jordmorforenings høringsuttalelse som gir en beskrivelse av hvorfor
finansieringssystemet må endres:
«Jordmødre er bekymret for pasientbehandling, pasientsikkerhet
og arbeidsmiljø ved de store fødeavdelingene på grunn av for lav
grunnbemanning. I Oslo (185 i 2014 Ullevål) blir mange kvinner avvist
fordi det er fullt i avdelingen. På Haukeland, Bergen, stenges fødestuer
fordi det ikke er penger til å bemanne. En budsjettkrise er skapt
fordi avdelingen taper penger på nedgang i kompliserte fødsler.
I Norge har vi et finansieringssystem som premierer komplikasjoner.
Det skal lønne seg å bevare den normale fødsel. Når gode faglige
vurderinger skaper budsjettkrise må finansieringssystemet i fødselsomsorgen
revurderes …»
Dette medlem viser til at fødeavdelingene
i dag bemannes som sengeposter, men at dette harmonerer dårlig med
fødsler som ikke kan planlegges. Dette medlem er
enig med Den norske jordmorforening som mener at å oppgradere fødeavdelinger
til akuttposter, vil kunne bidra til å løse bemanningsutfordringene.
Dette medlem mener trygg fødselshjelp
underfinansieres i dagens system og at dette ikke kan fortsette,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å rammefinansiere
fødselsomsorgen slik at kvalitet blir premiert og at en sikrer forsvarlig bemanning
som et akuttilbud.»