Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at sykkel bør bli et naturlig transportmiddel for langt flere
enn hva tilfelle er i dag. Sykkelandelen må økes, og komiteen viser
til at et samlet storting har sluttet seg til at trafikkveksten
i byområdene skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange.
For å nå den nasjonale målsettingen om 8 pst. sykkelandel på landsbasis er
det nødvendig å ta i bruk en rekke ulike virkemidler.
Komiteen viser til at bedre tilrettelegging
for syklister gir store samfunnsgevinster når det gjelder trafikksikkerhet,
miljø og trafikkavvikling, i tillegg til helsemessige gevinster.
Komiteen vil peke på at forholdene
for syklister fortsatt er for dårlig mange steder, og ulykkesrisikoen
ved å sykle er for stor. Manglende tilrettelegging, forvirring om
og manglende respekt for trafikkreglene fører til trafikkfarlige situasjoner
for alle trafikantene. Det er ønskelig og mulig at flere av reisene
som i dag foregår med bil, kan gjennomføres med sykkel. Komiteen mener
derfor at stat, fylkeskommune og kommune må intensivere innsatsen
slik at flere velger sykkel som fremkomstmiddel.
Komiteen mener det trengs økt
satsing på fysisk tilrettelegging for syklister, bedre opplysning
og opplæring om trafikkreglene for syklister, holdningspåvirkning
både overfor syklister og andre trafikantgrupper, samt en klargjøring
av trafikkregelverket.
Komiteen viser til at det til
tross for at det er lagt inn en betydelig innsats fra Stortingets
side i å bygge ut nye sykkelveger og utbedre eksisterende, vil det
fortsatt være slik at sykling i kjørebanen med motorisert trafikk
vil være den mest alminnelige tilretteleggingen for sykling fremover. Komiteen er
derfor enig med forslagsstillerne i at sykkel som transportmiddel og
trening/mosjonsredskap må gjøres så sikkert som mulig, særlig når
andelen som bruker sykkel til sport og transport øker i takt med
de nasjonale målsettinger.
Komiteen merker seg at debatten
om hvordan man legger til rette for sykling ofte handler om de utfordringer
og de tiltak som er aktuelle i urbane strøk. Dette er forståelig,
siden de store, nasjonale gevinstene ved økt sykling vil være størst
her. Komiteen vil likevel minne om at det sykles
i hele landet, også utenfor de store byene, og at det er sentralt
for de nasjonale målsettingene på feltet at hele Norge trekkes med
i arbeidet med å øke sykkelandelen. Komiteen minner
om at det er særlig viktig å sikre elever trygg gang- og sykkelvei
til skolen.
Komiteen vil minne om at flere
kommuner har etterlyst større fleksibilitet og raskere avklaringer
fra statens side når man arbeider med å etablere nye gang- og sykkelveier. Komiteen mener
det er avgjørende at staten i stor grad evner å hjelpe fram gode,
lokale løsninger på dette feltet, slik at nettet av gang- og sykkelveier blir
bygget ut så raskt som mulig. Komiteen minner om
at lokalt skjønn borger for praktiske, lokale løsninger på hovedproblemet,
nemlig å skille myke trafikanter fra motorkjøretøy på en kostnadseffektiv
måte og at slike løsninger kan rydde av veien unødvendige, fordyrende
løsninger som følge av et for rigid regelverk.
Komiteen vil også be departementet
se nærmere på praktiseringen av regelverket knyttet til arrangement
av sykkelritt. Spesielt bør det vurderes om frivillige kan bistå
politiet i større grad enn i dag.
Komiteen merker seg innspillene
fra Norges Cykleforbund og Norges idrettsforbund som stiller seg
svært negativ til rundskrivet av 28. februar 2016 som er sendt ut
av Politidirektoratet, om at Oslo politidistrikts vurdering av bruk
av mobile vakter i sykkelritt skal legges til grunn også ved de
andre politidistriktene. Komiteen viser til at Norsk
Cycleforbund og Idrettsforbundet mener konsekvensene av en slik tolkning
vil virke direkte ødeleggende for aktiviteten for mer enn 400 sykkelritt
årlig.
Komiteen mener at man må finne
praktiske løsninger på de utfordringene som finnes, uten å måtte
omgå norsk lov og forskrift, og uten å legge beslag på langt flere
enn de motorsykler som politiet rår over.
Komiteen mener at alle mobile
vakter som skal kunne bistå politiet med trafikksikkerhet i forbindelse
med gjennomføring av sykkelritt, skal ha gjennomgått en tilstrekkelig
opplæring.
Komiteen viser til de gode erfaringene
fra bl.a. Søndre Buskerud politidistrikt, hvor arrangører og politiet
i samarbeid, og gjennom flere års erfaring, har opparbeidet seg
kunnskap om hvordan man sikrer gode og trafikksikre sykkelritt, både
for deltakere, publikum og øvrige trafikanter.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå retningslinjer
for avvikling av sykkelritt, med det formål å fremme forslag som
bedrer trafikksikkerheten for deltakere i ritt, publikum og øvrige trafikanter
langs traseen.»
Komiteen har merket seg at dagens
prakis med gjennomføring av nødvendige trafikksikkerhetstiltak
for avvikling av sykkelritt påføre arrangørene til dels svært store
kostnader noe avhengig av hvilket politidistrikt man befinner seg
innenfor. Komiteen er derfor av den oppfatning at
det er behov for en gjennomgang av dagens praksis som kan ivareta
trafikksikkerheten for deltakere i ritt, samt de andre trafikkerende
i løypa på en betryggende måte, men som samtidig kan åpne opp for
en delegering av den utøvende myndighet under forutsetning av at
de som påtar seg denne oppgaven er kvalifisert for oppdraget.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2016,
i samarbeid med sykkelorganisasjonene, sørge for et regelverk som
gir arrangører av sykkelritt muligheten til å benytte mobile vakter
til å bistå i trafikkreguleringen i gjennomføringen av sykkelritt.
Beslutningsmyndighet til å tillate bruk av slike vakter skal ligge
hos den enkelte politimester. Bruk av mobile vakter forutsetter
at tilstrekkelig opplæring er gjennomført.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det må vurderes om det skal innføres
ordning for sertifisering og eksaminasjon etter at obligatorisk
opplæring er gjennomført.
Komiteen viser til
brev fra Norges idrettsforbund til samferdselsministeren av 2. mars
2016, hvor Norges idrettsforbund mener konsekvensene av rundskrivet
fra Politidirektoratet om bruk av mobile vakter vil umuliggjøre
gjennomføringen av mer enn 400 sykkelritt årlig.
Komiteen er enig i at dette vil
ramme sykkelsporten generelt, og barn og unge utøveres muligheter
til å delta i sykkelritt. Komiteen mener derfor regjeringen
må sørge for midlertidige bestemmelser som sikrer gjennomføringen
av sykkelritt, inntil nytt regelverk er på plass.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for midlertidige
bestemmelser som sikrer muligheten til å gjennomføre planlagte sykkelritt
i 2016 og lik praksis i politidistriktene.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, har merket
seg at departementet i sitt svarbrev av 3. februar 2016 uttaler:
«Framfor å fremme egne stortingsmeldinger for den
enkelte trafikantgruppe, vil regjeringen i NTP fremme en felles
transportpolitikk som vil ivareta hensynet til alle trafikantgrupper
og transportformer. En slik tilnærming mener jeg er bedre enn separate
planer og strategier for de ulike trafikantgruppene. På denne måten
kan en ta utgangspunkt i løsninger og strategier som bidrar til
økt trafikksikkerhet for flere trafikantgrupper, og identifisere
gode tiltak der det er nødvendig med spesiell tilpasning for syklister.
. I tillegg kan det nevnes at regjeringen for tiden arbeider med
en egen stortingsmelding om overordnet samordning innen trafikksikkerhet.»
Flertallet finner det derfor
naturlig å avvente fremleggelsen av disse planene og forventer at de
konkrete problemstillingene blir drøftet der. I denne forbindelse
kan en revidering av sykkelhåndboka være et viktig tiltak.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at bedre tilrettelegging for sykkeltrafikk
i Norge krever en differensiert politikk med målrettet innsats på flere
områder. Det kan derfor være hensiktsmessig at det utarbeides en
stortingsmelding, med forslag til tiltak som gir bedre sikkerhet
til syklende trafikanter. Bedre tilrettelegging for syklister krever
tiltak som berører flere departement og sektorer, herunder miljø
og helse. Disse medlemmer mener derfor en egen stortingsmelding
med påfølgende konkretisering og iverksettelse av tiltak vil være
et viktig verktøy for å følge opp en tverrdepartemental innsats.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme
en stortingsmelding med forslag til tiltak som kan bedre trafikksikkerheten
til syklende trafikanter, samt sørge for at statens sykkelhåndbok
revideres og oppdateres.»
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne vil styrke kunnskapen om samspillet mellom motoriserte
kjøretøy, syklende og gående ved å gi feltet høyere prioritet i
opplæringen.
Disse medlemmer viser til representantforslagets
omtale og forslag knyttet til minimumsavstand mellom motoriserte
kjøretøy og syklister ved forbikjøring. Sykling i kjørebanen sammen
med motorisert trafikk er i dag den mest alminnelige tilrettelegging
for sykling. Disse medlemmer viser til at forbikjøring
av syklist skal skje med minst 1,5 meters avstand, og at dette er
Statens vegvesens tolkning av trafikkreglenes § 12, tredje ledd.
Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøring utsettes.
Likevel erfarer mange syklister at de blir forbikjørt med mindre
avstander enn det Statens vegvesen anbefaler. Disse medlemmer mener
det er grunn til å anta at manglende kunnskap blant motoriserte
trafikanter kan være hovedgrunnen til dette, i tillegg til manglende
håndheving fra politiet. Disse medlemmer mener derfor
det kan være behov for å vurdere en tydelig bestemmelse i trafikkreglene
for å unngå farlige forbikjøringer.
Disse medlemmer ser også at det
kan være behov for en gjennomgang av dagens forskrifter med sikte
på klargjøring av vikepliktreglene ved kryssing av sykkelfelt og
andre trafikksituasjoner som i dag skaper usikkerhet mellom syklister, motorvognførere
og gående om hvilke rettigheter som gjelder for hvem.
Disse medlemmer viser til representantforslagets
omtale av behovet for endring av læreplanene for kjøreopplæringen
for å gi samspillet mellom motoriserte kjøretøy, syklende og gående
høyere prioritet. Disse medlemmer mener dette er
et viktig tiltak som kan skape grunnlag for flere trygge trafikanter
som på kort og lang sikt kan bidra til å øke sikkerheten i trafikken.