Forslagsstillerne viser i dokumentet til at
behovet for en lovhjemmel for å opprette lavutslippssoner i kommuner
med høy lokal luftforurensning ble tatt opp i Stortinget flere ganger
i 2014. Det vises videre til at det samtidig har pågått en prosess
for EFTA-domstolen etter at ESA 17. desember 2014 besluttet å stevne Norge
for brudd på grenseverdiene i luftkvalitetsdirektivet.
Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) gjøres
følgende endring:
§ 13 nytt åttende ledd skal lyde:
Med samtykke fra departementet
kan en kommune for å begrense miljøulemper fra vegtrafikken innføre
lavutslippssone i et fastsatt område. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om plikt til å medbringe dokumentasjon av kjøretøyets
utslippsnivå, rett til å kreve opplyst og å lagre kjøretøyinformasjon
og informasjon om eier og bruker med videre til bruk i betalings- og
kontrollsammenheng, herunder rett til å kreve bruk av elektronisk
enhet om bord i motorvogn for elektronisk identifikasjon. Departementet
kan gi bestemmelser om gebyr for kjøring i sonen, tilleggsgebyr
for brudd på bestemmelsene, og bestemmelser om håndheving og bruk
av inntekt av ordningen.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at flere norske byer
jevnlig opplever alvorlig luftforurensning, særlig om vinteren.
I desember 2014 besluttet ESA å stevne Norge for brudd på grenseverdiene
i luftkvalitetsdirektivet. Høsten 2015 falt det deretter dom mot
Norge for brudd på grenseverdiene. Dersom Norge ikke følger opp dommen
med nye effektive tiltak, risikerer Norge sanksjoner.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen 24. november
2015 la fram sin undersøkelse av myndighetenes arbeid med å sikre
god luftkvalitet i byområder. Her fremgår det at Folkehelseinstituttets
grenseverdier for gjennomsnittlig timekonsentrasjon av NO2 på 100 mikrogram/kubikkmeter brytes
i alle norske kommuner som måler dette. Flest timer med brudd på
grenseverdiene har Oslo, Drammen, Fredrikstad, Bergen, Stavanger
og Trondheim med mellom 200 og 400 timer. Dette innebærer betydelig
helsefare for barn og voksne med luftveislidelser og hjertekarsykdommer,
men også for andre grupper vil mye forurensning over tid være helseskadelig.
Luftkvaliteten i Norge har blitt noe bedre de siste 20 årene, men
i byene har framgangen stanset opp på grunn av økte NO2-utslipp fra en økende andel dieselbiler
i de senere årene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
videre til at grenseverdiene for svevestøv i luftforurensningsforskriften
er skjerpet inn fra 2016. Flertallet viser til at
Miljødirektoratet, Vegdirektoratet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet
dessuten har lagt fram en enda strengere helseanbefaling for hvor
mye luftforurensningen må reduseres med på sikt for å oppnå ren
og trygg luft (luftkvalitetskriteriene), og har anbefalt at de nasjonale
målene for luftkvalitet oppdateres i tråd med disse.
Komiteenviser til at lavutslippssoner brukes
i en rekke land for å redusere forurensningen i områder med mye
trafikk. Komiteen legger til grunn at lavutslippssoner
kan defineres som
«et geografisk avgrenset område, der lokale myndigheter
søker å bedre luftkvaliteten ved hjelp av virkemidler rettet mot
kjøretøyenes utslippsegenskaper (Samferdselsdepartementet 2005).»
Komiteen viser til at slike soner
er blant annet innført i land som Tyskland, Italia, Nederland, Sverige,
Danmark, England, Tsjekkia og Portugal. Lavutslippssoner er altså
et velprøvd tiltak i Europa, men Norge har foreløpig ingen slike soner.
Komiteen viser til at Stortinget
i mars 2015 ba regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel
i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner, jf. Innst. 159
S (2014–2015). Komiteen viser til at statsråden i
nevnte brev til komiteen av 29. januar 2016 slår fast at det allerede
eksisterer hjemmel for å etablere visse typer lavutslippssoner.
Statsråden skriver blant annet:
«I vegtrafikkloven § 7 første ledd er det hjemmel til
å innføre varige forbud mot bestemte grupper av kjøretøy, eventuelt
deler av denne gruppen, innenfor et område. Denne hjemmelen gir således
mulighet til å forby biler med bestemte Euroklasser, eller biler
med bestemte drivstoff innenfor en sone. De fleste lavutslippssonene som
er innført i Europa er utformet som forbudssoner, for eksempel har
Sverige, Danmark, Tyskland, og Nederland lavutslippssoner med forbudsløsning.
Dette er det hjemmel til å innføre i Norge i dag (…) Midlertidige
forbud med videre kan for øvrig vedtas med hjemmel i vegtrafikkloven
§ 7 annet ledd.»
Komiteen har merket seg at det
eksisterer lovhjemmel for etablering av en forbudsløsning for lavutslippssoner,
men at det per i dag ikke foreligger lovhjemmel for en oblatløsning,
som flere av landets storbyer har etterlyst. En lavutslippssone
som er regulert gjennom en oblatløsning, vil fungere omtrent som
dagens piggdekkgebyrordning.
Komiteen understreker at det
på sikt kan være gode grunner for å knytte gjennomføring av lavutslippssoner
til miljødifferensiert trafikantbetaling gjennom AutoPASS-systemet,
og er glad for at statsråden i sitt brev skriver at Vegdirektoratet
på forespørsel fra Samferdselsdepartementet er i gang med en utredning
der man ser på muligheten for å få på plass løsninger for dette. Komiteen konstaterer
samtidig at den teknologiske løsningen for å gjennomføre dette per
i dag ikke er tilgjengelig for bruk vinteren 2016/17.
Komiteen viser til brevet fra
statsråden der han skriver at en oblatløsning ikke alene kan knyttes opp
mot AutoPASS. Komiteen støtter dette, og mener en
oblatbasert ordning vil være et viktig supplement til en mulighet
for miljødifferensierte bompengetakster innenfor AutoPASS.
Komiteen viser til at norske
kommuner allerede har lovhjemmel til å innføre forbudssoner. Slike
forbudssoner kan være et godt verktøy for å redusere lokale utslipp
og fremme nullutslippsteknologier. Komiteen mener
en lovhjemmel for lavutslippssoner vil være et viktig supplement
til handlingsrommet kommunene har for å redusere lokale utslipp
og begrense luftforurensningen, og slik at de har større handlingsrom
allerede vinteren 2016/17.
Komiteen viser til at det aktuelle
lovforslaget har vært utredet gjennom flere år. Forslaget om ny
hjemmel om lavutslippssone i vegtrafikkloven § 13 (krav til kjøretøyer
og bruk av kjøretøyer) ble utredet av Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet
allerede i 2008. Det er også utarbeidet et forslag til sentral forskrift, som
gir kommunene anledning til å innføre avgiftsfritak for alle dieselbiler
over 3,5 tonn tilhørende euroklasse 6. Lovforslaget har vært på høring,
og over 100 høringsinstanser ga innspill til forslagene.
Komiteen vil peke på at den omfattende
erfaringen fra mange europeiske byer og arbeidet som er gjort i
Norge, gir et bredt grunnlag for å kunne gå videre og vedta den
nødvendige lovhjemmel for lavutslippssoner. Selve den konkrete utformingen
av den enkelte lavutslippssone vil kunne bli forskjellig fra by
til by, og måtte utformes i samspill mellom kommunen, departementet
og Statens vegvesen. Komiteen viser til at på grunnlag
av dette fremmer forslagsstillerne følgende forslag til nytt ledd
i vegtrafikkloven § 13 (krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer):
«Med samtykke fra departementet kan en kommune for
å begrense miljøulemper fra vegtrafikken innføre lavutslippssone
i et fastsatt område. Departementet kan gi nærmere bestemmelser om
plikt til å medbringe dokumentasjon av kjøretøyets utslippsnivå,
rett til å kreve opplyst og å lagre kjøretøyinformasjon og informasjon om
eier og bruker med videre til bruk i betalings- og kontrollsammenheng,
herunder rett til å kreve bruk av elektronisk enhet om bord i motorvogn for
elektronisk identifikasjon. Departementet kan gi bestemmelser om
gebyr for kjøring i sonen, tilleggsgebyr for brudd på bestemmelsene,
og bestemmelser om håndheving og bruk av inntekt av ordningen.»
Komiteen viser til at lovhjemmelen
er formulert som en fullmaktsbestemmelse som gir departementet hjemmel
til å utforme en forskrift med nærmere bestemmelser om lavutslippssoner.
Departementet kan dermed samtykke i at en kommune – for å begrense
miljøulemper fra vegtrafikken – innfører lavutslippssone i nærmere fastsatt
område. I utgangspunktet er det kommunen som bestemmer sonestørrelsen,
men det kan være nødvendig å fastsette sonen til et definert veinett
av trafikale og praktiske årsaker.
Komiteen understreker at lovhjemmelen
vil gjelde norske og utenlandske kjøretøy som blir drevet frem med
motor, herunder personbil, varebil, buss, lastebil, moped og motorsykkel. Komiteen mener
det derfor er behov for en hjemmel som sikrer at eieren av kjøretøyet
om nødvendig kan pålegges å skaffe dokumentasjon for utslippsstandard,
og at dette må medbringes for kontrollformål. Det foreslås også
å gi hjemmel for å lagre data om utslippsstandard, eierinformasjon
og betalingsinformasjon.
Komiteen tar med dette opp forslaget
som fremmes i representantforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at formuleringen om samtykke fra departementet er med fordi
lavutslippssoner f.eks. i Oslo også vil kunne omfatte riksveier. Men
den innebærer ikke at departementet kan si nei til lavutslippssoner
som er innenfor Stortingets målsettinger med lovhjemmelen. I en
lavutslippssone kan forurensende kjøretøyer med skadelig eksosutslipp
avgiftsbelegges. Med skadelig eksosutslipp menes utslipp av gassene nitrogendioksid
(NO2), nitrogenmonoksid (NO), karbonmonoksid
(CO) og karbondioksid (CO2), samt svevestøv
og eksospartikler av ulike størrelser og format.
Flertallet legger til grunn at
inntektene fra avgifter for kjøring i lavutslippssoner bør i utgangspunktet
tilfalle kommunen som innfører dem, da inntekten kan betraktes som
kompensasjon for miljøulempene fra vegtrafikken. Flertallet viser
til at hva kommunen bruker pengene til, bør kommunen kunne bestemme. Men
i noen tilfeller kan det være hensiktsmessig at departementet kan
bestemme at inntekten blir brukt i samsvar med inntektene fra andre
betalingsordninger. Køprising hjemlet i vegtrafikkloven § 7a (vegprising)
sier at nettoinntekten skal brukes til transportformål, herunder
kollektivtransport, trafikksikkerhet og miljøtiltak.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det kan være hensiktsmessig noen steder å inkludere havner og farled
i lavutslippssonene, fordi det her foregår aktivitet med vesentlig
betydning for luftforurensningen, og at byene derfor bør kunne ha
mulighet til dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slike
vedtak:
A
vedtak til lov
om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
gjøres følgende endring:
§ 13 nytt åttende ledd skal lyde:
Med samtykke fra departementet kan en kommune
for å begrense miljøulemper fra vegtrafikken innføre lavutslippssone
i et fastsatt område. Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om plikt til å medbringe dokumentasjon av kjøretøyets utslippsnivå,
rett til å kreve opplyst og å lagre kjøretøyinformasjon og informasjon
om eier og bruker mv. til bruk i betalings- og kontrollsammenheng,
herunder rett til å kreve bruk av elektronisk enhet om bord i motorvogn
for elektronisk identifikasjon. Departementet kan gi bestemmelser
om gebyr for kjøring i sonen, tilleggsgebyr for brudd på bestemmelsene,
og bestemmelser om håndheving og bruk av inntekt av ordningen.
II
Loven trer i kraft straks.
B
Dokument 8:35 L (2015–2016) –
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Magne
Rommetveit, Anna Ljunggren, Ruth Grung, Eirik Sivertsen, Marit Nybakk,
Karianne O. Tung og Torstein Tvedt Solberg om lovhjemmel for lavutslippssoner
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 35 L (2015-2016)
fra Jan Bøhler, Magne Rommetveit, Anna Ljunggren, Ruth Grung, Eirik
Sivertsen, Marit Nybakk, Karianne O. Tung og Torstein Tvedt Solberg
om lovhjemmel for innføring av lavutslippssoner. Samferdselsdepartementet
har fått oversendt saken fra Klima- og miljødepartementet.
Regjeringen er opptatt av å bidra til bedre
luftkvalitet. Det gjenspeiles blant annet i en kraftig økt satsing
på både jernbane og kollektivtrafikk, arbeidet med å få på plass
bymiljøavtaler, avgiftspolitikken for elbiler, samt avgifts stimulans
for plug-in hybrid biler og alternativt drivstoff. La meg også minne
om at luftkvaliteten i byene våre har blitt gradvis bedre de siste
20 årene. Det er likevel slik at enkelte byer har overskridelser
av forurensningsforskriften og at det forekommer perioder med akutt
forurensning med risiko for negative helsekonsekvenser. Det er derfor
svært viktig å fortsette arbeidet med og bedre den lokale luftkvaliteten.
Samferdselsdepartementet er opptatt av at kommunene
skal ha en verktøykasse med ulike virkemidler, slik at kommunene
kan ta i bruk de virkemidler man vurderer er best tilpasset særegne
lokale forhold. Regjeringen arbeider derfor med å videreutvikle
eksisterende virkemidler og utvikle nye virkemidler for å bedre
luftkvaliteten, inkludert hjemler for lavutslippssoner.
Det er i dag lovhjemmel for å innføre et takstsystem
der takstene kan miljødifferensieres, jf. vegtrafikkloven § 7a og
forskrift om køprising (av 25.11.2011). Formålet med køprising er
trafikkregulering med sikte på å redusere lokale kø- og miljøproblemer.
Utslipp fra kjøretøy i kø er langt høyere enn ved jevn fart. Takstsystemet
i en køprisingsordning kan utformes svært fleksibelt innenfor tid
på døgnet og etter kjøretøyenes miljøegenskaper. Det kan også tenkes
flere betalingssnitt med ulikt takstnivå innover mot en bykjerne
(altså en soneaktig utforming). Forutsetningen må imidlertid være
at systemet gir forutsigbarhet for trafikanten. Dette kan altså
ses på som en form for lavutslippssone. I dager det ikke teknisk
tilrettelagt for miljødifferensiering av et takstsystemet innenfor
en trafikantbetalingsordning som er knyttet til AutoPASS. Vegdirektoratet
er på forespørsel fra Samferdselsdepartementet i gang med en utredning
der man ser på muligheten for teknisk å kunne legge til rette for
miljødifferensiering av et takstsystem gjennom AutoPASS-systemet. Personvernhensyn
skal omfattes av utredningen. Vi har satt frist for tilbakemelding
fra Vegdirektoratet til 15. mars.
Samferdselsdepartementet arbeider også med å etablere
ett felles rettslig grunnlag for trafikantbetaling i by, slik at
dagens ordning med et regelverk for bompenger i by i veglova § 27
og køprisingsregelverket i vegtrafikkloven § 7a (med forskrifter)
kan samles. Ved å samle det rettslige grunnlaget for trafikantbetaling
i by i ett rettslig grunnlag, vil det bety at takstsystemet i en
eksisterende bompengepakke/bypakke kan utformes langt mer fleksibelt
ved at formålet med ordningen ikke så uttalt skal være finansiering.
Dette betyr at takstene også kan miljødifferensieres.
I vegtrafikkloven § 7 første ledd er det hjemmel til
å innføre varige forbud mot bestemte grupper av kjøretøy, eventuelt
deler av denne gruppen, innenfor et område. Denne hjemmelen gir således
mulighet til å forby biler med bestemte Euroklasser, eller biler
med bestemte drivstoff innenfor en sone. De fleste lavutslippssonene som
er innført i Europa er utformet som forbudssoner, for eksempel har
Sverige, Danmark, Tyskland, og Nederland lavutslippssoner med forbudsløsning.
Dette er det hjemmel til å innføre i Norge i dag. Midlertidige forbud
med videre kan for øvrig vedtas med hjemmel i vegtrafikkloven § 7
annet ledd.
På bakgrunn av at det i dag allerede er hjemmel til
å innføre flere typer lavutslippssoner har jeg tatt kontakt med
de mest aktuelle byene når det gjelder eventuell innføring av lavutslippssone. Jeg
ønsket informasjonsutveksling knyttet til hva det er hjemmel og
muligheter for i dag, og hva kommunene evt. mener at de mangler
hjemmel og mulighet til. Vi hadde et konstruktivt møte i november
i fjor. På møtet kom det frem at byene ønsket muligheten til å miljødifferensiere bompengene
innenfor en eksisterende bompengepakke/bypakke Det pågår som nevnt ovenfor,
allerede et arbeid på dette. Byene ønsket også muligheten til å
innføre lavutslippssoner som en oblatløsning, dvs. mer slik som dagens
piggdekkgebyrordning er utformet. På grunnlag av dette har departementet
sendt et oppdrag til Vegdirektoratet om å forberede et lov- og forskriftsarbeid
for lavutslippssoner som kan gi hjemmel for lavutslippssoner med
oblat. Siden en oblatløsning har blitt løftet frem fra de store
byene, og ikke forutsetter oppgraderte datasystemer i bompengeordningene,
så vil jeg legge opp til at en slik ordning kan komme i funksjon
så raskt som mulig. Vegdirektoratets arbeid vil være viktig for
å skaffe det nødvendige faglige grunnlaget, herunder vurderinger
knyttet til personvern, håndheving, sanksjon og de økonomiske og
administrative konsekvensene.
Jeg er enig i representantenes vurdering av
at kommunene kan ha ulike utfordringer og dermed behov for ulike
løsninger for lavutslippssoner. Jeg mener at dette reflekteres i
vårt pågående arbeid knyttet til utredning om miljødifferensiering
gjennom AutoPASS og oppdraget til Vegdirektoratet knyttet til lavutslippssoner
som oblatløsning.
Prinsipielt mener jeg at vi bør avvente Vegdirektoratets
forslag om oblatbaserte lavutslippssoner og høring av et slikt forslag.
Dersom Stortinget ikke deler denne vurderingen, så vil jeg gi følgende
vurdering av representantforslaget:
Jeg mener at det er viktig at en løsning med
lavutslippssoner ikke alene knyttes opp mot AutoPASS. De etablerte
bompengepakkene i byene er basert på Stortingets vedtak etter veglova § 27,
og det er gjennom Stortingets behandling fastsatt hva de innkrevde
midlene gjennom bompengeordningen kan brukes til, og hvilket takstsystem
det skal være. Gjennom bompengeavtalen mellom Statens vegvesen og bompengeselskapet
er det derfor klare begrensninger for hva bompengeselskapene kan
drive med. Tillatelsen bompengeselskapene har til å kreve inn bompenger
forutsetter at selskapene ikke engasjerer seg i tiltak som ikke
har direkte sammenheng med innkreving av bompenger. Dette reguleres
altså gjennom bompengeavtalen mellom selskapet og Statens vegvesen,
en avtale som bygger på prinsipper som Stortinget har gitt for hvordan
bompengeinnkrevingen i Norge skal foregå. Etter min vurdering er
det derfor viktig at arbeidet (rettslig og teknisk) med å tilrettelegge for
miljødifferensiering av takstene i en bompengeordning går sin gang,
slik at dette kan gi byene en mulighet til å etablere en lavutslippssone
innenfor et bompengesystem og dens økonomi. Et rettslig grunnlag
for en slik type lavutslippssone gjennom et etablert bompengesystem
og AutoPASS, bør hjemles i veglova siden det er der lovgrunnlaget
for bompengeinnkreving er.
Siden byene også er interessert i en mulighet
for å etablere en gebyrbasert lavutslippssone som en oblatordning,
må det etableres et rettslig hjemmelsgrunnlag for en slik ordning,
à la piggdekkgebyrordningen. Dette har jeg som nevnt bedt Vegdirektoratet
om å forberede. Etter min vurdering er det viktig her å være tydelig
på at dette er en ordning som vil være et supplement/alternativ
til en mulighet for miljødifferensiere bompengetakster innenfor
AutoPASS. En oblatbasert løsning bør ikke kobles mot AutoPASS og bompenger
(som er hjemlet i veglova). Et hjemmelsgrunnlag for en oblatbasert
løsning i vegtrafikkloven bør derfor etter min vurdering også være
klar på nettopp dette. Representantforslaget bør tydelig reflektere
dette.
Jeg har merket meg at representantforslaget
viser til at "I 2012 sendte Statens vegvesen et forslag til konkretisering
av lavutslippssoner til Samferdselsdepartementet med bruk av bomringer
som en mulig løsning, men verken dette er eller lovforslaget har
til nå blitt fremmet videre." Jeg skylder å gjøre oppmerksom på
at Statens vegvesen sitt forslag ble fremlagt for departementet
1. oktober 2012. Bare to dager senere, den 3. oktober 2012, ble
forslaget praktisk talt lagt bort av daværende samferdselsminister.
I en sak på dinside.no 3. oktober 2012 kommer det frem at man anså
virkemiddelet som lite hensiktsmessig, og at mange andre alternativ
ville være bedre for å sikre bedre byluft. Ergo, når Statens vegvesen
sitt forslag ikke er fremmet for Stortinget, så skyldes det at forslaget
ble lagt bort.
Avslutningsvis vil jeg bemerke at jeg deler
betraktningen i representantforslaget om at den konkrete utformingen
av den enkelte oblatbaserte lavutslippssone vil kunne bli forskjellig
fra kommune til kommune, og at sonene derfor må utformes i et samspill
mellom kommunen og Statens vegvesen. Her må gjerne kommunene initiere
og foreslå sonestørrelsen. Et system, der kommunen i praksis alene
avgjør hvilke veger som skal omfattes i en lavutslippssone, vil
ikke være i samsvar med dagens forvaltningssystem for vegene, der
kommunen har ansvaret for kommunale veger og Statens vegvesens ansvar
for riks- og fylkesveger. På sistnevnte veger, er det viktig at
Statens vegvesen fortsatt får anledning til å vurdere trafikkregulerende
tiltak av hensyn til miljøet opp mot hensynet til trafikksikkerhet og
fremkommelighet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. april
2016
Ola Elvestuen | Rasmus Hansson |
leder | ordfører |