Ovennevnte grunnlovsforslag er fremmet av Hallgeir
H. Langeland, Jette F. Christensen og Marit Nybakk og gjelder endring
av Grunnloven §§ 68 og 80 med sikte på at Stortinget kan tre sammen
en måned tidligere enn i dag.
Forslagsstillerne viser til at Stortinget hvert
år trer sammen til ny sesjon den første virkedagen (inkludert lørdag)
i oktober måned, slik det er slått fast i Grunnloven § 68:
«Stortinget trer sammen i alminnelighet den første
hverdag i oktober måned hvert år i rikets hovedstad, …»
Forslagsstillerne foreslår å endre Grunnloven slik
at Stortinget trer sammen første virkedag i september, altså én
måned tidligere enn i dag. Siden det er stortingsvalg i september
hvert fjerde år, foreslås det at denne endringen ikke skal gjelde
de årene det er stortingsvalg. Da skal Stortinget tre sammen på
første virkedag i oktober, som i dag.
Forslagsstillerne viser til at mange representanter
velger å bruke sommerpausen til gagns virksomhet, som å besøke sine
fylker og lokallag, besøke bedrifter og skoler, eller ta lønnet
sommerarbeid. Samtidig har Stortinget behov for en mer jevn fordeling
av arbeidsmengden knyttet til saksbehandlingen i Stortinget. I dag
er det slik at arbeidsmengden før jul og før sommeravslutningen
ofte er ganske høy, med møter til langt over midnatt. En ordning
med en noe lengre sesjon vil, slik forslagsstillerne ser det, forhåpentligvis dermed
kunne bidra til en noe jevnere arbeidsmengde i året sett under ett.
Den viktigste innvendingen mot å samle Stortinget
tidligere enn første virkedag i oktober er ifølge forslagsstillerne
at stortingsvalg avholdes andre eller tredje mandag i september
(hvert fjerde år). Perioden fra valgdagen til første virkedag i
oktober måned synes som en rimelig tid for å kontrolltelle stemmer
og kvalitetssikre gjennomføringen av stortingsvalget. Forslaget bør
derfor ta hensyn til at i de årene hvor det er stortingsvalg, bør
Stortinget samles på samme tidspunkt som i dag, det vil si første
virkedag i oktober. Dette er ivaretatt i forslaget.
Forslagsstillerne viser til at en annen praktisk konsekvens
vil være at man måtte justere dagens praksis med at Stortingets
høytidelige åpning i dag sammenfaller i tid med kongens trontale
og regjeringens budsjettfremleggelse. Dette er imidlertid ikke en
uoverstigelig innvending. En framskynding av Stortingets høytidelige
åpning ville på den ene siden bety at man vil foretrekke å framskynde
trontalen og budsjettfremleggelsen tilsvarende. Det vil ha noen
praktiske, men ikke uoverstigelige, konsekvenser for regjeringens
budsjettarbeid.
På den annen side ville en slik løsning kunne bidra
positivt til å skille i tid trontalen, som er regjeringens visjoner
for det kommende året, og budsjettfremleggelsen, som er regjeringens
budsjettmessige konkretisering av sine visjoner. Et slikt skille
i tid vil være positivt, fordi det vil tydeliggjøre det skillet
som i dag er utydelig mellom de to.
Som en konsekvens av å endre Grunnloven § 68 må
også § 80 endres, som omtaler hvor lenge en sesjon kan vare (før
den nye begynner).
Forslagsstillerne viser til at siden det i inneværende
periode også er fremmet forslag om å innføre republikk og avvikle
det arvelige monarkiet, til behandling i perioden 2013–2017, er forslaget
til endring av § 68 fremmet i tre alternativer, tilpasset ulike
mulige utfall av behandlingen av forslaget om innføring av republikk som
styreform i Norge.
Dokument 12:10 (2011–2012) om innføring av republikk
som styreform i Norge, jf. Innst. 164 S (2015–2016), ble behandlet
i Stortinget 31. mars 2016 og med 135 mot 28 stemmer ikke bifalt.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
Ǥ 68 skal lyde:
Alternativ 1 B (bokmål
og nynorsk):
§ 68
Stortinget trer i alminnelighet sammen den første
hverdag i september måned hvert år, unntatt det første storting
etter stortingsvalg, som trer sammen første hverdag i oktober måned.
Stortinget trer sammen i rikets hovedstad, med mindre kongen på
grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep eller smittsom
sykdom, velger en annen by i riket. En slik avgjørelse må gjøres
kjent i tide.
–
§ 68
Stortinget kjem i regelen saman den fyrste kvardagen
i september kvart år, så nær som det fyrste stortinget etter stortingsval,
som kjem saman fyrste kvardagen i oktober. Stortinget kjem saman
i hovudstaden, om ikkje kongen på grunn av usedvanlege omstende,
så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein annan by i
riket. Ei slik avgjerd må gjerast kjend i tide.
Alternativ 2 B (bokmål
og nynorsk):
§ 68
Stortinget trer i alminnelighet sammen den første
hverdag i september måned hvert år, unntatt det første storting
etter stortingsvalg, som trer sammen første hverdag i oktober måned.
Stortinget trer sammen i rikets hovedstad, med mindre regjeringen
på grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep
eller smittsom sykdom, velger en annen by i riket. En slik avgjørelse
må gjøres kjent i tide.
–
§ 68
Stortinget kjem i regelen saman den fyrste kvardagen
i september kvart år, så nær som det fyrste stortinget etter stortingsval,
som kjem saman fyrste kvardagen i oktober. Stortinget kjem saman
i hovudstaden, om ikkje regjeringa på grunn av usedvanlege omstende,
så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein annan by i
riket. Ei slik avgjerd må gjerast kjend i tide.
Alternativ 3 B (bokmål
og nynorsk):
§ 68
Stortinget trer i alminnelighet sammen den første
hverdag i september måned hvert år, unntatt det første storting
etter stortingsvalg, som trer sammen første hverdag i oktober måned.
Stortinget trer sammen i rikets hovedstad, med mindre presidenten
på grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep
eller smittsom sykdom, velger en annen by i riket. En slik avgjørelse
må gjøres kjent i tide.
–
§ 68
Stortinget kjem i regelen saman den fyrste kvardagen
i september kvart år, så nær som det fyrste stortinget etter stortingsval,
som kjem saman fyrste kvardagen i oktober. Stortinget kjem saman
i hovudstaden, om ikkje presidenten på grunn av usedvanlege omstende,
så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein annan by i
riket. Ei slik avgjerd må gjerast kjend i tide.
§ 80 annet ledd skal lyde:
Alternativ B (bokmål og
nynorsk):
I overensstemmelse med regler i den orden Stortinget
har vedtatt, kan forhandlingene gjenopptas. Forhandlingene avsluttes
senest siste hverdag i august måned eller, på det siste storting
før et stortingsvalg, siste hverdag i september måned.
–
I samsvar med reglar i den ordenen Stortinget har
vedteke, kan forhandlingane takast opp att. Forhandlingane blir
avslutta seinast siste kvardagen i august eller, på det siste stortinget
før eit stortingsval, siste kvardag i september.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 12:38 (2011–2012)
om endring av Grunnloven §§ 68 og 80. Forslagsstillerne foreslår
å endre Grunnloven slik at Stortinget trer sammen første virkedag
i september, altså én måned tidligere enn i dag. Siden det er stortingsvalg
i september hvert fjerde år, foreslås det at endringen ikke skal
gjelde de årene det er Stortingsvalg.
Komiteen viser til at en hovedbegrunnelse
for å forlenge stortingssesjonen med en måned er å sørge for en
jevnere arbeidsmengde gjennom året og i året sett under ett. Komiteen viser
til at representanter ofte bruker sommeren til å besøke sine fylker
og lokallag, bedrifter og skoler, eller til lønnet sommerarbeid.
Samtidig peker forslagsstillerne på at Stortinget har behov for
en jevnere fordeling av arbeidsmengden knyttet til saksbehandlingen
på Stortinget. Komiteen viser til at dette er hovedbegrunnelsen
for forslaget. Komiteen merker seg at det i grunnlovsforslaget
erkjennes at det kan være enkelte praktiske konsekvenser knyttet
til en eventuell endring. Forslagsstillerne konkluderer likevel med
at disse praktiske forholdene kan håndteres innenfor en ny ordning. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at det er behov for jevnere fordeling
av arbeidsmengden gjennom året. Det må derfor vurderes hvorvidt
det er formålstjenlig med en grunnlovsendring for å oppnå dette,
eller om det kan foretas enkelte endringer innenfor de rammene som
i dag gjelder.
Komiteen viser til at den viktigste
innvendingen mot å samle Stortinget tidligere enn første virkedag
i oktober vil være at stortingsvalg avholdes andre eller tredje
mandag i september hvert fjerde år. Komiteen viser
imidlertid til at det er tatt høyde for dette i det fremlagte forslaget
ved at det foreslås at Stortinget samles på samme tidspunkt som
i dag de årene det er stortingsvalg.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
foreslår unntak hvert fjerde år, når det er stortingsvalg, men ikke
når det er lokalvalg. Dette vil medføre at Stortinget åpnes og er
formelt operativt før det er avholdt kommune- og fylkestingsvalg. Komiteen ser
at trontalen og Stortingets øvrige arbeid kan bli preget av dette. Komiteen viser samtidig
til at Stortinget vil ha anledning til å legge inn plenumsfrie dager
og uker etter behov, slik det også fungerer i dag.
På generelt grunnlag vil komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, bemerke at Stortinget allerede i dag
har anledning til å avholde møter i september og at det således
ikke er nødvendig å endre Grunnloven for å ha et aktivt stortingsarbeid
også i september.
Flertalletvil
på denne bakgrunn tilrå at forslaget, samtlige alternativer, ikke
bifalles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at dagens grunnlovfestede oppstart
av Stortinget først i oktober presser virksomheten i nasjonalforsamlingen
sammen til et kortere tidsrom enn et normalt arbeidsår. Dette fører
til mer sammenpressede prosesser i behandlingen av saker, og gir
mindre rom gjennom året til kontakt med befolkning, hjemfylke og
andre utenfor Stortinget.
Dette medlem understreker at
sommerpausen brukes til mye arbeid som er høyst relevant for arbeidet
i Stortinget, men mener likevel det er fornuftig med en måned kortere
møtefri periode for slik å tilrettelegge for både en mer familievennlig
arbeidsform, og en arbeidsform som gjør løpende arbeid utenfor stortingsbygningen enklere.
Dette medlem viser til at flertallet
understreker at Grunnloven ikke blokkerer muligheten for at det
gjennomføres stortingsmøter utenfor sesjon, men viser samtidig til
at dagens praksis gjør at dette normalt bare tas i bruk i særskilte
tilfeller. Det er således en ganske annen situasjon at Stortinget
har en slik mulighet, og at Stortinget rutinemessig kommer sammen
en måned tidligere.
Dette medlem viser til Stortingets
behandling 31. mars 2016 av grunnlovsforslag om innføring av republikk
som styreform i Norge, jf. Dokument 12:10 (2011–2012) og Innst.
164 S (2015–2016). Forslaget ble med 135 mot 28 stemmer ikke bifalt.
Som en følge av dette bortfaller alternativene 2 B og 3 B. På denne
bakgrunn anbefaler dette medlem at forslagene til
endring i Grunnloven § 68 (alternativ 1 B) og § 80 annet ledd (alternativ
B) bifalles, slik at bestemmelsene på bokmål og nynorsk lyder:
Ǥ 68
Stortinget trer i alminnelighet sammen den første
hverdag i september måned hvert år, unntatt det første storting
etter stortingsvalg, som trer sammen første hverdag i oktober måned.
Stortinget trer sammen i rikets hovedstad, med mindre kongen på
grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep eller smittsom
sykdom, velger en annen by i riket. En slik avgjørelse må gjøres
kjent i tide.
–
Stortinget kjem i regelen saman den fyrste kvardagen
i september kvart år, så nær som det fyrste stortinget etter stortingsval,
som kjem saman fyrste kvardagen i oktober. Stortinget kjem saman
i hovudstaden, om ikkje kongen på grunn av usedvanlege omstende,
så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein annan by i
riket. Ei slik avgjerd må gjerast kjend i tide.
§ 80 annet ledd
I overensstemmelse med regler i den orden Stortinget
har vedtatt, kan forhandlingene gjenopptas. Forhandlingene avsluttes
senest siste hverdag i august måned eller, på det siste storting
før et stortingsvalg, siste hverdag i september måned.
–
I samsvar med reglar i den ordenen Stortinget har
vedteke, kan forhandlingane takast opp att. Forhandlingane blir
avslutta seinast siste kvardagen i august eller, på det siste stortinget
før eit stortingsval, siste kvardag i september.»
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Dokument 12:38 (2011–2012) – grunnlovsforslag
fra Hallgeir H. Langeland, Jette F. Christensen og Marit Nybakk
om endring av Grunnloven §§ 68 og 80 (Stortinget trer sammen en
måned tidligere) – alternativ 1 B og alternativ B – bifalles.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 12:38 (2011–2012) – Grunnlovsforslag
fra Hallgeir H. Langeland, Jette F. Christensen og Marit Nybakk
om endring av Grunnloven §§ 68 og 80 (Stortinget trer sammen en
måned tidligere) – samtlige alternativer – bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den
3. mai 2016
Martin Kolberg | Hans Fredrik Grøvan |
leder | ordfører |