Regjeringen legger opp til en realvekst i kommunesektorens
samlede inntekter i 2017 på mellom 3 1/4 og 4 mrd. kroner.
I statsbudsjettet for 2017 vil regjeringen komme tilbake med endelig forslag
til inntektsrammer.
Regjeringen legger opp til en vekst i frie inntekter
på mellom 3 3/4 og 4 mrd. kroner. Dette tilsvarer en realvekst i
frie inntekter på mellom 1,1 og 1,2 pst.
Den varslede inntektsveksten må ses i sammenheng
med konsekvenser av den demografiske utviklingen for kommunesektoren.
Beregninger indikerer at kommunesektoren kan få merutgifter i 2017
på om lag 2,5 mrd. kroner knyttet til den demografiske utviklingen,
hvorav om lag 2,1 mrd. kroner må finansieres innenfor de frie inntektene.
Sektorens økonomiske handlingsrom må også sees i sammenheng med
pensjonskostnadene.
Den foreslåtte inntektsveksten legger til rette
for styrking av det kommunale tjenestetilbudet. I tillegg er det
rom for en mer effektiv ressursbruk i kommunesektoren.
Produktivitetskommisjonen anslår potensialet for
effektivisering til 15 pst. for kommunene samlet innenfor sektorene
barnehage, skole og pleie og omsorg, dersom alle kommuner blir like effektive
som den mest effektive av sammenliknbare kommuner.
Deler av gevinsten fra mindre byråkrati og mer effektiv
bruk av pengene overføres til fellesskapet i de årlige budsjettene.
I statsbudsjettet for 2016 er overføringen satt til 0,7 pst. av
alle driftsutgifter som bevilges over statsbudsjettet.
Regjeringen ønsker å synliggjøre effektivitetspotensialet
som ligger i kommunesektoren. Dersom kommunesektoren setter et effektiviseringskrav
til egen virksomhet på 0,5 pst., tilsvarer det 1,2 mrd. kroner i
2017 som kan brukes til styrking av tjenestene i tillegg til det
som følger av inntektsveksten.
Regjeringen legger opp til at kommunene får mellom
3,45 og 3,7 mrd. kroner av veksten i frie inntekter. Av denne veksten
er 300 mill. kroner begrunnet med opptrappingsplanen på rusfeltet. Avhengig
av det økonomiske handlingsrommet vil det fram mot statsbudsjettet
vurderes om deler av veksten skal begrunnes med satsing på habilitering
og rehabilitering.
Regjeringen legger opp til at fylkeskommunene får
0,3 mrd. kroner av den foreslåtte veksten i frie inntekter. Avhengig
av det økonomiske handlingsrommet vil det fram mot statsbudsjettet vurderes
om deler av veksten skal begrunnes med satsing på fylkesveier.
På vanlig måte legges det opp til at de kommunale
og fylkeskommunale skattørene for 2017 fastsettes ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2017. Det legges opp til at skattøren fastsettes
på grunnlag av målsettingen om at skatteinntektene skal utgjøre
40 pst. av kommunenes samlede inntekter.
I kommuneproposisjonen for 2016 ble det varslet
at kommunene ville få tilbakeført en andel av selskapsskatten fra
og med 2017. Regjeringen foreslår å utsette tilbakeføringen av selskapsskatten.
For kommuner med et konjunkturutsatt næringsliv vil tilbakeføring
av selskapsskatten i en situasjon med stor omstilling i næringslivet
kunne medføre økt usikkerhet på inntektssiden. Regjeringen vil komme
tilbake til saken i kommuneproposisjonen for 2018.
Det har de siste årene vært en sterk vekst i
pensjonspremiene som kommuner og fylkeskommuner betaler inn til
pensjonsordningene.
Pensjonspremiene har over flere år vært høyere enn
de regnskapsmessige pensjonskostnadene. Dette ga en oppbygging av
et akkumulert premieavvik i regnskapene i perioden 2002–2014. Premieavviket
er en regnskapsmessig forpliktelse som sektoren skal amortisere
årlig de kommende årene. Størrelsen på det akkumulerte premieavviket
ved utgangen av 2015 vil ikke medføre vekst i pensjonskostnadene
fra 2017.
Forventninger til en moderat lønnsvekst i 2016 gir
grunn til å tro at veksten i pensjonspremiene vil være noe lavere
i 2016 enn tidligere.
De siste årene har Kommunal- og moderniseringsdepartementet
strammet inn på de økonomiske forutsetningene for beregning av de regnskapsmessige
pensjonskostnadene (langsiktig lønnsvekst, diskonteringsrente og
avkastning mv.). Departementet vil på nytt stramme inn noe på de
økonomiske beregningsforutsetningene for regnskapsåret 2017. Kommunal-
og moderniseringsdepartementets vurdering er at parameteren for
avkastning på pensjonsmidlene bør reduseres med ytterligere 0,1
prosentpoeng fra 2016 til 2017. Effekten av innstrammingen anslås
til om lag 500 mill. kroner i økte pensjonskostnader.
I tillegg til effekten av innstrammingen i beregningsforutsetningene,
vil også amortiseringskostnadene øke i 2017 som følge av anslått premieavvik
i 2016. Økningen i amortiseringskostnadene i 2017 anslås til om
lag 350 mill. kroner.
Departementets anslag innebærer at veksten i kommunesektorens
samlede pensjonskostnader vil være i størrelsesorden 850 mill. kroner
i 2017, utover det som dekkes av den kommunale deflatoren. Anslaget
er beheftet med betydelig usikkerhet.
Lavt rentenivå har over tid bidratt til veksten
i pensjonspremier og pensjonskostnader. Kommunesektoren har samtidig
betydelig gjeld, og har dermed også fordeler av det lave rentenivået. Departementet
understreker i proposisjonen at kommuner og fylkeskommuner har et
selvstendig ansvar for pensjon, som er en del av lønns- og avtalevilkårene
i kommunesektoren.
Komiteen viser til
at kommunesektoren i 2015 oppnådde sitt beste netto driftsresultat
siden 2006.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at regjeringspartiene forsøker å ta æren for det gode netto driftsresultatet
i kommunesektoren i 2015. Disse medlemmer mener det
er bra at driftsresultatet i kommunesektoren er godt. Dette skyldes
i hovedsak at skatteinntektene tok seg opp i sektoren i siste halvdel
av 2015.
Disse medlemmer mener dette også
er et resultat av at vi nå ser at regjeringens senkede ambisjoner
for utbygging av velferdstjenestene i kommunene slår inn etter snart
tre år med Høyre og Fremskrittspartiet i regjering.
Disse medlemmer viser til at
i 2014 sviktet skatteinntektene i kommunesektoren med 2,7 mrd. kroner.
Regjeringen kompenserte ikke for dette. Disse medlemmer mente
skattesvikten burde vært kompensert.
Disse medlemmer vil peke på at
dette var en inntektssvikt som kommunene tok med seg inn i 2015
og som førte til lavere aktivitet. Kommunene måtte kutte i budsjettene
for å tilpasse seg de økonomiske betingelsene fra stortingsflertallet.
Det ser vi blant annet på tallene fra nasjonalregnskapet fra 2015,
der sysselsettingsveksten i kommunesektoren er den laveste på ti
år.
Disse medlemmer viser videre
til at skattesvikten fortsatte inn i 2015, og regjeringen kompenserte
for dette i revidert nasjonalbudsjett 2015. Dette støttet disse
medlemmer, men mener at man også burde kompensert skattesvikten
i 2014.
Disse medlemmer viser til at
i siste halvdel av 2015 tok heldigvis skatteveksten seg opp igjen,
og dette er ifølge Teknisk beregningsutvalg for kommuneøkonomien
(TBU) hovedårsaken til at driftsresultatene i kommunesektoren blir
så sterke som det nå viser seg. Lavere aktivitet og økte skatteinntekter
er en forklaring på driftsresultatet som støttes av KS.
Disse medlemmer vil peke på at
siden regjeringen tiltrådte, har eiendomsskatten økt med 2,5 mrd.
kroner og kommunenes gebyrinntekter har økt med 7 mrd. kroner.
Komiteen viser til
at av veksten i 2017 er det lagt opp til at mellom 3 3/4 og 4 mrd.
kroner er frie inntekter. Dette er på linje med den veksten som
regjeringen Stoltenberg la opp til for 2011 og 2012.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
kommunesektorens skatteinntekter i 2011 og 2012 ble hhv. 4,5 mrd. kroner
og 5,7 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett, jf. Meld.
St. 2 (2014–2015). Disse ekstra skatteinntektene på totalt 10,2
mrd. kroner lot regjeringen Stoltenberg kommunene beholde. Det er
på bakgrunn av dette oppsiktsvekkende at regjeringen og representanter
for regjeringspartiene ved flere anledninger trekker fram 2011 og
2012 som år med lite handlingsrom i kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er høyst relevant å sammenligne
regjeringers forslag til vekst i kommuneøkonomien for kommende år,
slik dette presenteres i de årlige kommuneproposisjonene. For regjeringen
Stoltenberg II viser kommuneproposisjonene for 2011 og 2012 det handlingsrommet
regjeringen la opp til. Ser man bort fra dette, og kun ser på hva
som ble fasiten for de aktuelle årene med tanke på inntektsvekst, innebærer
dette etter disse medlemmers oppfatning at man mener
regjeringen kan presentere stramme kommuneopplegg og deretter håpe at
kommunene får høyere skatteinngang enn forutsatt. Dette er ikke
en linje disse medlemmer vil anbefale.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
regjeringens forslag til rammeøkning ikke er tilstrekkelig til at
kommunesektoren kan løse sine oppgaver.
Dette medlem vil ut fra ovenstående
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
en økning i kommunesektorens inntekter med 3 mrd. kroner slik at
veksten i frie inntekter for 2017 settes til intervallet 6 3/4 til
7 mrd. kroner.»
Dette medlem viser til at Senterpartiet
legger følgende til grunn for sine forslag:
2 mrd. kroner av
økningen i de frie inntektene fordeles til kommunene for å styrke
tjenestetilbudet innen helse, omsorg, skole og barnehage. Det legges
videre inn midler for å dekke kostnadene til integreringsarbeidet
i kommunene ved mottak av flyktninger, herunder bosetting av enslige
mindreårige asylsøkere.
1 mrd. kroner av økningen i de frie inntektene
til fylkeskommunene. Styrket infrastruktur, som fylkesveiene, manglende
kostnadsdekning for båt- og ferjedrift, ras-, skred- og flomsikring
skal prioriteres.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
derfor til at Sosialistisk Venstre-parti i sitt alternative budsjett
har prioritert en kraftig økning i kommuneøkonomien og totalt styrker
kommunesektoren med anslagsvis 6–7 mrd. kroner. Sosialistisk Venstreparti
vil øke kommunenes frie inntekter med over anslagsvis 3–3,5 mrd.
kroner utover regjeringens forslag. I tillegg kommer øremerkede
midler til kommunenes arbeid med rus og psykiatri, økning og øremerking
av midler til helsestasjons- og skolehelsetjenesten og til aktivitetsstøtte
til barnefamilier.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 øke kommunesektorens inntekter med minimum 6 mrd. kroner
utover regjeringens forslag i kommuneproposisjonen for 2017.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
til sterkere inntektsutjamning i inntektssystemet for kommunesektoren.»
«Stortinget ber regjeringen øremerke satsinger
i rusomsorg, psykiatri og skolehelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 øke den statlige medfinansieringen for ordningen med særlige
ressurskrevende tjenester.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 legge fram en plan for opptrapping av lavterskel psykiatritilbud
i kommunene.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 styrke fylkeskommunenes inntekter til regional utvikling.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at øremerkede midler krever
at kommunene både søker om midler og rapporterer på bruk av midlene.
Dette er administrativt krevende, og Riksrevisjonens undersøkelser
viser at mange kommuner derfor ikke nyttiggjør seg midlene. Gjennom
vekst i de frie inntektene legger regjeringen til rette for at satsingen
kommer brukere i alle kommuner til gode, og at kommunene kan bruke
mer ressurser på tjenester og mindre på administrasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er fornøyd med at regjeringen fortsetter å styrke kommunesektorens
økonomi, slik at kommunene kan møte utfordringene med økte kostnader
til folketallsøkningen, økte kostnader til pensjon, og i tillegg
styrke de kommunale velferdstjenestene. Flertallet mener
at den varslede inntektsrammen er god, men at kommunene også i framtiden
må ha fokus på effektiv drift og prio-riteringer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil påpeke at etter at pensjonsutgifter og endret
demografi er ivaretatt, er den reelle veksten svært begrenset.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er enig med regjeringen i at det er viktig å formidle rammene nøkternt
slik at det ikke blir skapt et urealistisk bilde av situasjonen.
På den måten unngår en at storting eller regjering skaper store
forventninger som lokalpolitikerne vil slite med å innfri. Kommunesektoren
vil alltid stå overfor behov for prioritering og fokus på effektiv
drift.
Flertallet viser til Produktivitetskommisjonens
omtale av effektiviseringspotensialet i kommunesektoren. Dersom
alle kommunene driver like effektivt som den beste av sammenlignbare kommuner,
vil det kunne oppnås en effektiviseringsgevinst på 15 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig i at det er viktig
å formidle rammene nøkternt slik at det ikke blir skapt et urealistisk
bilde av situasjonen. Disse medlemmer er også enig
i at storting eller regjering ikke må skape store forventninger
som lokalpolitikerne vil slite med å innfri. Dette må imidlertid
ikke forveksles med at disse medlemmer mener vi har
en regjering som har for lave ambisjoner når det gjelder utbygging
av velferdstjenestene i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre er enig med regjeringen i at dette effektiviseringspotensialet
må synliggjøres, men understreker at dette ikke er en del av, men
kommer i tillegg til, den veksten i kommuneøkonomien for 2017 som regjeringen
varsler. Det er derfor feil å hevde at dette er en effekt som trekkes
inn for reduserte rammeoverføringer. Synliggjøringen viser hva effektivisering
kan frigjøre av ytterligere handlingsrom, en gevinst kommunene kan
bruke til ytterligere å styrke tjenestetilbudet. Legger en inn 0,5
pst. effektivisering, som er langt lavere enn potensialet, vil kommunene
få frigjort 1,2 mrd. kroner i 2017 som kan benyttes til reduksjon
av eiendomsskatt eller styrking av velferdstjenestene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kapittel 4.2 der Sosialistisk Venstrepartis kritiske merknader
til regjeringens effektiviseringspolitikk står.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Norge gjennom en lang periode har stått i en økonomisk særstilling
sammenliknet med andre land.
Flertallet viser til at nå står
vi overfor nye utfordringer. Lav oljepris, høyere arbeidsledighet og
en økende flyktningstrøm er noen av utfordringene. Flertallet deler
derfor regjeringens varsel om at vi må være forberedt på strammere
offentlige budsjetter i årene framover. Flertallet viser
til at også kommunesektoren må ta sin del av omstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
i en situasjon med lav oljepris, rekordhøy arbeidsledighet og økende flyktningstrøm
velger stortingsflertallet å bruke de store pengene på skattekutt. Disse
medlemmer vil peke på at siden regjeringen tiltrådte, har
de kuttet skattene med over 20 mrd. kroner, mest til dem med mest
fra før, og økt avgiftene for folk flest. Regjeringen har heller ikke
dokumentert at skattekuttene har nevneverdig effekt på verdiskaping.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at til tross for disse utsiktene prioriterer
regjeringen kommunesektoren sterkt, og kombinert med effektivisering
vil det være et stort økt handlingsrom for kommunene i 2017.
Disse medlemmer viser til at
det i kommuneproposisjonen for 2016 ble varslet og samtykket til
at en andel av selskapsskatten skulle tilbakeføres til kommunene
i 2017. Dette er et viktig prinsipp for at kommunene skal være ja-kommuner
som legger til rette for næringsliv og verdiskaping. Disse
medlemmer viser til at regjeringen varsler utsetting av
dette. Dette ut fra den situasjonen som er med stor omstilling i næringslivet
som i den fasen vil kunne skape usikkerhet om inntektssiden. Disse
medlemmer er enig med regjeringen i dette, men understreker
viktigheten av at prinsippet om tilbakeføring ligger fast. Disse
medlemmer imøteser at regjeringen kommer tilbake til saken i
kommuneproposisjonen for 2018.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds med at regjeringen
foreslår å utsette tilbakeføringen av selskapsskatten til kommunene.
Det ville etter disse medlemmers mening gitt en negativ
fordelingseffekt, favorisert store kommuner og gitt en ekstra belastning
for kommuner med høy arbeidsledighet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
et effektiviseringspotensial i hele offentlig sektor, både statlig
og kommunal. Dette potensialet må tas ut. Gevinsten ved et tydelig
fokus på effektivisering må komme innbyggerne til gode i form av
bedre tjenester. Regjeringen legger ikke opp til dette, men derimot
at hele effekten skal trekkes inn til fordel for reduserte rammeoverføringer.
Disse medlemmer er tilfreds med
at regjeringen ikke gjennomfører de varslede omlegginger av selskapsskatten
fra 2017. Som det framgår av kommuneproposisjonen, er det sterk
motstand mot omleggingene fra kommunene, siden dette vil svekke
målsettingen om at overføringene til kommunene skal bidra til at
kommunene har likeverdige muligheter til å løse sine pålagte oppgaver.
Det er dessuten svakt faglig belegg for at kommunal selskapsskatt
bidrar til innovasjon og næringsutvikling i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre selskapsskatten
som en statlig skatt.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
økt lærertetthet er et viktig tiltak for å sikre skolens og lærernes
mulighet til å tilpasse opplæringen ut ifra elevenes behov, bidra
til mer praktisk og variert undervisning og skape et inkluderende
og trygt læringsmiljø.
Dette medlemmener
framtidens skole skal ivareta et bredt kunnskapssyn, der elever
får anledning til å utvikle sine talenter og seg selv som et helt
menneske, i samvirke med andre i et trygt og inkluderende læringsmiljø.
Sosialistisk Venstreparti mener at heldagsskolen kan bidra til å
gi elever og lærere tid og muligheter for en praktisk, variert og
motiverende skolehverdag der læring, trivsel, kreativitet, fysisk
aktivitet og helse skaper en naturlig helhet.
Dette medlem viser til at på
fylkeskommunenes budsjett foreslår Sosialistisk Venstreparti en
styrking med anslagsvis 100 mill. kroner til å oppfylle elevenes
behov for å få lærlingeplass.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er stort behov for å øke voksentettheten og kompetansen i barnehagene,
og det krever at kommunene har økonomisk mulighet til å ansette
flere barnehagelærere og faglærte. Dette medlem viser
også til forslag under andre rammeområder der Sosialistisk Venstreparti
foreslår å gi alle barn mellom ett og seks år som har vært lenger
i asylmottak enn to måneder rett til barnehage.
Dette medlem viser til foreslått
styrking i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett av områdesatsingen
med gratis halvdagsplass i barnehage og utvidelse av prosjektet
med gratis deltidsplass i SFO. Dette medlem vil følge opp
disse satsingene i kommuneøkonomien for 2017.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti vil lage en ny og bedre skoledag
for elevene. I heldagsskolen er det bedre tid til dybdelæring og
kreativ læring med kunnskap som virkelig sitter. Flere lærere gir
mer tid til hver elev. Leksene gjøres på skolen med lærer til stede,
så barn og familie faktisk har fri når skoledagen er over. Et sunt
skolemåltid og fysisk aktivitet hver dag gir påfyll underveis.
Som en oppstart på denne satsingen med heldagsskole
og ressursnorm for lærere mener dette medlem at kommuneøkonomien
må økes med anslagsvis 1,5 til 2 mrd. kroner.
Dette medlem viser til erfaringen
fra regjeringen Stoltenberg II hvor økte midler til skolehelse-tjenesten
og til helsesøstre ikke ble øremerket, med den effekt at mye av
midlene ble brukt til andre tjenester. Dette medlem mener derfor
de økte midlene til skolehelsetjenesten og helsestasjonene, og de
økte midlene til styrking av kommunale tjenester til rusavhengige
og personer med psykiske lidelser, må øremerkes. Dette medlem foreslår
et stort løft for skolehelsetjenesten slik at satsingen til sammen
blir anslagsvis 200 mill. kroner i øremerkede midler.
Dette medlem mener midlene som
regjeringen har satt av til rehabilitering og behandling innen rus
og psykiatri, må øremerkes, og ikke inngå i frie midler til kommunene.
Spesielt ikke når det gjør at økningen i frie midler nesten ikke eksisterer
siden pensjonsutgiftene vil spise dette opp.
Dette medlem mener også det må
igangsettes en ny opptrappingsplan for psykisk helse og at den må
finansieres. Slik kan samhandlingsreformens prinsipp om økt kommunalt
ansvar gjennomføres. Dette medlem mener første steg
i en opptrappingsplan må være å sikre kommunale lavterskeltilbud
i psykiatri i kommunene. Sosialistisk Venstreparti har derfor satt
av anslagsvis 100 mill. kroner til en slik opptrappingsplan i øremerkede
midler.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til forpliktelser i klimaforliket om å redusere klimautslippene
og at regjeringen sektor for sektor unnlater å følge opp dette.
I Stortingets klimaforlik fra 2012 slås det fast at kommunene kan
spille en viktig rolle for å redusere klimagassutslippene. Videre
er det et enormt behov for klimatilpassninger i kommunene. Til tross
for dette har ikke regjeringen foreslått noe til dette, men har
gjennom budsjettforlik gått med på en satsing på 100 mill. kroner totalt
i et klimatilskuddsfond som nå videreføres. Dette medlem mener
dette er altfor svakt og vil derfor foreslå at det opprettes en
permanent finansieringsordning for lokale klimatiltak som skal støtte
kommuner og fylkeskommuner i å gjennomføre prosesser for klimavennlig
omstilling.
Ekstremvær gjør det nødvendig å styrke kommunenes
mulighet til å foreta klimatilpasninger av viktig infrastruktur.
Sosialistisk Venstreparti foreslår til sammen over ulike budsjett
å bevilge anslagsvis 120 mill. kroner til kommunene og fylkeskommunene
til oppfølging av klimaforliket og klimatilpasninger i kommunesektoren.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det må vedtas bemanningsnormer i omsorg og skole som sikrer nok kvalifiserte
ansatte til å gjøre de viktige jobbene og viser til Representantforslag
129 S (2014–2015) om bemanningsnorm i omsorgen.
Dette medlem viser også til egne
forslag om menneskerettigheter i eldreomsorgen, jf. Representantforslag
108 S (2014–2015), Innst. 58 S (2015–2016). Skal kommunen klare
å sikre god omsorg til alle som trenger det, må staten forpliktes
til økt medfinansiering til nok kvalifiserte ansatte.
Dette medlem viser til satsinger
i Alternativt statsbudsjett for 2016 og vil følge dette opp med styrkinger
i kommuneøkonomien med anslagsvis 225 mill. kroner.
Dette medlem viser også til satsinger
på skolehelsetjenesten og lavterskeltilbud innen psykiatri.
Dette medlem viser til at regjeringen
har lagt inn 300 mill. kroner til rusfeltet i frie midler. Dette
gir ikke sikkerhet for at pengene går til formålet. Dette er særlig
viktig for å kunne bygge opp kommunal kompetanse og kapasitet for
å følge opp pasienter som skrives ut raskere fra spesialisthelsetjenesten
nå enn før. Skal kommunen kunne makte oppgaven med å inkludere disse
pasientene i samhandlingsreformen i de nærmeste år, må både rusfeltet
og psykiatrien styrkes lokalt og penger til slike satsinger øremerkes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at kulturaktivitet, friluftsliv og ulike idretts- og aktivitetstilbud
gir mennesker mulighet til nødvendig deltaking, aktivitet og livsutfoldelse.
Skal lokalsamfunn være gode å bo i og attraktive for næringsetablering,
må kulturlivet blomstre. Kommunenes mulighet til å sikre gode tilbud
er avhengig av statlig medfinansiering og godt samarbeid med frivillig
sektor.
Bibliotekene er særlig viktige og viser seg
også å være en meget viktig arena for integrering av flyktninger
og innvandrere. Dette medlem foreslår derfor at det
gjennomføres et biblioteksløft. Sosialistisk Venstreparti har foreslått
én mrd. kroner til et løft for bibliotekene over en femårsperiode,
og vil derfor også i år bevilge anslagsvis 200 mill. kroner for
å løfte bibliotekene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til behovet for å styrke kollektivtrafikken i hele landet og mener
derfor at fylkeskommunen må få en ekstra satsing til dette formålet.
Videre er det er stort behov for å øke innsatsen for flere lærlingplasser
og for å tilby flere elever alternative opplæringsopplegg som innebærer
mer praksis. Dette medlem viser til behov for at
fylkeskommunene også reduserer klimautslipp og har utgifter til
nødvendige klimatilpasninger som følge av mer ekstremvær, og det
forutsetter sterkere statlig medfinansiering.
Dette medlem mener derfor at
fylkeskommunene trenger en styrking på anslagsvis 450 mill. kroner. Dette
medlem viser til at regjeringen har kuttet kraftig i de
regionale utviklingsmidlene. Det er dårlig nærings- og distriktspolitikk, og dette
medlem mener at fylkeskommunene snarere må få økte bevilgninger
til lokal og regional næringsutvikling.
Dette medlem vil derfor styrke
fylkeskommunenes mulighet til å arbeide for å styrke næringslivet
og vil øke fylkeskommunenes rammer med 50 mill. kroner til dette
formålet.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstre-parti foreslår en økning i fylkeskommunenes ramme med anslagsvis
500 mill. kroner til blant annet kollektivtrafikk for å sikre en
satsing på klima, men også tilgjengelig transport for alle. Sysselsetting
og kvalifisert personale er svært viktig. I tillegg er det viktig
at ungdommer som starter på et utdanningsløp får anledning til å fullføre
dette.
Dette medlem støttet ikke omlegging
av inntektssystemet for fylkeskommunene som ble gjennomført uten
utredning og grundig høringsrunde med fylkeskommunene og påpeker
at omleggingen har skapt store økonomiske utfordringen i flere fylker. Dette
medlem mener denne behandlingsmåten som regjeringen og flertallet
har lagt seg på når det gjelder store systemendringer i kommune
og fylkeskommune, er uakseptabel. Sosialistisk Venstreparti vil
derfor sørge for at fylkeskommunene også i dette budsjettet kompenseres.
Dette medlem er uenig i de foreslåtte
endringer i selskapsskatten. Det bidrar til enda større skeivfordeling
av kommunenes muligheter til å drive næringsutvikling og til å være
en god samarbeidspartner for næringslivet, fordi ordningen nå kun
vil forsterke de kommunene som fra før av er i positiv utvikling,
mens det vil bli tap og mindre penger til kommuner som sliter med nedgang
i antall arbeidsplasser. Dette medlem vil understreke
at kommuner som mister inntekter vil ha mindre muligheter til å
legge til rette for næringslivet og snu negativ utvikling.