Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:71 S (2015–2016) om mål om nullutslipp for alle skipstyper innen 2030.

Komiteen viser til at den norske maritime næringen er blant de mest verdensledende miljøene når det gjelder utvikling av miljø- og klimavennlig maritim teknologi. Dette kommer som følge av stor kompetanse, høy kvalitet og en komplett maritim klynge som det har vært satset bevisst på over lang tid. Viljen til å ivareta klimaet og miljøet har vært helt avgjørende for utvikling av nye miljøvennlige teknologier og konsepter.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at norske rederier var først ute med LNG-drevne lasteskip, elferge, hybridskip, landstrømanlegg, scrubbere, samt en rekke andre innovasjoner som reduserer klima- og miljøutslippene. Dette viser at den norske maritime næringen i generasjoner har vært pionerer i arbeidet med klima- og miljøvennlige løsninger.

Som et eksempel på dette, viser flertallet til Nor Lines i Stavanger. I 2015 satte Nor Lines i fart to godsskip med navnene «Kvitnos» og «Kvitbjørn», som begge går på LNG. Reduksjonen i utslippene er store: 38 pst. CO2-reduksjon, 90 pst. NOx-reduksjon og 100 pst. SOx-reduksjon.

Komiteen understreker behovet for at norske myndigheter bidrar i arbeidet med å stimulere til klima- og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart.

Komiteen viser til at viktige aktører i virkemiddelapparatet for å stimulere til null- og lavutslippsteknologi er Enova, Innovasjon Norge og NOx-fondet. En styrking av de maritimt rettede ordningene i Enova og Innovasjon Norge vil være et viktig bidrag til å stimulere til ytterligere utvikling av klima- og miljøvennlige innovasjoner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at dette gjør seg særlig gjeldende i perioder som nå, når store deler av næringen har svært lave, eller ingen, driftsmarginer som kan brukes til selv å fullfinansiere utviklingen av teknologiske innovasjoner som har til hensikt å redusere klima- og miljøavtrykket fra næringen.

Komiteen viser til at en videreføring av NOx-fondet også vil være et viktig grep for å videreføre den næringsinitierte satsingen på klima- og miljøvennlig teknologi.

Komiteen viser til at sjøtransporten er den mest energieffektive og dermed også den mest klimavennlige transportmetoden basert på transportarbeid. Godsoverføring fra veitransport til sjøtransport vil dermed alene redusere klimaavtrykket fra transportsektoren betydelig. Komiteen viser til at det er bred politisk enighet om å legge til rette for godsoverføring fra vei til sjø og bane. Komiteen viser til at dette blant annet har kommet til uttrykk gjennom Innst. 312 S (2015–2016), der et samlet storting vedtok en rekke forslag for å styrke nærskipsfartens konkurransekraft for å stimulere til økt godsoverføring fra vei til sjø og bane.

Komiteen viser til at gjentatte rapporter, blant annet fra DNV GL og Transportøkonomisk institutt (TØI), viser at overføring av gods fra vei til sjø og bane blant annet innebærer mindre klimaavtrykk, samt lavere risiko for ulykker, skadde og drepte i trafikken. Mindre veitrafikk gir også mindre slitasje på veinettet og kapasitetsbehov som gir lavere kostnader til vedlikehold og investeringer i veinettet. I tillegg gir mindre veitransport færre køer og andre tidskostnader som svekker næringslivets konkurranseevne.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget har vedtatt en felles utslippsforpliktelse med EU, der målet er at Norge skal redusere klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at skal vi nå klimamålene satt i Paris, må vi redusere utslippene våre med minst 60 pst. innen 2030.

Komiteen viser til at utbygging av landstrøm i havnene, samt overgang til mer miljøvennlig drivstoff, vil være viktige faktorer for at skipsfarten skal kunne bidra til denne måloppnåelsen.

Komiteen viser til at Norge er verdens nest største maritime offshorenasjon i antall fartøyer, etter USA. Norske rederier kontrollerer 50 flyttbare offshoreinnretninger, de fleste borerigger, og den mest avanserte og moderne offshoreflåten i verden bestående av mer enn 600 fartøy.

Komiteen viser videre til at norsk maritim offshorenæring har en unik global posisjon. Næringen er kjennetegnet av en innovasjons- og verdiskapingsevne som har bidratt til at Norge i dag er en av verdens mest avanserte maritime nasjoner. Den norskkontrollerte flåten av skip og rigger er svært avansert og bredt diversifisert. Den norske maritime klyngen ligger helt i front når det gjelder å utvikle og ta i bruk teknologi og konsepter som bidrar til lavere utslipp og bedre miljø.

Komiteen viser til at den norske offshoreflåten har vært fremst i verden på å utvikle og implementere ny teknologi for å redusere klima- og miljøavtrykket. Blant annet var Eidesvik Rederi det første rederiet i verden som bygget en PSV drevet på LNG, da Viking Energy ble bygget på Kleven Verft AS i Ulsteinvik i 2003. Rederiet har også vært helt i front hva gjelder å ta i bruk brenselscelleteknologi og batteripakker. Skipet Viking Lady var verdens første fullverdige hybrid PSV-fartøy.

Komiteen viser til at næringen selv har en offensiv og ambisiøs miljøvisjon. Rederiforbundet har gått i front med en visjon om at norsk skipsfart og offshore entreprenørvirksomhet ikke skal ha miljøskadelige utslipp til sjø eller luft, som alle deres medlemmer har sluttet seg til. Komiteen mener dette er en ambisiøs visjon som norske myndigheter også bør stille seg bak, og stimulere til at blir virkelighet.

Komiteen deler Rederiforbundets nullvisjon om at maritim virksomhet ikke skal ha skadelige utslipp til sjø eller luft.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, understreker at ambisiøse nullvisjoner ikke må hindre utviklingen av nye, mer klima- og miljøvennlige løsninger som bidrar til å redusere utslippene på veien mot nullutslipp. Flertallet imøteser derfor alle initiativ både fra næringen, myndighetene og virkemiddelapparatet som stimulerer til økt utvikling av mer klima- og miljøvennlige løsninger.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til at investeringer i kystflåten har en levetid på 20–30 år. Det er derfor viktig at målene som settes for næringen er ambisiøse, og at vi ikke stimulerer til løsninger som forsinker utviklingen mot en nullutslippsnæring.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, understreker at skipsfarten er en fullstendig globalisert næring. Norske rederier har skip og rigger på alle verdens hav til enhver tid. Dette flertallet understreker viktigheten av at de reguleringer som gjelder for norsk næring, også finner sitt motstykke internasjonalt. Dette flertallet mener det derfor er viktig at norske myndigheter tar en pådriverrolle i de internasjonale fora som fastsetter reglene for skipsfarten, og aktivt arbeider for å styrke klima- og miljøfokuset.

Komiteen viser til at DNV GL har beregnet at fiskeflåten er tredje største forbruker av drivstoff i norske farvann. Komiteen mener det er viktig med incentiver som gir teknologiutvikling og fornying, og som igjen bidrar til reduserte utslipp fra fiskeflåten. Komiteen viser til at DNV GL i rapporten «Miljøtiltak for maritim sektor – Sammenstilling av grunnlagsdata om dagen skipstrafikk og drivstofforbruk» fra 2014 opplyser om at 70 pst. av fiskeflåten har motorer produsert før 2000, med en topp i motorer produsert i perioden 1985–1989. Komiteen understreker viktigheten av at det ved utskiftninger av motorer, og ved fornyelse av fiskeflåten, er incentiver som gjør det attraktivt å velge lav- og nullutslippsløsninger.

Komiteen viser videre til at Stortinget i Innst. 358 L (2015–2016), jf. Prop. 51 L (2015–2016), vedtok at «statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant». Komiteen viser til at innkjøp av tjenester med ferjer og hurtigbåter inngår i dette.

Komiteen viser til Innst. 401 S (2015–2016), jf. Meld. St. 25 (2015–2016), hvor det bl.a. sies at:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel utvikler og tar i bruk null- og lavutslippsteknologi frem mot 2030, og vurdere ulike måter for å gjøre dette mulig».

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, peker på at regjeringen har som mål å legge til rette for at LNG (flytende naturgass) som drivstoff, blir mer tilgjengelig for skipsfarten. Hydrogen anses også som et miljøvennlig og bærekraftig element i et framtidig energisystem på skip.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til vedtak XIII i Innst. 401 S (2015–2016), der Stortinget ber regjeringen legge til rette for at supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel, utvikler og tar i bruk null- og lavutslippsteknologi frem mot 2030, og vurdere ulike måter for å gjøre dette mulig.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen stille krav om best tilgjengelige teknologi (BAT) hva angår drivstoff og utslippsteknologi for alle supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel, samt gradvis stille krav om utelukkende bruk av lav- og nullutslippsfartøy frem mot 2030.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at grønn skipsfart er ett av fem satsingsområder i regjeringens klimapolitikk, og at bruk av mer miljøvennlig drivstoff- og energieffektive skip er en nøkkelfaktor for å løse miljøutfordringer i skipsfarten.

Disse medlemmer viser også til at regjeringen har fremmet en maritim strategi for å stimulere til vekst for norsk maritim næring og økt bruk av ny miljøteknologi og miljøvennlig drivstoff i skip. Disse medlemmer viser til at strategien inneholder krav til teknologi for lav- og nullutslipp i fergeanbud, en vrakpantordning for skip, en helhetlig plan for økt landstrøm i norske havner samt at NOx-avtalen skal videreføres etter 2017.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at grønn skipsfart, null- og lavutslippsløsninger til sjøs var tema i Innst. 401 S (2015–2016), og viser til de merknader og forslag som Arbeiderpartiet i denne saken var med på eller fremmet selv.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Innst. 401 S (2015–2016), hvor Senterpartiet i merknader og forslag gikk inn for offensiv klimaomstilling i skipsfarten.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet deler ambisjonene om at skip som opererer i norske farvann, skal ha lave miljøskadelige utslipp. Dette gjelder særlig knyttet til opphold i havn i byer som har utfordringer knyttet til luftkvalitet, i perioder der luftkvaliteten er dårlig. Disse medlemmer viser til at norske rederier er i førersete hva gjelder innfasing av landstrøm på norske skip. Samtidig er det ikke alle skip som teknisk sett er i stand til å bygges om til å motta landsstrøm.

Disse medlemmer viser til at det heller ikke er alle havner som vil være i stand til å tilby landsstrøm 1. januar 2018. Disse medlemmer viser til at Bergen havn er en av havnene som har rapportert om særlige utfordringer knyttet til miljøskadelige utslipp fra offshore supplyskip, men at havnen i 2016 fikk avslag fra Enova på sin søknad om utbygging av 14 landstrømpunkter.

Disse medlemmer mener et eventuelt krav om landstrøm på alle supplyskip i det minste bør utsettes til det er anledning til å ta i bruk landstrømanlegg i relevante havner. Disse medlemmer mener et eventuelt krav om innstallering av landstrømanlegg om bord på cruiseskip krever at norske cruisehavner også har anledning til å tilby landstrøm. Det fordrer en omfattende satsing på landstrømanlegg i norske havner. Disse medlemmer mener det ikke kan stilles krav om landstrømanlegg på cruiseskip før de mest relevante cruisehavnene i Norge har anledning til å tilby landstrøm.

Disse medlemmer mener at regjeringen bør gjennomgå havneloven for å fremme landstrømløsninger i norske havner, og bør i den anledning også gjennomgå mulighetene for å stille krav om differensierte havneavgifter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til at Miljødirektoratet anslår at innenriks skipsfart står for 3,3 millioner tonn CO2, hvorav 2,1 millioner tonn er fra sjøfart, mens fiskebåter står for resten.

I juni 2015 ga Miljødirektoratet ut rapporten «Klimatiltak og utslippsbaner mot 2030. Kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling». Rapporten har utredet potensialet for reduksjoner i nasjonale klimagassutslipp fram mot 2030.

Rapporten foreslår blant annet:

  • Elektrifisering av ferger og passasjerskip

  • Landstrøm til skip i hav

  • Bruk av vegetabilsk olje på lasteskip

  • Bruk av vegetabilsk olje i fiskeflåten

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreslå et omsetningskrav for bruk av bærekraftig biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet foreslår:

«Stortinget ber regjeringen vurdere et omsetningskrav for bruk av bærekraftig, avansert biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, foreslår videre:

«Stortinget ber regjeringen legge frem en tiltakspakke som bidrar til at Norge kan utvikle og levere nullutslippsskip for alle skipstyper innen 2030. Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem en sak, på egnet måte, om hvordan Norge kan redusere sine klimautslipp fra innenriks skipsfart med minimum 40 prosent innen 2030.»

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at den norske maritime klyngen er verdensledende i å utvikle og ta i bruk miljøvennlig teknologi og konsepter. Disse medlemmer mener at krav til miljøteknologi i utgangspunktet styrker konkurranseevnen til norske verft og rederier.

Disse medlemmer foreslår:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med virkemidler som kan stimulere til å øke ordremengden og bidra til utvikling av flere lav- og nullutslippsløsninger for skip, og om hvordan dette vil bidra til å nå målsettingen for 2030 om å redusere klimagassutslippene med minst 40 pst.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av havneloven for å fremme landstrømløsninger i norske havner.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer av avgiftsregimet for havne- og farledsavgifter, slik at skip med null- og lavutslippsteknologier har et fortrinn gjennom lavere satser.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne fritidsbåters mulighet til å benytte avgiftsfri diesel.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen legge strenge miljøkrav i Plan for utbygging og drift (PUD), for offshore forsyningsskip som skal operere på nye felt.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:

«Stortinget ber regjeringen stille krav til alle supplyskip som skal seile i norske farvann, om å kunne motta landstrøm fra 1. januar 2018.»

«Stortinget ber regjeringen stille krav til alle cruiseskip som skal seile i norske farvann, om å kunne motta landstrøm fra 1. januar 2019.»

«Stortinget ber regjeringen pålegge bruk av differensierte havneavgifter for å fremme bruk av landstrøm og fornybare drivstoff i skipsfarten.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innføring av CO2-avgift uten refusjonsordning for fiskeflåten, med mulighet for næringen til å inngå avtale etter modell fra NOx-fondet for å gjennomføre reduksjoner i utslippene. Innbetalingen differensieres etter fartøystørrelse, og den minste delen av fiskeflåten favoriseres ved å øke fiskerfradraget.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår:

«Stortinget ber regjeringen innføre veiprising med forhåndsbetaling for all tungtransport, som alternativ til dagens veibruksavgift på drivstoff, for å styrke jernbane og sjøs evne til å konkurrere om godstransport.»