Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringar i luftfartslova (restriksjonsområde)

Dette dokument

  • Innst. 444 L (2016–2017)
  • Kjeldedokument: Prop. 144 L (2016–2017)
  • Utgjevar: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetal: 2
Søk
Til Stortinget

1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår å endre luftfartslova ved at ein ny § 9-1 a om forskriftsfullmakt for restriksjonsområde blir lagd til. Formålet med endringa er å gjere heimelsgrunnlaget for oppretting av restriksjonsområde i luftrommet klarare. I dag blir restriksjonsområde, same kva dei har til formål, oppretta i medhald av luftfartslova § 9-1, som lyder slik:

«Departementet gir forskrifter om hva som skal iakttas for å unngå sammenstøt mellom luftfartøyer eller andre luftfartsulykker og ellers for å trygge mot farer og ulemper herunder støy som følge av luftfart.

Departementet gir nærmere forskrifter om operative forhold».

Etter ordlyden rettar luftfartslova § 9-1 seg først og fremst mot flytryggleiken. Til dømes opprettar Luftfartstilsynet restriksjonsområde i samband med militære øvingar. Likevel er det òg behov for å opprette restriksjonsområde knytte til andre omsyn enn flytryggleiken, til dømes over fengsel og i samband med større markeringar og arrangement, til vern av infrastruktur og ved statsbesøk. Samferdselsdepartementet har i forslaget til lovendring omtalt slike omsyn som «viktige samfunnsmessige hensyn».

Samferdselsdepartementet ser det slik at luftfartslova § 9-1 gir utilfredsstillande og uklart heimelsgrunnlag for å opprette restriksjonsområde for dei ulike formåla. Samferdselsdepartementet meiner òg at oppretting av restriksjonsområde er eit særleg tiltak som bør regulerast meir eksplisitt i luftfartslova enn det den meir generelle formuleringa i luftfartslova § 9-1 gjer. Sjå forslag til ny § 9-1 a i luftfartslova.

Samferdselsdepartementet har i arbeidet med proposisjonen fått bistand frå ei arbeidsgruppe med representantar for Justis- og beredskapsdepartementet, Forsvarsdepartementet, Luftfartstilsynet, Nasjonalt tryggingsorgan, Luftforsvaret og politiet (Oslo politidistrikt).

Forslaget går ut på at Luftfartstilsynet som hovudregel er den myndigheita som opprettar restriksjonsområde, og då ved å fastsetje forskrift. I tillegg til forslaget om ei ny føresegn som presiserer og klargjer heimelsgrunnlaget, blir det foreslått at det skal takast inn ei føresegn som gir den militære luftfartsmyndigheita heimel til å opprette restriksjonsområde i akutte eller uavklarte militære situasjonar der dei normale saksbehandlingsprosedyrane, med høyring og fastsetjing av forskrift, blir for tidkrevjande.

1.1 Økonomiske og administrative konsekvensar

Forslaget til endring av luftfartslova inneber berre ei klargjering av heimelsgrunnlaget for oppretting av restriksjonsområde. Samferdselsdepartementet legg til grunn at det også i dag, med den eksisterande heimelen etter luftfartslova § 9-1, blir oppretta restriksjonsområde etter behov. Departementet legg derfor òg til grunn at den foreslåtte endringa ikkje vil innebere større meirarbeid verken for Luftfartstilsynet, Forsvaret, politiet eller andre i samband med oppretting av restriksjonsområde, samanlikna med det som har vore tilfelle hittil. Det er såleis ikkje venta nokon økonomiske eller administrative konsekvensar å snakke om.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 144 L (2016–2017) om endringer i luftfartsloven. Formålet med endringene er å gjøre hjemmelsgrunnlaget for opprettelse av restriksjonsområder i luftfarten klarere. Komiteen viser til at det er mange eksempler på at det er behov for å opprette restriksjonsområder i luftfarten, som for eksempel i forbindelse med militærøvelser. Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet mener dagens luftfartslov § 9-1 ikke gir et godt nok hjemmelsgrunnlag for å opprette restriksjonsområder som er begrunnet i flysikkerhet. Komiteen har for øvrig ingen merknader, og slutter seg til forslaget

3. Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringar i luftfartslova (restriksjonsområde)

I

I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart vert det gjort følgjande endringar:

Ny § 9-1 a skal lyde:
§ 9-1 a. Restriksjonsområder

Departementet gir forskrifter om opprettelse av restriksjonsområder i luftrommet for å unngå sammenstøt mellom luftfartøyer eller andre luftfartsulykker, og for å ivareta viktige samfunnsmessige interesser.

Ved akutte eller uavklarte militære situasjoner kan den militære luftfartsmyndigheten opprette restriksjonsområder i luftrommet. Ansvarlig yter av lufttrafikktjenester skal i så fall være orientert og konsultert på forhånd.

Luftfartsmyndigheten skal umiddelbart gis skriftlig varsel ved opprettelse av restriksjonsområder i luftrommet etter annet ledd.

§ 13 a-5 nr. 6 skal lyde:
  • 6. har overtrådt, eller latt være å etterkomme vedtak truffet med hjemmel i, forskrift gitt i medhold av § 4-1 annet ledd, § 4-10, § 5-1 annet ledd, § 5-3, § 5-4 første ledd, §§ 6-2, 6-12, 7-1 eller 7-3, § 7-4 – herunder for brudd på nasjonal ytelsesplan etter reglene om et felles europeisk luftrom, § 7-5 fjerde ledd, §§ 7-11 eller 7-22, § 7-24 første ledd, §§ 7-25, 7-29, 8-8, 8-9, 8-10, 9-1, 9-1 a eller 9-2, § 9-3 annet ledd, §§ 9-4, 9-5, 9-7, 10-41 a, 10-42, 10-45, 12-9, 13-3, 13-4 eller 15-2 dersom det er bestemt i vedkommende forskrift at overtredelsen skal kunne sanksjoneres etter paragrafen her.

§ 14-13 overskrifta skal lyde:

Overtredelse av forskrift etter §§ 9-1, 9-1 a og 9-2

§ 14-13 nytt andre ledd skal lyde:

Den som overtrer restriksjoner i luftrommet opprettet i medhold av § 9-1 a første og annet ledd, straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

§ 14-13 annet og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde ledd.

II

Lova tek til å gjelde frå det tidspunkt Kongen fastset.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2017

Nikolai Astrup

Leder og ordfører