Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Henrik Asheim, Pål Sæther Eiden, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Martha Tærud og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til andre betalingstjenestedirektiv (PSD 2), som ble vedtatt i EU høsten 2015. Regjeringen foreslår å gjennomføre den offentligrettslige delen av direktivet gjennom de foreslåtte endringene i finanstilsynsloven, finansavtaleloven, betalingssystemloven og finansforetaksloven. Det foreslås en hjemmel til å gjennomføre de viktigste privatrettslige delene av PSD 2 i forskrift.

Komiteen viser til at det ved innføringen av PSD 2 i norsk rett åpnes opp for at betalingsfullmaktstjenester og kontoinformasjonstjenester kan utføres av andre enn banker, kredittforetak, betalingsforetak og e-pengeforetak, og mener det er viktig å stille strenge krav til tilbydere som ønsker å levere disse tjenestene, for å beskytte forbrukerne. Samtidig er komiteen enig i at ny teknologi skal komme forbrukerne til gode, og ønsker å legge til rette for bedre tjenester, økt valgfrihet og derigjennom rimeligere betalingstjenester for forbrukerne. Komiteen merker seg at finansnæringen er positiv til endringene, og at næringen er opptatt av at regelverket innføres snarlig, slik at det oppnås et felles regelverk med resten av Norden og Europa.

For betalingsfullmaktstjenester er adgangen til å tilby tjenester løst ved at tilbyderne blir underlagt krav til konsesjon mv. som for andre betalingsforetak.

Kontoinformasjonstjenester er definert som en onlinetjeneste som tilbyr samlet informasjon om én eller flere av brukernes kontoer. En slik tjeneste vil bare samle kontoopplysninger og ikke gjennomføre betalingstransaksjoner, og er ikke regulert i norsk rett i dag. Lovregulering av disse tilbydernes virksomhet er løst ved en egen bestemmelse i finansforetaksloven § 2-10a.

Lovendringene har til hensikt å medføre at tjenestene som tilbys, er sikre, og komiteen støtter at det stilles krav til ansvarsforsikring eller garantistillelse for begge typer tjenester som sikkerhet for et eventuelt erstatningsansvar.

Komiteen merker seg den viktige rollen Finanstilsynet vil få gjennom sitt tilsyn med de nye tjenestetilbyderne. Videre gis det regler om samhandling mellom aktørene. Komiteen vil understreke at tilgang til tekniske løsninger, betalingssystemer og kundeautentisering vil kunne gi utfordringer i en overgangsfase, og komiteen vil påpeke viktigheten av at Finanstilsynet er tydelig i sin veiledning.

Loven forutsetter deling av informasjon og at det gis tilgang til kredittinstitusjoners betalingssystemer og betalingskontotjenester. Komiteen vil understreke viktigheten av at personopplysninger behandles betryggende av de nye betalingstjenestetilbyderne, og viser til at EUs personvernforordning GDPR trådte i kraft i EU 25. mai 2018 og vil ha betydning for PSD 2. Komiteen forutsetter også at sikkerhet ivaretas i forskriftene som skal utarbeides etter at loven er vedtatt.

Komiteen viser til at forbrukeren vernes gjennom bestemmelsen om at eventuelle gebyrer må opplyses før en transaksjon foretas. Dette kan reguleres nærmere i forskrift.

Komiteen slutter seg etter dette til regjeringens forslag til endringer i finanstilsynsloven, finansavtaleloven, betalingssystemloven og finansforetaksloven.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil påpeke at kapitalkravene til foretakene og øvrige grenser bør angis i norske kroner og ikke i fremmed valuta.