Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at det i proposisjonen bes om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2015/2436 (nytt varemerkedirektiv) og samtykke til tiltredelse av Singaporetraktaten av 27. mars 2006 om varemerkerett.

Komiteen viser til at det nye varemerkedirektivet erstatter varemerkedirektivet fra 2008, som allerede er innlemmet i EØS-avtalen. Komiteen viser til at i likhet med forrige direktiv gjelder det nye direktivet særlig vilkårene for enerett til varemerker ved registrering og innholdet i denne eneretten samt bruksplikt for registrerte varemerker.

Komiteen viser til at varemerkelovtraktaten ble vedtatt 27. oktober 1994 i regi av WIPO. Traktaten tar sikte på forenkling av formelle krav og å senke kostnadene ved varemerkeregistreringer. Den materielle varemerkeretten reguleres ikke. Det er senere utarbeidet en revidert traktat, Singaporetraktaten av 27. mars 2006. Komiteen viser til at også denne traktaten harmoniserer formelle krav og saksbehandlingsregler for søknader og varemerkeregistreringer. Singaporetraktaten trådte i kraft 16. mars 2009, og per februar 2020 hadde 50 parter sluttet seg til traktaten, blant annet alle de øvrige nordiske landene.

Komiteen viser til at gjennomføringen av det nye varemerkedirektivet opplyses å ville gi modernisering og ytterligere harmonisering av varemerkeregelverket i EØS-området, noe som vil virke positivt for næringslivet. Det blir også enklere for næringsdrivende som driver virksomhet i flere EØS-stater, å forholde seg til regelverket. Dette er gunstig for både store og små bedrifter.

Komiteen merker seg at Norge og de øvrige EØS/EFTA-statene har fått gjennomslag for at artikkel 10 nr. 4 i direktivet om varemerkeforfalskning i transitt ikke anses som EØS-relevant og derfor ikke skal gjelde for EØS/EFTA-statene.

Komiteen viser til at det opplyses at endringene til gjennomføring av direktivet innebærer en klargjøring av hva som allerede følger av EU-domstolens praksis, noe som kan være hensiktsmessig for å lette forståelsen av regelverket for brukerne og dermed gi besparelser for disse.

Komiteen viser til at høringsinstansene er positive til det nye varemerkedirektivet. Komiteen merker seg at Patentstyret peker på at det er viktig å sikre sammenheng mellom internasjonal utvikling og nasjonal lov. Komiteen merker seg videre at Advokatforeningen viser til at økt rettsenhet med andre land er viktig for at det industrielle rettsvernet skal være like godt her i landet som i våre naboland og i EU, og viser også til at harmonisering er viktig av hensyn til det frie varebyttet og for å sikre forutberegnelighet i internasjonal handel og ved grensekryssende etableringer.

Komiteen viser for øvrig til proposisjonen.