Søk

Sammendrag

Denne proposisjonen følger opp en rekke anmodningsvedtak fra Stortinget og enkelte handlingsplaner. Den følger også opp utilsiktede konsekvenser ved ikrafttredelsen av straffeloven 2005.

Justiskomiteen besluttet og fikk presidentskapets samtykke til først å behandle deler av proposisjonen og på et senere tidspunkt behandle resten, jf. Stortingets forretningsorden § 31 fjerde ledd. Denne innstillingen omhandler derfor proposisjonens kapitler 9, 10, 12, 14 og 16.

Kapittel 9 gjelder gjeninnføring av straffansvar for den som utgir seg for å være vedkommende et identitetsbevis er utferdiget til, selv om denne samtykker til bruken. Det er viktig for tilliten til identitetsbevis at de ikke benyttes av feil person. Det skjedde en utilsiktet avkriminalisering på dette punktet ved straffeloven 2005. Det foreslås nå at straffansvaret i straffeloven § 366 utvides til å gjelde villedning ved bruk av andres identitetsbevis også der innehaver samtykker til bruken. Videre foreslås det å straffebelegge overlatelse av identitetsbevis med sikte på slik bruk.

Forslaget i kapittel 10 presiserer at straffebestemmelsen om brudd på taushetsplikt rammer enhver form for brudd på taushetsplikt. Slik bestemmelsen i straffeloven § 209 første ledd nå er utformet, omfattes ikke alle handlinger eller unnlatelser som kan innebære et brudd på taushetsplikten. Det forslås at dette rettes opp ved en omformulering av bestemmelsen.

I kapittel 12 foreslås det et bedre vern av offentlige tjenestepersoner. Det foreslås bl.a. nye straffebud om grov vold, grove trusler og grovt skadeverk mot offentlig tjenesteperson, minstestraff for bruk av skytevåpen mv. mot politiet og vern av tjenestevåpen. Videre foreslås et forsterket vern for brann- og redningspersonell når de yter innsats i oppdrag, samt for offentlige tjenestepersoner mot skadeverk og gjengjeldelse.

I kapittel 14 foreslås det at korrupsjonsbestemmelsene i større grad får anvendelse på korrupsjon begått i utlandet. Anvendelsesområdet ble begrenset i straffeloven 2005. Forslaget innebærer at det gjøres en tilføyelse i straffeloven § 5 første ledd som innebærer at disse straffebudene vil gjelde for handlinger begått i utlandet av norske statsborgere, personer med bosted i Norge og for foretak registrert i Norge, uavhengig av om handlingene er straffbare i det aktuelle landet.

Kapittel 16 gjelder begrensninger i siviles medvirkningsansvar ved brudd på militær straffelov. Forslaget innebærer at siviles medvirkning begrenses til kun de mer alvorlige straffebudene i militær straffelov som kan medføre en straff på fengsel i to år eller mer.