Presidentskapets merknader

Presidentskapet viser til at det i kapittel 2 i lov 19. juni 2015 nr. 70 om informasjonsplikt, karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte (karanteneloven) er regulert hva som gjelder ved politikeres overgang til stilling mv. utenfor statsforvaltningen. Lovens kapittel 2 gjelder for medlemmer av regjeringen, statssekretærer og politiske rådgivere i regjeringsapparatet. Der er det blant annet regler om karantene, godtgjørelse og Karantenenemnda, jf. også nærmere regler i forskrift 2. desember 2015 nr. 1380 om informasjonsplikt, karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte.

Presidentskapet viser videre til at reglene om fratredelsesytelse (etterlønn) fastsettes ved stortingsvedtak, slik de senest er endret ved Stortingets vedtak 8. desember 2011.

Presidentskapet viser til at tilnærmet likelydende forslag ble fremmet i forrige sesjon, og at de i tråd med innstillingen fra presidentskapet ikke ble vedtatt, jf. Dokument 8:77 S (2018–2019) og Innst. 393 S (2018–2019). I sin innstilling viste presidentskapet til uttalelse fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet om at departementet arbeidet med enkelte spørsmål knyttet til karanteneloven, og at det ville være naturlig å vurdere andre endringer i reglene i den sammenheng.

Presidentskapet merker seg at departementet den 8. februar 2020 publiserte en pressemelding om at regjeringen har besluttet at det skal nedsettes et lovutvalg som skal gjennomgå karanteneloven. Det fremgår der at utvalget som del av sitt arbeid skal vurdere det representantforslaget om karanteneordningen som ble fremmet i Stortinget i forrige sesjon.

Presidentskapet mener det er hensiktsmessig at Stortinget avventer arbeidet til lovutvalget som skal gjennomgå karanteneloven før det tar stilling til innholdet i det foreliggende representantforslaget. Videre mener presidentskapet det ikke er ønskelig å legge bindinger på utvalgets arbeid slik representantforslaget legger opp til. Presidentskapet legger til grunn at lovutvalget vil vurdere de aktuelle forslagene (1–4) i Dokument 8:75 S (2019–2020) i sitt arbeid.

Presidentskapet merker seg at det er presisert i utvalgets mandat slik det er omtalt i departementets pressemelding, at lovutvalget ikke skal vurdere reglene om fratredelsesytelse for politikere. Dette tilsier at forslag nr. 5 i representantforslaget ikke vil være omfattet av utvalgets arbeid.

Presidentskapet viser til at forslag nr. 5 i representantforslaget går ut på at ordningen for fratredelsesytelse til medlemmer av regjeringen, statssekretærer og politiske rådgivere bør endres slik at de som har lønns-/næringsinntekt, pensjon eller lignende etter fratredelse, ikke får utbetalt fratredelsesytelse i én måned, uavhengig av hvor inntekten stammer fra.

Presidentskapet mener det ikke er hensiktsmessig å gjøre endringer i enkelte elementer av eksisterende regler om fratredelsesytelse uten at det ses i en helhetlig sammenheng. Før det vurderes å gjøre endringer i reglene om fratredelsesytelse, mener presidentskapet derfor at man bør avvente både arbeidet med å revidere karanteneloven samt arbeidet til utvalget som skal utrede felles prinsipper for godtgjørelse til politikere på alle forvaltningsnivåer, jf. Stortingets vedtak 28. april 2020 om å nedsette et slikt utvalg.

Presidentskapet vil på denne bakgrunn tilrå at representantforslaget i sin helhet ikke vedtas.