Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 140 S (2020–2021) og statsrådens vurdering av forslaget i brev datert 22. mars 2021.

Komiteen peker på ansvaret Avinor har for det landsomfattende nettet av lufthavner for den sivile luftfarten, samt et samlet ansvar for flysikringstjenestene for både den sivile og militære luftfarten. Når det gjelder flysikringstjenestene, er det datterselskapet Avinor Flysikring AS som driver de tre kontrollsentralene i Bodø, Sola og Røyken. Komiteen viser til at man over de neste årene skal ta i bruk ny teknologi for undervegstjenestene. Dette med bakgrunn i at dagens teknologi er foreldet og trenger å bli skiftet ut.

Komiteen vil peke på at i en rapport som er utarbeidet av Avinor Flysikring, er et av forslagene å legge ned undervegstjenesten ved Stavanger kontrollsentral, som i dag ligger ved Stavanger lufthavn Sola, og at denne flyttes til og samlokaliseres med kontrollsentralen som ligger i Røyken.

Komiteen viser til at statsråden i sitt svar til komiteen peker på at en nedlegging/flytting ikke vil berøre de som jobber ved tårn- og innflygingstjenesten ved Stavanger lufthavn. Statsråden sier videre at det må gjennomføres opplæring og kompetanseoverføring, slik at flygeledere i tårn- og innflygingstjenesten som blir værende på Stavanger lufthavn, kan bistå Hovedredningssentralen på samme måte som i dag.

Komiteen viser også til at Industri Energi har sendt et brev til justis- og beredskapsministeren 4. februar 2021, hvor de uttrykker at:

«En flytting av kontrollsentralen fra Sola til Østlandet vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten og beredskapen på kontinentalsokkelen. Den daglige helikoptertrafikken vil ikke bli påvirket umiddelbart, men over tid vil flygeledernes nærhet til offshore helikoptermiljøet og kompetansen deres om offshoreaktivitet forvitre.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Avinor er organisert som et heleid statlig aksjeselskap, og at det etter aksjeloven § 6-12 er styrets ansvar å sørge for forsvarlig organisering av virksomheten. Organiseringen av kontrollsentralen på Sola faller inn under Avinors ansvarsområde.

Disse medlemmer merker seg imidlertid bekymringen i rapporten som statsråden viser til i sitt brev til komiteen, vedrørende utfordringer knyttet til kunnskapsoverføring og rekruttering av personell ved en eventuell flytting til Røyken. Rapporten viser også til at fjerning av lokal tilknytning mellom Hovedredningssentralen og Stavanger kontrollsentral vil kunne medføre redusert kapasitet og evne til å gjennomføre komplekse søk- og redningsoperasjoner på sokkelen. Disse medlemmer frykter på bakgrunn av dette at en slik endring vil svekke beredskapen og sikkerheten, både på norsk sokkel og i landet for øvrig. Disse medlemmer understreker at Stortinget og staten har et særlig helhetlig ansvar for sikkerhet og beredskap.

Disse medlemmer har stor respekt for styrets ansvar for forsvarlig organisering av virksomheten, men påpeker at en endret organisering fra Avinors side hovedsakelig er begrunnet i økonomi. At en beslutning basert på økonomi i tillegg skal fattes midt i en pandemi, med de utfordringene luftfarten og Avinor nå står i, synes merkelig for disse medlemmer.

Disse medlemmer forventer her at regjeringen følger opp bekymringene som har kommet fram rundt påvirkningen en eventuell flytting vil ha på sikkerhet og beredskap, og at dette er forhold som er helt avgjørende når beslutning skal fattes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til statsrådens skriftlige svar til komiteen, datert 22. mars 2021. I svaret viser statsråden blant annet til Avinors økonomi. Han viser til at Avinor er sterkt rammet av konsekvensene av den pågående pandemien. Flertallet har forståelse for at Avinor i denne situasjonen trenger ekstraordinære tilskudd. Slike ekstraordinære tilskudd er bevilget ved flere anledninger, selv om hovedmålet er at selskapet skal være selvfinansierende.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre til at det ble lagt til grunn for bevilgningen at Avinor gjennomfører tiltak for å redusere selskapets underskudd og legger til rette for effektiv drift, riktige investeringer og langsiktig lønnsomhet. Dette er mål disse medlemmer støtter. Disse medlemmer mener imidlertid at å bruke den ekstraordinære pandemiens virkninger på selskapets økonomi som grunnlag for å gjennomføre disse endringene, ikke er veien å gå. Spesielt når disse medlemmer frykter at endringen vil svekke beredskapen og sikkerheten, både på norsk sokkel og i landet forøvrig. Situasjonen for Avinor og Avinor Flysikring må sees på uavhengig av pandemiens virkninger, og bare det er grunn nok til ikke å foreta den varslede mulige flyttingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet mener det er gode argumenter for å problematisere den planlagte flyttingen. Likefullt er det gode argumenter for at nedleggelsen av kontrollsentralen vil påvirke samarbeidet med Hovedredningssentralen negativt, når de ikke lenger er samlokalisert slik de i dag er på Sola.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at fagforbundet Industri Energi har uttalt seg negativt til planene, og mener den bekymring de uttrykker for innvirkningen planene kan ha på både helikoptersikkerheten og beredskapen på kontinentalsokkelen, må tillegges avgjørende vekt.

Flertallet mener det er viktig å lytte til både de berørte partene og de ulike fagmyndighetenes innspill i spørsmål om omstruktureringer. I denne saken er det også et tydelig lokalt ønske om at de foreslåtte omstruktureringene stanses. Flertallet støtter forslaget om at den foreslåtte flyttingen stanses, både av hensyn til de lokale argumentene og av hensyn til flysikkerheten i landsdelen, og særlig for offshorevirksomheten.

Komiteen understreker betydningen av å ta hensyn til tilbakemeldinger fra dem som saken gjelder, og som er ganske samstemte i at sikkerheten for de reisende vil bli dårligere over tid.

Komiteen viser til at Industri Energi påpeker i brevet til justis- og beredskapsministeren 4. februar 2021 at offshore helikoptertrafikk er vesentlig forskjellig fra ordinær ruteflytrafikk. De sier at offshore helikopter må fly forholdsvis lavt i krevende værforhold, mens rutefly stort sett flyr over været.

Komiteen mener at dersom man fjerner Stavanger kontrollsentrals rolle ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge, vil det medføre redusert kapasitet og evne til å gjennomføre komplekse søk- og redningsoperasjoner på sokkelen.

Det er viktig at flygelederne har en nærhet til det operative helikoptermiljøet. På Sola finnes et av verdens sterkeste fagmiljø for offshore helikoptersikkerhet. Her finnes helikopterselskapene, oljeselskapene, Hovedredningssentralen, 330-skvadron, kontrollsentralen og simulatorsenter.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre det klart overfor Avinor at et brudd med samlokalisering av Hovedredningssentralen og kontrollsentralen på Sola ikke kan aksepteres, og at flytting av kontrollsentral og flygeledere til Røyken ikke må skje.»