Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev av 21. april 2021. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at det hver dag går over 150 000 barn på skolefritidsordningen (SFO) / Aktivitetsskolen (AKS). På første trinn er det om lag 82 pst. som benytter tilbudet på landsbasis. Denne arenaen er dermed den største fritidsarenaen for mange barn, og sammen med skolen og frivillige organisasjoner er dette en av de viktigste arenaene for å knytte vennskap og oppleve fellesskap.

Komiteen viser til at regjeringen i Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO la frem for Stortinget en bred gjennomgang av status, mål og ambisjoner for skolefritidsordningen. Dette var anbefalinger som bygget på rapporten «Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle – Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen i Norge» fra NFNU Samfunnsforskning i 2018, hvor man gjennomførte en nasjonal evaluering av SFO.

Komiteen registrerer at regjeringen nylig har hatt ny nasjonal rammeplan for SFO på høring, og at denne vil fastsettes om kort tid, ifølge svarbrevet fra statsråden. Komiteen registrerer videre at det er forskriftsfestet en nasjonal moderasjonsordning med redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt på 1.–2.trinn og gratis SFO for elever med særlige behov på 5.–7.trinn. Fra høsten 2021 utvides ordningen med redusert foreldrebetaling til også å omfatte 3.–4.trinn. Statsråden viser i sitt brev også til at det høsten 2021 innføres to nye ordninger med gratis SFO for familier med lav inntekt i utvalgte kommuner og redusert foreldrebetaling i SFO ved friskoler.

Komiteen viser til at opplæringsloven § 13-7 pålegger kommunene å ha et tilbud om en skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.–4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.–7. årstrinn. Den nasjonale evalueringen i 2018 fra NFNU Samfunnsforskning avdekket at om lag en tredjedel av de ansatte i SFO har en eller annen type barnefaglig utdanning. Den største gruppen er ansatte med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Sammenlignet med 2002 har andelen med fagbrev økt fra 15 til 27 pst. Samtidig viser oversikten at 21 pst. oppgir å ha andre fagbrev eller studiespesialiserende utdanning, og 10 pst. oppgir å ikke ha fullført videregående opplæring. Til sammen er det dermed 58 pst. av de ansatte som har videregående eller lavere utdanning. Blant SFO-lederne er det om lag 30 pst. som har pedagogisk høyere utdanning. Komiteen vil påpeke at relevant utdanning blant de ansatte i SFO er viktig for å utvikle et godt innhold i skolefritidsordningen og ha en tjeneste av høy kvalitet for barna.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det 1. august 2020 ble innført redusert foreldrebetaling i SFO for lavinntektsfamilier og gratis SFO for barn med behov for særskilt tilrettelegging. Flertallet viser til at denne ordningen også vil bli utvidet fra høsten 2021. Flertallet mener gratis SFO for alle vil være veldig lik heldagsskolen, noe som ikke drøftes i forslaget.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det i dag er nesten 100 000 barn i 1.–4. klasse som ikke deltar i skolefritidsordningen eller Aktivitetsskolen. Rapporten «Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle – Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen i Norge» fra 2018 viser at mange familier velger bort SFO fordi prisen er for høy. For barna er konsekvensen at de ikke får delta i leken, læringen og fellesskapet etter skoletid, og mange av disse barna er blant dem som kunne hatt aller størst glede av et godt SFO-tilbud.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har mål om et gratis SFO-tilbud for de yngste elevene og vil begynne innføringen av gratis SFO etter skoletid for 1.-klassingene med 5 gratis timer i uka fra høsten 2021, og i Arbeiderpartiets alternative budsjett ble det foreslått å bevilge 250 mill. kroner til dette.

Disse medlemmer viser til at de ansattes kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren, også i SFO. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen Solberg avsluttet den eneste jevnlige nasjonale kartleggingen av SFO-ansattes kompetanse etter skoleåret 2014/2015, og disse medlemmer er kritiske til at det nå ikke finnes noen systematisk oversikt over ansattes kompetanse i skolefritidsordningen. Disse medlemmer mener et godt SFO-tilbud er viktig for å gi barn en variert og lærerik skoledag der de møter trygge og kompetente voksne gjennom hele dagen på skolen, og mener det trengs en kvalitetsreform for SFO, som blant annet må inneholde en systematisk satsing på tilbud om kompetanseutvikling for ansatte. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet vil satse på de SFO-ansattes kompetanse.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmet ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 forslag om at det må legges fram en helhetlig plan for kompetanseutvikling for ansatte i SFO senest i revidert nasjonalbudsjett for 2021, herunder en oversikt over SFO-ansattes kompetanse. Planen skal sørge for at fagarbeidere i SFO får dekket fagskoletilbud på linje med det fagarbeidere i barnehage får gjennom Kompetanse for framtidens barnehage, og inneholde en plan for finansiering av fagskoleutdanning i oppvekstfag, slik at flere får mulighet til å ta fagbrev på jobb, jf. Innst. 12 S (2020–2021).

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at de ansattes kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren, også i SFO. Flertallet forventer derfor at kommunene følger opp dette som en viktig del av å implementere den nasjonale rammeplanen for SFO som regjeringen snart vil fastsette. Flertallet legger også til grunn at kommunene har systematisk og god oversikt over kompetansen til de ansatte, slik at man best oppnår de lokale målene om kvalitet i SFO-tilbudet og speiler lokale behov. SFO-tilbudet i Norge er mangfoldig, og flertallet mener noe av styrken med en rammeplan er å gi rom for variasjoner som dermed gir et best mulig tilbud for barna og foreldrene. Målrettede ordninger som redusert foreldrebetaling og gratis SFO til de med særskilte behov på 5.–7. trinnet gjør tilbudet godt tilgjengelig innenfor dette mangfoldet. Flertallet vil påpeke at nasjonal statistikk på dette området derfor vil være omfattende å rapportere på. Flertallet viser til at regjeringen som en følge av et ønske om å redusere rapporteringsbyrden i skolesektoren derfor har fjernet dette rapporteringskravet. Flertallet mener et godt SFO-tilbud er viktig for å gi barn en variert og lærerik skoledag der de møter trygge og kompetente voksne gjennom hele dagen på skolen, og mener den nasjonale rammeplanen sammen med de øvrige satsingene til regjeringspartiene og Fremskrittspartiet bidrar til å utvikle SFO-tilbudet og kvaliteten i riktig retning.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil understreker at SFO er et frivillig tilbud, og at kommunene må ha frihet til å organisere og legge til rette for skolefritidsordningen ut ifra lokale behov. En styrking av kvaliteten i tilbudet og eventuell søskenmoderasjon må derfor løses gjennom lokale prioriteringer og styrking av kommuneøkonomien. Disse medlemmer viser til at flere kommuner allerede gjennomfører de tiltak som foreslås i representantforslaget, og at kommunene lokalt må ha handlefrihet til å utvikle oppvekstpolitikken.

Disse medlemmer merker seg at det er innført inntektsgradert foreldrebetaling i SFO, og at ordningen med gratis SFO for lavinntektsfamilierer er utvidet i et utvalg kommuner. Disse medlemmer støtter dette og mener det bidrar til økonomisk utjevning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til representantforslaget og støtter forslag nr. 4, og mener det vil være positivt dersom kulturskoletilbud og andre aktiviteter kan integreres i SFO-tiden i et samarbeid mellom skolen, kulturskolen, idrettslag og andre frivillige organisasjoner. Disse medlemmer vil understreke at dette må skje i forståelse med de frivillige organisasjonene, slik at samarbeidet blir positivt for alle parter og ikke bidrar til å undergrave den frivillige aktiviteten som foregår etter skoletid.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for økt samarbeid mellom SFO og kulturskolen, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids- og næringsliv, som kan støtte opp under skolens brede syn på kunnskap og kompetanse.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at SFO ikke skal være en kilde til utenforskap og forskjeller, men en viktig del av den inkluderende og utjevnende fellesskolen. Derfor ønsker dette medlem å iverksette en fireårsplan for innfasing av gratis heldagsplass i SFO for alle barn fra 1. til 4. klasse. Dette medlemmener det er naturlig at plass i SFO på sikt blir en lovfestet rettighet. Dette medlem ønsker en SFO med flere ansatte, god oppfølging av barna og ulike aktiviteter barna kan ta del i. SFO skal være et gratis fellesskap med lek, fysisk aktivitet og kulturtilbud. Dette medlem ønsker flere hele stillinger for ansatte som jobber i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom skole og SFO fordi dette vil bidra til å styrke kvaliteten i både skole og SFO, i tillegg til å gi bedre arbeidsvilkår for ansatte.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å iverksette en fireårsplan for innfasing av gratis heldagsplass i SFO for alle barn fra 1. til 4. klasse.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at SFO har nok ansatte og den kompetansen som kreves for å gi barna et SFO-tilbud med høy kvalitet.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om hvordan kvaliteten i SFO kan heves, og starte arbeidet med en kvalitetsplan for å sikre kompetanse og utvikling i skolefritidsordningen. Meldingen skal gå inn på hvordan gratis SFO kan sikre et fellesskap med lek, fysisk aktivitet, sunn mat, kultur og et variert tilbud til alle barn, uavhengig av foreldres inntekt og bakgrunn.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til lovfestet rett til søskenmoderasjon i SFO og mellom SFO og barnehage.»

«Stortinget ber regjeringen innføre rentefrie lån for nødvendige investeringer til innføring av gratis SFO over hele landet og fremme nødvendige forslag for dette.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et pilotprosjekt i samarbeid med KS, der kommuner inviteres til å innføre flere hele stillinger for ansatte som jobber i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom skole og SFO. Prosjektet skal se på om dette kan bidra til å styrke kvaliteten i både skole og SFO, i tillegg til å gi bedre arbeidsvilkår for ansatte. Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for belønning av kommuner som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering av pilotprosjektene.»