Søk

Innhald

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2019–2020

2.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Komiteens generelle merknader under Arbeids- og sosialdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 43 anmodningsvedtak. Komiteen anser 18 som ikke gjennomført.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 571, 626, 627, 656, 658, 689 og 698.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 129.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 42, 319, 321, 428, 511, 595, 898, 909 og 911.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 737.

2.2 Barne- og familiedepartementet

Komiteens generelle merknader under Barne- og familiedepartementet

Prop. 1 S (2020–2021) og Meld. St. 15 (2020–2021) omhandler 28 anmodningsvedtak hvorav 19 fortsatt ikke er gjennomført. Det eldste vedtaket går tilbake til stortingsperioden 2014–2015. Komiteen er kritisk til departementets sene oppfølging av vedtakene og minner om statsrådens og regjeringens ansvar for å følge opp Stortingets vedtak.

Komiteen viser for ordens skyld til at familie- og kulturkomiteen omtaler vedtak 515, 20. april 2020 om Reklamasjonsfrist bustader i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 13. april 2021. Dette anmodningsvedtaket er oppført under Justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen og meldingen og blir derfor behandlet i den sammenheng.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 498, 500, 501, 502, 513, 514 og 637.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 169 og 853.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 491, 606, 607, 786, 789 og 790.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 744, 745 og 890.

  • Fra sesjonen 2014–2015: 16.

Komiteen tar med unntak for følgende vedtak, regjeringens fremstilling av status i sakene til etterretning:

Opplysningsvesenets fond – fondseiendommene staten overtar og oppdeling av fondet

Vedtak 500, 14. april 2020

«Stortinget ber regjeringen i arbeidet med oppdelingen av Opplysningsvesenets fond ivareta følgende:

  • 1. Staten og kirken skal være likeverdige parter i prosessen som skal avklare hvilke bygninger kirken skal overta, og det legges til grunn at staten kommer til enighet med Den norske kirke om dette.

  • 2. Kirkens verdier skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av forvaltning av de verdier som ligger igjen i fondet.

  • 3. Betingelsen for delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene i et omfang som svarer til de verdiene som staten blir eier av på et bestemt tidspunkt. Når eiendelene i Opplysningsvesenets fond er endelig fordelt mellom staten og kirken, må det gjøres beregning av den reelle verdien. Den reelle verdien skal komme de kulturhistorisk viktige kirkebyggene til gode ved istandsetting og sikring av kirkene. Statens økte innsats for bevaring av kirkene må over tid minst svare til denne verdien (inflasjonsjustert).

  • 4. Statens økte innsats overfor kirkebyggene skal ikke avløse kommunenes økonomiske ansvar for kirkebyggene eller komme til erstatning for andre tiltak eller ordninger som finnes på området.

  • 5. I samråd med kirkelige instanser, antikvariske myndigheter mfl. igangsettes arbeidet med bevaringsprogrammer for ulike kategorier av kulturhistorisk viktige kirkebygg, for eksempel ved å kategorisere kirkebyggene etter alder, verneverdi eller vedlikeholdstilstand.»

Vedtak 501, 14. april 2020

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om fondseiendommene staten overtar etter at Opplysningsvesenets fond er oppdelt. Det bes om at regjeringen belyser spørsmål som angår det statlige fondets formål, dets samfunnsansvar, organisering, vilkår for salg av eiendommer, sikkerhetsspørsmål ved eventuelle salg til utenlandske aktører samt andre forhold som er av betydning for forvaltningen av det gjenværende fondet staten overtar.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at forslag til ny lov om opplysningsvesenets fond er lagt fram, men ikke behandlet av Stortinget. Proposisjonen ivaretar delvis intensjonene i de to anmodningsvedtakene. Det gjenstår imidlertid ytterligere avklaring og oppfølging før vedtakene kan kvitteres ut.

2.3 Finansdepartementet

Komiteens generelle merknader under Finansdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 36 anmodningsvedtak, 13 vedtak venter fortsatt på oppfølging.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende anmodningsvedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 554, 692, 693, 694, 707, 784 og 785.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 45, 404 og 424.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 868

  • Fra sesjonen 2016–2017: 48 og 1040.

2.4 Forsvarsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Forsvarsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales åtte anmodningsvedtak, mens syv er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen viser til at vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og ber om at samtlige vedtak omtales i meldingen.

Komiteen venter med å kvittere ut følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 676.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 502.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 576.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Ny langtidsplan for forsvarssektoren

Vedtak 641, 3. juni 2020

«Stortinget sender Prop. 62 S (2019–2020) tilbake til regjeringen og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget så snart som mulig og senest innen 15. oktober 2020 med en ny proposisjon utarbeidet i tråd med flertallsmerknadene fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at ny proposisjon om langtidsplan for forsvarssektoren ble langt fram 16. oktober 2020 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

2.5 Helse- og omsorgsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Helse- og omsorgsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 111 anmodningsvedtak på Helse- og omsorgsdepartementets område, mens det er redegjort for 104 i Meld. St. 15 (2020–2021). Manglende samsvar mellom oppførte vedtak i dokumentene vanskeliggjør kontroll- og konstitusjonskomiteens kontroll med vedtakene. Komiteen viser til at vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og ber om at samtlige vedtak omtales i kommende meldinger.

Komiteen har forståelse for at håndteringen av koronapandemien har tatt mye av departementets ressurser, men etterlyser sterkere vekt på gjennomføring av Stortingets vedtak. Behandlingen av et betydelig antall vedtak tilbake til perioden fra 2015 til 2018 er fortsatt ikke avsluttet.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 294, 347, 573, 575, 577, 578, 581, 609, 611, 612, 613, 615, 616, 617, 618, 619, 711, 712 og 713.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 20, 25, 28, 29, 38, 39, 44, 82, 87, 93 og 589.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 363, 436, 438, 468, 469, 508, 614, 615, 616, 617, 624, 625, 626, 627, 628, 634, 642, 753, 839, 843, 851, 861, 915 og 922.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 847, 848, 849 og 850.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 545, 627, 786 og 787.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Evaluering av systemet for nye metoder for legemidler

Vedtak 294, 13. desember 2019

«Stortinget ber regjeringen å – i tråd med prioriteringsmeldingen og de vedtatte målene for legemiddelpolitikken samt premissene i Prop. 55 L (2018–2019) – sørge for en evaluering av dagens organisering av og saksbehandling i systemet for nye metoder, med hensikt å videreutvikle et system for likeverdig og rask introduksjon av nye metoder i spesialisthelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet har tildelt oppdrag om evaluering av system for nye metoder etter offentlig anskaffelse til ekstern oppdragstaker. Komiteen avventer fremleggelse av evalueringsrapporten før vedtaket kan kvitteres ut.

Luftambulansetjenesten i Kirkenes og Tromsø

Vedtak 573, 14. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for et permanent ambulansehelikopter i Kirkenes og et jetfly i Tromsø.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket bare delvis er fulgt opp all den tid jetfly i Tromsø ennå ikke er på plass. Vedtaket opprettholdes.

Biomedisinkonvensjonen og mitokondriedonasjon

Vedtak 610, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen jobbe for å endre Biomedisinkonvensjonen eller forståelsen av den, for å sikre at mitokondriedonasjon kan bli tillatt i Norge når metoden er trygg og faglig forsvarlig.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til departementets redegjørelse for oppfølgingen og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

NIPT tillatt å utføre i Norge for alle gravide

Vedtak 620, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Non-invasiv prenatal test (NIPT) blir tillatt å utføre i Norge for alle gravide kvinner.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen har gitt helsedirektoratet i oppgave å etablere en godkjenningsordning for private aktører som vil tilby NIPT innen 1. april 2021 og kvitter ut vedtaket på dette grunnlag.

Endringer i bioteknologiloven – økonomiske konsekvenser

Vedtak 622, 8. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen innarbeide de økonomiske konsekvensene av endringene i bioteknologiloven i statsbudsjett for 2021.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til de økonomiske konsekvensene i revidert statsbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

2.6 Justis- og beredskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Justis- og beredskapsdepartementet

53 anmodningsvedtak er omtalt i Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021). 27 vedtak er fortsatt til behandling.

Komiteen vil bemerke at saksbehandlingen har tatt urimelig lang tid i en del av sakene som for eksempel av vedtakene 938, 944 og 1043 fra 2016-2017, 921 fra 2015–2016, 645 og 515 fra henholdsvis 2014–2015 og 2012–2013. Komiteen vil understreke statsrådens ansvar for å sikre at Stortingets vedtak blir satt ut i livet.

Komiteen avventer videre oppfølging før følgende vedtak kan utkvitteres:

  • Fra sesjonen 2019-2020: 124, 436, 515, 669 og 789.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 98.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 532, 539, 540, 541, 542, 589, 590, 788, 795, 798 og 899.

  • Fra sesjonen: 2016–2017: 523, 630, 631, 879, 938, 944 og 1043.

  • Fra sesjonen: 2015–2016: 921.

  • Fra sesjonen: 2014–2015: 645.

  • Fra sesjonen 2012–2013: 515.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Våpeneiere

Vedtak 529, 8. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan våpeneiere som rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske rifler, kan kompenseres.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtak 529, 8. mars 2018 er vedtatt opphevet, jf. behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021) vedtak XIII.

2.7 Klima- og miljødepartementet

Komiteens generelle merknader under Klima- og miljødepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 51 anmodningsvedtak på Klima- og miljødepartementets område, mens det er redegjort for 49 vedtak i Meld. St. 15 (2020–2021).

Komiteen har merket seg at mange av anmodningsvedtakene ble fattet flere år tilbake. Komiteen minner om statsrådens ansvar for å gjennomføre Stortingets vedtak og forventer at dette arbeidet gis høy prioritet.

Komiteen mener følgende vedtak krever oppfølging før de kan kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 708.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 383.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 481, 482, 485, 486, 487, 489, 490, 491, 492, 493, 496, 502, 503, 575, 661, 672, 674 og 764.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 529, 591, 914 og 1105.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 669, 670, 674, 681 og 897.

2.8 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 34 anmodningsvedtak på Kommunal- og moderniseringsdepartementets område.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke fulgt opp og venter med å utkvittere disse:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 414, 718, 719 og 727.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 55 og 508.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 65, 648 og 857.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 700, 717 og 845.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 590, 646 og 861.

Kompensasjon til kommunene og fylkeskommunene i forbindelse med smittesituasjonen

Vedtak nr. 414, 19. mars 2020

«Stortinget ber regjeringen om å kompensere kommunene og fylkeskommunene for urimelige virkninger av skattesvikt, inntektsbortfall og merutgifter i forbindelse med håndteringen av smittesituasjonen og endret økonomisk utvikling siden vedtatt statsbudsjett.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt i Innst. 233 S (2020–2021) gjengitt i uttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket som oppfylt.

2.9 Kulturdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kulturdepartementet

Det er listet opp 42 anmodningsvedtak i Prop 1 S (2020–2021) og 41 i Meld. St. 15 (2020–2021). 26 vedtak er ifølge regjeringen ikke gjennomført. Med unntak for vedtak 486 fra 2016–2017 deler komiteen denne vurderingen av status for oppfølgingen av de enkelte anmodningsvedtakene.

Komiteen viser imidlertid til sine merknader i Innst. 291 S (2018–2019) hvor den fant kulturdepartementets sene oppfølging av anmodningsvedtak kritikkverdig og understreket statsrådens og regjeringens plikt til å følge opp Stortingets vedtak. På tross av dette er situasjonen ikke bedret. Komiteen står fast ved kritikken og vil i sitt videre arbeid ha særlig fokus på kulturdepartementets oppfølging.

Komiteen finner ikke å kunne utkvittere følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 537 og 561.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 706.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 199, 201, 690, 691, 692, 695, 729, 730, 731, 894, 895, 896, 897, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905 og 906.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 638

  • Fra sesjonen 2014–2015: 60.

2.10 Kunnskapsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Kunnskapsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 54 anmodningsvedtak på Kunnskapsdepartementets område, mens Meld. St. 15 (2020–2021) redegjør for 50.

Komiteen opprettholder følgende vedtak:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 459, 497, 697, 699, 700 og 701.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 51 og 197.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 62, 461, 785, 802, 886 og 887.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 67, 642, 643, 774, 897, 900, 901 og 903.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 789, 791 og 796.

2.11 Landbruks- og matdepartementet

Komiteens generelle merknader under Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 14 anmodningsvedtak på Landbruks- og matdepartementets område. Vedtak 585 om forbud mot pelsdyrhold er omtalt i proposisjonen, men ikke i meldingen, mens vedtak 445 er omtalt i meldingen, men ikke i proposisjonen. Komiteen ber om at samtlige anmodningsvedtak omtales i neste års melding.

Komiteen anser 10 av vedtakene som ikke gjennomført, og venter med å kvittere dem ut. Det gjelder:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 354, 355, 356, 357 og 597.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 155.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 141 og 445.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 878 og 885.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Kompensasjonsordning ved forbod mot pelsdyrhald

Vedtak 585, 13. juni 2019

«Stortinget ber regjeringen følge erstatningsordningen tett, og forventer at ordningen justeres dersom det blir urimelige utslag i samlet utmåling av kompensasjon, inkludert kompensasjonen for bokført verdi av ikke-realiserbar kapital, til enkeltutøvere knyttet til avvikling av næringsdriften. Stortinget holdes orientert om hvordan ordningen i tilfelle vil bli justert i lys av dette.»

Komiteens merknader

Vedtaket er ikke omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021), men omtalt i Prop. 1 S (2020–2021). Komiteen deler næringskomiteens vurdering av at vedtaket følges opp av vedtakene 354, 355, 356 og 357 og utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

2.12 Nærings- og fiskeridepartementet

Komiteens generelle merknader under Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) omtales 40 anmodningsvedtak på Nærings- og fiskeridepartementets område, mens 32 vedtak er beskrevet i Meld. St. 15 (2020–2021). Et vedtak var falt ut i Prop. 1 (2020–2021), men omtales i meldingen.

Komiteen ber om at samtlige vedtak omtales i kommende meldinger om anmodnings- og utredningsvedtak.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og venter med å kvittere dem ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 549, 551, 553, 555, 556, 557, 558, 650, 652, 666, 667, 685 og 783.

  • Fra sesjonen 2018–2019: 83.

  • Fra sesjonen 2017–2018: 769.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 108 pkt. 35.

  • Fra sesjonen 2015–2016: 508.

  • Fra sesjonen 2013–2014: 496.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Ytterligere styrking av reisegarantifondet

Vedtak 489, 7. april 2020

«Stortinget mener det er behov for en ytterligere styrking av reisegarantifondet, og ber regjeringen komme raskt tilbake til Stortinget med et forslag til hvordan dette kan gjøres, for eksempel etter dansk modell.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket ikke inngår i oppstillingen i Prop. 1 S (2020–2021). Komiteen viser til departementets redegjørelse for oppfølgingen i Meld. St. 15 (2020–2021) og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kvotemeldingen

Vedtak 550, 7. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen ikke etablere en statlig kvotebeholdning/fellesskapets kvotebeholdning.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til opplysninger fra regjeringen og til næringskomiteens merknad i Innst. 8 S (2020–2021) hvor fagkomiteen opplyser at det ikke er mer å rapportere om. Komiteen kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kvotemeldingen

Vedtak 552, 7. mai 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke gis anledning til forlengelse av tidsbegrensningen i strukturkvoteordningen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringens forslag om å gi forlengelse av tidsbegrensningen i strukturkvoteordningen ikke fikk tilslutning av Stortinget. Anmodningsvedtaket ble derved ikke aktuelt, og komiteen utkvitterer vedtaket på dette grunnlag.

Realisering av Andøya Spaceport

Vedtak nr. 666, 10. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Andøya Spaceport blir realisert så raskt som mulig.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at næringskomiteen i Innst. 8 S (2020–2021) imøteser oppfølging av vedtaket og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

Skipsgarantiordningen

Vedtak 783, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2021 med en vurdering av om skipsgarantiordningen bør forlenges ut over den treårige prøveperioden 2018–2020, herunder vurdere økt løpetid.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Nærings- og fiskeridepartementet vil komme tilbake med en vurdering av varigheten av ordningen i revidert statsbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

2.13 Olje- og energidepartementet

Komiteens generelle merknader under Olje- og energidepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales 26 anmodningsvedtak på Olje- og energidepartementets område.

Komiteen viser til anmodningsvedtak 527, fra sesjonen 2019–2020 og vedtakene 551, 552 og 570 fra sesjonen 2017–2018. Disse vedtakene kvitteres ut med henvisning til Stortingets behandling av endringene i energiloven i februar 2021, jf. Prop. 25 L (2020–2021), Innst. 183 L (2020–2021), Lovvedtak 65 (2020–2021), Lovanmerkning 5 (2020–2021).

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før disse kvitteres ut:

  • Fra sesjonen 2019–2020: 683, 684, 686 og 687.

  • Fra sesjonen 2016–2017: 714.

Vindkraftkonsesjoner – gjennomgang av at energiloven og forvaltningsloven er fulgt

Vedtak nr. 798, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt behandlingen av gitte vindkraftkonsesjoner har fulgt energilovgivningen og forvaltningslovens krav. Dersom det skulle foreligge feil eller mangler i konsesjonen som er i strid med lovgivingens krav skal forvaltningen stanse vedtaket.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Vindkraft på land – ikke gi forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021

Vedtak nr. 799, 19. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen innenfor gjeldende regelverk ikke gi forlenget frist for idriftsettelse utover 31.12.2021 for vindkraftverk på land som i dag har gyldig konsesjon.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

2.14 Samferdselsdepartementet

Komiteens generelle merknader under Samferdselsdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (202–-2021) omtales 24 vedtak på Samferdselsdepartementets område.

Komiteen anser følgende vedtak som ikke gjennomført og avventer videre oppfølging før det kvitteres ut:

  • Fra sesjon 2019–2020: 435, 437, 653, 704 og 737.

  • Fra sesjon 2018–2019: 345.

  • Fra sesjon 2017–2018: 738.

  • Fra sesjon 2016–2017: 444.

Komiteen har merknader til følgende vedtak:

Rask fremdrift i prosjektet E39 Rogfast

Vedtak 679, 11. juni 2020

«Stortinget ber regjeringen sørge for en rask fremdrift i prosjektet E39 Rogfast og at det i hovedsak videreføres basert på gjeldende vedtak i Stortinget. Dersom kostnadsgjennomgangen av prosjektet viser at det er nødvendig å endre styrings- og kostnadsrammen, skal regjeringen legge det frem for Stortinget så raskt som mulig og slik at fremdriften ikke blir unødig forsinket.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 54 S (2020–2021) 18. desember 2020 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kompensere Torp lufthamn for inntektsbortfall

Vedtak 705, 15. juni 2020

«Stortinget ber regjeringa kompensere Torp lufthavn for inntektsbortfallet som følge av covid-19-utbruddet, med fradrag for reduserte driftskostnader i samme periode.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Torp lufthavn er tilført midler som kompensasjon for inntektsbortfall i flere omganger. Komiteen finner imidlertid grunn til å påpeke at dette først har skjedd etter sterkt påtrykk fra Stortinget, jf. anmodningsvedtak nr. 189, 3. desember 2020 hvor Stortinget på nytt finner grunn til å

«be regjeringen så snart som mulig, og senest innen utgangen av januar 2021 komme tilbake med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner, blant annet Torp og Haugesund, kan sikres videre drift i 2021.»

Vedtaket kvitteres ut.

2.15 Utenriksdepartementet

Komiteens generelle merknader under Utenriksdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) og i Meld. St. 15 (2020–2021) omtales tre vedtak på Utenriksdepartementets område.

Komiteen viser til at følgende vedtak ikke er gjennomført og avventer videre oppfølging før vedtaket kvitteres ut.

  • Fra sesjonen 2019–2020: 621.