Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Olav Urbø, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget om å innføre en fravikelig samboerlov. Forslagsstillerne viser til at 20 pst. av befolkningen mellom 20 og 80 år lever i et samboerskap, og at det ikke finnes en egen lovregulering av samboerforhold. Forslagsstillerne mener at mangelen på dette fører til urettferdige økonomiske oppgjør, spesielt i langvarige forhold der det ofte skjer en sammenblanding av parets økonomi, og der den svakeste part kan bli hardt rammet i slike situasjoner. Komiteen viser til at formålet med forslaget er å sikre den svakeste part ved samlivsbrudd, spesielt kvinner som har havnet i situasjoner der felles eiendom i praksis står i den andres navn, eller har bidratt med urimelig mye til dekning av husholdningskostander.

Komiteen viser til at det i representantforslaget foreslås at en samboerlov kan tre inn når et samboerpar har vært samboere i ett visst antall år, og at parene blir orientert (av staten) om at loven er i ferd med å tre inn, slik at de kan velge om loven skal regulere samlivet deres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til brev fra justis- og beredskapsministeren til komiteen datert 26. april 2021. Justis- og beredskapsdepartementet delfinansierte i 2016 en empirisk undersøkelse for å gi et grunnlag for vurdering av spørsmålet om en samboerlov. Undersøkelsen ble besvart av 3 000 voksne personer. Analyser av funnene tilsier blant annet at samboere har en mindre sammenvevd økonomi enn ektefeller. De inngår også i noe større grad avtaler med hverandre om formuesforhold enn de gjorde tidligere. Dette utelukker ikke at det samtidig er et betydelig økonomisk felleskap i deler av samboergruppen. Ikke minst gjelder dette samboere med felles barn.

Spørsmålet om utredning og lovfesting av en samboerlov reiser ikke bare praktiske, men vesentlige verdimessige spørsmål. Når et samboerpar har valgt å flytte sammen uten å gifte seg, er det deres eget valg. I likhet med statsråden mener flertallet at staten bør være særlig tilbakeholden med å gripe inn i privatpersoners privatliv på dette området. Det er ikke tilstrekkelig tungtveiende grunner til å innføre lovregler som innebærer inngrep i individets valgfrihet når det gjelder de rettslige rammene for samlivet. Flertallet viser til at samboere som ønsker det, står fritt til å sørge for egen regulering av sine formuesforhold ved å inngå en samboeravtale. Et område som det er vanlig at samboere gjør avtaler om, er felles eiendom. De fleste tinglyser felles bolig på begge parter. Det er også svært vanlig at den ene kjøper seg inn i partnerens bolig. Hvis ikke dette er mulig, er det vanlig å ha skriftlige avtaler om hvordan faste kostander til bolig skal fordeles. Her finnes det mange gode eksperter som gir råd om hva man må tenke på når man skriver en samboeravtale.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at det er viktig å ivareta begge parter i et samboerskap ved et eventuelt brudd. Disse medlemmer påpeker allikevel at det finnes forskjellige tilnærminger til det å leve sammen. Mens noen velger å inngå ekteskap, velger andre å «bare» være samboere. Mennesker velger altså forskjellig tilnærming.

Disse medlemmer påpeker at det er et vesentlig poeng at lovverket reflekterer denne forskjellen i parenes ønskede samlivsform.

Disse medlemmer viser til at det statistisk sett er kvinner som kommer dårligst ut av samlivsbrudd. Dette rammer skjevt og kan få store økonomiske konsekvenser for den enkelte. På denne bakgrunn ser disse medlemmer at en utredning av et slikt lovverk som foreslått i representantforslaget kan være hensiktsmessig.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en fravikelig samboerlov.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at manglende regulering av samboerskap svekker likestillingen og legger til rette for fattigdom. Dette medlem mener derfor det er behov for å innføre en fravikelig lov, som medfører at samboerpar som bevisst har valgt denne samlivsformen fremfor ekteskap, skal kunne velge at en samboerlov ikke skal regulere deres samliv. Dette medlem viser til at en slik lov kan tre inn når et samboerpar har vært samboere et visst antall år, og at paret blir orientert om at loven er i ferd med å tre inn, slik at de kan velge.

Dette medlem viser til at mange samboere blir enige om det økonomiske oppgjøret når de flytter fra hverandre. Dagens løsning, der partene regulerer samlivet selv ved blant annet samboeravtaler, forutsetter, slik forslagsstillerne skriver, at partene vet om denne muligheten. Dette medlem viser til at rettshjelpsorganisasjoner som JURK erfarer at få samboerpar har inngått en samboeravtale, og at inngåtte avtaler ofte er mangelfulle. Svært få parter har en samboerkontrakt der eierforhold til verdiene deres avklares og begge samboernes bidrag til samlivet anerkjennes. Følgelig er ikke dagens løsning god nok.

Dette medlem viser til at JURK opplever at det er store misforståelser og forvirring rundt dagens rettstilstand. De erfarer at mange mangler kjennskap til sine rettigheter og plikter som samboere, og mange tror at de har bedre rettigheter enn det de egentlig har etter endt samboerskap. Sammenlignet med ektefellers rettsstilling ser man at samboere mangler beskyttelse, og at det økonomiske oppgjøret mellom dem blir vanskelig. En samboerlov vil gjøre rettstilstanden mer forutsigbar og lettere tilgjengelig samt gjøre økonomiske oppgjør ved endt samboerskap enklere og mer rettferdige.

Dette medlem viser til at Norge har fått kritikk fra FNs kvinnediskrimineringskomité på grunn av manglende lovregulering for samboere. I komiteens behandling av Norges 8. rapport om oppfølging av kvinnediskrimineringskonvensjonen uttalte komiteen bekymring for «at kvinner som er samboere fortsatt ikke har noen økonomiske rettigheter og vern når slike forhold går i oppløsning». Norge ble oppfordret til å «treffe de juridiske tiltak som er nødvendige for å garantere kvinner i samboerskap samme økonomiske vern som gifte kvinner».

Dette medlem viser til at det ofte er kvinner som blir stående på bar bakke ved endt samboerskap. Erfaring viser at det ofte er menn som betaler lånet på boligen og hytta og sparer til pensjon, mens kvinner dekker familiens forbruksutgifter. Konsekvensen er ofte at mannens investeringer øker i verdi, mens kvinnens økonomiske bidrag blir spist opp. Derfor utgjør mangelen på en samboerlov en fattigdomsfelle for kvinner, noe som må regnes som et likestillingsproblem.

Dette medlem viser til at en fravikelig samboerlov vil flytte aktivitetsplikten fra den svake til den sterke part. I dag er det i hovedsak den svake part som må ta initiativ til en samboeravtale for å sikre et rettferdig oppgjør. Med en samboerlov vil derimot den svake part ha vetorett mot en ugunstig avtale skrevet av den sterke part. Det viktigste argumentet for en fravikelig samboerlov er at denne vil fungere som et nødvendig sikkerhetsnett for de samboere som ikke er økonomisk likestilte.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om innføring av en fravikelig samboerlov, som regulerer det økonomiske oppgjøret mellom samboere, for å sikre en rettferdig fordeling ved endt samboerskap.»