Søk

3. Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens utkast til innstilling datert 10. juni til Prop. 210 S (2020–2021) Samtykke til inngåelse av frihandelsavtale mellom Island, Liechtenstein, Norge og Storbritannia.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at uten offentlig eierskap og demokratisk kontroll over data blir vi avhengige av de globale teknologiselskapene og deres tjenester og plattformer. Konsekvensen på sikt kan bli en massiv privatisering av samfunnet. Disse medlemmer vil videre peke på at «fri flyt av data» og forbud mot lokaliseringskrav hindrer land i snu denne utviklingen gjennom å innføre offentlig eierskap og ta demokratisk kontroll over råmaterialet data. Det vil hindre stater og kommuner i å utvikle digitale teknologier og tjenester og bygge opp sin egen digitale infrastruktur, fordi selskapene sitter på dataene.

Disse medlemmer merker seg at avtalen viser til forpliktelser om fri flyt av data over landegrensene. Myndighetene skal ikke få lov til å hindre selskapene i å flytte data som de samler inn om et lands innbyggere og samfunn, ut av landet. Disse medlemmer merker seg at selskapene skal ha rett til å lagre og behandle disse dataene hvor de vil. Det skal heller ikke være lov å kreve at selskapene skal bruke lokale servere.

Disse medlemmer viser til 4.9.11 Artikkel 4.11 om grensekryssende dataoverføringer i avtalen:

«Artikkel 4.11 fastsetter at partene skal åpne for dataoverføringer på tvers av landegrenser. Partene skal ikke kreve bruk av lokale datamaskiner eller datautstyr, eller kreve at data eller databehandling skjer lokalt. Partene kan heller ikke sette krav om lokal databehandling som forutsetning for internasjonale dataoverføringer. Disse bestemmelsene gjelder ikke finansielle tjenester. Partene skal gjennomgå artikkelen om grensekryssende dataoverføringer etter tre år.»

Disse medlemmer viser videre til 4.8.47 Artikkel 3.47 om finansiell informasjon og data:

«Kapitlet om digital handel vil gjelde for finansielle tjenester. Partene bekrefter at avtalens artikkel 4.11 om grensekryssende dataoverføringer i kapitlet om digital handel gjelder for finansielle tjenester. Artikkelen angir en konsultasjonsprosedyre dersom en part krever lagring av data i sitt territorium.»

Disse medlemmer viser til at flere land har innført lokaliseringskrav for å ha demokratisk kontroll over dataene som samles inn om innbyggerne og samfunnet, og for å kunne håndheve lover og reguleringer. Når data lagres i et annet land, er det lovverket i det andre landet som gjelder, noe disse medlemmer mener er uheldig.

Disse medlemmer vil rette oppmerksomhet mot at teknologigigantene gjør inntog i stadig flere samfunnssektorer. Systemene for kunstig intelligens som brukes i helsevesenet for å stille diagnoser og forutsi sykdommer, er eid av selskaper som Google og Amazon. Ansatte i norske kommuner og etater må bruke Facebook sin intranettjeneste Facebook Workplace. Det norske Forsvaret setter ut skylagring av sine data til Microsoft. Disse medlemmer merker seg at dette gir selskapene eierskap og kontroll over data som genereres i offentlig sektor, og som det offentlige er helt avhengig av for å utvikle gode velferdstjenester.

Disse medlemmer viser til 4.9.10 Artikkel 4.10 om kildekode:

«Artikkel 4.10 forbyr partene å kreve overføring av eller på annen måte tilgang til kildekoden i dataprogrammer som en forutsetning for import, omsetning, salg eller bruk av dataprogram. Dette forbudet gjelder ikke frivillig overføring av kildekoden når det er snakk om dataprogrammer basert på åpen kildekode, eller tilgang til kildekode reguleres gjennom konkret kontrakt. Forbudet er heller ikke til hinder for at overføring blir avkrevet av reguleringsmyndighet, i forbindelse med rettslig behandling eller av samsvarsvurderingsorgan i forbindelse med undersøkelser, inspeksjoner eller for å håndheve eller overvåke samsvar med etiske retningslinjer eller standarder. Det skal i slike tilfeller være tiltak som beskytter mot uautorisert avsløring av kildekoden. Forbudet er heller ikke til hinder for å avkreve overføring eller innsyn i kildekode for å gjennomføre pålegg eller håndhevelse av beslutninger tatt i slike organ.»

Disse medlemmer vil understreke at åpenhet om algoritmer i mange tilfeller er nødvendig for å sikre offentlig kontroll og ettersyn. Disse medlemmer viser til at forbud mot tilgang og innsyn i kildekoder og algoritmer vil sterkt begrense myndighetenes mulighet til å regulere og skattlegge utenlandske teknologiselskaper. Innsyn i kildekode er nødvendig for at myndighetene skal kunne se om lovverk følges og om selskapene betaler nok skatt. Disse medlemmer viser til at innsyn i algoritmer for eksempel var avgjørende for å avdekke bilprodusenten Volkswagens manipulering av utslippsdata. Det er derfor etter disse medlemmers syn viktig at norske myndigheter har kompetanse til å kunne få innsyn i algoritmer som gir grunnlag for beslutninger som har vesentlig betydning for enkeltindivider eller samfunnet.

Disse medlemmer viser til at forbud mot innsyn i og tilgang til algoritmerogså vil gjøre det vanskelig å oppdage og forhindre at algoritmer tar beslutninger som diskriminerer på bakgrunn av kjønn, rase, religion, etniske minoriteter og sosiale klasser.

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer viser for øvrig til sine respektive partiers merknader i næringskomiteens utkast til innstilling til Prop. 210 S (2020–2021) og har ingen ytterligere merknader.