Søk

Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).

Departementet foreslår å endre utlendingsloven § 84 om opplysningsplikt og unntak fra taushetsplikt for offentlige organer. Forslaget innebærer at kommuner, fylkeskommuner, universiteter, høyskoler, frittstående skoler, studentsamkipnader og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse plikter å gi opplysninger til det organet som behandler en sak etter utlendingsloven, dersom det er nødvendig for opplysning av saken. Formålet med endringen er å sikre effektivitet og brukervennlighet, samt å legge til rette for automatisering av søknadsbehandlingen vedrørende oppholdstillatelse i studieøyemed.

Departementet foreslår også at det i utlendingsloven § 95 lovfestes en adgang for Kongen til å gi nærmere bestemmelser i forskrift om stønad til beboere i asylmottak.

Til sist foreslår departementet endringer i reglene om permanent oppholdstillatelse i utlendingsloven § 62 annet og femte ledd. Det foreslås å presisere i § 62 annet ledd at familiemedlemmer til utlendinger som har fått permanent oppholdstillatelse på bakgrunn av midlertidig oppholdstillatelse i medhold av utlendingsloven § 28 eller § 38, er omfattet av botidskravet på fem år. Det foreslås også en teknisk endring i utlendingsloven § 62 femte ledd.

I proposisjonens kapittel 2 gis det en omtale av bakgrunnen for forslaget om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner.

Det fremkommer av proposisjonens pkt. 2.1 at forslag til endringer i utlendingsloven (innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner mv.) har vært sendt på høring. Departementet har også hatt på høring et forslag til endring i utlendingsloven og ny forskrift om stønad til beboere i asylmottak. Forslagene til endringer i reglene om permanent oppholdstillatelse har ikke vært på høring.

I proposisjonens kapittel 3 gis en omtale av gjeldende rett knyttet til forslaget om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner mv., herunder om:

  • Grunnloven og internasjonale forpliktelser

  • generelt om behandling av personopplysninger

  • bruk av automatiserte avgjørelser

  • taushetsplikt og opplysningsplikt.

I proposisjonens kapittel 4 gis en omtale av forslaget i høringsnotatet om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner mv.

I proposisjonens kapittel 5 gis en omtale av høringsinstansenes syn på forslaget om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner mv. Det vises i proposisjonen til at høringsinstansene i all hovedsak er positive til forslaget.

I proposisjonens kapittel 6 gis departementets vurdering knyttet til forslaget om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner mv. Departementet opprettholder forslaget i høringsnotatet.

I proposisjonens kapittel 7 gis en nærmere omtale av forslaget om en forskriftshjemmel for stønad til beboere i mottak.

I proposisjonens kapittel 8 gis en nærmere omtale av forslaget om permanent oppholdstillatelse.

I proposisjonens kapittel 10 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Departementet legger til grunn at forslaget om innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjoner vil medføre en effektivisering av saksbehandlingen hos utlendingsmyndighetene og økt brukervennlighet. En direkte innhenting vil sikre at forvaltningen legger korrekte og oppdaterte opplysninger til grunn i sin saksbehandling, og at utlendingsmyndighetene har økt mulighet for kontroll av opplysninger om studier.

Kostnader i tilknytning til utvikling, drift og forvaltning av en løsning for elektronisk innhenting av utdanningsopplysninger krever dekning innenfor gjeldende budsjettrammer eller behandling i den ordinære budsjettprosessen. UDI har allerede utviklet løsninger for bruk av automatiserte avgjørelser. Det må likevel påregnes noe kostnader til drift og vedlikehold. Elektronisk samhandling vil være ressursbesparende for utdanningsinstitusjonene og igjen gi kortere saksbehandlingstid i utlendingssaker. Elektronisk samhandling kan også redusere overskuddsinformasjon.

Forslaget om å lovfeste en adgang for Kongen til å gi nærmere bestemmelser i forskrift om stønad til beboere i asylmottak antas ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.

Forslaget til endringer i reglene om permanent oppholdstillatelse i utlendingsloven § 62 annet og femte ledd er presiseringer av lovteksten og antas heller ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser.