Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til vedlagte uttalelse av 6. mai 2022
fra finansminister Trygve Slagsvold Vedum.
Komiteen viser til Representantforslag
223 S (2021–2022) om å opprette en offentlig løsning som kan brukes
til kontantutbetalinger til norske husholdninger, og at det i forslaget
påpekes at en slik løsning kan tilbys gjennom Norges Bank.
Komiteen viser til at som sentralbank
skal Norges Bank opprettholde en stabil pengeverdi, fremme stabilitet
i det finansielle systemet og et effektivt og sikkert betalingssystem.
Sentralbanken er en politisk uavhengig finansiell institusjon som
tilbyr banktjenester til bankene, og som har rettighetene til utstedelse
av kontanter.
Komiteen mener det er klokt
å opprettholde et skille mellom pengepolitikken, som utøves av Norges Bank,
og finanspolitikken, som ligger hos politiske myndigheter.
Komiteen viser til at forslaget
også omtaler digitale sentralbankpenger. Digitale sentralbankpenger (DSP)
er allment tilgjengelige elektroniske penger utstedt av en sentralbank
i den offisielle pengeenheten. DSP er, som kontanter, en fordring
på sentralbanken, i motsetning til bankinnskudd, som er en fordring
på en privat bank. DSP blir i dag vurdert innført av flere sentralbanker,
inkludert Norges Bank, og er mer utfyllende omtalt i Meld. St. 12
(2021–2022) Finansmarkedsmeldingen 2022. Norges Bank har utredet
bruken av DSP i rundt fire år, og har besluttet å fortsette utredningen
i en fjerde fase i inntil to år, der det bl.a. skal gjennomføres eksperimentell
testing av tekniske løsninger. Premisset for Norges Banks utredning
er at mulighetene for privat sektor til å formidle kreditt til foretak
og husholdninger ikke svekkes vesentlig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener
at dersom det offentlige skal tilby en statlig bankkonto til alle
innbyggere i Norge, så reiser det flere spørsmål om innretning og
avgrensninger. Det kan bli komplisert for folk flest om de pålegges
å ha en konto utenom dem de selv velger i egne banker. Kundekonti
i Norges Bank åpner for at nordmenn kan bruke Norges Bank som sin
bank, i hvert fall for lønnskonto og betalinger. Støtteordninger
gjennom kontantutbetaling fordrer at pengene er tilgjengelige for
bruk, enten det er betaling av lån, regninger eller betaling i butikk.
Dermed må dette være mulig fra kontoen direkte, og det må knyttes
betalingskort til kontoen i Norges Bank. Det betyr at Norges Bank, som
trykker pengene og er selvfinansiert, kommer i direkte konkurranse
med private banker som er avhengige av lønnsomhet og finansiering.
Hvis kontoen skal kunne brukes til alt, vil det gjøre konti i private
banker overflødig. Det betyr også at bankenes mulighet til å tilby
utlån fra innskudd vil reduseres kraftig. Behovet for at Norges
Bank også da må yte lån til private, blir da fort også et spørsmål.
Flertallet viser til at Norge
har et velfungerende banksystem, som allerede håndterer offentlige
utbetalinger, fra barnetrygd til pensjon og for mye innbetalt skatt.
Det vil si at det finnes et velfungerende system for selve transaksjonen
for kontantutbetalinger. Det er altså ikke en mangelfull digital
eller monetær infrastruktur som hindrer eventuelle støtteordninger
vedtatt i Stortinget.
Flertallet viser til at det
var mange som måtte vente lenge på å få utbetalt støtte fra Nav
etter den første nedstengingen i forbindelse med koronapandemien. Dette
skyldtes at Stortinget vedtok mange endringer av eksisterende inntektssikringsordninger
samtidig, til tross for at det ble opplyst om endringene ikke ville være
mulig å få på plass på kort sikt og at det kunne ta flere måneder
å få på plass nye systemer. Utfordringen med stønader og kompensasjonsordninger
er at en ubestemt krets av personer skal få utbetalinger fra staten dersom
de oppfyller et definert sett av kriterier, og at kretsen og kriteriene
kan variere avhengig av hvilket problem støtten er ment å avhjelpe.
Flertallet vil på denne bakgrunn
foreslå at forslagene ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at den store prisveksten på drivstoff, mat
og strøm skal møtes med avgiftskutt og prisreduksjoner. Staten er
gjennom særavgifter en viktig bidragsyter til det høye prisnivået
på drivstoff. Det enkleste og minst byråkratiske grepet som kan
gjøres for å få prisene ned og dempe inflasjonsfaren, er at staten
gir avkall på avgiftsinntekter. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
har foreslått, i forbindelse med behandlingen av Prop. 77 S (2021–2022),
jf. Innst. 251 S (2021–2022) samt Prop. 78 S (2021–2022), jf. Innst.
270 S (2021–2022) å innføre makspris på strøm på 50 øre per kWt,
halvere matmomsen og avvikle drivstoffavgiftene for å få prisveksten
ned og dempe faren for inflasjon. Det mest effektive virkemiddelet,
og som treffer dem som i særlig grad rammes av prisøkninger, er
å redusere prisene på de produktene det gjelder. På denne bakgrunn
mener disse medlemmer at
prisøkningene skal møtes med avgiftskutt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at de siste
månedene med høye strømpriser har gitt betalingsproblemer for mange
nordmenn. Sosialistisk Venstreparti og andre partier har foreslått
kontantutbetalinger til husholdningene for å avhjelpe situasjonen. Disse medlemmer viser
til at selv om det har vært uenighet om størrelsesorden og avgrensning
av mottakere, har det vært flertall på Stortinget for prinsippet
om kontantutbetaling til befolkningen. Løsningen for strømkompensasjon
ble en helt annen modell, blant annet fordi det var teknisk krevende
å administrere en kontantutbetaling på så kort tid som her var nødvendig. Disse medlemmer mener
det er uheldig at mangelfull digital og monetær infrastruktur skal
være en hindring for en politikk som et flertall på Stortinget har
ønsket, og som potensielt kunne gitt en strømkompensasjon som var
mer sosialt rettferdig og ikke påvirket insentivene for energisparing.
Disse medlemmer viser til at
problemstillingen med kontantutbetaling har vært aktuell flere ganger
i senere tid. Etter den første nedstengningen under koronautbruddet
var det mange som måtte vente lenge på å få utbetalt støtte fra
Nav gjennom de nye ordningene. Disse medlemmer vil understreke
at endringene i dagpengeregelverket og andre sosiale ordninger ifm. koronapandemien
var helt nødvendig for å begrense økende økonomisk ulikhet som følge
av pandemi og nedstengning, noe SSBs inntektsstatistikk for 2020
bekrefter. Kontantutbetalingen til bedriftene gjennom kompensasjonsordningen
gikk noe raskere enn utbetalingene gjennom Nav, selv om det også
her manglet infrastruktur for betaling før ordningen ble opprettet
– da ved hjelp av Finans Norge og de private bankene. Disse medlemmer viser
til at man i andre land, for eksempel USA, har benyttet kontantutbetalinger
(i form av bankinnskudd og sjekk/debetkort i posten) til befolkningen
som avhjelpende tiltak under koronapandemien.
Disse medlemmer viser til at
det også fremover kan oppstå situasjoner der det kan bli aktuelt
med kontantutbetalinger til husholdningene på grunn av akutte økonomiske
situasjoner eller som omfordelende kompensasjon for andre politiske
tiltak. Det kan komme flere perioder med særskilt høye strømpriser.
Den geopolitiske situasjonen fører til ytterligere press på flere
priser, særlig energi og matvarer. Fremover vil det etter disse medlemmers syn
uansett være behov for kompensasjonsutbetalinger for økte miljøavgifter,
for eksempel i form av en «grønn folkebonus».
Disse medlemmer peker på at
generelle kontantutbetalinger har betydelige fordelings- og miljømessige
fordeler fremfor andre aktuelle grep, som å redusere avgifter eller
gi støtte som utformes direkte til f.eks. bilister, slik den svenske
regjeringen har foreslått i forbindelse med drivstoffprisene. Disse medlemmer viser
til at kontantutbetalinger kan avgrenses etter inntekt og derfor
være ganske treffsikre fordelingsmessig. Disse medlemmer viser til statsrådens
vurdering av forslaget, og vil understreke at kontantutbetalinger
ikke skal være et alternativ til et omfordelende skattesystem. Poenget
med at utbetalinger kan avgrenses etter inntekt, handler om at vi
skal kunne hjelpe husholdningene raskt og målrettet når de er i
en akutt økonomisk situasjon, all den tid skattesystemet dessverre
ikke er omfordelende nok og endringer i skattesystemet har for treg
virkning til å bøte på den akutte situasjonen. Disse medlemmer vil samtidig
peke på at det er utfordrende å gi skattereduksjoner med progressiv
effekt nederst i inntektsfordelingen, og at skattereduksjoner nederst
i inntektsfordelingen må kombineres med bedring i det øvrige velferdstilbudet
for å gi den beste fordelingseffekten. En infrastruktur for utbetalinger
er dessuten ønskelig enten man avgrenser etter inntekt eller ei
i konkrete tilfeller.
Disse medlemmer peker på at
en nærliggende løsning på denne utfordringen er å tilby alle norske
innbyggere en konto i Norges Bank. Dette går hånd i hånd med utviklingen
og utrulling av digitale sentralbankpenger som et virkemiddel for
å bevare sentralbankens, og dermed det offentliges, rolle i pengeforsyningen
med kontantenes gradvise bortfall. Disse medlemmer viser til at
private banker nå står for nesten hele pengeforsyningen til publikum
ved at de skaper kontopenger når de utsteder lån. Disse medlemmer peker på at dersom
kontanter faller bort uten at man har et digitalt offentlig alternativ,
vil hele pengeforsyningen være privatisert uten at det ligger noen
politisk beslutning bak dette. Innføring av digitale sentralbankpenger
vil være et viktig bolverk mot private digitale pengeløsninger som
nå vokser frem, enten det er kryptoaktiva eller betalingsmidler
og -løsninger fra techselskaper, og vil bidra til å sikre nasjonalstatens
kontroll over pengevesen og betalingssystem.
Disse medlemmer er enig i at
mulighetene til å formidle kreditt ikke bør svekkes mer enn nødvendig ved
innføringen av digitale sentralbankpenger, men er uenig i at det
er et poeng i seg selv at privat sektors rolle i kredittformidlingen
ikke skal svekkes. Disse
medlemmer viser til at bankenes finansieringskostnader har
gått ned som følge av den gradvise økningen i kontopenger på bekostning
av kontanter, og vil peke på at flertallets uuttalte premiss for
sin politikk er at vilkårene for privat kredittyting og pengeforsyning
gradvis skal styrkes, og at en stadig større andel av folks pengebeholdning
skal være heftet med kredittrisiko uten å gi reell valgfrihet. Disse medlemmer anerkjenner
at et tilbud av transaksjonskonti i Norges Bank vil gi et konkurranseforhold
med private transaksjonskonti, og peker på at det er en del av Norges
Banks utredning å ta høyde for dette, for eksempel ved at innskuddsrenten
i sentralbanken settes lavere enn i private banker. Disse medlemmer vil
videre peke på at det er et åpent spørsmål om det må tilknyttes
betalingskort til kontoen.
Disse medlemmer vil understreke
at et sentralt poeng ved utformingen av digitale sentralbankpenger må
være å sikre folk et reelt valg om å oppbevare sine midler uten
å måtte ta kredittrisiko, og peker på at sentralbanksjef Ida Wolden
Bache under høringen av Meld. St. 12 (2021–2022) Finansmarkedsmeldingen
2022 vektla betydningen av å kunne tilby et kredittrisikofritt alternativ
til publikum. Et lavterskel offentlig kontotilbud med digitale sentralbankpenger
virker foreløpig som den beste måten å sikre publikum denne muligheten
på. Samtidig gir det myndighetene en enkel og effektiv løsning i
situasjoner der kontantutbetaling til husholdningene er aktuelt.
Disse medlemmer vil understreke
at digitale sentralbankpenger med tilhørende kontoløsning ikke rokker
ved den etablerte arbeidsdelingen mellom penge- og finanspolitikken. Disse medlemmer viser
for øvrig til egne merknader i forbindelse med behandlingen av Meld.
St. 12 (2021–2022) Finansmarkedsmeldingen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest mulig opprette en offentlig løsning som
kan brukes til utbetalinger til norske husholdninger.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det tilbys en offentlig bankkonto til
alle innbyggere i Norge.»