Søk

1. Sammendrag

1.1 Innledning

Finansdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) som gjennomfører direktiv 2013/50/EU (heretter endringsdirektivet), som blant annet endrer rapporteringsdirektivet (direktiv 2004/109/EF).

Proposisjonen må sees i sammenheng med Prop. 66 LS (2020–2021), hvor det ble fremmet forslag til lovendringer til gjennomføring av deler av direktivet. Det fremkommer av proposisjonen punkt 2.1 at direktivet også gjør endringer i rapporteringsdirektivets regler om flagging av eierposisjoner i noterte selskap, og krav til sanksjoner, og at departementet i en senere proposisjon vil fremme forslag til slike regler. Videre fremkommer det at departementet i senere proposisjon vil anmode om Stortingets godkjenning av EØS-komiteens beslutning. Departementet legger i denne proposisjonen frem forslag til slike regler og anmodning om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 81/2020 av 12. juni 2020 som innlemmer i EØS-avtalen direktiv 2013/50/EU om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/109/EF om harmonisering av innsynskrav med hensyn til opplysninger om utstedere av verdipapirer som er opptatt til notering på et regulert marked, europaparlaments og rådsdirektiv 2003/71/EF om det prospekt som skal offentliggjøres når verdipapirer legges ut til offentlig tegning eller opptas til notering og kommisjonsdirektiv 2007/14/EF om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføringen av visse bestemmelser i direktiv 2004/109/EF, rettet ved EUT L 14 av 18. januar 2014, s. 35.

Departementet viser til Prop. 66 LS (2020–2021) punkt 1 og 2.1 og NOU 2016:2 punkt 1.2 for en overordnet beskrivelse av direktiv 2004/109/EF og endringsdirektivet.

EØS-komiteens beslutning i uoffisiell norsk oversettelse og rettsakten i offisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

1.2 Hovedtrekkene i lovforslaget

I punkt 3.2 foreslår departementet at bestemmelser om flaggeplikt for rettigheter til aksjer flyttes ut i en egen bestemmelse. Reglene om flagging av rettigheter til aksjer tilpasses til at direktivet oppstiller krav om fullharmonisering på dette punktet. Videre foreslås regler som utvider flaggeplikten til å gjelde derivater med aksjer som underliggende, uansett om de gir rett til fysisk eller finansielt oppgjør, samt en regel om ny flagging ved senere erverv av underliggende aksjer.

I punkt 3.3 foreslår departementet en regel hvorved utlån av aksjer og mottak av utlånte aksjer skal flagges. Det følger allerede av bestemmelsen at innlån og tilbakelevering skal flagges. Med endringen blir det flaggeplikt for både utlåner og låntaker.

I punkt 3.4 foreslår departementet regler om beregning av flaggebeholdning knyttet til rettigheter til aksjer og andre finansielle instrumenter. Utfyllende bestemmelser er gitt i kommisjonsforordning 2015/761/EU, og departementet foreslår en forskriftshjemmel for å gjennomføre denne. I punkt 3.4.3 foreslår departementet en bestemmelse om aggregering, altså at innehav av aksjer og andre flaggepliktige instrumenter skal legges sammen når en beregner den flaggepliktige beholdningen.

I punkt 3.5 foreslår departementet at de mest sentrale unntaksbestemmelsene som gjelder flaggeplikten i verdipapirforskriften, flyttes til loven, og inntas i § 4-5. Unntakene utvides til å omfatte flaggeplikt etter lovforslaget § 4-3. Det foreslås enkelte mindre endringer i bestemmelsene sammenliknet med forskriften. Det foreslås forskriftshjemmel til gjennomføring av nivå-2 regelverk og andre unntaksbestemmelser.

Endringsdirektivet gjør ikke endringer i rapporteringsdirektivets bestemmelser om konsolidering mv. (artikkel 10). Endringsdirektivet legger imidlertid opp til fullharmonisering, og på denne bakgrunn foretas det i punkt 3.7 en gjennomgang og tilpasning av nasjonale bestemmelser om konsolidering mv. Bestemmelser til gjennomføring av artikkel 10 foreslås samlet i én bestemmelse i verdipapirhandelloven.

Departementet forslår i punkt 3.8 endringer i formuleringen av fristen for å flagge, slik at «straks»-kravet videreføres, samtidig som det oppstilles en yttergrense ved åpning av regulert marked andre handelsdag etter at flaggeplikten utløses.

I punkt 4 foreslås det enkelte endringer i bestemmelser om forvaltningsmessige tiltak og sanksjoner. Hjemmelen for ileggelse av overtredelsesgebyr utvides noe, og det foreslås nye regler om suspensjon av stemmerettigheter.