1. Hjemmel til å kreve politiattest for ansatte i Bufetat som er i kontakt med mindreårige

1.1 Sammendrag

Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i barnevernsloven om å innføre krav til politiattest for personer som ansettes i eller utfører oppgaver på vegne av barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat), og som i sitt arbeid har direkte kontakt med barn. Endringene foreslås både i gjeldende barnevernlov og i ny barnevernslov. På denne måten legges det til rette for at de utvidede hjemlene skal kunne tre i kraft så snart som mulig og før ny barnevernslov trer i kraft.

Krav om politiattester er et viktig virkemiddel for å forebygge overgrep mot barn og for å bidra til å øke tilliten til at mindreårige tas hånd om av skikkede personer. Formålet med vandelskontrollen er å forhindre at personer i ansettelsesforhold, verv eller lignende som allerede er dømt, siktet eller tiltalt for overgrep mot mindreårige, får stillinger eller kommer i posisjoner der de kan begå nye overgrep. Vandelskontroll kan kun foretas dersom det foreligger hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov. Politiregisterloven og politiregisterforskriften angir rammene for vandelskontroll, herunder hvilke formål som kan begrunne krav om politiattest, mens det er spesiallovgivning som regulerer det konkrete saks- eller fagområdet der attesten skal innhentes, og konsekvensene av anmerkninger. Vandelskontroll er et forebyggende tiltak og ikke tilstrekkelig i seg selv til å forhindre overgrep.

Bufetat har i dag hjemmel til å kreve politiattest av ansatte og personer som utfører oppdrag for barnevernsinstitusjoner, sentre for foreldre og barn og omsorgssentre. Departementet foreslår at det innføres en ny hjemmel for krav om politiattest for personer som ansettes i eller utfører oppdrag for eller på vegne av Bufetat, og som i sitt arbeid har direkte kontakt med barn.

Departementet mener videre at Bufetat og private virksomheter som leverer fosterhjemstjenester til det offentlige, skal gis adgang til å innhente politiattest for fosterforeldre i forbindelse med grunnleggende opplæring eller ved inngåelse av oppdragsavtaler. Departementets mål er å sørge for at regelverket innrettes slik at det i størst mulig grad sikrer en betryggende vandelskontroll av fosterforeldre så langt som mulig før barnet flytter inn i fosterhjemmet. I tillegg må hensynet til rettssikkerhet for personer som skal avgi politiattest, ivaretas. Departementet vil følge opp dette med endringer i forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven.

I tillegg til forslagene i proposisjonen har departementet igangsatt en helhetlig gjennomgang av om det er behov for å innføre nye hjemler til å kreve politiattest for personer som har kontakt med mindreårige, eller endre eksisterende hjemler.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til forslag i proposisjonen om innføring av krav om politiattest for ansettelse av personer som skal arbeide i Bufetat, og som skal ha direkte kontakt med barn i sitt arbeid. Komiteen støtter dette.

Komiteen viser til at mange barn og unge som kommer i kontakt med Bufetat, i utgangspunktet er sårbare. Noen av disse har også opplevd omsorgssvikt eller overgrep. Komiteen mener derfor at enhver offentlig virksomhet må være ekstra påpasselige med at barn og unge møtes av trygge og gode ansatte. Det må være nulltoleranse for risiko for at mindreårige kan tas hånd om av ansatte som ikke er skikkede. Personer som er dømt, siktet eller tiltalt for overgrep mot mindreårige, skal ikke kunne få stillinger eller komme i en posisjon der de kan begå nye overgrep.

Komiteen viser til at alle høringsinstansene som uttaler seg, støtter hovedforslaget, blant annet Barneombudet, Bergen og Egersund kommuner, Statsforvalteren i Innlandet, Advokatforeningen, Norsk fosterhjemsforening, NKVTS, Redd Barna, Pilar, RVTS, Bufdir, Bufetat region Midt-Norge, Bufetat region vest, Bufetat region øst og Bufetat region sør. Komiteen viser videre til at Datatilsynet ikke har noen innvendinger mot forslaget.