Sammendrag

Nærings- og fiskeridepartementet legger i denne proposisjonen frem forslag til endringer i lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven), lov 15. desember 1967 nr. 9 om patenter (patentloven) og lov 4. mars 2022 nr. 7 om nasjonale saksbehandlingsregler i saker om offentlig støtte (støtteprosessloven).

Forslag til endringer i konkurranseloven

Departementet foreslår at Konkurransetilsynet gis adgang til å ilegge renter på overtredelsesgebyr, jf. kap. 3 i proposisjonen. En adgang til å ilegge renter på overtredelsesgebyr skal bidra til en mer effektiv håndheving av regelverket ved å innføre et insentiv til å betale gebyret. Etter gjeldende rett kan en part som er ilagt et overtredelsesgebyr, i praksis disponere beløp tilsvarende gebyrets størrelse frem til saken er endelig avsluttet. I mange saker om overtredelse av konkurranseloven kan overtredelsesgebyrene bli betydelige, og manglende insentiv til å betale overtredelsesgebyret vil kunne virke prosessdrivende, ettersom gevinsten av å utsette betalingen kan bli stor.

Departementet foreslår at reglene om hvilke dokumenter Konkurransetilsynet plikter å oversende til Konkurranseklagenemnda, endres, jf. kap. 6 i proposisjonen.

Bakgrunnen for forslaget om å endre Konkurransetilsynets plikt til å oversende dokumenter til Konkurranseklagenemnda er behovet for å klargjøre denne plikten. Endringen vil også effektivisere Konkurransetilsynets og Konkurranseklagenemndas saksbehandling, ved at nemnda ikke lenger vil motta dokumenter som kan unntas offentlighet i medhold av forvaltningsloven § 18 a.

Departementet foreslår at omfanget av adgangen til å unnta dokumenter fra offentlighet i overtredelsessaker som ennå ikke er avsluttet, presiseres, jf. kap. 5 i proposisjonen. Departementet foreslår også at unntaket fra offentlighet for dokumenter i pågående overtredelsessaker utvides og klargjøres. I sakene hvor samtlige dokumenter allerede er unntatt, er årsaken at det i disse sakstypene ofte vil være behov for å foreta etterforskningsskritt. Dette tilsier at saker om overtredelse av andre bestemmelser hvor det ofte er behov for å ta etterforskningsskritt, også bør dekkes av unntaket. I tillegg mener departementet at det er hensiktsmessig å klargjøre innholdet av den aktuelle unntaksbestemmelsen. Den gjeldende formuleringen kan skape tvil om hvor langt unntaket er ment å gå, og for hvilke saker unntaket gjelder. Departementet har dermed foreslått å omformulere bestemmelsen, slik at det følger direkte av lovbestemmelsen hvilke saker som er omfattet.

Departementet foreslår også at konkurranseklagenemndas leder får adgang til å delegere saker av mindre viktighet og omfang, jf. kap. 4 i proposisjonen. Forslaget medfører at nemndas leder gis anledning til å delegere avgjørelseskompetanse i enklere saker om innsyn og sakskostnader, dersom det ikke er til hinder for forsvarlig saksbehandling. Bestemmelsen er ment å klargjøre og forenkle nemnda og sekretariatets beslutningskompetanse.

Departementet opplyser i proposisjonen at hensikten med de foreslåtte endringene i konkurranseloven er å effektivisere håndhevingen og forenkle saksbehandlingen i Konkurransetilsynet og Konkurranseklagenemnda.

Forslag til endringer i patentloven

Departementet foreslår å presisere i patentloven at Konkurranseklagenemnda er rett klageorgan for vedtak fattet av Konkurransetilsynet om tvangslisens etter patentloven §§ 50 og 50 a, jf. kap. 7 i proposisjonen.

Forslag til endringer i støtteprosessloven

Næringsministeren har i brev 21. oktober 2022 til Stortingets presidentskap oversendt tilleggsinformasjon om bakgrunnen for den delen av forslaget som gjelder støtteprosessloven, ut over det som står i proposisjonens punkt 9.3 Til endringer i støtteprosessloven. Brevet er vedlagt innstillingen. Det vises til komiteens merknader nedenfor.

Økonomiske og administrative konsekvenser er omtalt i kap. 8 i proposisjonen.