Søk

Sammendrag

Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer i vannressursloven § 58, vassdragsreguleringsloven § 31 og energiloven §§ 9-6 og 10-1 ved at det blir tatt inn hjemler til å kreve inn sektoravgift til dekning av kostnader til tilsyns- og kontrollarbeid. De gjeldende lovbestemmelsene gir hjemmel til å kreve inn gebyr, og endringsforslaget vil supplere hjemmelsgrunnlaget i tråd med Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) praksis for dekning av kostnader til arbeid med tilsyn og kontroll.

Videre blir det foreslått noen mindre presiseringer i de aktuelle lovbestemmelsene om at gebyret eller sektoravgiften skal knytte seg til «tilsyns- og kontrollarbeid». I bestemmelsen om gebyr eller sektoravgift i energiloven § 9-6 blir det foreslått presisert at hjemmelen knytter seg til arbeid med kraftforsyningsberedskap. Der de ovennevnte bestemmelsene bruker begrepet «utgifter», blir det foreslått å erstatte dette med begrepet «kostnader».

Videre blir det foreslått å innføre hjemler i vassdragsreguleringsloven § 31 og energiloven §§ 9-6 og 10-1 for departementet til å regulere gebyr eller sektoravgift nærmere i forskrift. Det blir foreslått at gebyr eller sektoravgift etter energiloven og vassdragsreguleringsloven skal være tvangsgrunnlag for utlegg, og at det skal betales forsinkelsesrente ved for sen betaling, slik gjeldende bestemmelse om kostnadsdekning i vannressursloven § 58 legger opp til.

Departementet har sendt forslaget til lovendring på høring. I kapittel 2.3 gjør departementet rede for høringen, og i kapittel 3.2 gjør departementet rede for høringsforslaget fra departementet.

I kapittel 3 beskriver departementet endringsforslagene i de tre lovene og innspillene fra høringsinstansene. I kapittel 3.4 finner man departementets vurdering.

Økonomiske og administrative konsekvenser

I kapittel 4 i proposisjonen gjør departementet rede for de økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget til lovendring. Forslaget til lovendring består i hovedsak av endringer og presiseringer av eksisterende bestemmelser om kostnadsdekning av NVEs arbeid med tilsyn, kontroll og kraftforsyningsberedskap for at begrepsbruken i regelverket skal samsvare med bestemmelsene i Finansdepartementets rundskriv R-112/15 og NVEs praksis for kostnadsdekning.

Forslaget innebærer ingen endringer med tanke på omfanget av hvilke kostnader som blir krevd inn til dekning av NVEs arbeid med tilsyn, kontroll og kraftforsyningsberedskap.

Endringsforslagene som går ut på at gebyr og sektoravgift etter energiloven og vassdragsreguleringsloven skal være tvangsgrunnlag for utlegg, vil etter departementets vurdering kunne gjøre saksbehandlingen knyttet til innkreving lettere dersom det oppstår en situasjon der konsesjonæren ikke vil betale gebyret eller avgiften. Utover dette har ikke forslaget økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning på myndighetsnivå.

Forslaget til ny forskrift om sektoravgifter for dekning av kostnader til tilsyns- og kontrollarbeidet til direktoratet (høringsdokumentet (nr. 2/2022)) vil etter departementets vurdering kunne resultere i endringer med tanke på fordeling av kostnader mellom konsesjonærene, men det vil ikke resultere i økt kostnadsdekning for NVEs arbeid med tilsyn, kontroll og kraftforsyningsberedskap. De økonomiske og administrative konsekvensene av en endret beregningsmodell er belyst i høringsdokumentet (nr. 2/2022). Departementet viser i proposisjonen til at innspill til den nye beregningsmodellen vil bli håndtert i denne høringsprosessen.