Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 203 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen og Frank Edvard Sve om billigere vei- og kollektivtrafikk uten bompenger. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev 25. april 2023. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne ønsker en stadfestelse av at utbygging av offentlige veier er et statlig ansvar, og at veiprosjekter skal være statlig fullfinansiert uten bruk av bompenger.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne ønsker en avvikling av bypakkene ved at det ikke inngås nye avtaler og at de eksisterende avtalene ikke forlenges. Komiteen merker seg videre at forslagsstillerne ønsker å fjerne lokale myndigheters adgang til å finansiere kollektivtiltak og samferdselsprosjekter med bompenger.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne ber regjeringen fremme forslag om endring av veglova § 27 slik at bompenger ikke kan benyttes for andre typer tiltak i samferdselsprosjekter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, ønsker ikke å forby bruk av bompenger til tiltak innenfor sykkel, kollektivtrafikk og byutvikling. Flertallet mener det i byområder må gjøres en helhetlig vurdering, og at tiltak som bidrar til økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, også bidrar til økt fremkommelighet for bilistene. Flertallet er likevel av den oppfatning at det må vises moderasjon i bruken av bompenger, slik at det ikke blir en urimelig belastning for den enkelte.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merker seg at forslagsstillerne ikke har alternativer til økonomisk inndekning av nye veiprosjekter ut over at disse skal fullfinansieres. Dette flertallet mener at en geografisk fordeling av samferdselsmidlene er viktig for verdiskapning og sysselsetting i hele landet.

Dette flertallet mener byvekstavtalene er gode verktøy for å sikre en sosialt bærekraftig utvikling i byområdene, der det er enkelt å bevege seg. Dette flertallet viser til at nullvekstmålet skal redusere behovet for store motorveiutbygginger, som igjen er bra for klimaet, jordvern og naturmangfoldet. Dette flertallet mener derfor det er gjensidig gunstig for bilistene at bompengene også kan brukes til andre samferdselstiltak, da dette gir alternative transportmuligheter slik at det blir bedre plass på veiene til de som trenger bilen.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er enig med forslagsstillerne i at det er det offentlige som har ansvar for utbygging av offentlige veier i Norge. Dette flertallet merker seg derfor at det under regjeringen Solberg, med samferdselsministre fra Fremskrittspartiet, ble startet opp flere veiprosjekter med Offentlig Privat Samarbeid (OPS) som modell. Dette flertallet merker seg også at det under forrige regjering ble igangsatt et historisk høyt antall bompengeprosjekter.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Solberg bevilget rekordmye til vei og byområder. Utbyggingen av norske veier har aldri tidligere vært så omfattende. Samtidig gikk etterslepet på riksvei for første gang på flere tiår ned. Regjeringen Solberg gjennomførte også flere tiltak for å redusere bompengeandelen, slik at bompengeandelen gikk ned mens veiinvesteringene gikk opp. Under regjeringen Stoltenberg var bompengeandelen på 40 pst. I 2019 hadde regjeringen Solberg redusert bompengeandelen til 28 pst.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at bilen er vårt mest fleksible transportmiddel, og at mer enn 80 pst. av persontransporten foregår med bil Disse medlemmer mener at alle skal få velge hvilket transportmiddel som passer best, dette er ingen oppgave for byråkratiet. Disse medlemmer mener at bompenger og bypakkeløsninger innskrenker folk i byområdene sine muligheter til å velge bil. Disse medlemmer mener at dette er en uholdbar utvikling, og mener at ordningen med bypakker skal avvikles.

Det er en offentlig oppgave å bygge ut infrastruktur, og det samme gjelder finansiering av kollektivtransporten. Disse medlemmer mener at adgangen til å bruke bompenger til å finansiere kollektivtrafikk skal bortfalle. Disse medlemmer støtter ikke betraktningen om at det er gunstig for bilistene at bompengene de betaler, går til å finansiere andre trafikanters transporthverdag.

Det er det offentliges oppgave å finansiere utbygging og vedlikehold av veiinfrastuktur, det samme gjelder infrastruktur for kollektivtrafikk og drift av kollektivtilbud.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget stadfester at utbygging av offentlige veier er et offentlig ansvar, og ber regjeringen fremme fremtidige proposisjoner om riksveiprosjekter med statlig fullfinansiering.»

«Stortinget ber regjeringen avvikle dagens ordning med bypakker finansiert av bompenger.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å opprette en ordning med statlige midler til kollektivtrafikk og større samferdselsprosjekter som forutsetter at fylkeskommunene/kommunene ikke benytter inntekter fra bompenger i den lokale delen av finansieringen. Dette skal gjelde både investering og drift.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av veglova § 27 slik at inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til sykkelveier, kollektivtrafikk, byutvikling og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret eller økt fremkommelighet for bilistene og annen veitrafikk.»