6. Øvrige merknader

Komiteen viser til beslutning i statsråd 21. oktober 2022 nr. 711 om å godkjenne fremlagt forslag til Stortinget om kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF og tilhørende Prop. 6 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet (kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF).

Som ledd i behandlingen av saken sendte komiteen 2. mai 2023 brev til landbruks- og matministeren, der komiteen etterspurte informasjon og dokumentasjon knyttet til Statskog SFs kjøp av AS Meraker Brug. Komiteen har mottatt svarbrev med omfattende vedlegg, herunder lønnsomhetsanalyser fra Statskog SF og Pareto Securities, samt all relevant korrepondanse mellom Statskog SF og Landbruks- og matdepartementet. Oversendelsen omfattet 54 dokumenter med totalt 890 sider.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener at det er grunn til å stille ytterligere oppfølgingsspørsmål til beslutningen og informasjonen som ble gitt til Stortinget i forbindelse med behandling av proposisjonen. Disse medlemmer vil følge opp saken videre ved anmode om å fremskaffe ytterligere opplysninger, i tråd med Stortingets forretningsorden § 15 første ledd første setning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at landbruks- og matministeren i brev til komiteen av 5. mai 2023 har opplyst om at Riksrevisjonen i desember 2022 varslet at de som en del av sin kontroll med Landbruks- og matdepartementets forvaltning av statens interesser i Statskog SF for 2022, ville se nærmere på Statskogs kjøp av AS Meraker Brug. I den forbindelse har Riksrevisjonen fått oversendt den informasjonen og dokumentene som kontroll- og konstitusjonskomiteen etterspør. Disse medlemmer ser det som naturlig at komiteen avventer ytterligere undersøkelser fram til resultatet av Riksrevisjonens kontroll foreligger.

Komiteens medlem fra Rødt viser til kongelig resolusjon av 2. september 2022 om delt ikraftsetting av lov 19. juni 2020 nr. 77 om Etterretningstjenesten (etterretningstjenesteloven). I resolusjonen vises det til to avgjørelser i EU-domstolen og to storkammerdommer fra Den europeiske menneskerettsdomstol som nødvendiggjorde ytterligere analyse av den internasjonale rettstilstanden for tilrettelagt innhenting før § 7-3 i etterretningsloven kunne tre i kraft. Dette munnet ut i høringsnotat til endringer i loven, som regjeringen så sendte til behandling i Stortinget i Prop. 92 L (2022–2023).

Dette medlem viser til at regjeringen lot § 7-3 tre i kraft før høringen var avsluttet og før Stortinget hadde kunnet fatte vedtak om endringer. Dette medlem viser til at Forsvarsdepartementet i resolusjonen argumenterer utelukkende ut fra E-tjenestens behov og ikke ut fra en ny vurdering av den internasjonale rettstilstanden. Dette medlem mener regjeringen burde utsatt ikrafttredelse av § 7-3 til Stortinget hadde hatt anledning til å inkorporere de endringer som i sin tid nødvendiggjorde utsettelsen.