2. Presidentskapets merknader

2.1 Avvikle pendlerdiett

Presidentskapet viser til Stortingets vedtak 15. juni 2023 og foreslår å oppheve den retten til pendlerdiett om følger av stortingsgodtgjørelsesloven § 10 sjuende ledd. Presidentskapet foreslår at opphevelsen trer i kraft straks.

2.2 Avvikle feriepenger for faste stortingsrepresentanter som trer ut av Stortinget etter valg og fast møtende vararepresentanter som trer ut mellom 1. juli og 31. desember

Presidentskapet viser til Stortingets vedtak 15. juni 2023 og foreslår å oppheve retten til feriepenger for stortingsrepresentanter som følger av stortingsgodtgjørelsesloven § 14 første ledd. Presidentskapet mener at en slik endring ikke vil rammes av Grunnlovens forbud om tilbakevirkning. Endringen er generell og får virkning på lik måte for alle representanter som trer ut av Stortinget etter valget i 2025. Stortingsrepresentanter som er innvalgt i stortingsperioden 2021–2025, har dessuten vært kjent med forslaget om å avvike feriepenger helt siden Representantordningsutvalgets enstemmige forslag ble lagt frem i Dokument 18 (2021–2022) i mai 2022, det vil si i ca. tre og et halvt år før en eventuell endring trer i kraft. Representantene har derfor hatt god tid til å tilpasse seg endringene. Presidentskapet viser videre til at feriepenger når en representant går ut av Stortinget etter valg, utgjør en relativt begrenset andel av den samlede godtgjørelsen representantene mottar i løpet av en stortingsperiode, og at representantene på generelt grunnlag må være forberedt på at godtgjørelsen kan bli redusert.

Presidentskapet mener at endringen bør omfatte fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget i juli, august eller september 2025. Disse bør likebehandles med innvalgte representanter som fratrer etter stortingsvalget høsten 2025. Presidentskapet viser i den forbindelse til at fast møtende vararepresentanter gjennomgående sammenlignes med stortingsrepresentanter i stortingsgodtgjørelsesloven.

Forutberegnelighetshensyn tilsier imidlertid at det ikke nå vedtas endringer med virkning for fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget i perioden 1. juli til 31. desember 2024. Presidentskapet viser til at disse representantene ikke har like lang tid til å innrette seg ved sparing eller lignende sammenlignet med fast møtende vararepresentanter som trer ut i juli, august eller september 2025, og innvalgte representanter som fratrer først etter valget.

2.3 Foreløpig videreføring av feriepenger for innkalte vararepresentanter og fast møtende vararepresentanter som fratrer mellom 1. januar og 30. juni

Innkalte vararepresentanter fungerer normalt ikke i vervet, eller mottar godtgjørelse, i perioden fra Stortingets forhandlinger avbrytes i juni til forhandlingene avsluttes siste hverdag i september. I disse plenumsfrie periodene antas vararepresentanten å gå tilbake til sitt ordinære arbeid og motta ordinær lønn. Dette er på tidspunktet arbeidstakere i Norge normalt avvikler sommerferie. Dersom vararepresentanter ikke opparbeider feriepenger av godtgjørelsen under funksjonstiden på Stortinget, vil vedkommende få reduserte feriepenger sammenliknet med om de hadde vært i sitt ordinære arbeid. Innkalte vararepresentanter kan heller ikke planlegge eller forutse varigheten av fungering i vervet. Tilsvarende gjelder for fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget før 30. juni.

Presidentskapet foreslår derfor å videreføre feriepenger for denne gruppen for resten av innværende periode. Presidentskapet vil komme tilbake til den mer prinsipielle problemstillingen om hva som skal gjelde fra og med neste stortingsperiode, i ny stortingsgodtgjørelseslov. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har meddelt EFTAs overvåkningsorgan at Norge nå vil utrede og vurdere den norske ferieloven, og det fremstår etter presidentskapets syn naturlig å avvente eventuelle endringer i ordningen som følge av dette arbeidet.