Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Torbjørn Vereide
og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og
Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per
Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til at forslagsstillerne ønsker å utrede en nasjonal garantert
minsteinntekt som erstatter sosialhjelpen. Komiteen viser
til at sosialhjelp skal fungere som et sikkerhetsnett, der det er et
krav at dette skal bidra til å sikre et forsvarlig livsopphold.
Sosialhjelp er en midlertidig ytelse som utmåles etter et skjønn
og den økonomiske situasjonen til mottakeren. Kommunene har, gjennom
ansvar for de sosiale tjenestene ved Nav-kontorene, en sentral rolle
i å fremme sosial og økonomisk trygghet.
Komiteen viser til
svarbrev fra statsråden hvor det står:
«Forslagsstillerne ønsker å få utredet
en nasjonal garantert minsteinntekt som erstatter sosialhjelpen. Dette
blir en for smal problemstilling, da sosialhjelpen ikke bare er
en ytelse, men en tjeneste. Lov om sosiale tjenester skal bidra
til et helhetlig tilbud basert på skreddersøm og hvor målet er selvhjulpenhet.
Sosialhjelpen er heller ikke en fast størrelse, men skal utmåles individuelt
etter den enkelte personens behov. Hensikten er at mottaker skal
få det vedkommende trenger for å sikre et forsvarlig livsopphold.
Dersom en garantert minsteinntekt skal erstatte sosialhjelpen, vil
en slik fast sats kunne innebære at noen får mer enn de trenger samtidig
som andre kan få mindre enn et forsvarlig livsopphold tilsier. Hvis
sosialhjelpen blir erstattet av en minsteinntekt, har man med andre
ord ikke lenger noen ordning for å fange opp dem som har behov for
en høyere utbetaling enn minsteinntekten. Ettersom mottakere av
sosialhjelp i dagens ordning er en svært sammensatt gruppe, blant
annet med hensyn til hvor mye støtte de har behov for og hvor lenge
de trenger den, er det svært vanskelig å se hvordan et system med
en fast garantert minsteinntekt vil kunne fylle sosialhjelpens funksjon
slik velferdsstaten i dag er bygget opp.»
Komiteen slutter
seg til statsrådens vurderinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er ikke enige med forslagsstillerne
om at «arbeidslinje»-politikken har vært feilslått. Arbeid er det
viktigste for å skape trygghet rundt folks økonomi og hverdag. Alle
som kan og vil jobbe skal i størst mulig grad få mulighet til det.
De som har en begrenset arbeidsevne, bør også ha en mulighet til
å delta i arbeidslivet. Slik inkludering har både en egenverdi for
den enkelte og er god samfunnsøkonomi. Disse
medlemmer er enige i at det skal være gode velferdsordninger
for de som av ulike grunner ikke kan delta fullt ut i arbeidslivet.
Statsrådens sier i sitt svar:
«Norge har allerede verdens kanskje mest
omfattende velferdsstat, med solide ordninger for mange faser av
livet; sykelønn, trygder, foreldrepermisjon, sterkt subsidiert barnehage
og gratis utdanning. Vi har en godt utbygd folketrygd som sikrer
innbyggere en inntekt ved arbeidsledighet, når helsen svikter og
ved høy alder. Og i tillegg har vi sosialhjelp som et nedre sikkerhetsnett, og
som har som formål å gi økonomisk trygghet for de som ikke har noen
andre muligheter for forsørgelse.»
Disse medlemmer slutter
seg til statsrådens uttalelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at et forslag om en garantert minsteinntekt,
eller borgerlønn som det også er kalt, vil redusere insentivene
til å arbeide. Det er en stor risiko for at en slik ordning vil virke
passiviserende når man sikres inntekt uten noen form for innsats. Disse medlemmer viser til at Finland
nylig gjennomførte et to år langt eksperiment med borgerlønn. Resultatet
var at mottakerne åpenbart fikk noe økt velstand, men de forble
også arbeidsledige. Disse medlemmer mener
det ikke er veldig overraskende at større og/eller mer forutsigbare
overføringer fra staten bidrar til mindre stress og noe bedret helse,
slik også en undersøkelse fra 2019 understøtter. Samtidig må man
også godta et system som ikke setter noen vilkår for ytelser, og
da forsvinner også incentivene til å søke arbeid, være på tiltak
eller fullføre utdanning. Disse medlemmer mener
en garantert minsteinntekt vil utfordre sosialhjelpens funksjon
slik den i dag er bygget opp, og det er grunn til å minne om at
mottakerne av sosialhjelp er en svært sammensatt gruppe som har
et variert behov for støtte og hvor lenge de trenger den. Disse medlemmer viser til at å erstatte
sosialhjelp med én standard minsteinntekt også vil kunne innebære
at noen får mindre enn hva de får med dagens satser og at noen vil
få mer enn det som er behovet. Sosialhjelpen er ment å være en midlertidig økonomisk
støtte som skal betale for nødvendige utgifter til å leve og bo.
Her er det rom for kommunene til å bruke skjønn og tilpasse utbetalingen
den enkelte situasjon. En standardisering av beløpet vil derfor
ikke fange opp de reelle behovene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er skeptiske til en garantert minstelønn
som skal erstatte sosialhjelpen. Det skal heller ikke være aktivitetsplikt
knyttet til å kunne motta denne ytelsen. Disse
medlemmer er ikke enige i at man passivt skal kunne motta
ytelser fra Nav, og støtter derfor ikke forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti mener diskusjonen om garantiinntekt er
viktig og ikke bør avfeies. Likevel mener disse medlemmer at
dette representantforslaget med en grunninntekt i denne formen ikke
er riktig vei å gå nå. Med dagens store utfordringer knyttet til
fattigdom, priskrise og et Nav som er under et stort kapasitetspress, er
det viktigst å øke den eksisterende sosialhjelpen til SIFOs referansebudsjett,
redusere den mistenkeliggjørende kontrollen, samt å øke de statlige
stønadenes minstesatser som i dag er under EUs fattigdomsgrense (EU60). Disse medlemmer viser til at Sosialistisk Venstreparti
i budsjettenighet med regjeringen blant annet har økt sosialhjelpssatsene
med 10 pst. for inneværende år.
Komiteens medlem
fra Rødt deler mye av problembeskrivelsen som forslagsstillerne
beskriver i bakgrunnsteksten. Det er hull i sikkerhetsnettet som velferdsstaten
tilbyr i dag. Mange får ikke hjelp, og mange av dem som mottar støtte
får ikke nok til å leve et anstendig liv. Dette
medlem viser til FAFO-rapporten «Veldedighet i velferdsstaten»,
der en undersøkelse gjennomført sist vinter viser at 84 pst. av
dem som besøkte Frelsesarmeens tilbud om mathjelp i Oslo, mottok
én eller flere ytelser fra Nav. Dette viser at dagens velferdsordninger
er mangelfulle.
Dette medlem mener
at brukere av Nav møter et kontroll- og sanksjonsregime som går
ut over dem velferdsstaten er ment å hjelpe. Systemet gjennomsyres av
en mistillit til folk, og mange kan gå glipp av hjelp de egentlig
har rett på fordi de gir opp å manøvrere i systemet eller ikke klarer
å oppfylle dokumentasjonskravene godt nok. I tillegg fører praksisen
til at folk i en allerede sårbar situasjon føler stress og håpløshet,
og føler seg umyndiggjort og utenfor.
Dette medlem mener
at problemet har flere årsaker. Lov- og regelverket som Nav skal
følge er for omfattende og komplisert. Nivået på mange viktige ytelser er
for lavt, slik at brukere tvinges til å søke om bostøtte og supplerende
sosialhjelp for å overleve. Nav har også gjennom en årrekke fått
styringssignaler fra flere regjeringer om at det skal ha høy prioritet
å straffe det marginale mindretallet som prøver å utnytte ordninger,
og at det er et mål at så få som mulig får utbetalt trygd og stønader.
I tillegg var selve konstruksjonen av Nav en stor politisk feiltakelse,
og sammenslåingen av enheter med forskjellig mål, lovverk og systemer
har gjort velferdsordningene mer kompliserte og mindre tilgjengelige.
Dette medlem mener
at det bør lønne seg å jobbe, også for de som mottar trygd og andre
ytelser. Den strenge inntektsavkortingen som preger flere av dagens ytelser
gjør at det er komplisert og i enkelte tilfeller ulønnsomt å skaffe
seg annen inntekt. Dette medlem viser
til Stortingets behandling av Innst. 261 S (2022–2023), jf. Representantforslag
136 S (2022–2023) om at det skal lønne seg å jobbe, også når man
går på trygd, og til dette medlems forslag
og merknader i saken.
Dette medlem viser
til at Nav selv i flere sammenhenger har påpekt at velferdssystemet
er for komplisert og utilgjengelig. I prosjektet «Nye mønstre» får fattige
familier i kommuner i Agder en koordinator tilknyttet Nav som hjelper
mottakerne med kontakten med det offentlige på bakgrunn av erkjennelsen
om at systemet er for vanskelig å manøvrere i. I prosjektet «Et enklere
Nav» i Trondheim ønsker Nav å slå sammen kvalifiseringspenger, AAP,
dagpenger, tiltakspenger og sosialhjelp til én ytelse. De viser
til man i dag kan motta en rekke ulike ytelser fra Nav på ulike
datoer i måneden, og at det da er svært komplisert å holde oversikt
over økonomien sin.
Dette medlem deler
som sagt mye av forslagsstillernes problembeskrivelse. Dette medlem er imidlertid ikke overbevist
om at garantert minsteinntekt er riktig vei å gå for å bøte på disse
problemene. I bakgrunnsteksten til forslaget lanseres en grunninntekt på
12 000 kroner i måneden med referanse til SIFOs referansebudsjett
(ikke medregnet bo- eller energikostnader). Dette beløpet ligger
langt under de laveste ytelsene i dagens velferdssystem, og er heller
ikke til å leve av. Mottakere av uføretrygd, arbeidsavklaringspenger,
dagpenger, pensjon eller lignende vil dermed likevel måtte søke
ytterligere ytelser på toppen av minsteinntekten. Da forsvinner
også mye av gevinsten forslagsstillerne skisserer, når det gjelder
å gjøre Nav-systemet mindre komplisert og byråkratisk for den enkelte
bruker.
Dette medlem mener
garantert minsteinntekt av den typen som forslagsstillerne skisserer,
i realiteten derfor bare vil være en erstatning for dagens sosialhjelp. Fremfor
å etablere en helt ny ordning, ønsker dette medlem derfor
å reformere dagens sosialhjelpsordning. Dette
medlem viser til Representantforslag 249 S (2022–2023), der
representanter fra Rødt har foreslått en rekke endringer for å
gjøre dagens sosialhjelpsordning bedre.
Dette medlem vil
videre understreke at en av hovedårsakene til at mange av Navs brukere
trenger mer enn én ytelse, er at dagens minsteytelser er for lave. Minste
uføretrygd, minste arbeidsavklaringspenger og minste pensjon ligger
godt under fattigdomsmålet EU60. Det skaper også et behov for at
mange mottakere må søke ekstra stønader på toppen av den permanente ytelsen
de kvalifiserer til.