Søk

Sammendrag

Regjeringen foreslår i proposisjonen en hjemmel for departementet til å gjennomføre innbyggerhøringer, blant annet folkeavstemninger, i saker etter lov 15. juni 2001 nr. 70 om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) når departementet tar initiativ til å utrede en grenseendring. Departementet foreslår også en hjemmel for departementet til å kunne gi forskrift om gjennomføringen av den enkelte innbyggerhøringen.

Det vises i proposisjonen til at formålet med forslaget er å få en klar hjemmel for departementet til å høre innbyggere som ledd i saksforberedelsen i saker departementet tar initiativ til å utrede, jf. inndelingslova § 8 tredje ledd. Dette er ikke direkte regulert i inndelingslova i dag. Det har vært omdiskutert om departementet trenger en slik hjemmel for å gjennomføre innbyggerhøring, eller om staten allerede har en slik kompetanse. For å unngå tvil om dette spørsmålet foreslås det i proposisjonen en generell hjemmel for departementet til å gjennomføre innbyggerhøringer i saker der departementet tar initiativ til å utrede en grenseendring etter inndelingslova. Det vises i proposisjonen til at den foreslåtte bestemmelsen vil gi bedre sammenheng i regelverket og samsvare med departementets overordnete ansvar for utredningen i en enkelt sak etter inndelingslova.

I proposisjonens punkt 4 gis en omtale av gjeldende rett: om inndelingslova, om kommuneloven og om Grunnloven § 49 andre ledd og folkerettslige forpliktelser.

Det fremgår av punkt 3 i proposisjonen at lovforslaget ble sendt på offentlig høring 3. mars 2023 med høringsfrist 3. juni 2023. I proposisjonens punkt 5 gis en omtale av forslaget i høringsnotatet. I proposisjonens punkt 6 gis en omtale av høringsinstansenes syn, som varierer.

I proposisjonens punkt 7 fremkommer departementets vurderinger og forslag.

I proposisjonens punkt 8 gis en omtale av økonomiske og administrative konsekvenser av forslaget. Det vises til at eventuelle kostnader til utvikling av aktuelle løsninger og til selve gjennomføringen av høringer vil måtte vurderes konkret ut ifra omfang og behov knyttet til den enkelte høringen.

Det vises videre til at innbyggerhøringer i departementets regi ikke innebærer at berørte kommuner gis nye oppgaver eller plikter som medfører økonomiske eller administrative konsekvenser som kommunene skal kompenseres for. I den grad berørte kommuner, etter nærmere avtale med departementet, frivillig bistår i gjennomføringen av en innbyggerhøring i regi av departementet, vil det bli kompensert innenfor Kommunal- og distriktsdepartementets gjeldende budsjettrammer.

I proposisjonens punkt 9 gis en merknad til lovbestemmelsen.