Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen flere endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven).

Det foreslås å innføre en generell hjemmel i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd for å fastsette i forskrift at kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske kjøretøyopplysninger til bruk i kontroll av kjøretøy. Endringen legger til rette for gjennomføring av kommisjonsforordning (EU) 2019/621 i norsk rett. Formålet med forordningen er å sikre verksteder og andre organer som gjennomfører periodisk kjøretøykontroll (såkalt «EU kontroll»), tilgang til opplysninger som kan være nødvendige eller hensiktsmessige for gjennomføring av kontroll. Lovforslaget i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd omtales nærmere i proposisjonens kapittel 3.

Det anmodes i proposisjonen om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2023 av 17. mars 2023 om innlemmelse av forordning (EU) 2019/621 i EØS-avtalen, jf. Grunnloven § 26 andre ledd. Spørsmålet om samtykke behandles i Innst. 88 S (2023–2024).

Departementet foreslår videre en presisering i vegtrafikkloven § 19 b fjerde ledd for å klargjøre at bestemmelsen gir hjemmel til å kunne unnta enkelte personer og virksomheter som foretar arbeid på kjøretøy, fra kravet om godkjenning fra Statens vegvesen. Dette forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel 5.

Departementet foreslår også å innføre et nytt tredje ledd i vegtrafikkloven § 23 for å pålegge transportforetak et medansvar for lastsikring ved at det skal sette fører i stand til å oppfylle lastsikringskravene. Forslaget følger opp tilrådning fra Statens havarikommisjon (Rapport Vei 2017/03 - Sikkerhetstilrådning Vei nr. 2017/09T), og tiltak nr. 17 i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, som ble lagt fram 25. oktober 2022. Forslaget vil tydeliggjøre at transportforetakene også har et ansvar for å sørge for at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet, i tillegg til det ansvaret føreren av kjøretøyet er ilagt etter § 23 første ledd. Andre punktum i nytt tredje ledd vil videre åpne for at det i forskrift kan gis nærmere regler om transportforetakets plikter, herunder nærmere regler for visse typer kjøretøy. Forslaget vil bidra til å gi trygghet for fører, hindre useriøsitet i bransjen og samtidig kunne bidra til mer trafikksikre transporter. Dette forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel 6.