Uttalelse fra helse- og omsorgskomiteen

Justiskomiteen forela foreløpig avgitt innstilling for familie- og kulturkomiteen og helse- og omsorgskomiteen i brev av 20. mars 2024.

Helse- og omsorgskomiteen hadde følgende uttalelse:

«Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til voldtektsutvalgets utredning NOU2024:4 Voldtekt – et uløst samfunnsproblem, som ble levert til justisministeren 8. mars 2024. Disse medlemmer mener utredningen gir en knusende dom over storsamfunnets arbeid mot voldtekt og oppfølging av voldtektsofre. Utredningen peker blant annet på tall fra 2023 som viste at én av fem kvinner har vært utsatt for voldtekt ved makt eller tvang og at halvparten av personer utsatt for voldtekt var under 18 år da de ble voldtatt. Disse medlemmer mener denne utviklingen er svært alvorlig. Disse medlemmer ser med bekymring på at ofre for voldtekt opplever å bli avvist av spesialisthelsetjenesten når de søker psykisk helsehjelp, og mener det er behov for å redusere variasjoner i organisering, innhold og varighet på den psykososiale oppfølgingen, slik voldtektsutvalget peker på.

Disse medlemmer viser til at voldtektsuvalget peker på at det i 2022 ble anmeldt 709 voldtekter av barn under 14 år. Disse medlemmer merker seg utvalget sin klare kritikk av at det ikke finnes et akuttilbud for barn utsatt for voldtekt, og at en betydelig andel utsatte barn ikke får tilbud om rettsmedisinske undersøkelser etter voldtekt. Disse medlemmer mener dette er en uholdbar situasjon og at det må gjøres mer for å sikre at barn utsatt for voldtekt får et bedre tilbud.

Komiteens medlem fra Rødt understreker at forebygging av voldtekt og vold i nære relasjoner er helt avgjørende, og må skje både nasjonalt og lokalt. Det må skje i barnehager, skoler, i helsevesenet, i frivilligheten og i andre tjenester. Denne innsatsen må være nasjonal og koordinert. Dette medlem viser til Representantforslag 74 S (2023–2024) hvor Rødt fremmer flere forslag, deriblant forslag om en nasjonal forebyggingsstrategi for en samordnet innsats mot partnerdrap og -vold, samt flere andre tiltak i tråd med og som supplement til denne opptrappingsplanen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus minner om at bekjempelse av partnerdrap og partnervold er et essensielt ledd i bekjempelse av vold mot kvinner. Kvinner er mer utsatt for vold fra partner enn menn. Kvinner drepes i større grad av sine partnere, som regel av menn. I tillegg utsettes kvinner for seksuell vold i større grad enn menn, og seksuelle overgrep og voldtekt utføres i mange tilfeller av en i nær relasjon – som ofte er en ektemann, samboer eller kjæreste. Norge har tidligere fått kritikk av FNs kvinnekomité, som har vært bekymret for at kjønnsnøytral lovgivning, politikk og programmer kan føre til mangelfull beskyttelse av kvinner og kan hindre oppnåelsen av faktisk likestilling mellom kjønnene. Synliggjøring av maktperspektivene kan gi bedre verktøy i dette arbeidet. Disse medlemmer viser til at vold mot kvinner både er et resultat av manglende likestilling og en årsak til manglende likestilling. Forebygging av vold mot kvinner og likestillingsarbeid kan redde liv.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at flere av høringsinnspillene til justiskomiteen peker på at tiltakene i opptrappingsplanen mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner generelt ikke er forpliktende nok eller kraftige nok, og at det mangler en reell opptrapping av innsatsen mot vold og overgrep i denne opptrappingsplanen. Dette medlem deler denne bekymringen.

Dette medlem viser til at kommunene har en særlig viktig rolle i det forebyggende arbeidet. Flertallet i justiskomiteen går inn for å utrede forslag til lovfesting av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner og sende et lovforslag på høring innen våren 2025.

Dette medlem vil minne om rapporten fra Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress, Kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner – Hvordan brukes de og til hvilken nytte? (3:2019), som viste at kun 40 pst. av landets kommuner hadde slike handlingsplaner. Riksrevisjonens undersøkelse fra 2022 viste at kommuner uten en slik handlingsplan i mindre grad har skriftlige rutiner og prosedyrer for å avdekke og varsle om vold, og for samordning av tjenestene. Dette medlem mener dette viser tydelig at det er behov for lovfesting av kommunale handlingsplaner, og viser til at Rødt har foreslått dette i Representantforslag 74 S (2023–2024).

Komiteens medlemmer fra Rødt og Pasientfokus understreker viktigheten av å senke terskelen for hjelp for å komme seg ut av volden. Nettverk, tykkelsen på lommeboka, eller hvor i landet man bor kan ikke være avgjørende for hvilken hjelp de voldsutsatte får. Disse medlemmer støtter forslaget om at kostnader knyttet til reiser til og fra krisesenter blir dekket. I tillegg må det arbeides for at alle kommuner tilbyr overgangsboliger eller andre midlertidige botilbud til voldsutsatte. Disse medlemmer vil også understreke viktigheten av at det igjen blir etablert et krisesentertilbud for den samiske befolkning.

Komiteens medlem fra Rødt vil vise til at Rødt i sitt alternative budsjett 2024 satt av 30 mill. kroner utover statsbudsjettet til tiltak for å forebygge voldtekt og vold i nære relasjoner, og styrket krisesenterøkonomien med 80 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil fremheve at vold i nære relasjoner er et alvorlig samfunnsproblem som rammer en betydelig del av befolkningen på flere negative måter. Dette er ikke bare et juridisk problem, men også et folkehelseproblem med store konsekvenser for den enkelte og for samfun-net. Disse medlemmer mener vi som samfunn har et ansvar for å beskytte og støtte de som er rammet av vold i nære relasjoner, og for å bekjempe årsakene til denne typen vold. Samfunnet må også sikre at de som lider av slik vold får tilstrekkelig rettsvern og tilgang til nødvendige ressurser for å kunne komme seg videre.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig folkeparti og Pasientfokus mener Barnehusene er en viktig aktør for å få unge sårbare ut av voldelige relasjoner. Barneombudet peker i sitt høringsinnspill til justiskomiteen på at evalueringen fra 2021 ikke har blitt fulgt opp, eller sendt på høring.

Komiteens medlemmer fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus ønsker å styrke Barnehusene og mener antallet medisinske undersøkelser må økes betydelig. Gjennom medisinske undersøkelser bidrar man til å sikre bevismateriale, og kan gi viktig dokumentasjon av skader og traumer som ikke alltid er synlige. Denne dokumentasjonen kan være avgjørende for å bevise at et barn har blitt utsatt for vold eller overgrep. Dette kan føre til at flere gjerningspersoner blir dømt og at barn og unge får den hjelpen de trenger.

Disse medlemmer mener at krisesentrene sitt arbeid er svært sentralt i bekjempelsen av vold i nære relasjoner. Samtidig er disse medlemmer bekymret over at mange kvinner og barn ikke vet om krisesentertilbudet eller hvordan de kan få hjelp. Det er ofte de som trenger sentrene mest som vet minst om tilbudet. Krisesentersekretariatet sitt høringsinnspill til justiskomiteen peker på at en nasjonal informasjonskampanje kan bidra til å øke kunnskapen om krisesentrene og gjøre det lettere for de som trenger hjelp å finne den. Disse medlemmer stiller seg bak flertallet i justiskomiteen som ber regjeringen sikre at krisesentertilbudet er godt kjent, gjennom for eksempel målrettede kampanjer.

Komiteens medlemmer fra Rødt og Kristelig Folkeparti deler oppfatningen til medlemmet fra Venstre i justiskomiteen når det gjelder behovet for å revurdere den nye voldserstatningsloven i lys av voldtektsutvalgets utredning NOU 2024:4. Videre støtter disse medlemmer voldektutvalgets synspunkt om at frister for å søke erstatning fra staten bør være minst like lange som ved vanlige foreldelsesregler. Disse medlemmer støtter også forslaget om at påståtte skadevoldere ikke bør være parter i saken, samt at voldtektsutsatte bør ha rett til advokatbistand betalt av staten når de søker erstatning. Disse medlemmer mener imidlertid at de grundige vurderingene fra voldtektsutvalget allerede bør være tilstrekkelige til å revidere voldserstatningsloven. Det er vanskelig å vente på nok en gjennomgang av loven, slik det foreslås i innstillingen, når det gjentatte ganger er belyst i media, i voldtektsutvalgets utredning og fra flere høringsinstanser at sårbare og voldsutsatte personer lider under lovens nåværende formuleringer.

Komiteens medlemmer fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasienfokus viser til at Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) sitt høringsinnspill til justiskomiteen løfter fram hvordan opptrappingsplanen ikke inneholder tiltak for å vurdere opprettelsen et nasjonalt overvåkningsorgan for gjennomføring av Menneskehandelskonvensjonen. Menneskehandel kan betraktes som en av de groveste formene for individuell krenkelse og inneholder nesten alltid et element av vold. Det fremgår av artikkel 29 nr. 4 i konvensjonen at statspartene skal vurdere utnevnelse av en nasjonal rapportør eller andre mekanismer for å overvåke statens forpliktelser etter konvensjonen.

Disse medlemmer viser til de mange utfordringene knyttet til vold i nære relasjoner og digital trygghet. I januar 2024 publiserte NRK flere artikler om unge som ufrivillig ble lagt til i Snapchat-grupper hvor de blir eksponert for vold og overgrep av mindreårige. Studier (The long-term effect of media violence exposure on aggression of youngsters – ScienceDirect) indikerer at slik eksponering over lengre tid kan ha en sammenheng med normalisering av uønsket atferd blant unge. I dagens samfunn beskyttes barn på mange arenaer. Det er påbud om bilbelter og forbud mot blyholdig maling, og det er aldersgrenser for alkohol og tobakk. Men for barnas liv på internett er det få restriksjoner. Disse medlemmer mener at kampen for unge sin digitale trygghet er oversett i diskursen rundt å forhindre vold i nære relasjoner.

Disse medlemmer viser til at grunnlaget for god psykisk helse etableres gjennom de 1 001 første dagene av livet, og at dette inkluderer svangerskapet. Det kommer stadig ny forskning som viser at mors psykiske og somatiske helse under graviditeten, er av stor betydning for barnets utvikling. Disse medlemmer er bekymret for de langsiktige konsekvensene for barn som vokser opp med vold i hjemmet eller i nære relasjoner, og mener det er behov for å styrke kompetansen på helsestasjonene og i skolehelsetjenesten på hvordan man spør om vold. I tillegg er det viktig at familiene får god hjelp og veiledning fra tjenestetilbudet i kommunen sin.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ikke er representert i justiskomiteen, men ønsker å signalisere støtte til følgende forslag:

  • Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste handlingsplan mot vold og overgrep i kommunene, som skal jevnlig oppdateres, med det formål å systematisere og koordinere kommunenes arbeid med å forebygge, avdekke og hjelpe mennesker som er utsatt for vold og overgrep. Forslaget skal sendes på høring innen våren 2025.

  • Stortinget ber regjeringen utrede endringer i tvungent samvær og tvungen mekling i saker med vold eller mistanke om vold.

  • Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av vilkårene for bruk av evigvarende kontaktforbud, slik at terskelen senkes og hensynet til ofre i større grad vektlegges.

  • Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med flere målrettede tiltak rettet mot flere utsatte grupper, herunder personer med funksjonsnedsettelser og kvinner i aktiv rus.

  • Stortinget ber regjeringen sørge for at det satses på forskning som vil bedre kunnskapsgrunnlaget på levekår og ivaretakelse av rettighetene til barn som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

  • Stortinget ber regjeringen sikre gjennomføring av pålitelige forekomststudier om vold og overgrep, som omfatter livsløpet fra barn til voksen og til de eldre, og som også dekker inn ulike minoriteter.

Dette medlem vil også signalisere støtte til komiteens tilråding II–VII.

Komiteens medlem fra Pasientfokus viser til vold og overgrep i nære relasjoner er et alvorlig samfunns-, folkehelse- og likestillingsproblem.

Dette medlem viser til opptrappingsplanens mål om å sikre en helhetlig og samordnet politikk mot vold og overgrep i samiske samfunn. Dette medlem viser til Sametingets handlingsplan mot vold i samiske samfunn for perioden 2023–2025. Dette medlem viser til at vold og overgrep er et taust samfunnsproblem i samiske samfunn, og at vold i nære relasjoner er spesielt tabubelagt. Barrierene mot å søke hjelp kan også være enda større for samiske gutter og menn enn for samiske jenter og kvinner. Dette medlem viser til at SAMINOR 2-undersøkelsen viser at personer med samisk bakgrunn, særlig samiske kvinner, rapporterer om høyere forekomst av fysisk, psykisk og seksuell vold enn personer med ikke-samisk bakgrunn i samme geografiske område. Det ser ut til at samiske kvinner er mer utsatt for partnervold enn ikke-samiske kvinner. Dette medlem viser til at forskning peker på at en faktor som kan være medvirkende til den høyere forekomsten, er fornorskningspolitikken. Som Sannhets- og forsoningskommisjonen påpekte i sin rapport, har fornorskningspolitikken fortsatt negative konsekvenser for kultur, språk, helse og tradisjonelle næringer. Dette medlem vil spesielt peke på proposisjonens kapittel 6.2.6 der det beskrives at flere og større arealinngrep setter særlig de tradisjonelle samiske næringene under press, og at det kan føre til økt psykisk stress og sykdom, som igjen øker risikoen for vold i familien. Det vises også til forskning som viser til eksempler på at tap av landområder har gitt utslag i antallet tilfeller av vold og overgrep i urfolkssamfunn. Dette medlem advarer mot at nye næringsinteresser, storsamfunnets interesser og utbygging av landområder som er viktige for samisk kultur og næringsutøvelse, fortsetter å påføre skade på natur og kultur i samiske områder.

Dette medlem vil understreke behovet for forebygging og avdekking av vold, i tillegg til at personer som er utsatt for vold og overgrep mottar riktig og tilpasset behandling i den situasjonen de er i. Både for forebygging, avdekking og behandling er det avgjørende at kunnskap og kompetanse på samisk og om samisk språk og kultur økes blant ansatte i de offentlige tjenestene. Studier av samiske brukeres møte med helse- og sosialtjenestene i Norge, Sverige og Finland indikerer at mange samer opplever kulturelle utfordringer og språklige barrierer i sitt møte med majoritetssamfunnets tjenesteapparat (Hedlund og Moe, 2010; Bongo, 2012; Statens folkhälsoinstitut, 2010; Miettunen, 2012). Som det vises til i proposisjonen, er det store mangler på samisk språk- og kulturkompetanse hos politi og hjelpeapparat, og det er generell mangel på samiskspråklig personell i offentlig sektor. For å sikre et likeverdig hjelpetilbud må samisk språk- og kulturkompetanse på plass i alle sektorer og på alle nivåer i det eksisterende hjelpetilbudet, både i helse- og omsorgstjenestene, barnevernet, politiet, Nav, barnehage og skole. Dette medlem vil understreke at det er spesielt viktig å ta vare på de delene av hjelpeapparatet som i dag faktisk har kunnskap og fungerer godt for den samiske befolkningen. Dette medlem vil på det sterkeste advare mot at velfungerende og verdifulle fagmiljøer med høy fagkompetanse og samisk språk- og kulturforståelse, reduseres eller legges ned, jf. forslag om endringer i Distriktspsykiatrisk senter (DPS) og Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) i Tana, Alta og Karasjok. Dette vil medføre at et språklig og kulturelt tilpasset tilbud for samiske pasienter forsvinner, og det er tap som er vanskelig å bygge opp igjen på senere tidspunkt.»