Mellombels lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror
av 1930 - ble innført som en kriselov. Denne kriseloven
gjelder fremdeles for omsetning av jordbruksvarer, om lag 70 år
etter. Selv om lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror
er blitt endret, og Omsetningsrådet har en noe annen sammensetning,
er det de samme prinsippene som ligger til grunn for omsetningen
av jordbruksvarer i dag som det var på 30-tallet. For en
del år siden skrev Omsetningsrådet i sin informasjonsbrosjyre
bl.a.:
«Markedsregulering - en forutsetning for norsk julemiddag.
60% av husstandene i Norge spiser svineribbe på julekvelden.
For at så mange nordmenn over hele landet skal få svineribbe
på julekvelden kreves markedsregulering.»
Forslagsstillerne er uenig i at offentlig markedsregulering er
en forutsetning for norsk julemiddag, men mistroen til markedenes
egen regulering ser fortsatt ut til å være en
sentral begrunnelse for den omfattende offentlige reguleringen.
Fra 1936 ble lov til å fremja umsetnaden av landbruksvaror
en varig lov, og den ble sist endret ved Ot. prp. nr. 67 (1990-91).
Loven i seg selv er svært generell. Lovens formål
(§ 1) er å fremme omsetningen av kjøtt
av storfe, kalv, sau, reinsdyr og fjærkre, flesk, melk,
smør, ost, egg, pelsdyrskinn, reinsdyrskinn og hagebruks-
og gartneriprodukter. Det står ikke i loven hvilke tiltak
som kan/bør brukes for å oppfylle lovens
formål. Lovens § 5 gir imidlertid fullmakt
til å kreve inn en avgift på omsetningen av de produkter
som er nevnt i § 1. Disse midlene skal disponeres
for å fremme omsetningen av de samme produkter.
Med hjemmel i lov til å fremja umsetnaden av landbruksvaror
har omsetningsrådet vedtatt en rekke retningslinjer og
regler som markedsaktørene må rette seg etter.
Det er disse retningslinjene og regler som er bakgrunnen for den
regulering som vi i dag ser i det norske landbruksmarked. Dette
regelverket fastsetter bl.a. hvilke reguleringstiltak som er tilskuddsberettiget.
Det finnes ulike typer avsetningstiltak, alt etter hvilke oppgaver
tiltakene er ment for. En vanlig inndeling av hovedgruppene av tiltak
er følgende:
Reguleringseksport er blant de mest omdiskuterte virkemidler
lov til å fremja umsetnaden av landbruksvaror hjemler.
For å unngå at produksjonen presser prisene under
det som er fastsatt i Jordbruksavtalen, eksporteres «overskuddet» som
regel til tapsbringende pris. Dette tapet fellesfinansieres gjennom
omsetningsavgiften.
Reguleringslagring eller tilbakeholdelse av varer fra markedet.
Før eller senere må varene markedsføres
og levering fra reguleringslagrene kommer inn som et reguleringstiltak.
Bygging av reguleringslagre er nødvendig for
bruk av dette virkemiddelet, og kostnadene for bygging av reguleringslagre
ble tidligere for en stor del finansiert av omsetningsavgiften og/eller
av statlige midler, men dette er nå avviklet.
Billigsalg betyr at avsetningen forsøkes økt
ved at varen tilbys til lavere pris i et begrenset tidsrom eller for
et begrenset kvantum. Billigsalg har vært benyttet for
de fleste varesalg. Salg med frysefradrag er også en form
for billigsalg.
Suppleringsleveranser er overføring fra overskudds-
til underskuddsområder innenfor rammen av et landsomfattende
markedsreguleringssystem. Dette er et benyttet virkemiddel for
en del vareslag.
Alternativ innenlands anvendelse. Dette betyr stort sett tilbaketrekking
av varer fra det ordinære marked for levering til nedskrevet
pris til industriell anvendelse eller fôr.
Omsetningsrådet baserer seg på inntekter fra
en varierende omsetningsavgift fra produsenter (som nevnt foran),
samt bevilgninger over Jordbruksavtalen. Selv om alle produsenter
må betale omsetningsavgift til Omsetningsrådet,
er det i praksis bare Landbrukssamvirket som får støtte.
Private produsenter kan få støtte, men det hører
til unntakene. Derfor mener forslagsstillerne at Omsetningsrådets virksomhet
er konkurransevridende og representerer en styrking av Landbrukssamvirket
på bekostning av private produsenter.