Til Stortinget
Norge har etter annen verdenskrig vært en aktiv deltager
i FN-ledete operasjoner og i den senere tid også gjennom
NATO-ledete operasjoner. Totalt sett har til denne tid ca. 60 000
norske menn og kvinner tjenestegjort i denne type militære
operasjoner utenfor Norge.
Det har vært bred politisk enighet om norsk deltakelse
i slike styrker. Frem til 1980-årene har oppfølgingen
av tidligere soldater ikke vært viet stor oppmerksomhet
og har måttet finne sin plass i behandlingskøen
etter hvert som skader og slitasje som en følge av tidligere
tjeneste har kommet til overflaten.
Med erfaringene fra hvor tilfeldig og lite systematisk krigsveteraner
og sjømenn i utenriksfart ble behandlet av norske myndigheter
etter annen verdenskrig, mener forslagsstillerne at det bør
treffes tiltak som i større grad enn i dag ivaretar hensynet
til våre soldater i utenrikstjeneste.
Gjennomgående har norske kontingenter under ulike oppdrag
utført sin tjeneste på en måte som har fremmet
norsk anseelse og bidratt til at norske FN- og NATO-soldater har
fått en solid posisjon på bakgrunn av deres faglige
dyktighet, profesjonalitet og evne til å være
konfliktløsere.
Med dagens forsvars- og sikkerhetspolitiske utvikling vil stadig
flere norske soldater og offiserer måtte gjøre
tjeneste i utlandet i fredens tjeneste.
Gjennom årene har en rekke norske soldater mistet livet
eller blitt skadet fysisk. I mange tilfelle gjennomføres
tjenesten med mye press over lengre tid der usikkerhet og farlige
situasjoner bygger opp spenninger som for noen kommer til overflaten
først mange år etter at tjenesten har foregått.
Utover seneffekter av fysiske skader er det de psykiske ettervirkninger
som ofte dominerer.
Det vil i internasjonale oppdrag alltid være en risiko
for at alvorlige psykiatriske lidelser kan vise seg for første
gang. Selv om de fleste ikke har særlige vansker etter
tjenesten, kan den tidligere FN/NATO-soldaten ha et bredt
spekter av psykiske plager og atferdsmessige endringer etter dimisjon
fra tjenesten. Det vanligste er at man etter sterke opplevelser
har en del reaksjoner som:
a) Gjenopplever hendelsen gjennom vonde
drømmer.
b) Skvetter ved høye lyder, angst og uvirkelighetsfølelse.
c) Hukommelsesvansker, atferdsproblemer og problem med å styre
sin aggresjon.
d) Høyt alkoholforbruk og tanker om å ta
sitt eget liv.
e) PTSD (posttraumatiske stressforstyrrelser) er en tilstand
som kan oppstå etter meget svære psykiske påkjenninger.
Symptomene består av tre hovedelementer:
1. Gjenopplevelser: Ved påtrengende
erindringer, tanker, synspunkter eller hørselsinntrykk
gjenoppleves hendelsen eller deler av denne. Disse gjenopplevelsene
kan ha form for mareritt eller dagdrømmer og oppleves som
meget ubehagelige. Noen forteller at de kan fremkalle synet av truende
GSS-soldater (lokalt «sikkerhetspoliti») når
som helst. Bildene oppleves nesten som virkelige. Andre kan høre
smell fra granatnedslag eller kjenne lukten av lik.
2. Unngåelsesatferd: Personen forsøker å unngå å gjenoppvekke
sine erindringer. Vedkommende unngår å snakke
om det som har skjedd, unngår steder eller personer som
minner om hendelsen. Noen trekker seg tilbake fra omgivelsene eller har
vansker med å inneha visse følelser, for eksempel
kjærlighet til andre eller sorg. Enkelte forventer en redusert
framtid (forventer ikke noen karriere, ekteskap, barn, normal livslengde etc.)
3. Vedvarende tegn på økt spenning: Noen
plages med søvnvansker, skvettenhet for lyder, amperhet,
konsentrasjonsvansker eller vaktsomhetsholdning («stadig
på vakt»).
Alvorligheten av hendelsen er ofte avgjørende for hvor
sterke symptomene blir. Ca. halvparten av dem som får PTSD
etter en hendelse, blir kvitt plagene i løpet av tre måneder.
De som har symptomer av mer enn 12 måneders varighet risikerer å være
plaget i mange år, og i verste fall livet ut.
Mange soldater har mistet livet under FN- og NATO-oppdrag (21
i Libanon, 42 totalt). Sannsynligheten for at flere soldater har
mistet livet etter hjemkomsten, enn hva som er tilfelle i dokumenterte tilfeller,
er med stor sannsynlighet mye større.
I 1992 kom UNIFIL-undersøkelsen som hadde til hensikt å avdekke
problemer under og etter tjenesten. UNIFIL-studien ga grunn til å anslå ut
fra et antall på 1 043 utvalgte soldater, at de
tjenestegjørende hadde:
De nåværende FN- og NATO-styrkene der Norge deltar,
antas å ha noe lavere traumatisk stressbelastning enn UNIFIL
hadde i gjennomsnitt i perioden 1978-1992, men det finnes ikke tall
på dette. Undersøkelsen er ikke representativ
fordi den representerer kun 8 pst. av den totale masse og vil derfor
ikke være representativ som en undersøkelse.
Hvis man hadde undersøkt alle som har deltatt, både
sivilt og militært kan det ikke utelukkes at tallene ville
være mye høyere.
Hva kan gjøres for de som trenger støtte og
noen å dele sin opplevelse med?
Det er bred enighet om at kameratstøttegrupper ikke
skal drive terapi. Men forskjellen på terapi og kameratskap
behøver ikke alltid være klar. I hovedsak kan
vi si at terapi er et forsøk på å bedre
en persons symptomer ved profesjonelle metoder.
Oslo og Akershus FN-veteranforening begynte tidlig å se
på muligheter til å hjelpe sine tidligere medsoldater.
I 1997 begynte arbeidet med å få i gang en kameratstøttegruppe
som skulle nå ut til medsoldater, samtidig som man skulle
opprette en kontakttelefon for at man kunne gi beskjed om behovet
for støtte og hjelp.
Ordningen ble «dessverre» en suksess og det
ble etablert flere forgreninger rundt om i landet for å ta imot
de som søkte støtte og hjelp. FN-Veteranenes Landsforbund
mottar økonomisk bistand fra Forsvarsdepartementet som
igjen deler ut, etter søknad, gjennom den lokale veteranforening.
Ordningen med kameratstøttegruppe fungerer veldig bra,
og i Oslo og Akershus har man gjennom arbeidet forhindret minst
sju personer med å ta eget liv, gjennom en aktiv og tillitsskapende
holdning og arbeide.
Yrkeskadeforsikringsloven av 16. juni 1989 nr. 65 trådte
i kraft med virkning fra 1. januar 1990. Etter yrkesskadeforsikringsloven § 21
gjelder loven ikke for skader eller sykdommer som er konstatert før
lovens ikrafttredelse.
Yrkesskadeforsikringsloven, som trådte i kraft i 1990,
forutsetter at det må være en hendelse som har forårsaket
skaden.
Militært ansatte i FN-tjeneste er omfattet av en egen
særavtale mellom Forsvarsdepartementet og de tilsattes
organisasjoner av 3. mai 1993.
Yrkesskadeforsikringsloven pålegger Forsvaret å yte
erstatning til arbeidstaker i forhold som faller inn under loven.
Etter yrkesskadeforsikringsloven § 21 gjelder
loven ikke for skader som er konstatert før lovens ikrafttredelse
den 1. januar 1990.
Lov om yrkesskade er i sin nåværende form diskriminerende
da konstateringstidspunket setter en stopper for de som har tjenestegjort
før lovens ikrafttredelse som er før 1990.
Hovedregelen for foreldelse ved personskader er i foreldelsesloven § 9,
hvor den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år etter den
dag skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap
om skaden og den ansvarlige.
De norske styrkene fra og med 1978 fikk ikke noe forsikring dekket
av Forsvaret (staten), dette med bakgrunn i at det ikke var et krigsområde
man befant seg i. Forsikringsselskapene ellers definerte Libanon som
krigsområde, men ikke Forsvaret!
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endring i lov om yrkesskadeforsikring § 21,
slik at begrepet «konstatert» anvendes i denne
bestemmelse på tilsvarende måte som ved konstatering av
skader i henhold til skadeserstatningsloven.
2. Lov om foreldelse av fordringer § 9
gjøres gjeldende når endringen i lov om yrkesskadeforsikring
trer i kraft.
8. desember 1999