Problemstilling

Realisering av Fjordbyen forutsetter at deler av havnevirksomheten flyttes ut av Oslo. I dag benyttes landets beste og dyreste tomter til lagring av containere og annen virksomhet med lav avkastning. Dette er samfunnsøkonomisk svært lite lønnsomt og representerer et stort tap for Oslo kommune og innbyggerne rundt Oslofjorden.

For å oppnå framdrift i realiseringen av Fjordbyen, noe som også inngår i vedtak i Oslo havnestyre fra 18. september 2000, må Havnestyret i Oslo være mest mulig operativt og ha helt klare fullmakter.

I dag møter til sammen 17 styremedlemmer og en rekke representanter for administrasjonen i Havnestyrets møter. Dette er det nødvendig å endre på for å gjøre Havnestyret til et mer funksjonelt og smidigere verktøy i den omstillingsperioden som Oslo havn og Havnevesenet nå går inn i. Det er av avgjørende betydning at dette skjer uten unødig forsinkelse.

Dette kan løses ved at Fiskeridepartementet benytter den fullmakten det er gitt gjennom havnelovens § 12 første ledd hvor det heter:

«Når en havn har vesentlig betydning utover egen kommune (...) kan departementet fastsette at det skal opprettes havnestyre og gi særskilte bestemmelser for havnestyrets oppnevning og sammensetning.»

I andre ledd heter det:

«(...) Dersom kommunene ikke blir enig om frivillig interkommunalt havnesamarbeid i områder hvor dette er særlig hensiktsmessig, kan Kongen gi pålegg om interkommunalt havnesamarbeid og om opprettelse av organer for slikt samarbeid til å behandle saker etter loven her.»

Det forutsettes at en endring skjer i nær dialog med Oslo kommune.

Det er vanskelig å se for seg noe område i landet som skulle ha større behov for et interkommunalt havnesamarbeid enn oslofjordregionen. Mer enn en fjerdedel av Norges befolkning bor i områdene rundt fjorden. Fjorden er smal og skal benyttes til en lang rekke kommersielle forhold så vel som til rekreasjon og fritidsbruk for en million mennesker. Arealene rundt fjorden er dessuten begrenset og av stigende verdi.

Av hensyn til miljø, sikkerhet, gode transportløsninger, fiskeri og samfunnsøkonomi, bør et felles havnestyre opprettes.