Realisering av Fjordbyen forutsetter at deler av havnevirksomheten
flyttes ut av Oslo. I dag benyttes landets beste og dyreste tomter
til lagring av containere og annen virksomhet med lav avkastning.
Dette er samfunnsøkonomisk svært lite lønnsomt
og representerer et stort tap for Oslo kommune og innbyggerne rundt
Oslofjorden.
For å oppnå framdrift i realiseringen av Fjordbyen,
noe som også inngår i vedtak i Oslo havnestyre fra
18. september 2000, må Havnestyret i Oslo være mest
mulig operativt og ha helt klare fullmakter.
I dag møter til sammen 17 styremedlemmer og en rekke
representanter for administrasjonen i Havnestyrets møter.
Dette er det nødvendig å endre på for å gjøre
Havnestyret til et mer funksjonelt og smidigere verktøy
i den omstillingsperioden som Oslo havn og Havnevesenet nå går
inn i. Det er av avgjørende betydning at dette skjer uten
unødig forsinkelse.
Dette kan løses ved at Fiskeridepartementet benytter
den fullmakten det er gitt gjennom havnelovens § 12
første ledd hvor det heter:
«Når en havn har vesentlig betydning utover
egen kommune (...) kan departementet fastsette at det skal opprettes
havnestyre og gi særskilte bestemmelser for havnestyrets
oppnevning og sammensetning.»
I andre ledd heter det:
«(...) Dersom kommunene ikke blir enig om frivillig
interkommunalt havnesamarbeid i områder hvor dette er særlig
hensiktsmessig, kan Kongen gi pålegg om interkommunalt
havnesamarbeid og om opprettelse av organer for slikt samarbeid
til å behandle saker etter loven her.»
Det forutsettes at en endring skjer i nær dialog med
Oslo kommune.
Det er vanskelig å se for seg noe område i
landet som skulle ha større behov for et interkommunalt havnesamarbeid
enn oslofjordregionen. Mer enn en fjerdedel av Norges befolkning
bor i områdene rundt fjorden. Fjorden er smal og skal benyttes
til en lang rekke kommersielle forhold så vel som til rekreasjon og
fritidsbruk for en million mennesker. Arealene rundt fjorden er
dessuten begrenset og av stigende verdi.
Av hensyn til miljø, sikkerhet, gode transportløsninger,
fiskeri og samfunnsøkonomi, bør et felles havnestyre
opprettes.