Til Odelstinget
Da konkurranseloven ble vedtatt i 1993 var det et vesentlig element
at Konkurransetilsynet skulle være et klart uavhengig tilsynsorgan.
Konkurranselovutvalget (NOU 1991:27) foreslo en helt uavhengig behandling
av konkurransesaker både i tilsynet og i klagenemnd.
Konkurransetilsynet har særlig utstrakte fullmakter
i sin saksbehandling og informasjonsinnhenting. Etter forslagsstillernes
mening er det viktig at et tilsyn som Konkurransetilsynet fremstår
som totalt politisk nøytralt og politisk upåvirkbart
i sin saksbehandling og avgjørelsesmyndighet. Det er derfor
viktig klart å skille rollene mellom politikerne og fagmyndigheter.
Tilsynelatende har det vært en utvikling hvor dette er
blitt tilslørt senest gjennom at statsråd Kosmo
har innrømmet i Stortingets spørretime 9. mai
2001 å ha instruert Konkurransetilsynet til å utsette
uttalefristen for oljeselskapene i forbindelse med saken om fusjonering
av Aker Maritim og Kværner.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart med en situasjon hvor
det har utviklet seg en forståelse av at en statsråd
kan instruere et uavhengig tilsyn som Konkurransetilsynet er i saksbehandlingspørsmål.
Det synes derfor som der er et behov for å gå opp grensegangene
mellom politiske myndigheter på nytt og sikre Konkurransetilsynet
full uavhengighet. Ved å flytte klagebehandlingen fra departementet
til en egen klagenemnd etablerer man en slik større uavhengighet,
og understreker at unntak fra konkurranseregler eller andre politiske
føringer må foretas gjennom lovunntak, forskriftsendringer
eller andre vedtak i form av kongelige resolusjoner.
Det gir åpenhet og ryddighet i forholdet politiske myndigheter
og Konkurransetilsyn, og det vil gi et klart signal om at uformelle
eller formelle kontakter fra en statsråd til Konkurransetilsynet
ikke skal påvirke saksbehandling - hverken når
det gjelder saksbehandlingsrutiner eller innholdet i vedtakene.
Forslagsstillerne vil derfor fremme den opprinnelig foreslåtte
organiseringen av konkurranselovsbehandlingene, slik Kristelig Folkeparti,
Høyre og Fremskrittspartiet også gjorde det under
behandlingen av den nye konkurranseloven i 1993.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 65 om konkurranse i ervervsvirksomhet (konkurranseloven)
I
I lov 11. juni 1993 nr. 65 om konkurranse i ervervsvirksomhet
(konkurranseloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1
Konkurransemyndighetenes organisasjon.
Konkurransemyndighetene
er Kongen, Konkurransetilsynet og Konkurranseklagenemnden.
Ny § 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Kongen som øverste konkurransemyndighet.
Kongen forestår ledelsen av konkurransepolitikken
og vedtar forskrifter etter denne lov.
Kongen kan ikke gi instruks til Konkurransetilsynet
eller Konkurranseklagenemnden i en bestemt sak.
Ny § 2-3 skal lyde:
§ 2-3 Konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet forestår det løpende
tilsyn etter denne lov og forskriftene til denne lov. Det treffer
enkeltvedtak i medhold av denne lov, andre vedtak som det er gitt
fullmakt til og andre avgjørelser innenfor sitt tilsynsområde.
Konkurransetilsynets daglige ledelse hører
under tilsynets direktør (Konkurransedirektøren).
Ny § 2-4 skal lyde:
§ 2-4 Konkurranseklagenemnden.
Klager over enkeltvedtak truffet av Konkurransetilsynet
avgjøres av en særskilt nemnd (Konkurranseklagenemnden).
Konkurranseklagenemnden skal ha tre medlemmer
og tre varamedlemmer. Nemndens leder og nestleder skal fylle kravene
til høyesterettsdommer i lov om domstolene § 54
første ledd. Nemndens medlemmer og varamedlemmer oppnevnes
av Kongen i statsråd. Kongen i statsråd utpeker
også leder og nestleder. Funksjonstiden er fire år,
likevel slik at ett medlem oppnevnes med funksjonstid i to år
den første gang nemnden oppnevnes.
Konkurranseklagenemnden skal ha eget sekretariat.
Kongen kan gi bestemmelser om sekretariatet, saksbehandlingen og
forhandlingene i nemnden. Konkurranseklagenemndens vedtak kan ikke
påklages
Ny § 2-5 skal lyde:
§ 2-5 Omgjøring av Kongen
i statsråd.
Dersom
tungtveiende offentlige hensyn tilsier det, kan Kongen i statsråd
av eget tiltak omgjøre vedtak truffet av Konkurransetilsynet
og Konkurranseklagenemnden. Melding om at vedtaket vil bli overprøvet må være
sendt sakens parter innen fire uker etter at det ble sendt vedtak,
og melding om at vedtaket er omgjort må sendes innen ti
uker etter samme tidspunkt.
Nåværende § 2-2
blir ny § 2-6.
II
Denne
lov trer ikraft straks.
21. mai 2001