Da konkurranseloven ble vedtatt i 1993 var det et vesentlig element
at Konkurransetilsynet skulle være et klart uavhengig tilsynsorgan.
Konkurranselovutvalget (NOU 1991:27) foreslo en helt uavhengig behandling
av konkurransesaker både i tilsynet og i klagenemnd.
Konkurransetilsynet har særlig utstrakte fullmakter
i sin saksbehandling og informasjonsinnhenting. Etter forslagsstillernes
mening er det viktig at et tilsyn som Konkurransetilsynet fremstår
som totalt politisk nøytralt og politisk upåvirkbart
i sin saksbehandling og avgjørelsesmyndighet. Det er derfor
viktig klart å skille rollene mellom politikerne og fagmyndigheter.
Tilsynelatende har det vært en utvikling hvor dette er
blitt tilslørt senest gjennom at statsråd Kosmo
har innrømmet i Stortingets spørretime 9. mai
2001 å ha instruert Konkurransetilsynet til å utsette
uttalefristen for oljeselskapene i forbindelse med saken om fusjonering
av Aker Maritim og Kværner.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart med en situasjon hvor
det har utviklet seg en forståelse av at en statsråd
kan instruere et uavhengig tilsyn som Konkurransetilsynet er i saksbehandlingspørsmål.
Det synes derfor som der er et behov for å gå opp grensegangene
mellom politiske myndigheter på nytt og sikre Konkurransetilsynet
full uavhengighet. Ved å flytte klagebehandlingen fra departementet
til en egen klagenemnd etablerer man en slik større uavhengighet,
og understreker at unntak fra konkurranseregler eller andre politiske
føringer må foretas gjennom lovunntak, forskriftsendringer
eller andre vedtak i form av kongelige resolusjoner.
Det gir åpenhet og ryddighet i forholdet politiske myndigheter
og Konkurransetilsyn, og det vil gi et klart signal om at uformelle
eller formelle kontakter fra en statsråd til Konkurransetilsynet
ikke skal påvirke saksbehandling - hverken når
det gjelder saksbehandlingsrutiner eller innholdet i vedtakene.
Forslagsstillerne vil derfor fremme den opprinnelig foreslåtte
organiseringen av konkurranselovsbehandlingene, slik Kristelig Folkeparti,
Høyre og Fremskrittspartiet også gjorde det under
behandlingen av den nye konkurranseloven i 1993.