Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om å forlenge dispensasjonen fra forhøyelse av vektgrensen fra 5 000 kg til 6 000 kg for kombinerte lastebiler, fra 1. mars til 1. juli 2002

Til Stortinget

Bakgrunn

Til utvidelse av dispensasjon

Regjeringen Stoltenberg la i sitt forslag til statsbudsjett for 2002 frem forslag om å heve vektgrensen for avgiftsfri kombinert lastebil fra 5 000 kg til 6 000 kg. Dette ble fulgt opp av Regjeringen Bondevik. Forslaget ble vedtatt i Stortinget den 11. desember 2001, og skulle gjelde fra 1. januar 2002.

Dette innebærer at det for alle kombinertbiler med tillatt totalvekt under 6 000 kg fra 1. januar 2002 må betale engangsavgift ved registrering tilsvarende 55 pst. av avgiften på personbil. Dette betyr igjen en avgiftsøkning på flere hundre tusen kroner for de kombinerte lastebiler som kom inn under de nye vektgrensene. Det vil i praksis bety at disse bilene vil være uselgelige i Norge. Det har i ettertid kommet frem at bl.a. Ford Motor Norge AS hadde bestilt 250 kombinerte lastebiler fra fabrikk før Arbeiderpartiets budsjettforslag ble fremlagt den 11. oktober 2001.

I rundskriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet til Tollvesenet og næringslivet, datert den 21. desember 2001 går det frem at avgiftsmyndighetene har mottatt flere søknader fra enkeltfirmaer om dispensasjon fra de nye vektgrensene for et antall kombinertbiler som er bestilt før forslaget ble lagt frem.

I rundskrivet går det frem at det gis dispensasjon frem til 1. mars 2002, sitat:

«En har på denne bakgrunn funnet at det her foreligger en situasjon som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og som får en klart urimelig virkning for de importørene dette gjelder. På denne bakgrunn gis det i medhold av Stortingets vedtak om engangsavgift § 11 dispensasjon for de kombinertbiler med totalvekt mellom 5 000 og 6 000 kg, som er innført til Norge og fortollet før 1. januar 2001, slik at disse kan registreres og avgiftsbehandles i henhold til dagens regelverk også etter 1. januar 2001. Det vil si uten engangsavgift. Fritaket gjøres betinget av at registreringen skjer før 1. mars 2002.»

Som det fremgår av dispensasjonen må disse lastebilene registreres innen 1. mars 2002, det vil si at bilene må selges innen 2 måneder hvis de skal avgiftsbehandles etter reglene som gjaldt før 1. januar 2002, og selges som nye biler. Hvis forhandlerne selger bilene etter denne datoen vil de måtte selges som bruktbiler, noe som påfører importører og forhandlere store tap for noe staten har pålagt dem.

For at importørene ikke skal lide et økonomisk tap for at de har bestilt bilene før de var klar over vedtaket, må dispensasjonen utvides fra 2 måneder til 6 måneder. Ved en utvidelse vil importørene ha muligheter til å selge de bestilte bilene som nye biler og derved unngå det tap som vil fremkomme ved at bilene først må registreres, og derved må selges som brukte biler, i tillegg vil Stortinget få en mulighet å vurdere nye opplysninger som ikke var fremkommet på det tidspunkt saken ble behandlet.

I dispensasjonen som er gitt fremgår det at bilene må være fortollet før 1. januar 2002, dette finner forslagsstillerne urimelig. Fra flere bedrifter er det kommet varsel om at biler som er bestilt før forslaget til statsbudsjett ble kjent, av ulike årsaker ikke er kommet til landet før årsskiftet. I tillegg har flere bedrifter stående lastebiler i andre land som det er betalt «håndpenger» for. Det er varslet at disse bilene vil kunne bli solgt på auksjon. Dette vil for enkelte bedrifter kunne føre til tap i millionklassen. På Finansdepartementets hjemmeside står det om omtalte problematikk:

«Avgift på kombinertbiler endres ved at vektgrensen for avgiftsfrihet heves fra 5 000 til 6 000 kilo. Det blir overgangsordninger for de som har bestilt bil før 1. januar 2002.»

Som det fremgår er det en vesentlig forskjell fra dispensasjonsteksten, og teksten på Finansdepartementets hjemmeside. En går ut fra at de som med bakgrunn i departementets opplysninger på sin hjemmeside har importert biler som er levert etter 1. januar 2002, vil få bilene avgiftsbelagt etter gamle regler.

Til utredning og vurdering i Revidert nasjonal­budsjett 2002

Forslaget om heving av grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg som ble vedtatt av Stortinget, ble etter forslagsstillernes mening ikke godt nok utredet. I brev fra Iveco Norge A/S til Bilimportørenes Landsforening, datert den 11. januar 2002 går det frem at brukerne av denne type bil i hovedsak er statlige og kommunale etater, spesielt Statens Vegvesen, kraftselskaper og entreprenører som for eksempel Veidekke og Selmer:

«Som lastebilimportør, består vår hovedmålgruppe av statlige og kommunale etater, spesielt Vegvesenet, kraftselskaper og entreprenører som for eksempel Veidekke og Selmer. Dette er kunder som utelukkende kjøper rene nyttekjøretøy til bruk i næringsvirksomhet. En typisk kombinertbil for oss er et lastebilchassis med dobbelt førerhus (mannskapskabin) registrert for 7 seter. På denne biltype monteres så vanligvis en kran, plan, skap og bakløfter og lignende. I tillegg kjøper de og innredet kassebiler med 12 eller 15 kubikkmeters varerom til bruk som servicebiler med 6 sitteplasser for arbeidslag. Denne type kombinertbil gir den fordelen for kunden, at han slipper å kjøre en egen lastebil med varer/gods og samtidig må ha en egen følgebil for transport av resten av arbeidslaget. Den miljømessige gevinsten er jo derved åpenbar.»

Dette viser at Stortingets vedtak rammer typiske arbeidsbiler, noe forslagsstillerne ikke tror hensikten med vedtaket var. Vedtaket fører til at den delen av næringslivet som bruker slike biler enten må investere i en ekstra følgebil eller kjøpe en kombinert lastebil som er større enn det bedriften eller den statlige/kommunale etat har behov for. I tillegg til at dette selvfølgelig øker kostnadene for bedriftene/etatene, har dette en miljøside. I disse tilfellene stilles brukere overfor to alternativer, enten kjøre med to biler, en ren lastebil og en følgebil for å frakte arbeiderne, eller investere i en større kombinert lastebil enn det er behov for. Det er helt åpenbart at begge løsningene fører til mer miljøutslipp og til økte kostnader.

Dette kommer også frem i ovennevnte brev:

«En stor del av vårt modellprogram på denne biltype, er gjort uselgelig pga. de høye avgiftene. En økning til 6 tonn medfører en ytterligere reduksjon og kundene ”tvinges” over på en grov 6,3 tonns bil, som mange kunder vil finne for stor og uhensiktsmessig. Dette er en biltype som bestemt ikke er egnet til privat bruk. Vi finner det derfor helt urimelig at disse biltypene ilegges en beskatning i størrelsesorden ca. kr 170 000,- en beskatning som for en stor del er motivert ut ifra at brukerne også benytter bilene privat.»

Dette viser at økningen av vektgrensen for kombinerte lastebiler både er miljøbelastene og kostnadsdrivende. I tillegg rammer dette en del næringer og statlige/kommunale etater som ikke var utgangspunktet for vektgrenseendringen.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber Regjeringen utvide dispensasjonen fra Stortingets vedtak om å øke grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg, fra å gjelde fra 1. mars 2002 til å gjelde til 1. juli 2002. Overgangsordningen gjøres gjeldende for de som har bestilt bil før 1. januar 2002.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 legge frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler.

7. februar 2002