Til Stortinget
Regjeringen Stoltenberg la i sitt forslag til statsbudsjett for
2002 frem forslag om å heve vektgrensen for avgiftsfri
kombinert lastebil fra 5 000 kg til 6 000 kg.
Dette ble fulgt opp av Regjeringen Bondevik. Forslaget ble vedtatt
i Stortinget den 11. desember 2001, og skulle gjelde fra
1. januar 2002.
Dette innebærer at det for alle kombinertbiler med tillatt
totalvekt under 6 000 kg fra 1. januar 2002 må betale
engangsavgift ved registrering tilsvarende 55 pst. av avgiften på personbil.
Dette betyr igjen en avgiftsøkning på flere hundre
tusen kroner for de kombinerte lastebiler som kom inn under de nye vektgrensene.
Det vil i praksis bety at disse bilene vil være uselgelige
i Norge. Det har i ettertid kommet frem at bl.a. Ford Motor Norge
AS hadde bestilt 250 kombinerte lastebiler fra fabrikk før
Arbeiderpartiets budsjettforslag ble fremlagt den 11. oktober
2001.
I rundskriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet til Tollvesenet
og næringslivet, datert den 21. desember 2001
går det frem at avgiftsmyndighetene har mottatt flere søknader
fra enkeltfirmaer om dispensasjon fra de nye vektgrensene for et
antall kombinertbiler som er bestilt før forslaget ble
lagt frem.
I rundskrivet går det frem at det gis dispensasjon frem
til 1. mars 2002, sitat:
«En har på denne bakgrunn funnet at det her
foreligger en situasjon som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket
ble truffet og som får en klart urimelig virkning for de
importørene dette gjelder. På denne bakgrunn gis
det i medhold av Stortingets vedtak om engangsavgift § 11
dispensasjon for de kombinertbiler med totalvekt mellom 5 000
og 6 000 kg, som er innført til Norge og fortollet
før 1. januar 2001, slik at disse kan registreres
og avgiftsbehandles i henhold til dagens regelverk også etter
1. januar 2001. Det vil si uten engangsavgift. Fritaket
gjøres betinget av at registreringen skjer før
1. mars 2002.»
Som det fremgår av dispensasjonen må disse
lastebilene registreres innen 1. mars 2002, det vil si
at bilene må selges innen 2 måneder hvis de skal
avgiftsbehandles etter reglene som gjaldt før 1. januar 2002,
og selges som nye biler. Hvis forhandlerne selger bilene etter denne
datoen vil de måtte selges som bruktbiler, noe som påfører
importører og forhandlere store tap for noe staten har
pålagt dem.
For at importørene ikke skal lide et økonomisk tap
for at de har bestilt bilene før de var klar over vedtaket,
må dispensasjonen utvides fra 2 måneder til 6 måneder.
Ved en utvidelse vil importørene ha muligheter til å selge
de bestilte bilene som nye biler og derved unngå det tap
som vil fremkomme ved at bilene først må registreres,
og derved må selges som brukte biler, i tillegg vil Stortinget
få en mulighet å vurdere nye opplysninger som
ikke var fremkommet på det tidspunkt saken ble behandlet.
I dispensasjonen som er gitt fremgår det at bilene må være
fortollet før 1. januar 2002, dette finner forslagsstillerne
urimelig. Fra flere bedrifter er det kommet varsel om at biler som
er bestilt før forslaget til statsbudsjett ble kjent, av
ulike årsaker ikke er kommet til landet før årsskiftet.
I tillegg har flere bedrifter stående lastebiler i andre
land som det er betalt «håndpenger» for.
Det er varslet at disse bilene vil kunne bli solgt på auksjon.
Dette vil for enkelte bedrifter kunne føre til tap i millionklassen.
På Finansdepartementets hjemmeside står det om
omtalte problematikk:
«Avgift på kombinertbiler endres ved at vektgrensen
for avgiftsfrihet heves fra 5 000 til 6 000 kilo.
Det blir overgangsordninger for de som har bestilt bil
før 1. januar 2002.»
Som det fremgår er det en vesentlig forskjell fra dispensasjonsteksten,
og teksten på Finansdepartementets hjemmeside. En går
ut fra at de som med bakgrunn i departementets opplysninger på sin
hjemmeside har importert biler som er levert etter 1. januar
2002, vil få bilene avgiftsbelagt etter gamle regler.
Forslaget om heving av grensen for kombinerte lastebiler fra
5 000 til 6 000 kg som ble vedtatt av Stortinget,
ble etter forslagsstillernes mening ikke godt nok utredet. I brev
fra Iveco Norge A/S til Bilimportørenes Landsforening,
datert den 11. januar 2002 går det frem at brukerne
av denne type bil i hovedsak er statlige og kommunale etater, spesielt
Statens Vegvesen, kraftselskaper og entreprenører som for
eksempel Veidekke og Selmer:
«Som lastebilimportør, består vår
hovedmålgruppe av statlige og kommunale etater, spesielt
Vegvesenet, kraftselskaper og entreprenører som for eksempel Veidekke
og Selmer. Dette er kunder som utelukkende kjøper rene
nyttekjøretøy til bruk i næringsvirksomhet.
En typisk kombinertbil for oss er et lastebilchassis med dobbelt
førerhus (mannskapskabin) registrert for 7 seter. På denne
biltype monteres så vanligvis en kran, plan, skap og bakløfter
og lignende. I tillegg kjøper de og innredet kassebiler
med 12 eller 15 kubikkmeters varerom til bruk som servicebiler med
6 sitteplasser for arbeidslag. Denne type kombinertbil gir den fordelen
for kunden, at han slipper å kjøre en egen lastebil
med varer/gods og samtidig må ha en egen følgebil
for transport av resten av arbeidslaget. Den miljømessige
gevinsten er jo derved åpenbar.»
Dette viser at Stortingets vedtak rammer typiske arbeidsbiler,
noe forslagsstillerne ikke tror hensikten med vedtaket var. Vedtaket
fører til at den delen av næringslivet som bruker
slike biler enten må investere i en ekstra følgebil
eller kjøpe en kombinert lastebil som er større
enn det bedriften eller den statlige/kommunale etat har
behov for. I tillegg til at dette selvfølgelig øker
kostnadene for bedriftene/etatene, har dette en miljøside.
I disse tilfellene stilles brukere overfor to alternativer, enten
kjøre med to biler, en ren lastebil og en følgebil
for å frakte arbeiderne, eller investere i en større
kombinert lastebil enn det er behov for. Det er helt åpenbart
at begge løsningene fører til mer miljøutslipp
og til økte kostnader.
Dette kommer også frem i ovennevnte brev:
«En stor del av vårt modellprogram på denne
biltype, er gjort uselgelig pga. de høye avgiftene. En økning
til 6 tonn medfører en ytterligere reduksjon og kundene ”tvinges” over
på en grov 6,3 tonns bil, som mange kunder vil finne for
stor og uhensiktsmessig. Dette er en biltype som bestemt ikke er
egnet til privat bruk. Vi finner det derfor helt urimelig at disse
biltypene ilegges en beskatning i størrelsesorden ca. kr 170 000,-
en beskatning som for en stor del er motivert ut ifra at brukerne
også benytter bilene privat.»
Dette viser at økningen av vektgrensen for kombinerte
lastebiler både er miljøbelastene og kostnadsdrivende.
I tillegg rammer dette en del næringer og statlige/kommunale
etater som ikke var utgangspunktet for vektgrenseendringen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen utvide
dispensasjonen fra Stortingets vedtak om å øke
grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000
kg, fra å gjelde fra 1. mars 2002 til å gjelde
til 1. juli 2002. Overgangsordningen gjøres gjeldende
for de som har bestilt bil før 1. januar 2002.
2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 legge frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser,
og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige
og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000
til 6 000 kg for kombinerte lastebiler.
7. februar 2002