Til Stortinget
Teknologirådet er et uavhengig, rådgivende
organ for teknologivurdering. Det ble opprettet ved kgl. res. 30. april
1999 etter initiativ fra Stortinget.
Teknologirådet har i en uttalelse som nylig ble sendt
ut, stilt flere spørsmål ved den digitale utviklingen
i Norge. Dette forslag er i all hovedsak basert på denne
uttalelsen.
Digital kommunikasjon tar mange forskjellige veier. Vår
digitale infrastruktur er en blanding av kobber, radio, fiber og
satellitt.
Det digitale nettet brukes til å kommunisere internt
i Norge, men er også vår viktigste kanal til utlandet.
Tilgang til internasjonale TV-kanaler og Internett har gjort at
vi ikke lenger bare er avhengig av NRK, nærradio og norske
aviser, men også i økende grad leser internasjonalt
stoff og ser på BBC, CNN og Discovery Channel.
Likevel er det mer usynlige basistjenester som pengetransaksjoner,
e-post og elektronisk filtransport som utgjør den viktigste
delen av vår digitale hverdag. Enkeltmennesker, forvaltning,
næringsliv, skole, universiteter og Forsvaret er i dag
avhengige av at nettet fungerer.
Utviklingen går med en rivende fart. Fremtidens bruksområder
for vårt digitale nett kan bli telemedisin, TV-signaler
(interaktiv TV), nød- og krisekommunikasjon og nærings-
og underholdningstjenester basert på formidling av bilder.
I så måte er digitale nett ikke til å komme
utenom.
Teknologirådet viser til at den politiske debatten nå ser
ut til å handle om digitalt bakkenett, UMTS, GSM-R, Tetra-nett
og bredbånd (fibernett og kabel). Både satellitt
og andre typer radionett, begge kommersielt tilgjengelig, ser ut
til å være glemt. Rådet mener disse kan
fylle en viktig rolle i Norges totale nettstruktur.
Digitale nett spenner over mange sektorinteresser, og politikkgrunnlaget
synes lite koordinert:
Nærings- og handelsdepartementet
har lansert Norge-initiativet samt bredbåndsutredningen
fra 2001.
Justisdepartementet støtter Tetra i St.meld. nr.
17 (2001-2002) om samfunnssikkerhet.
Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens behandling
av mediemeldingen resulterte i utlysning av konsesjon for digitalt
bakkenett.
UMTS-spørsmålet er under behandling som
en del av Mobilmeldingen fra Samferdselsdepartementet.
Nye EU-direktiv betyr at Post- og Teletilsynets digitale
mandat blir utvidet.
Samferdselskomiteens flertall ønsker en utbygging
av GSM-R, som også skal gi mest mulig synergieffekt for
digital infrastruktur.
Vi har siden 1960 hatt et avansert analogt kringkastingsnett
som gir TV til alle to millioner husstander i Norge. I 2002 tar
imidlertid 900 000 husstander signalet inn gjennom kabel,
550 000 gjennom parabolantenne fra satellitt, mens kun
600 000 mottar signaler over det opprinnelige sendenettet.
Enkelte steder i Norge er det ikke mulig å få til
fri sikt mellom satellitten og mottakernes parabolantenner. Dette
skyldes hovedsakelig høye fjell eller bygninger. 100 000
mennesker bor dermed i såkalt satellittskygge, som fordeler
seg over alle landets 434 kommuner.
Norges Televisjon (NTV) - en sammenslutning av NRK og TV2 - bruker
satellittskygge som et viktig argument for å gå over
til digitalt bakkenett. Andre argumenter er billigere distribusjon
med plass til flere kanaler og muligheter for tilleggstjenester.
Digitalt bakkenett består i å bygge et nytt
fysisk mastenettverk og mottakerbokser, til en prislapp på rundt
4 mrd. kroner (anslagene med hensyn til pris varierer noe). Nettet
skal i første omgang gi fire digitale kanaler.
En svakhet ved det foreslåtte digitalt bakkenett er at
det kun kan kringkaste signaler, ikke ta imot dem. Folk må bruke
en annen returkanal, for eksempel kobber (liten kapasitet) eller
fibernettet (lite utbygd). Digitalt bakkenett er derfor en lite
framtidsrettet form for digital TV.
Ved hjelp av radio er det mulig å sende signaler også i
satellittskyggen. En kombinasjon av satellitt og ny teknologi (LMDS
og FWA), tilbyr dessuten returkanal og kan gi toveis bredbånd
både for video, radio, TV og Internett. En nasjonal utbygging
av disse vil tilsvare, eller bli langt billigere enn det digitale bakkenettet
i pris.
Kommunikasjonsnettverket i nødetater som politi, brann
og helse er gammelt. Politiet, for eksempel, bruker nå stort
sett analogt radioutstyr som lett kan avlyttes.
Ved ulykker har nødetatene behov for trafikkprioritet
og lukkede gruppesamtaler hvor alle hører alle. Justisdepartementet
foreslår derfor et lukket, radiobasert mobilnett for 50 000
brukere med utbyggingsstart i 2004. Dette nettet kalles Tetra og
er basert på en internasjonal standard for digitalt radiosamband som
allerede er tatt i bruk i enkelte europeiske land.
Det vil ta tid å innføre Tetra. Selv om Tetra
har litt lengre rekkevidde enn GSM-systemet, må man bygge
1 500-2 000 basestasjoner for å dekke
fjell- og fjordlandet Norge. Dette gir en samlet prislapp for Tetra
på 5 mrd. kroner, samt rundt 500 mill. kroner i året
til drift. Kostnadsmessige hensyn tilsier derfor at Tetra først
vil innføres i de større byene.
Tetra er en gammel teknologi som ikke i dag er i bruk av kommersielle
aktører. Det kan derfor reises tvil om fremtidig levedyktighet.
Tetra har meget begrenset digital kapasitet, større datamengder
må uansett gå over andre nett. Ved bruk av dagens
GSM-system, kan nødetatene sikres trafikkprioritet ved
at tele-operatørene under gitte omstendigheter pålegges å overlate
all trafikk på en bestemt basestasjon til nødetatene.
Uansett teknologisk løsning, er det i dag for lite kontakt
mellom politi-, brann- og helsepersonell. Organisatoriske tiltak
må derfor ledsage teknologiutviklingen.
GSM-R er et separat mobilnett tenkt utbygd langs jernbanenettet
med en prislapp på 1,2-1,5 mrd. GSM-R er den nye europeiske
standarden for togradio og følger opp et EU-direktiv om
togsikkerhet. Skal andre togselskaper kunne kjøre på det
norske jernbanenettet, vil GSM-R være nødvendig,
ifølge Jernbaneverket og Nærings- og handelsdepartementet.
Samtidig med at nettet er lukket og ikke tiltenkt kommersiell bruk,
kan infrastrukturen utnyttes av andre aktører.
UMTS er en ny standard for mobilkommunikasjon som gir mulighet
for å sende video mobilt. Den gir også mulighet
for individuell identifikasjon - og dermed betalingstjenester -
på nett til enhver tid. Kapasiteten blir imidlertid betydelig
lavere utendørs enn i bygninger med egen bakkestasjon.
Hvilke andre tjenester UMTS-nettet gjør mulig avhenger
av hvor godt myndighetene tilrettelegger for innholdsleverandører.
Etter at UMTS-konsesjon ble tildelt har telemarkedet utviklet
seg svakt slik at teknologiutviklingen er forsinket. Nokia og Motorola
har varslet nye telefoner i 2003, men protokollen for kommunikasjon mellom
telefon og basestasjon er uferdig. Av konkurransehensyn burde vi
ha flere fysiske UMTS-nett. Når dette nå virker
fjernt, er det mer realistisk å regulere konkurransen på ett
felles, fullt utbygd nett. Dette har også EU tillatt. Markedet
for dyre og avanserte mobile tjenester kan imidlertid bli mindre
enn antatt.
"Bredbånd" har blitt et uttrykk for alle slags digitale
nett med stor kapasitet. En mer presis betegnelse for bredbånd
er kapasitet som muliggjør direkte overføring
av video, data og tele i sanntid over nett.
Bredbånd kan oppnås både gjennom fiber,
satellitt og radio. Optisk fiber har størst kapasitet,
men øvrige teknologier gir også bredbånd.
Bredbånd til alle via fiber vil bli dyrt. Usikre anslag
antyder minst 100 mrd. kroner. En kombinasjon av fiber, satellitt,
radio og X-DSL (oppgradert ADSL) er derfor mer realistisk.
Fiber brukes der behovet for båndbredde er størst, for
eksempel i "ryggraden" Forskningsnettet, Helsenettet, næringslivets
nett og til dels Skolenettet. Disse driftes stort sett av private
aktører, med noen viktige unntak. Forskningsnettet, vårt
ypperste bredbåndsnett, driftes av Uninett. En viktig satsning
er også Norges Forskningsråds finansiering av
offentlige bredbåndsplaner gjennom Høykom-prosjektet.
Satellittkommunikasjon er et område Norge tradisjonelt
er sterk på. Satellitt-TV mottas i dag av 550 000
husstander. Både Telenor og Nera er langt fremme på satellittelefoni,
men foreløpig er teknologien dyr. Satellitt er imidlertid
et fullverdig enveis bredbåndsalternativ, men manglende
returkanal er fortsatt et problem (selv om enkelte aktører
har utviklet sterkt asynkrone løsninger).
Radio er en stadig mer effektiv transportkanal for digital kommunikasjon.
Radio er trådløs kommunikasjon i ulike former:
det analoge kringkastingsnettet, trådløse mobilnett
(GSM, GPRS, UMTS, Tetra), digitalt bakkenett og trådløst
bakkenett ved hjelp av mikrobølger.
Her går utviklingen raskt. Kapasiteten varierer imidlertid
etter type radiosignal, fra 150 megabit pr. sekund i Forsvarets
nett ned til Tetra-nettets hastigheter som tilsvarer et gammeldags
datamodem.
Nett er viktig for skoleverket, universiteter, sykehus, næringsliv,
forsvar, nødetater og folk flest. Digitalsamfunn for alle
trenger likevel ikke bety samme kapasitet overalt. Stamnettet mellom
byene bør gå i fiber, mens den enkelte husstand
kan dekkes med kabel-TV, fiber, satellitt, ADSL og ulike radionett.
Dagens nettstruktur er tilfeldig og lite terrorsikker. Det opprinnelige
internettet ble konstruert som et nettverk som sikrer alternative
ruter og omveier. I kontrast kan hele det norske nettet være
truet om kun 3-7 knutepunkt lammes. Nødetatene (politi,
brann, helse) trenger kryptert kommunikasjon, gruppeanrop og prioritet
i nettet. Om det også trengs et eget nødnett,
er et åpent spørsmål.
For nødetatenes behov er det sterkt å anbefale
at man vurderer Kongsberg-gruppens MRR-teknologi. Denne teknologien
er utviklet for Forsvaret og vil kunne fungere bra også for
nødetatene. Den fungerer sammen med eksisterende (GSM,
etc.) og fremtidig (UMTS) teknologi og krever ikke utbygging av
helt ny infrastruktur, men tilpasses eksisterende eller planlagte
nett. Dette vil kunne gi store besparelser.
I dag diskuteres utbygging av fem ulike nett: digitalt bakkenett,
UMTS, Tetra, GSM-R, og bredbånd via kabel eller fiber. Å bygge
ut alle disse blir dyrt og er kanskje ikke nødvendig. Dessuten
mangler viktige alternativer som satellitt- eller andre radionett
i debatten.
Norge må tenke langsiktig på digital utbygging. Vi
står i fare for å bygge mange, dyre nett som likevel ikke
dekker det langsiktige behovet. Felles kjøreregler
(digitale protokoller) for alle nett gjør imidlertid at
vi kan se Norges digitale infrastruktur under ett. Viktige premisser
bør derfor være at nettene henger sammen og at
kommunikasjonen kan gå begge veier. Det er derfor på tide
med en grundig revurdering og gjennomgang av den digitale infrastruktur
i Norge.
Alle fem nett - digitalt bakkenett, Tetra, GSM-R, UMTS og bredbånd
- vil selvsagt kunne bidra til å styrke norsk digital infrastruktur.
Men å bygge alle vil i beste fall koste flere titalls mrd.
kroner. For å oppnå så mye som mulig
bør følgende prinsipper legges til grunn:
1. Vi må vurdere all digital
infrastruktur samlet. I dag har flere departementer (Nærings-
og handelsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet,
Justisdepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og Forsvarsdepartementet)
ansvar for hver sine nett. Disse nettene henger egentlig sammen. Opphavstanken
om Internett var et kommunikasjonssystem som ikke kunne settes ut
av spill fordi informasjonspakkene alltid velger ledig vei uansett
om noen veier er blokkerte. Digital infrastruktur må koordineres
på tvers av alle fagområder.
2. Krypteringsteknologi kan gjøre separate nett overflødig.
All trafikk kan foregå på ett omfattende nasjonalt
digitalt nett der "nødfelt" med prioritert kommunikasjon
kan sikre vitale interesser.
3. Sikkerheten må bedres med flere knutepunkt.
Fysisk sabotasje vil gjøre oss sårbare selv om
vi har to eller flere separate nett. Sannsynligvis vil de samme
mastene bli brukt til både Tetra, GSM og UMTS, uansett
antall nett, fordi de er dyre å sette opp. Nettet bør
derfor baseres på mange føringsveier og betydelig
flere knutepunkt enn tilfellet er i dag.
4. Toveis kommunikasjon må prioriteres. Med toveis
menes ikke nødvendigvis synkront (lik kapasitet begge veier).
Det som er viktig er å sikre tilstrekkelig kapasitet også ut
fra brukerne. Interaktiv mediebruk er avhengig av toveis bredbåndskommunikasjon.
Både digitalt bakkenett og satellitt har dermed klare begrensninger. Radionett
som LMDS og FWA bør vurderes både fordi de er
toveis og fordi de åpner for nye aksessleverandører.
5. Vi bør ha ekstrakapasitet i nettet. Prinsippet
om ekstrakapasitet (redundans) i nettet er viktig. Både
terrortrusler og mulige naturkatastrofer gjør at vi må sette
av ressurser til redundans i en helt annen skala enn i dag. Kryptering
krever også mer kapasitet.
6. Ved drift av nett er flere modeller mulige:
Markedet kan kun delvis gjøre jobben. Et minstekrav for
stamnettet er at det bør føres fram til alle 434
kommuner. Kommunene kan eventuelt ta kontrollen over sin interne
digitale infrastruktur. Dette kan for eksempel skje i spleiselag
med private aktører. Slike brukereide fibernett er vanlig i
Canada. Kommunal bredbåndsavgift tilsvarende vann- og kloakkavgift
er et annet mulig virkemiddel. Det finnes også andre aktører
(for eksempel BaneTele) som i dag har tilgjengelig kapasitet i sine
nett, og hvor forretningsmessige løsninger kan finnes.
7. Det bør foretas en grundig gjennomgang av digital
infrastruktur i Norge. Uavhengige eksperter på tele, data
og samfunnsmessige konsekvenser bør inviteres i tillegg
til markedsaktørene. Målet med denne prosessen
må være økt koordinering av det digitale
nettet i Norge.
8. Behov innenfor ulike departement sine ansvarsområder
vurderes dekket innenfor en samlet utbygging av bredbånd.
9. Det bør vurderes om nødetatenes behov
kan dekkes av bruk av MRR.
10. Jernbanetilsynet har stilt krav til sikkerhetskritisk togkommunikasjon
bygd på GSM-R. Tilsynet har gitt en tidsbegrenset dispensasjon
som betyr at GSM-R-nettet skal stå ferdig 1. januar
2004. Derfor bør prosjekt for GSM-R videreføres
(ref. St.prp. nr. 66 (2001-2002) kap. 10), uten opphold.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen stanse planene om digitalt bakkenett,
og foreta en revurdering av Norges digitale infrastruktur.
1. november 2002