Til Stortinget
Forslagsstillerne er opptatt av trygge, gode og velfungerende
lokalsamfunn. Arbeidet i de frivillige organisasjonene bidrar på en
god og mangfoldig måte til den lokale velferd. De frivillige
organisasjonene er med på å styrke vårt
demokrati gjennom økt grad av maktfordeling. Engasjerte
borgere som deltar i aktiviteter, og som støtter opp om
det frivillige arbeidet i sitt nærmiljø, bidrar
med samfunnsoppbygging og økt livskvalitet både
for seg selv og for dem som nyter godt av tilbudet i frivillig sektor.
Gjennom sitt arbeid for andre mennesker og lokalsamfunnet gjør
mange frivillige en kjempeinnsats i samfunnet vårt. Forslagsstillerne
mener det er riktig å sikre dette arbeidet gjennom å stimulere
enkeltpersoner og bedrifter til også å støtte
slik aktivitet økonomisk.
Fra inntektsåret 2000 har giver kunnet kreve inntektsfradrag
for gaver til visse frivillige organisasjoner. Fradragsretten omfatter
gaver til blant annet organisasjoner som driver omsorgs- og helsefremmende
arbeid, religiøs virksomhet, utviklings- og katastrofehjelp
og arbeid for vern av kultur og menneskerettigheter. Gaven må utgjøre
minimum 500 kroner pr. organisasjon i året, og var opprinnelig
begrenset til maksimalt skattefradrag på 900 kroner årlig.
Ifølge Frivillighet Norge (Frinor), er rundt halvparten
av den norske befolkning engasjert i en eller annen form for frivillig
arbeid, og innsatsen er antatt å utgjøre 115 000 årsverk.
Frivillig engasjement er altså et viktig bidrag til velferd,
vekst og verdiskaping i hele landet, samtidig som det gir oss alle
en mulighet til å realisere noen drømmer, ha et
sosialt liv og bidra etter evne ut fra ulike forutsetninger. Finansieringen
av frivillighet i Norge er slik at offentlige midler står
for ca. 35 prosent, ulike bidrag fra private utgjør kun
9 prosent, mens salgsinntekter, innsamlede midler og kontingenter
er dominerende med 56 prosent av samlede inntekter.
Inntektene fra spilleautomatene vil bli kraftig redusert. Forslagsstillerne
mener en må se på andre tiltak for å sikre
frivilligheten nye inntektsmuligheter. Forslagsstillerne vil at
gaver til frivillige organisasjoner skal stimuleres enda mer enn
i dag, ved å heve skattefradraget opp til 15 000
kroner årlig, fra gjeldende sats på 12 000
kroner.
I dag gjelder denne fradragsmuligheten kun ved gaver til nasjonale,
frivillige organisasjoner. For at gaven skal være fradragsberettiget,
må organisasjonen som mottar gaven godkjennes av likningsmyndighetene
etter visse kriterier, jf. skatteloven § 6-50. Der
står det blant annet følgende:
"Selskapet eller sammenslutningen må ha nasjonalt
omfang 1. januar i det år gaven gis."
Forslagsstillerne finner ikke grunnlag for at gaver til den lokale
frivilligheten ikke også skal kunne være fradragsberettiget.
Mange har et særskilt forhold til sitt lokale idrettslag,
til besøkstjenesten i kommunen eller venneforeningen til
det lokale sykehuset, og vil tilgodese dette formålet direkte.
Andre eksempler kan være bidrag til det lokale hjelpekorpset,
til natteravnene eller til Kirkens Bymisjon.
Forslagsstillerne mener at forslaget vil kreve visse avgrensninger
med tanke på at den lokale organisasjonen må ha
en viss størrelse og et ideelt formål, for å sikre
at gavene går til gode formål.
Før innstrammingene overfor spilleautomatene ble innført,
hadde frivillige organisasjoner inntekter på om lag 2 mrd.
kroner i året fra disse spilleautomatene. Ved innføring
av seddelforbudet anslår automatbransjen at inntektene
blir halvert. I tillegg vil de nye automatene til Norsk Tipping
AS tilføre ytterligere usikkerhet om fremtidige inntekter.
Statsråd Karita Bekkemellem fra Arbeiderpartiet har
gjennom høringsforslag signalisert at det skal strammes
inn på regelverket om telefonsalg. Reservasjonsretten skal
kunne utvides til å omfatte de frivillige organisasjonene.
I forslag til ny lov om regulering av innsamlingsaksjoner hevdes
det at det ligger begrensede muligheter for nyetablerte og små organisasjoner
til å drive med innsamling. Dette vil i tilfelle bety enda
større inntektstap for frivillig sektor. Forslagsstillerne
er opptatt av at frivilligheten ikke skal bli fullstendig statsfinansiert.
Derfor må sektoren sikres gode inntektsmuligheter.
Sentrum-Høyre-regjeringen fikk i forrige periode vedtatt
betydelig utvidelse av fradragsordningen for gaver til frivillige
organisasjoner. Det viktigste var at fradragsgrensen økte
kraftig til maksimalt 12 000 kroner. Det var viktig for å gi
de frivillige organisasjonene gode og stabile økonomiske
betingelser.
Sentrum-Høyre-regjeringen videreførte skattefradrag
for gaver til nasjonale, frivillige organisasjoner. I forslaget
til statsbudsjett for 2006 ble det foreslått å øke
maksimalt fradragsbeløp til 15 000 kroner. De rød-grønne
gikk mot dette i sitt første statsbudsjett, og grensen
er i dag på 12 000 kroner. Høyre har
på nytt, i sitt alternative budsjett for 2007, foreslått å øke fradragsbeløpet
til 15 000 kroner.
Forslagsstillerne ønsker også at flere organisasjoner
kan motta gaver, og dessuten ønsker en å endre reglene
slik at ikke bare nasjonale organisasjoner, men også mer
lokale, skal kunne komme inn under ordningen. Det frivillige arbeidet
bør være ubyråkratisk og støtteordningene
minst mulig detaljstyrt av politiske ønsker. Forslagsstillerne
mener det er riktig å bedre organisasjonenes økonomi,
og helst på en slik måte at pengene går
direkte fra hver giver til organisasjonene, og ikke nødvendigvis
omveien via skatteseddelen.
Forslagsstillerne mener at uten en sterk frivillig sektor som
er løsrevet både fra marked og stat, vil Norge
på mange måter bli et fattigere land.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen utvide ordningen med skattefradrag
for gaver til frivillige organisasjoner, til også å omfatte
lokale, frivillige organisasjoner under visse betingelser.
II
Stortinget ber Regjeringen øke den årlige grensen for
maksimalt fradrag fra 12 000 kroner i dag, til 15 000
kroner fra og med skatteåret 2007.
III
Stortinget ber Regjeringen om at betaling av årlig kontingent
til frivillige organisasjoner også bør omfattes
av ordningen med skattefradrag.
16. mai 2007