Til Stortinget
I første halvdel av 2008 har det dessverre vært en stor økning
i dødsulykkene på norske veier. Antall drepte i trafikken har økt
med nesten 40 prosent. Denne utviklingen har bidratt til å sette
fart i diskusjonen om hvorvidt dagens tiltak har fungert etter intensjonene.
Utviklingen medfører også at man nå må sette inn et enda større
fokus på trafikksikkerhet og tiltak knyttet til bedring av sikkerhet
på norske veier.
Forslagsstillerne viser til mål og prioriteringer innenfor trafikksikkerhet
i Samferdselsdepartementets budsjett for 2008, der det heter: "Tiltak
som er planlagt gjennomført innenfor Statens vegvesens ansvarsområde
i 2008, forventes å gi en nedgang i antall drepte eller hardt skadde
på om lag 30 personer."
Forslagsstillerne viser også til tall fra Trygg Trafikk for første
halvår 2008 som viser at i første halvår 2008 har 133 personer mistet
livet i trafikken. Det er 36 flere enn i samme periode i fjor, da
97 personer omkom i trafikkulykker.
Forslagsstillerne har videre merket seg følgende utsagn fra utbyggingsdirektøren
i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, som til NRK 8. juli 2008 sier følgende:
"– Anleggene vi er i gang med stiger mye mer enn det budsjettene
gjør. Det fører til at nye prosjekter vanskelig kommer inn i budsjettene
våre, og det blir ofte trafikksikkerhetstiltak som blir lidende
fordi de er hundre prosent statlig finansiert."
Situasjonen innenfor veisektoren synes etter forslagsstillernes
mening å være ute av kontroll. Det hjelper lite med visjoner om
null drepte i trafikken når utviklingen viser dramatisk økning i
trafikkdrepte. Det er behov for en bred vurdering av mål, strategier
og tiltak.
Etter forslagsstillernes mening mangler en samlet vurdering og
en samlet strategi for sikkerhet for hele transportsektoren i Norge,
som omfatter vei, jernbane, sjøtransport og luftfart, og egne problemstillinger for
"myke" trafikanter (syklende og gående).
En samlet strategi for transportsikkerhet bør omfatte både tiltak
for å hindre ulykker og sikkerhetstiltak (security – beskyttelse
av reisende og anlegg mot anslag fra kriminelle).
Med dette utgangspunkt mener forslagsstillerne at det bør lages
en egen stortingsmelding om transportsikkerhet basert på 2 hovedfelt:
1. Sektorvis behandling av sikkerhet
og sikringstiltak innenfor transportsektorens hovedområder; altså
vei, jernbane, sjøtransport og luftfart. Det bør gjøres egne vurderinger
av forhold og problemstillinger for "myke" trafikanter (syklende og
gående). Forslagsstillerne peker spesielt på at etablering av et
frittstående transporttilsyn bør vurderes.
2. Vurdering av særlige tiltak innenfor veisektoren
Førerkortopplæring med tiltak til
forbedring, herunder bl.a. bruk av simulator.
Nye førerkortbestemmelser og oppfølgingstiltak for de yngste
og for de eldste bilførerne.
Privatisering av dagens trafikkstasjoner for å effektivisere
tjenestene.
Etablering av et system for klassifisering av veinett med
periodisk godkjenning.
Evaluering av dagens trafikksikringstiltak som omfatter
en rekke ulike tiltak utført av ulike etater og organisasjoner,
men som mangler en systematisk oppfølging og evaluering.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet.
22. september 2008