Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om en egen stortingsmelding om transportsikkerhet

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:144 (2007–2008)
  • Dato: 22.09.2008
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

I første halvdel av 2008 har det dessverre vært en stor økning i dødsulykkene på norske veier. Antall drepte i trafikken har økt med nesten 40 prosent. Denne utviklingen har bidratt til å sette fart i diskusjonen om hvorvidt dagens tiltak har fungert etter intensjonene. Utviklingen medfører også at man nå må sette inn et enda større fokus på trafikksikkerhet og tiltak knyttet til bedring av sikkerhet på norske veier.

Forslagsstillerne viser til mål og prioriteringer innenfor trafikksikkerhet i Samferdselsdepartementets budsjett for 2008, der det heter: "Tiltak som er planlagt gjennomført innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i 2008, forventes å gi en nedgang i antall drepte eller hardt skadde på om lag 30 personer."

Forslagsstillerne viser også til tall fra Trygg Trafikk for første halvår 2008 som viser at i første halvår 2008 har 133 personer mistet livet i trafikken. Det er 36 flere enn i samme periode i fjor, da 97 personer omkom i trafikkulykker.

Forslagsstillerne har videre merket seg følgende utsagn fra utbyggingsdirektøren i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, som til NRK 8. juli 2008 sier følgende:

"– Anleggene vi er i gang med stiger mye mer enn det budsjettene gjør. Det fører til at nye prosjekter vanskelig kommer inn i budsjettene våre, og det blir ofte trafikksikkerhetstiltak som blir lidende fordi de er hundre prosent statlig finansiert."

Situasjonen innenfor veisektoren synes etter forslagsstillernes mening å være ute av kontroll. Det hjelper lite med visjoner om null drepte i trafikken når utviklingen viser dramatisk økning i trafikkdrepte. Det er behov for en bred vurdering av mål, strategier og tiltak.

Etter forslagsstillernes mening mangler en samlet vurdering og en samlet strategi for sikkerhet for hele transportsektoren i Norge, som omfatter vei, jernbane, sjøtransport og luftfart, og egne problemstillinger for "myke" trafikanter (syklende og gående).

En samlet strategi for transportsikkerhet bør omfatte både tiltak for å hindre ulykker og sikkerhetstiltak (security – beskyttelse av reisende og anlegg mot anslag fra kriminelle).

Med dette utgangspunkt mener forslagsstillerne at det bør lages en egen stortingsmelding om transportsikkerhet basert på 2 hovedfelt:

  • 1. Sektorvis behandling av sikkerhet og sikringstiltak innenfor transportsektorens hovedområder; altså vei, jernbane, sjøtransport og luftfart. Det bør gjøres egne vurderinger av forhold og problemstillinger for "myke" trafikanter (syklende og gående). Forslagsstillerne peker spesielt på at etablering av et frittstående transporttilsyn bør vurderes.

  • 2. Vurdering av særlige tiltak innenfor veisektoren

    • Førerkortopplæring med tiltak til forbedring, herunder bl.a. bruk av simulator.

    • Nye førerkortbestemmelser og oppfølgingstiltak for de yngste og for de eldste bilførerne.

    • Privatisering av dagens trafikkstasjoner for å effektivisere tjenestene.

    • Etablering av et system for klassifisering av veinett med periodisk godkjenning.

    • Evaluering av dagens trafikksikringstiltak som omfatter en rekke ulike tiltak utført av ulike etater og organisasjoner, men som mangler en systematisk oppfølging og evaluering.

Det fremmes derfor følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding om transportsikkerhet.

22. september 2008