Forslag

På bakgrunn av dette fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen styrke ressursene til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole, samt sikre at rådgiverne har nødvendig kompetanse.

  • 2. Stortinget ber regjeringen styrke praksisselementene i lærerutdanningen.

  • 3. Stortinget ber regjeringen legge fram et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

  • 4. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

  • 5. Stortinget ber regjeringen om å øke statens andel til videreutdanning av lærere til 60 pst.

  • 6. Stortinget ber regjeringen, i dialog med KS, sikre alle lærere rett og plikt til videreutdanning.

  • 7. Stortinget ber regjeringen i dialog med KS finne nødvendige grep for å heve statusen ved læreryrket.

  • 8. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene, vurdere innføring av flere karrieresteg i læreryrket.

  • 9. Stortinget ber regjeringen opprette et partssammensatt «regelråd» som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i skolen.

  • 10. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag med konkrete tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen.