På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen styrke
ressursene til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole,
samt sikre at rådgiverne har nødvendig kompetanse.
2. Stortinget ber regjeringen styrke praksisselementene
i lærerutdanningen.
3. Stortinget ber regjeringen legge fram et opplegg for
en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede
lærere.
4. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene vurdere
nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk
mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
5. Stortinget ber regjeringen om å øke statens andel til
videreutdanning av lærere til 60 pst.
6. Stortinget ber regjeringen, i dialog med KS, sikre alle
lærere rett og plikt til videreutdanning.
7. Stortinget ber regjeringen i dialog med KS finne nødvendige
grep for å heve statusen ved læreryrket.
8. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene, vurdere
innføring av flere karrieresteg i læreryrket.
9. Stortinget ber regjeringen opprette et partssammensatt
«regelråd» som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer
i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere
byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i
skolen.
10. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag med konkrete
tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen.