De første pensjonsordningene som ga egenpensjon skriver seg fra
1873. Bakgrunnen for opprettelsen av ordningene var ønsket om å
innføre aldersgrenser. Alternativet var at embets- og tjenestemenn fortsatte
i tjenesten livet ut. I lov om Statens Pensjonskasse fra 1917 ble
det bestemt at den alminnelige aldersgrensen skulle være 70 år for
menn og 65 år for kvinner. Loven hadde en bestemmelse om at tjenestemenn
kunne fratre med alderspensjon ti år før aldersgrensen når summen
av tjenestetid og alder utgjorde 80 år. Bestemmelsen ble endret
i pensjonsloven av 1921 ved at medlemmet kunne fratre inntil fem
år før aldersgrensen var nådd når summen var 85 år. Dagens regel
om fratreden inntil tre år før aldersgrensen når summen av alder
og tjenestetid er 85 år, ble innført ved pensjonsloven av 1949.
Lov om aldersgrenser for offentlige tjenestemenn m.fl. 21. desember
1956 nr. 1 gjelder for den som har stilling som er eller blir innlemmet
i Statens Pensjonskasse og som ikke omfattes av særlige lovbestemmelser
ellers. Det fremgår av dette at selv om en arbeidstaker ikke har
rett til medlemskap i Statens Pensjonskasse, f.eks. fordi stillingsandelen
er for lav, vil vedkommende likevel være omfattet av stillingens
aldersgrense.
Aldersgrensene for yrkesbefal i Forsvaret er fastsatt i lov 2. juli
2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (forsvarspersonelloven)og aldersgrensene
for ballettdansere, sangsolister og korsangere ved Den Norske Opera
er fastsatt i lov 21. august 1998 nr. 65.
Aldersgrenseloven § 2 fjerde ledd fastsetter at man plikter å
fratre ved første månedsskifte etter at aldersgrensen er nådd. En
stillings aldersgrense er som oftest en annen enn en arbeidstakers
pensjonsalder, som er det tidspunkt da arbeidstakeren kan fratre med
straks løpende alderspensjon. Lov om Statens Pensjonskasse 28. juli
1949 nr. 26 § 21 bestemmer at et medlem får alderspensjon når han
fratrer sin stilling ved eller etter den aldersgrense som gjelder
for stillingen. Fratrer et medlem tidligst tre år før aldersgrensen,
får han alderspensjon såfremt summen av hans tjenestetid og alder
er minst 85 år eller han ved fratreden har fylt 67 år.
Alderspensjon kan også komme til utbetaling dersom rett til avtalefestet
pensjon (AFP) er inntrådt.
For de stillinger som omfattes av lov om aldersgrenser gjelder
følgende etter lovens § 2 tredje ledd: Stortinget fastsetter de
lavere aldersgrenser når vilkårene endres for større grupper eller
vedtaket kan ha prinsipiell betydning. Ellers fastsettes aldersgrensene av
det departement som forvalter loven. Vedkommende departement kan
imidlertid fastsette slik lavere aldersgrense inntil endelig avgjørelse
er fattet.
Aldersgrenser for de fleste medlemmer av Statens Pensjonskasse
ble fastsatt av Stortinget 14. desember 1995 ved behandlingen av
St.prp. nr. 38 (1994–1995), jf. Innst. S. nr. 77 (1995–1996). Stortingets vedtak
ble gitt virkning fra 1. januar 1996. Stortinget og departementet
har truffet et meget begrenset antall vedtak om aldersgrenser etter
dette tidspunkt. Stortingets og departementets vedtak om aldersgrenser
er i all hovedsak knyttet til lønnsplaner og stillingskoder i statens
hovedtariffavtale. Dette medfører at dersom hele eller deler av
en statlig virksomhet blir ført ut av statsforvaltningen, slik at
stillingskodene ikke lenger gjelder, vil eventuelle særaldersgrenser
falle bort. Det må i slike tilfelle eventuelt fattes nye vedtak om
særaldersgrenser, av Stortinget eller av departementet, dersom stillingene/virksomheten
gis rett til fortsatt medlemskap i Statens Pensjonskasse.
Ansatte i kommunal sektor og rett til tjenestepensjon fra KLP
har samme regler for fratredelse ved passert særaldersgrense.
Innlemmede virksomheter i staten er: AVINOR AS, Baneservice AS,
Den Norske Opera, Institutt for energiteknikk, MESTA AS, Norsk Tipping
AS, NSB AS, CargoNet AS, Ekspressgods AS, Malmtrafikk AS, Mantena
AS, Trafikkservice AS, Oslo Hovedflyplass AS, Overenskomstlønte
sjøfolk, Secora AS, Statskog SF, skogsarbeidere, Stillinger ved
tidligere statssykehus (nå statlige helseforetak).
I forbindelse med Stortingets behandling av St. meld. nr. 5 (2005–2006)
Opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden heter det:
«Stortingsvedtaket om pensjonsreform legger opp til at særaldersgrensene
i offentlig og privat sektor skal vurderes. Særaldersgrenser som
system bygger på en forutsetning om at grupper av arbeidstakere,
sett under ett, ikke kan fortsette i arbeid ut over en gitt alder.
Dagens system tar ikke hensyn til individuelle variasjoner når det
gjelder fysisk og psykisk helse. Systemet tar heller ikke hensyn
til at kravene til tjenesten kan endre seg over tid. En del av dem
som fratrer sin stilling ved oppnådd særaldersgrense, fortsetter
å arbeide i omtrent samme omfang som tidligere, men i andre stillinger.»
I forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 24 (2005–2006)
ba arbeids- og sosialkomiteen i Innst. O. nr. 18 (2005–2006) regjeringen
om å foreta en særskilt gjennomgang av de ulike særaldersgrenser
i arbeidslivet. Det vil bli iverksatt et arbeid for å kartlegge
grunnlaget for særaldersgrenser for ulike yrkesgrupper både i privat
og offentlig sektor. Prosjektet skal vurdere hvilke endringer som
har skjedd siden innføringen av dagens særaldersgrenser når det gjelder
krav til arbeidstakerne, helsemessig utvikling og gjennomsnittlig
levealder for ulike yrkesgrupper. Arbeidslivets parter vil bli involvert
i dette arbeidet.
Ved behandling av stortingsmeldingen om opptjening og uttak av
alderspensjon i folketrygden uttalte regjeringen at spørsmålene
knyttet til særaldersgrenser ville bli tatt opp i forbindelse med
gjennomgangen av offentlige tjenestepensjoner. Det er nå gått tre
år siden Stortinget behandlet ny tjenestepensjon og AFP i offentlig
sektor, uten at temaet ble berørt. Det er heller ikke lagt frem
noen resultater av det nevnte prosjektet om kartlegging av ulike
yrkesgrupper i både privat og offentlig sektor.
Forslagsstillerne registrerer at det er en politisk målsetting
at flere arbeidstakere skal stå lenger i arbeid. En slik målsetting
støttes av forslagsstillerne, og forslagsstillerne mener derfor
det er viktig at arbeidet knyttet til en gjennomgang av særaldersgrenser
får økt prioritet. Det er også viktig at arbeidslivets regler tar
hensyn til individuelle variasjoner blant de ansatte når det gjelder
fysisk og psykisk helse. Det er videre viktig at man får et system
som også tar hensyn til at kravene i tjenesten kan ha endret seg
over tid.
Forslagsstillerne viser videre til en undersøkelse av Midtsundstad
(2005) der han viste at drøyt 50 pst. av de pensjonerte innen politi
og forsvar med en særaldersgrense på 60 år, var i arbeid. Dette
tyder på at en del arbeidstakere som har gått av ved særaldersgrensen,
fortsatt har en arbeidsevne.
Forslagsstillerne har merket seg at Sykehuset Innlandet uttalte
i et brev til sine ansatte, tidligere i år:
«Du har nå passert særaldersgrensen for din yrkesgruppe og
du har opparbeidet deg 30 års tjenestetid i KLP. Du har da en rett
og plikt til å si opp din faste stilling i Sykehuset Innlandet.»
Og videre: «Med bakgrunn i ovennevnte ber jeg deg om å si opp stillingen
din. Du har anledning til å fratre etter en måneds oppsigelsestid
ettersom du allerede har passert særaldersgrensen. Dersom du selv
ønsker det kan du stå i stillingen i tre måneder fra du mottok dette brevet.
Dersom oppsigelsen ikke foreligger innen 10 dager, vil arbeidsgiver
iverksette en oppsigelsesprosess.»
I ovennevnte tilfelle, og i mange andre lignende tilfeller, bruker
arbeidsgiver altså alder som begrunnelse for hvem som skal slutte
og hvem som skal fortsette. Forslagsstillerne mener dette er en
personalpolitikk som har gått ut på dato, og viser samtidig til
anslagene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) om at Norge de nærmeste
15 årene vil mangle mellom 30 000 og 40 000 sykepleiere og helsefagarbeidere.
Med bakgrunn i den politiske målsettingen om å legge til rette
for at flere kan stå lenger i arbeid, mener forslagsstillerne det
vil være viktig at regjeringen legger frem den bebudede gjennomgangen
av særaldersgrensene så raskt som mulig.
Forslagsstillerne vil understreke at man er kjent med bestemmelsene
knyttet til særaldersgrenser fremforhandlet i hovedtariffavtalen,
og vil understreke at dette representantforslaget primært ikke handler om
å avskaffe særaldersgrensene, men at man i virksomheter og selskaper
der staten er majoritetseier eller eneste eier tar initiativ for
å fjerne plikten til å måtte fratre ved oppnådd særaldersgrense.
Forslagsstillerne mener det er en vesentlig forskjell på å ha rett
til å gå av, og det å måtte gå av ved en bestemt alder.