Søk

Bakgrunn

Bilen er det mest brukte og fleksible transportmiddelet og står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Bilen er en nødvendig forutsetning for kommunikasjon i et land med spredt bosetting. Biltrafikken vokser hvert år fordi bilen er nødvendig for at folk skal få hverdagen til å henge sammen. Til tross for dette er det etablert et nullvekstmål for byområdene. Hensikten er å tvinge innbyggerne til å bruke andre og mindre attraktive transportmidler som vil gjøre hverdagen vanskeligere for både barnefamilier og næringsdrivende.

Nullvekstmålet ble etablert som del av klimaforliket i 2012 og hadde som intensjon i første rekke å redusere utslipp. Siden den gang har det skjedd betydelige endringer i bilparken, og nybilsalget består nå først og fremst av kjøretøy som helt eller delvis bruker en alternativ energikilde. Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet i sin regjeringsperiode sørget for reduksjoner i avgiftsnivået også for konvensjonelle biler, slik at flere fikk adgang til å kjøpe seg ny bil med lavere utslipp. Moderniseringen av bilparken gir både lavere utslipp og bedre trafikksikkerhet. Bilparken er på kort tid på vei mot lave utslipp, noe som gjør at hovedbegrunnelsen for nullvekstmålet bortfaller.

Forslagsstillerne mener at nullvekstmålet slik det er formulert i dag, først og fremst handler om å frata folk i byene mulighet til å velge bilen og påtvinge folk transportmidler de ellers ikke ville brukt.

Bilen har gitt vanlige mennesker en bevegelsesfrihet som for tidligere generasjoner var utenkelig. Forslagsstillerne vil motsette seg ethvert angrep på folks frihet til selv å velge transportmiddel. Bilen skal være et mulig transportalternativ enten man bor i bygd eller by.