Søk

Bakgrunn

Rørosbanen har behov for nye togsett med en standard tilpasset strekningen på linje med andre fjerntogstrekninger i Norge. Rørosbanen kjøres i dag med utdaterte togsett av Type 92 som ble bygget i 1984/1985 og Type 93 som sliter med mange tekniske feil og lav tilgjengelighet. Med utdatert materiell følger det også lav kundetilfredshet. Dette materiellet kjøres sammen med to nye sett av Type 76 som ble levert i 2022. Ingen av togene er tilpasset Rørosbanen. Kundene gis et dårlig og uforutsigbart tilbud, man vet aldri hvilket tog som går. Mulighet for å lade telefoner og PC er mangelfull og på en mange timers strekning er serveringstilbudet nærmest fraværende. Tilbudet kundene gis på andre fjerntogstrekninger er i dag mye bedre og vil få et ytterligere løft med nye togsett. Med fjerntogstandard menes eksempelvis egen kafévogn, liggeseter og lekeavdeling for barna, slik som det er på Dovrebanen og Sørlandsbanen i dag. Det er ingen grunn til at kundene på Rørosbanen ikke skal gis det samme fullverdige tilbudet.

Norske tog er i ferd med å sluttføre forhandlingene om nye fjerntog. Endelig bestilling av nye togsett til Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen vil bli signert innen utgangen av mai måned. Totalt bestilles 17 tog med en opsjon på totalt 100 tog. Dette er både nattog og dagtog, bimodale og elektriske. Togene er planlagt levert fra 2025–2030.

Et bedre togtilbud på Rørosbanen med direkteavganger og nytt materiell vil løfte reiselivet i hele Østerdalen. Blant annet næringsliv og befolkingen vil lettere kunne pendle og reise til Trondheim og Oslo. Videre vil bimodale tog muliggjøre et sammenhengende tilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo. Om få år vil dobbeltspor til Hamar stå ferdig og dermed få en økt kapasitet. Et samlet ordførerkollegium har bedt regjeringen om nye togsett.