Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1

Utgifter i kroner

Stortinget og underliggende institusjoner

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

2 680 000

1

Driftsutgifter

2 680 000

Justisdepartementet

481

Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 3481)

272 034 000

1

Driftsutgifter

247 341 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

24 393 000

70

Overføring til private

300 000

Nærings- og handelsdepartementet

993

Skipsfartsberedskap

3 400 000

1

Driftsutgifter

600 000

70

Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat

2 800 000

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

130 688 000

1

Driftsutgifter

123 688 000

73

Forskning og utvikling

7 000 000

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710)

595 664 000

1

Driftsutgifter

322 584 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

168 523 000

52

Tilskudd til Forsvarets bygningstjeneste

50 057 000

70

Renter låneordning

4 500 000

76

Tilskudd til personalforpliktelser

37 000 000

77

Tilskudd til omstilling og overdratte forpliktelser

13 000 000

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)

166 843 000

1

Driftsutgifter

18 757 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

71

Overføringer til andre

46 086 000

75

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett

82 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1 145 291 000

1

Driftsutgifter

1 145 291 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)

1 132 645 000

1

Driftsutgifter

1 009 645 000

50

Overføring til Statens Pensjonskasse

108 000 000

72

Avgangsstimulerende tiltak

15 000 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

4 555 467 000

1

Driftsutgifter

4 553 467 000

72

Avgangsstimulerende tiltak

2 000 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

2 733 390 000

1

Driftsutgifter

2 733 390 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

3 545 195 000

1

Driftsutgifter

3 545 195 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

709 742 000

1

Driftsutgifter

709 742 000

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

549 749 000

21

Spesielle driftsutgifter

549 749 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

7 526 798 000

1

Driftsutgifter

326 904 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel

108 833 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

5 625 073 000

47

Nybygg og nyanlegg

926 910 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel

355 995 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

183 083 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

520 137 000

1

Driftsutgifter

520 137 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

189 303 000

1

Driftsutgifter

189 303 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

281 000 000

1

Driftsutgifter

281 000 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

206 332 000

1

Driftsutgifter

146 707 000

47

Nybygg og nyanlegg

35 335 000

60

Tilskudd til kommuner

23 150 000

72

Overføringer til andre

1 140 000

Statens forretningsdrift

2463

Forsvarets bygningstjeneste

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

-211 082 000

2 Driftsutgifter

211 082 000

Sum utgifter rammeområde 8

24 266 358 000

Inntekter i kroner

Inntekter under departementene

3481

Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 481)

5 043 000

3

Diverse inntekter

5 043 000

4710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)

40 438 000

1

Driftsinntekter

24 500 000

11

Salgsinntekter

12 915 000

70

Renter låneordning

3 023 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

21 777 000

1

Driftsinntekter

7 500 000

11

Salgsinntekter

14 277 000

4725

Fellesinstitusjoner og inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725)

63 551 000

1

Driftsinntekter

1 820 000

11

Salgsinntekter

29 985 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

31 746 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

67 823 000

1

Driftsinntekter

9 445 000

11

Salgsinntekter

41 896 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

13 370 000

17

Refusjon lærlinger

2 306 000

60

Refusjon fra fylkene

806 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

46 606 000

1

Driftsinntekter

14 100 000

11

Salgsinntekter

32 506 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

92 946 000

1

Driftsinntekter

23 276 000

11

Salgsinntekter

69 670 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

2 340 000

1

Driftsinntekter

1 100 000

11

Salgsinntekter

1 240 000

4760

Nyanskaffelse av materiell, nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760)

446 447 000

47

Salg av eiendom

48 374 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

352 723 000

49

Salg av boliger

45 350 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

420 000

1

Driftsinntekter

347 000

11

Salgsinntekter

73 000

4791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791)

23 626 000

11

Salgsinntekter

23 626 000

4792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 1792)

3 670 000

1

Driftsinntekter

170 000

11

Salgsinntekter

3 500 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

5 484 000

1

Driftsinntekter

5 000 000

11

Salgsinntekter

484 000

4799

Militære bøter

1 109 000

80

Bøter

1 109 000

Sum inntekter rammeområde 8

821 280 000

Netto rammeområde 8

23 445 078 000

Budsjettets hovedprofil og struktur

Over Forsvarsdepartementets budsjett foreslås det i proposisjonen bevilget 23,99 mrd. kroner. Dette er en nominell økning på 0,3 pst.

Proposisjonen fastslår at retningslinjene og hovedmålene i St.meld. nr. 22 (1997-98), Innst. S. nr. 249 (1997-98) om Forsvarets fremtidige utvikling og omstilling for perioden 1999-2002 er styrende for hovedprioriteringene i 1999-budsjettet. Ressursforutsetningen i meldingen la til grunn en videreføring av nivået i 1998-budsjettet eksklusiv utgifter til internasjonale operasjoner, som var forutsatt tilleggsbevilget.

Proposisjonen fastslår at den økonomiske situasjonen Norge befinner seg i har framtvunget behov for innstramming i offentlig virksomhet korrigert for lønns- og priskompensasjon og inntektsendringer. For forsvarsbudsjettet betyr dette en reell reduksjon på 595,3 mill. kroner (ca. 2,5 pst.), sett i forhold til ressursforutsetningen i St.meld. nr. 22 (1997-98). Reduksjonen skyldes et generelt rammenedtrekk og at utgifter til deltakelse i pågående internasjonale freds-operasjoner første halvår foreslås dekket innenfor rammene for forsvarsbudsjettet. Eventuelle utgifter for annet halvår vil bli foreslått bevilget som tillegg til forsvarsrammen. Regjeringens intensjon er fra og med budsjettåret 2000 å legge Langtidsmeldingens ressursforutsetninger og retningslinjer til grunn.

Det er nødvendig med en reduksjon av gjennomføring av førstegangstjenesten, ved en kombinasjon av kortsiktige tiltak som forskyvning av hovedtyngden av innkallingen fra juli til oktober 1999, førtidsdimittering og evt. reduksjon av antall innkalte. Det vil videre bli nødvendig å tilpasse balansen mellom drift og investering. Forsvaret må konsolidere dagens driftsnivå for å kunne gjennomføre planlagte store investeringer som bl.a. nye fregatter og jagerfly.

Arbeidet med videreutvikling av Forsvarets styrkestruktur vil bli prioritert. Evnen til å løse hele spekteret av Forsvarets oppgaver er basert på kvalitet og kvantitet i styrkestrukturen, styrkenes reaksjonsevne og dere utholdenhet. Dette innebærer å videreføre og anskaffe nye elementer i krigsstrukturen, å fase ut eldre og uhensiktsmessig materiell og etablere vedtatt krigsstruktur for Hæren og Luftforsvaret. Sjøforsvarets regionale organisasjon og styrkeproduksjon er under vurdering, og utviklingen av Heimevernets rolle fortsetter. Fredsorganisasjonen vil vurderes med henblikk på å realisere krigsstrukturen og styrke prioriterte driftsområder.

Langtidsmeldingen er retningsgivende for investeringsprosjektenes framdrift i budsjettåret 1999. Departementet har derfor vært spesielt oppmerksom på å unngå forbruk av midler på og unødige bindinger i virksomhet som ikke skal videreføres. Det er ingen nye prioriterte materiellprosjekter, kategori 1-prosjekter, i 1999.

I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1998-99) legger departementet fram forslag om finansiering av norsk deltakelse i FNs preventive operasjon i Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia (UNPREDEP i FYROM). Tilleggsproposisjonen omhandler finansiering for 1. halvår 1999 av et norsk bidrag til UNPREDEP på 160 personell ved et tillegg til forsvarsrammen for 1999 på 60 mill. kroner.

For budsjettkapitler fra andre departementer under rammeområde 8 er det ingen større endringer i profil og innretning. Forslaget til bevilgning under kap. 481 Direktoratet for sivilt beredskap representerer en nominell økning på ca. 14 mill. kroner.

I henhold til Budsjett-innst. S. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99) er rammeområde 8 tilført 450 mill. kroner utover foreslått bevilgning i St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1998-98).

Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (1998-99)

Ved Stortingets vedtak 30. november 1998 er netto utgiftsramme fastsatt til 23 895 078 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen, Rikke Lind og Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Tron Erik Hovind, har merket seg at budsjettforslaget i proposisjonen er på 23,9 mrd. kroner og innebærer en nominell økning på 0,3 pst.

Komiteen peker på at med finansiering av utenlandsoperasjoner innenfor rammen slik det er foreslått, innebærer dette til sammen en reell reduksjon av budsjettet med ca. 3,5 pst. i forhold til forutsetningene i Langtidsmeldingen.

Komiteen viser til at Stortingets behandling av St.meld. nr. 22 (1997-98) Hovedretningslinjer for Forsvarets virksomhet og utvikling i tiden 1999-2001, jf. Innst. S. nr. 245 (1997-98), ble det lagt til grunn en nullvekst for de to første årene i planperioden, mens det ble lagt til grunn en reell vekst på 0,5 pst. for de to siste årene.

Komiteen har videre merket seg at Regjeringens intensjon er å legge Langtidsmeldingens ressursforutsetninger og retningslinjer til grunn.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, antar at Regjeringen gjennom dette legger opp til å tilføre de midler som er tapt gjennom første år av langtidsperioden gjennom de tre siste årene av perioden, samt at prinsippet om at utenlandsoperasjoner finansieres som tilleggsbevilgninger legges til grunn.

Flertallet har merket seg at Regjeringen gjennom de foreslåtte bevilgninger salderer forsvarsbudsjettet mot vernepliktens lengde og innhold. Flertallet finner en slik fremgangsmåte uforsvarlig. Flertallet vil komme tilbake til bevilgningsforslag senere i innstillingen.

Flertallet har videre merket seg at Regjeringen har til hensikt å fase ut eldre og uhensiktsmessig materiell, og etablere vedtatt krigsstruktur for Hæren og Luftforsvaret. Flertallet vil imidlertid peke på at budsjettproposisjonen varsler stopp i en rekke materiellprosjekter som er elementer i vedtatt forsvarsstruktur, samtidig med at materiell bl.a. i Luftforsvaret foreslås tatt ut lenge før materiellet var forutsatt utfaset. Flertallet peker derfor på at det ikke er samsvar mellom Regjeringens intensjoner og budsjettforslagets realiteter.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Regjeringens forutsetning er at Langtidmeldingens ressursforutsetninger legges til grunn for perioden 1999-2002, men at Regjeringen for 1999 har måttet redusere rammen med ca 600 mill kr av hensyn til balansen i norsk økonomi. Disse medlemmer viser til at regjeringen har fordelt reduksjonen på 4 hovedområder: Gjennomføring av førstegangstjenesten, materiellinvesteringer, kystvakten med særlig vekt på den indre kystvakt og redningstjenesten.

Disse medlemmer viser til sentrumspartienes justerte opplegg i den opprinnelige finansinnstillingen der ramme 8 ble økt med 320 mill kr. Som resultat av forlik med Fremskrittspartiet og Høyre ble rammen økt ytterligere med 130 mill kr. Totalt betyr det at rammen økes med 450 mill. kroner. Disse medlemmer vil med dette slå fast at med dette tilleggsbeløpet, vil en få et tilfredsstillende samsvar med de mål, strategier og forutsetninger som er nedfelt i St.meld. nr. 22 (1997-98), Langtidsmeldingen. Disse medlemmer viser til de enkelte budsjettkapitler vedrørende fordeling av tilleggsmidlene. Følgende blir prioritert: Førstegangstjenesten, kystvakt og materiellinvesteringer.

Komiteen har videre merket seg at det ikke foreslås nye prioriterte kategori 1-prosjekter for 1999 når det gjelder materiellinvesteringer. Komiteen viser i denne sammenheng til at materiellinvesteringsplanene skal legges fram for Stortinget i desember i år, og vil gjennom behandlingen av denne ta stilling til utviklingen av de ulike materiellprosjektene.

Komiteen har merket seg at det ikke er store endringer for budsjettkapitlene for andre departementer under rammeområde 8, og at de foreslåtte bevilgningene for Direktoratet for sivilt beredskap følger intensjonene til den vedtatte Langtidsmeldingen.

Komiteen viser for øvrig til merknader under de påfølgende hovedpunkter.

Komiteen har ingen avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8.