5.1 Samandrag frå St.prp. nr. 1 (1998-99)

Bestillingsfullmakt og tilsagnsfullmakt

I sammenheng med budsjettforslaget for 1999 er det foreslått innhentet bestillings- og tilsagnsfullmakter for i alt 22902 mill. kroner mot 26131 mill. kroner i 1998.

Forslagene til bestillingsfullmakter utgjør i alt 16213 mill. kroner mot 22149 mill. kroner i 1998. Under Forsvarsdepartementet er det foreslått bestillingsfullmakter på 15160 mill. kroner mot 20969 mill. kroner i 1998.

Det fremmes forslag om tilsagnsfullmakter på i alt 6689 mill. kroner mot 3982 mill. kroner i 1998. Utover fullmaktene i tabell 6.1 eksisterer det enkelte tilsagnsfullmakter uten en beløpsramme, f eks en fullmakt som hjemler at Statens lånekasse for utdanning kan gi tilsagn om støtte for vårhalvåret 2000 etter de samme satser som for høsthalvåret 1999.

Statlige garantier

Det ble i 1996 foretatt en gjennomgående vurdering av statens garantiordninger i lys av Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapporter om garantiordninger, jf. Dokument nr. 3:6 (1995-96) og Innst. S. nr. 218 (1995-96) og de krav som er utarbeidet for slike ordninger i det nye økonomireglementet og kap. 14 i de tilhørende funksjonelle krav. Gjennomgangen tok sikte på størst mulig grad av tilpassing til de normalvilkår som er fastsatt i de funksjonelle krav. Disse krav er referert senest i Gul bok for 1998 side 69. For flere av de eksisterende garantiordninger har Stortinget imidlertid akseptert unntak fra kravet om selvfinansiering og andre normalvilkår, fordi garantiordningen ellers ville bli uinteressant for låntakerne. Da ville man heller ikke kunne oppnå formålet med ordningen. Det gjelder især alle de bistandspregede ordninger, hvor Stortinget allerede før 1983 godkjente at man fravek vilkåret om selvfinansiering.

Finansdepartementet forutsetter for 1999 at når eksisterende garantiordninger blir fornyet, kan de fortsette med de godtatte unntak fra normalvilkårene. Det presise innhold og vilkår for den enkelte garantiordning som det for 1999 foreslås ny fullmakt for, framgår av omtalen i fagproposisjonen for vedkommende departement.

Økonomireglementets regler omfatter det som i kommentarene til økonomireglementet betegnes som «reelle» garantiordninger, nemlig forhold der staten garanterer for at juridisk person A (låntaker) oppfyller sitt kontraktsforhold overfor juridisk person B (långiver). Det er disse som omfattes av reglene i bevilgningsreglementets §8 og kap. 14 i de funksjonelle krav. Tilfelle som bedre kan betegnes som «dekning av forsikringstilfelle» og «betinget tilsagn om tilskudd» er ført opp for seg i forslag til vedtak.

I 1996 ble det gitt fullmakt til å gi nye tilsagn under i alt 26 garantiordninger. I 1997 ble dette redusert til ny fullmakt i 19 garantiordninger. I 1998 er det gitt fullmakt til 17 garantiordninger, hvorav 15 er foreslått opprettholdt for 1999. Det er ikke foreslått nye garantiordninger.

5.2 Merknader frå komiteen

Komiteen tek dette til orientering og viser elles når det gjeld bestillings- og tilsegnsfullmakter til merknader i dei aktuelle fagkomiteinnstillingane.