I Gul bok for 1998, kap. 7.1, ble det orientert
om økonomiregelverket for staten som trådte i
kraft 10.januar 1997.
Tilpasningen i departementene og underliggende virksomheter
synes generelt å være kommet langt. Deler av den
faktiske tilpasningen og utprøvingen vil likevel skje etter
1.juli 1998. Det har vært siktepunktet at nødvendige
tilpasninger til økonomiregelverket skulle skje innen denne
datoen (jf. omtale i Gul bok 1998). Departementene er i ferd med å sluttføre
arbeidet med å fastsette instrukser til underliggende virksomheter
med nødvendige presiseringer av bestemmelsene i økonomiregelverket.
Virksomhetene må ha tilgang til et økonomisystem som
tilfredsstiller statlige krav for at de skal kunne oppfylle bestemmelsene
i økonomiregelverket om bl.a. betalingsformidling og rapportering
til det sentrale statsregnskapet. En relativt stor andel av virksomhetene
har valgt å benytte tilbud fra en statlig regnskapssentral
for å få slik tilgang. Statens forvaltningstjeneste og
skattefogdene omstiller seg nå til å yte denne
typen regnskapstjenester. Det vil bli inngått avtaler mellom hver
virksomhet og regnskapssentralen om levering av tjenester.
Enkelte virksomheter har på grunnlag
av søknad til Finansdepartementet fått innvilget
forlenget tilpasningsperiode til kravene i regelverket. Finansdepartementet
har forutsatt at tilpasninger til økonomiregelverket
som ikke er avhengig av at nye systemløsninger er innført,
blir gjennomført raskest mulig.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og Sosial- og helsedepartementet satte høsten 1997 i samråd
med Finansdepartementet ned en arbeidsgruppe som fikk i oppgave å vurdere
bruk av revisorattestasjoner i forvaltningen av tilskudd. Bakgrunnen
for arbeidet var bl.a. kravene i økonomiregelverket til
oppfølging og kontroll av statlige tilskuddsordninger.
Et sentralt poeng i økonomiregelverket er at utformingen og
omfanget av kontrollen vil avhenge av måten tilskuddsordningen
blir utformet på. Videre har Finansdepartementet i kommentarene
til økonomireglementet understreket at kontrolltiltak vil
kreve ressurser, og at kontrollvirksomheten må tilpasses
ut fra kostnads- og nyttevurderinger.
Arbeidsgruppen presenterte i sin rapport av
mai 1998 («Bruk av revisorattestasjoner i statlig tilskuddsforvaltning»)
en generell metodikk som den anbefalte brukt ved departementenes
gjennomgang av kontrollbestemmelser for tilskuddsordninger.
Rapporten gir etter Finansdepartementets vurdering nyttige
innspill til departementenes og underliggende virksomheters arbeid
med å utforme og følge opp statlige tilskuddsordninger.
I Gul bok for 1998, kap. 7.1, ble det orientert
om at Finansdepartementet hadde tatt opp arbeidet med en nærmere
vurdering av statlige fond etter at økonomireglementet for
staten ble fastsatt. En rekke fond står under Finansdepartementets
felles forvaltning med Norges Bank som regnskapsførende
organ, selv om det er det enkelte departement som treffer avgjørelser
om bruken av midlene. En oversikt over disse fondene gis hvert år
i St.meld. nr. 3 om statsregnskapet. Det er også opprettet
en del fond som det enkelte departement har fullt ansvar for.
Finansdepartementet tar nå sikte på at
ordningen med en felles forvaltning av fond oppheves, om mulig fra
1.januar 1999. Siden det enkelte departement i henhold til økonomireglementet har
ansvaret for økonomiforvaltningen på sitt felt,
må det også kunne overta ansvaret for administrasjon
og regnskapsføring av fond som det har disposisjonsretten
til. Midlene på disse fondene vil bli plassert i Norges
Bank.
For noen store fond er det ved særskilte
vedtak, lov og instrukser fastsatt hvordan forvaltningen og disponeringen
skal foregå, f.eks. Statens petroleumsfond, Folketrygdfondet,
Statens Bankinvesteringsfond, Statens Banksikringsfond o.a. Det
foreslås ingen forandring for slike fond. For de øvrige
fond er det i samråd med det enkelte departement vurdert
om disponeringen av hvert enkelt fond kan skje etter tilsvarende regler
som for disponering av statlige bevilgninger. Denne gjennomgangen
nærmer seg avslutningen og en tar i løpet av høsten
sikte på å fastsette generelle regler om dette,
med eventuelle unntak for enkelte fond.
Om lag halvparten av fondene som er under Finansdepartementets
forvaltningsansvar må kunne karakteriseres som stiftelser
opprettet av ikke statlige midler. Disse bør nå kunne
forvaltes av et styre for den enkelte stiftelse i henhold til lov
om stiftelser av 23.mai 1980. Loven fastsetter at det er fylkesmannen som
er kontrollorgan for slike stiftelser. Finansdepartementet har satt
i verk arbeid med å overføre ansvaret til det
enkelte stiftelsesstyre, om mulig fra 1.januar 1999. Det enkelte
stiftelsesstyre vil etter overføringen selv ha ansvaret
for å plassere midlene i samsvar med retningslinjene i
loven og Justisdepartementets forskrifter.
Komiteen tek omtalen
i proposisjonen til orien-tering.
Statlige virksomheter skal i henhold til økonomireglementets §17
være knyttet til statens foliokonto i Norges Bank via statens
konsernkontoordning. Videre skal de benytte betalingsformidlere
som har inngått avtale med Finansdepartementet. Statens
konsernkontoordning omfatter virksomhetenes inn- og utbetalinger,
kontohold i denne forbindelse, likviditetsforvaltningen og tilhørende
rutiner.
Finansdepartementet kunngjorde 8.september 1998 en åpen
anbudskonkurranse om leveranser av kontoholds- og betalingstjenester innenfor
statens konsernkontoordning, jf. omtale i Gul bok 1998. Anbudskunngjøringen
skjer i hele EØS-området i tråd med regelverket
for offentlige anskaffelser. Det skal på grunnlag av kunngjøringen
inngås rammeavtale med en eller flere anbydere, jf. departementets
ansvar for slike avtaler. Avtalene skal sikre standardiserte løsninger
og priser og gi virksomhetene tilgang til kontoholds- og betalingstjenester
som tilfredsstiller kravene til funksjonalitet og rutiner i økonomiregelverket.
Det tas sikte på at de nye avtalene skal være
inngått i løpet av våren 1999, dvs. i
god tid før gjeldende avtaler løper ut 1.april
2000.
Komiteen tek omtalen
i proposisjonen til orien-tering.
Det er i proposisjonen gjort greie for rammeavtalen for økonomisystem
og lønns- og personaldatasystem, for arbeidet med rekneskapssentraltenester
til statlege verksemder og for arbeidet med etablere ut nytt system for
rekneskapsrapportar frå statlege verksemder.
Vidare er det i proposisjonen gjort greie for
nokre evalueringar av overføringsordningar og for eit prosjekt
for å gjennomgå og vurdere systema for å planleggje,
gjennomførte og følgje opp større investeringsprosjekt
under Samferdsledepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og Forsvarsdepartementet.
Komiteen tek omtalen
i proposisjonen til orien-tering.