4.1 Kap. 3101 Utenriksstasjonene

Post 90 Tilbakebetaling av nødlån i utlandet

Sammendrag

Det er i proposisjonen foreslått bevilget 318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 2000.

4.2 Kap. 3157 Tilbakeføringer samarbeid med næringslivet (jf. kap. 157)

Post 91 Innbetaling av avdrag

Sammendrag

Avdragene i forbindelse med lån gitt under låneordningen under kap. 0157 post 90 budsjetteres på denne posten.

For 2000 foreslås det i proposisjonen ført opp 13 mill. kroner under post 91.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 13 mill. kroner under post 91 for 2000.

4.3 Kap. 3571 Tilbakeføring av forskudd

Post 90 Tilbakeføring av forskudd

Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet har i 1999 utbetalt 33,710 mill. kroner i forskudd på rammetilskuddet for 2000. Pengene vil bli tilbakebetalt i løpet av 2000, jf. kap. 3571.

I forslag til vedtak VI nr. 1 bes det om Stortingets samtykke til at det kan utbetales inntil 150 mill. kroner i 2000 som forskudd på rammetilskudd til kommuner for 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 33 710 000 kroner under post 90 for 2000.

4.4 Kap. 4584 Endring av Statsbyggs balanse

Sammendrag

I forbindelse med etablering av Statens utleiebygg AS er det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1999-2000) foreslått å bevilge 3 230 850 000 kroner under post 90 (ny) Overdragelse av eiendeler.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Komiteen viser for øvrig til de respektive merknader i denne innstilling, avsnitt 3.9, og til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen når det gjelder den øvrige behandling av St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1999-2000) angående etablering av Statens utleiebygg AS.

4.5 Kap. 4710 Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)

Post 90 Lån til boligformål

Sammendrag

Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag i forbindelse med Forsvarets låneordning og tilbakebetaling av forskudd til boligformål. Forskuddsordningen er godkjent på bakgrunn av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 182 (1990-1991), jf. St.prp. nr. 53 (1990-1991).

I proposisjonen foreslås det bevilget 6 618 000 kroner for 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 6 618 000 kroner under kap. 4710 post 90 for 2000.

4.6 Kap. 4860 Statsforetak under Olje- og energidepartementet

Post 90 Avdrag, Statnett SF

Sammendrag

Staten ved daværende Nærings- og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om et serielån på 4 002 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006. For 2000 budsjetteres det med 400,2 mill. kroner i avdrag på Statnett SFs serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 400,2 mill. kroner under post 90 for 2000.

Post 91 Avdrag, Statkraft SF

Sammendrag

Staten ved daværende Nærings- og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statkraft SF om et serielån på 4 250 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006 og en avtale om et ansvarlig lån på 10 050 mill. kroner. Det ansvarlige lånet har en restsaldo på 3 850 mill. kroner og skal være nedbetalt senest 15. desember 2006.

For 2000 budsjetteres det med 425 mill. kroner i avdrag på Statkrafts serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.

Når det gjelder det ansvarlige lånet foreslår Regjeringen å konvertere 1,925 mrd. kroner til innskuddskapital med virkning fra 16. desember 1999. Statkraft står etter låneavtalen fritt til å velge tidspunkter for nedbetaling av det ansvarlige lånet. Det budsjetteres ikke med avdragsinnbetalinger på den resterende andelen av det ansvarlige lånet i 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 425 mill. kroner under post 91 for 2000.

Komiteen viser når det gjelder omtale i proposisjonen av forslag om å konvertere lån til innskuddskapital til de respektive fraksjoners merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000), til Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000) og til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 30 (1999-2000) Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 1999.

4.7 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2420)

Post 90 Avdrag og post 91 Tap og avskrivninger

Sammendrag

Post 90 gjelder avdrag til Statens lånekasse for utdanning. Post 91 gjelder tap og avskrivninger i Statens lånekasse for utdanning, jf. kap. 2410 postene 73 og 74, eksklusive renter.

For 2000 foreslås bevilget kr 3 715 000 og under post 91 foreslås bevilget kr 465 000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen under postene 90 og 91.

4.8 Kap. 5311 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

Post 90 Avdrag, lån til landbruksformål

Sammendrag

For 2000 foreslås bevilget kr 300 000 000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.

4.9 Kap. 5312 Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

Post 90 Avdrag

Sammendrag

Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte, noe som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten budsjetteres med 4 240 mill. kroner for 2000. Ordinære innbetalinger er anslått til 1 887 mill. kroner, og bruttotap og rentestøtte til hhv. 80 og 73 mill. kroner. De ekstraordinære innbetalingene er anslått til 2 200 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 4 240 000 000 kroner under post 90 for 2000.

4.10 Kap. 5320 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

Sammendrag

Post 90 Avdrag på utestående fordringer, grunnfinansieringsordningen,

Post 92 Avdrag på utestående fordringer, lavrisikolåneordningen,

Post 93 (ny) Avdrag på utestående fordringer, grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen

Postene omfatter avdrag på SNDs innlån fra statskassa. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet og forslag om sammenslåing av innlånspostene knyttet til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen under kap. 2420 post 90 ovenfor. Avdragene knyttet til disse to låneordningene foreslås fra 2000 inntektsført under ny post 93. Tilbakebetaling av innlån knyttet til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen anslås å utgjøre til sammen 27 mrd. kroner i 2000. Dette er en mindre nedgang i forhold til bevilgningsanslaget for 1999. Anslaget er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett våren 2000 eller endring av budsjettet høsten 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 5,550 mrd. kroner under post 91 og 27 mrd. kroner under post 93.

4.11 Kap. 5322 Statens miljøfond, avdrag

Post 91 Innbetaling av avdrag

Sammendrag

Posten er nyopprettet, og det foreslås bevilget 5,0 mill. kroner for 2000 forbindelse med innbetalinger av avdrag på gitte lån.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.

4.12 Kap. 5326 SIVA

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag

For 2000 har Regjeringen foreslått å bevilge 240 mill. kroner under post 90.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.

4.13 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

Post 91 Alminnelige fordringer

Sammendrag

Budsjettforslaget omfatter avdrag på lån til bl.a. næringsvirksomhet på om lag 30 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge kr 30 223 000 under post 91.

Post 97 Avdrag på lån til Oslo Lufthavn AS

Sammendrag

Utbyggingen av den nye hovedflyplassen på Gardermoen er finansiert ved statlige lån og tilførsel av egenkapital/ansvarlig lånekapital fra Luftfartsverket. For det statlige lånet er en i ferd med å inngå en låneavtale med Oslo Lufthavn AS. I budsjettforslaget for år 2000 er det ført opp 225 mill. kroner som avdrag på statens lån til Oslo Lufthavn AS.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.

Post 99 Avdrag fra Norges Kommunalbank av grunnkjøpslån

Sammendrag

Per 31. desember 1998 utgjorde Kommunalbankens grunnkjøpslån fra staten 3,4 mill. kroner. De avdragsbeløp på grunnkjøpslån som Kommunalbanken mottar fra kommunene, innbetales til staten til avdrag på lånene som banken har fått i tilknytning til grunnkjøpslån. Kommunene kan også betale ekstraordinære avdrag som skal videreføres til staten. Det er derfor knyttet stor usikkerhet til avdragsanslaget. I budsjettet for år 2000 foreslås det ført opp 1,4 mill. kroner som avdrag fra Kommunalbanken på grunnkjøpslån.

Det vises til kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer post 85 Renter fra Norges Kommunalbank av grunnkjøpslån vedrørende renteinntektene av statens grunnkjøpslån til Kommunalbanken.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.14 Kap. 5352 Tilbakeføring av midler fra Statens Bankinvesteringsfond

Post 90 Salg av aksjer

Sammendrag

Bankinvesteringsfondet solgte i mars 1999 90 mill. aksjer i Kreditkassen til kr 30,60 pr. aksje for til sammen 2 754 mill. kroner. Netto salgsgevinst etter fradrag av bokført verdi og påløpte kostnader i forbindelse med salget forventes å utgjøre 2 093 mill. kroner. Utbytte i DnB og Kreditkassen for regnskapsåret 1998 utgjør til sammen 597 mill. kroner. Tilbakeføringen fra Bankinvesteringsfondet for år 2000 utgjør i hovedsak inntekt (regnskapsmessig gevinst) ved salg av aksjer i Kreditkassen og utbytte i DnB og Kreditkassen for regnskapsåret 1998.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge kr 2 754 000 000 under kap. 5352 for 2000.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 44 (1999-2000) avsnitt 2.3.2 vedrørende statens eierskap i forretningsbankene.

4.15 Overføring av aksjer til Statens Bankinvesteringsfond

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11

Det følger av lov om Statens Bankinvesteringsfond av 29. november 1991 nr. 78 § 2 at Investeringsfondets kapital bevilges av Stortinget. I St.prp. nr. 76 (1998-1999) Om samtykke til godkjenning av fusjonsplan for fusjon mellom Den norske Bank ASA og Postbanken AS, ble det lagt til grunn at statens eierandel i den fusjonerte banken vil bli samlet i Statens Bankinvesteringsfond. Ved ikrafttredelse av fusjonen mellom Den norske Bank ASA og Postbanken AS, vil Postbanken AS bli oppløst og staten ved Finansdepartementet vil motta 138 157 895 aksjer, pålydende kr 10, i Den norske Bank ASA, jf. St.prp. nr. 76 (1998-1999) og Innst. S. nr. 216 (1998-1999). Finansdepartementet godkjente søknaden om fusjon 14. oktober 1999.

Etter ikrafttredelsen av fusjonen vil statens totale eierandel i Den norske Bank ASA være 60,6 pst.

Regjeringen foreslår at 138 157 895 aksjer i Den norske Bank ASA, som staten skal motta ved ikrafttredelsen av fusjonen mellom Den norske Bank ASA og Postbanken AS, overføres til Statens Bankinvesteringsfond, og at grunnkapitalen i Bankinvesteringsfondet forhøyes tilsvarende markedsverdien av aksjene på transaksjonstidspunktet. De budsjettmessige konsekvensene vil en komme tilbake til i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (1999-2000), jf. forslag C III.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 44 (1999-2000) avsnitt 2.3.2 vedrørende statens eierskap i forretningsbankene.

4.16 Kap. 5999 Statslånemidler

Komiteen viser til at statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter netto overføring til Statens petroleumsfond og at bevilgningen under kap. 5999, som er lik statsbudsjettets finansieringsbehov for 2000, kun vil være avhengig av bevilgningene på de øvrige 90-postene. I tråd med dette foreslås ført opp kr 9 941 570 000 under kap. 5999 post 90. Dette er kr 309 430 000 mindre enn Regjeringens forslag under kap. 5999 post 90 for 2000.